{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.848 visninger | Oprettet:

Islænder rytters opstilling. {{forumTopicSubject}}

Jeg undre mig over hvorfor islændere ryttere sidder helt ude på bagsvidslen af sadelen?
Det bliver begragtet som noget dårlig normalt ellers i alle andre sammenhænge om man er dressur, tur eller springrytter fordi man så ligger trykket forkert i sadelen og derfor kan give hesten tryk skader.

Men hvorfor sidder islænder ryttere så sådan?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Islænder rytters opstilling.
  • #1   3. mar 2011
    Hvorfor nogle gør det kan jeg præcist ikke svarer på.
    Men de fleste islænder rytter, her i blandt mig selv og en hel del venner og bekendte, sidder ligesom enhver spring-,dressur- og skovtursrytter.
    Nogle går ikke særligt op i opstillingen, men de fleste forsøger at sidde så korrekt som muligt(:

• #2   3. mar 2011 Hov hov, ikke generallisere!

Grunden til at NOGLE gør det er at hesten har lettere ved at tölte korrekt hvis man flytter vægten tættere på bagparten.. Bemærk at du kun er i tölt og pas man gør det, i trav og galop læner man sig frem.. Det er for at gøre det nemmere for hesten..

• #3   3. mar 2011 Tölt smiley Tölt ligger bagerst. Men den holdning islænder rytter har er elendig. Og ja jeg er selv islænder rytter.

Men når du ser de tölter sider de meget tilbage og med krum ryg, og hovedet ned i skulderne og foroverbøjet på en måde og så ser de ofte sure ud.

• #4   3. mar 2011 de fleste sidder virkelig grimt, fordi de krummer ryggen og fordi der bare generelt ikke bliver gået så meget op i opstilling, da det alligevel ikke tæller i bedømmelsen til stævner

• #5   3. mar 2011
    Jeg stiller ganske enkelt bare spørgsmålstegn da jeg er vant til at det er no go pga. man kan give skader og smerter til hesten.

Så derfor undre jeg mig over at man gør det også nu du siger hvorfor.. Da på Mira's billeder fra istølt hvor mit umiddelbare gæt ( ret mig hvis forkert ) at det er topryttere med høj uddannede heste der gør det - burde hesten så ikke have lært det?

• #6   3. mar 2011 Og det er forresten kun gammeldags ryttere der gør det.. Dem der rider efter den gamle islandske ridestil.. Den moderne islænderrytter har opstilling som i dressur..

Jeg har dårlig balance men arbejder meget for at få en korrekt opstilling, jeg synes nemlig både at det andet ser dumt ud, og så kan det skade hesten hvis man ikke har en god sadel..

• #7   3. mar 2011 Line P: Fordi islænderen er den lækreste ridehest man overhovedet kan få smiley Derfor!

• #8   3. mar 2011 Jeg var lige til World Cup og ja de er blevet bedre MEN der er stadig nogle som sider a helvede til.

Heldigvis har jeg haft en ridelære der skreg RET RYGGEN, NED MED SKULDERNE!!! Så jeg gik væk fra den slaskede ridestil.

hmm burde finde en video med Rasmus Møller hvor han ridder pas, det er til at dø a grin af.

• #9   3. mar 2011 Tidligere i dag så jeg et billede af en super super lækker hingst som var langt ind på facebook.
    Rytteren er meget kendt og "berømt" og på billedet sad han også helt ude på krydset ovenpå sadlen.
    Jeg vil ikke nævne nogen navne, men når jeg ser sådan noget ærger det mig VIRKELIG også smiley

Måske er det bare mig, men jeg synes oftest at ryttere med tendenser til at gøre lidt sære ting under ridningen tit kommer fra eller har tilbagt tid hos en stald på Island.
    Om det er noget mere udbredt div. steder deroppe ved jeg ikke noget om, men det kunne måske være en forklaring.
    Jeg synes det er ret trælst at de folk ikke kan se det og som det her - ja giver de "gode" ryttere et dårligt ry.

• #10   3. mar 2011 Men så se bare på Hans-Christian Løwe! Han sidder fandme pænt på en hest! Og Mette Kofoed! Og der er faktisk flere.. Men jo, de "gode-gamle" sidder skidt.. For i tiden har man simpelthen ikke gået op i den slags.. Meeen nu er man begyndt at blive klogere...

• #11   3. mar 2011
    Den med voksne mænd forstår jeg heller ikke..

Fjordheste, islændere og haflingere osv. syntes jeg generelt er heste som overvægtige ryttere sætter sig op på fordi de ikke har mod på en stor hest fx.. Også kan de ikke have numsen i sadelen - det er lige til en skade..
    Det er synd at de heste er blevet til at de nærmest kan bære alt. Fjordhesten er avlet til at trække meget, ikke bære meget.
    En islænder bør heller ikke bære meget - det siger for mit vedkomne sig selv da en lille pony har mindre at bære på og sætter man noget tungt oven på er det klart at det har svære ved at bære end hvis det var en større hest med større ryg..

Når, det var ikke det emnet skulle handle om xD

• #12   3. mar 2011 Line P: Jeg går ikke ud fra du selv har prøvet det.. En lille hest med power og bevægelse som en tor fuldblod.. Der er intet federe 8-er vi i hvert fald nogen der synes) Det er smag og behag, og islænderen kan jo sagtens bære det så lige dér ser jeg intet problem.. Desuden er de fleste konkurrence heste nutildags langt over 140..

• #13   3. mar 2011 Islænder hesten er også blevet højer de gamle heste er under 140 de nye er over.

Her er Rasmus Møller i pas. Jeg har fået af vide at det er sådan man skal side i pas...

http://www.youtube.com/watch?v=_M2eQxGhmi8&feature=related

• #14   3. mar 2011 Jeg vil bare lige sige at det ikke er os alle der sidder lige grimt.. Ja der er nogen der rider grimt i islænder verdenen, men vi har vores fejl, som dressur, spring, og alle andre sportsgrene har deres.. Sådan er det bare.. Ingen er kan se sig fri for fejl..

• #15   3. mar 2011
    Syntes der er langt imellem en islænder rytter der ikke sidder dårligt smiley underhals er også noget man ser tit..

Hesten på klippet ligner en der ikke aner hvad en stopknap er, men bortset fra det så dejligt at rytteren ikke sidder helt bag ude.

• #16   3. mar 2011 Hehe så skulle du se twh ryttere. Der er det gået helt helt galt med opstillingen: (link fjernet)
    http://www.walkerswest.com/images/Champs/GensArmedAndDangerousAction.jpg

TWH ryttere i de store konkurerncer har åbenbart en teori om at det er så fint, hvis man ser ud som om man er krumrygget... ?!?! Ja I dont get it smiley

• #17   3. mar 2011 Krikken: Jeg sidder da meget pænt smiley Ikke for at prale, men jeg ligger ikke min sadel bagud og jeg gør ikke noget for at ligge vægten længere tilbage..

Ja nogle islændere har underhals og i dressur ser vi tit rollkur og savning og hjælpetøjler...

Islændere er kendt for at have meget vilje og hvis den skal gå konkurrence er det ofte at de går som den på klippet for der er fandme meget power på de små ben når de først kommer igang.. det er en del af charmen..

• #18   3. mar 2011 Signe B, jeg vil lige påpege at de billeder du linker til er konkurrence heste over i Amerika(:
    De fleste i den slags konkurrencer går de helt i ekstremerne med at lægge lænker rundt om fødderne og andet uhyggeligt for at få hesten til at løfte højere.
    Tvivler på at den type mennesker tænker på hvordan de sidder eller hestens ryg så længe den går godt og vinder det hele.
    Men det er dog langt fra alle twh ryttere som rider sådan.
    Grundet de forfærdelige mennesker som udøver den form for "træning", har det ødelagt de folk som ånder og lever for deres twh ve og vel.

• #19   3. mar 2011 Signe B, jeg vil lige påpege at de billeder du linker til er konkurrence heste over i Amerika(:
    De fleste i den slags konkurrencer går de helt i ekstremerne med at lægge lænker rundt om fødderne og andet uhyggeligt for at få hesten til at løfte højere.
    Tvivler på at den type mennesker tænker på hvordan de sidder eller hestens ryg så længe den går godt og vinder det hele.
    Men det er dog langt fra alle twh ryttere som rider sådan.
    Grundet de forfærdelige mennesker som udøver den form for "træning", har det ødelagt de folk som ånder og lever for deres twh ve og vel.

• #20   3. mar 2011
    Kan forestille mig at det er specielt at sidde på en hest der løber så hurtigt.. Men som i dressur og spring, og når man ellers har hest er det vel ikke optimalt at hesten går igennem et stangbid..
    En hest der tonser rundt på springbanen og ikke høre noget duer jo ikke.

• #21   3. mar 2011 Det er skam heller ikke meningen.. Det er jo meningen at den skal være styrbar, og det er langt de fleste da også, men det er meningen at den skal have power, og den får også ekstra point for det, vi kalder det udstråling.. Man kan også få ekstra point for at ride harmonisk skal det lige siges.. Men den skal gå frisk frem, og den skal være selvgående..

• #22   3. mar 2011 Dne i klippet kan pas Dem der kan pas har en god portion vilje, altså rigtig stil pas ikke grisse pas.

Det e rogså det bedste ved stævner, det er at se om hesten kan gå i pas eller ej. og når den præstere flot for den klap salve og piften. Ligesom en håndbold kamp når der er mål.

De billeder med TWH sådan ser man også nogle islænder rytter ride, Jeg har dog oftest set det til bededags stævne (stævne for alle proff og amatør)

• #23   3. mar 2011 Mira.
    Ja tak, jeg har selv boet i USA i et år hos en TWH opdrætter og har bla. været med til "VM" i tennessee. So I know. VIlle bare ikke kalde det the big lick, da de fleste danskere ikke ved hvad det er, så det blev til "de store konkurrencer" i stedet.
    Og jeg kan så sige at samtlige rytter i the big lick sidder med krumryg, så de gør det vel af en eller anden grund, om det så er pga mode eller har et højere formål er ikke til at sige.

• #24   3. mar 2011 i stævne i T1 skal man vise langsom tölt, middel tempo tölt, hurtigt tölt og fri tölt Så jo der er styr på hesten smiley

Men i pas ser det jo MEGET hurtigt ud for benene køre der ud af. Det er også en meget hård gangart for hesten. Men min teori er at slipnirs 8 ben stammer fra at nogen har set en hest i pas smiley

• #25   3. mar 2011 Jeg fandt egentlig kun mænd med dårlig holdning. Men her er nogle billeder. Men som sagt det er for at få hesten til at få bagparten med sig. For når jeg skal tølte sætter jeg mig tilbage og sætter begge ben meget tilbage også. Den kan også tage din pisk og så tage den ene del op det er hestens hovede den anden ende er bagparten sådan ser tølt ud, trav er modsat og i balance er pas hvis jeg husker rigtig :

(link fjernet)

http://www.ishest.dk/soetofte/hopper/ljoshard/SvalaT1.JPG

http://www.kval-avl.no/gasella20tolt.jpg

• #26   3. mar 2011 Mette:
    Altså det første jeg tænker er, at det da ikke kan være sundt for ryggen.. Altså menneskets.. Hvis man ikke må sidde med krum ryg på en kontorstol, så må man da vel heller ikke sidde sådan på en hest haha.

• #27   3. mar 2011 Mette: Billederne du viser er i tölt, de to sidste billeder sidder de typisk som de ville gøre i pasløb..
    Men altså det er noget man gør for at give hesten balance i gangarten..

• #28   3. mar 2011 (link fjernet) 21:25:50
    -væresågod! Pæn opstilling i tölt.. Det kan lade sig gøre smiley

• #29   3. mar 2011 Jeg lærte at ride sådan til at starte med og nej man bliver træt i ryggen af det. Og min i forvejen mørbankede ryg. Men det var indtil jeg fik en dressur ridelære der skreg alle min fejl. Idag tager jeg mig selv i at falde sammen og retter mig op. Men Der er en del ting ved islænder stævner jeg ikke fatter at det ikke bliver taget op. F.eks. heste der rider under lod. Men også de vægte der bliver brugt for at få denne tölt. Jeg så nogle havde ekstra vægt bånd på. Personligt er jeg ikke vild med vægten. Men der køre rygter om at islænder bliver beskåret så de løfter højer men ikke nødvendigvis sundt for dem, at de får tunger forsko på osv....

• #30   3. mar 2011 Du har næsten det typisk tölt udtryk smiley

• #31   3. mar 2011 Ja, jeg ligner en retarderet i ansigtet men jeg sidder dælme lige! OG jeg vandt den klasse smiley Det bliver skam belønnet at ride pænt..

• #33   3. mar 2011 Forresten så lænder dressurrytter sig altså også ret langt tilbage når de ridder øgninger! Det er jo noegt man automatisk gør når man skal drive hesten bagfra...

• #34   3. mar 2011 Hehe Jeg siger altid at når man skal ride tölt skal man se sur ud med trut mund. Jeg er altid ved at dø af grin når jeg er til bededags stævne og ser nogle af de rytter der er. Glæder mig sq til at være tilskuer der i år.

• #35   3. mar 2011
    Hesten på billed 1 står på et ben - er det meningen, hvordan er takterne egentligt i tölt og pas? Og går man op i det til stævnerne? Men ja dårlig opstiling.

Hvordan med underhals? Er det noget man går op i til stævnerne?

• #36   3. mar 2011 Hæhæhæ...
    Undskyld, men synes det er et meget interessant emne.

• #37   3. mar 2011 Karina jeg har det på samme måde som dig smiley Jeg træner også Ofeig for sædet og kan også tölte på hende i cordeo..
    Og jeg er helt enig i det sidste du siger også..

• #38   3. mar 2011 Krikken.
    Tölt er firtaktet uden flyvemoment dvs et ben i jorden hele tiden. pas er to taktet med flyvemoment. Benene på højre følges og benene på venstre side følges..

Takt er det ABSOLUT vigtigste til islænderstævner..

• #39   3. mar 2011 Krikken ja de skal stå på 1 ben når de står sådan hvordan takten er kan jeg ikke huske men slår det gerne op.

• #40   3. mar 2011 Mette, så kommer du måske også til at se min surmulende trutmund på banen xD -Jeg skal selvfølgelig til bededag igen iår smiley

• #41   3. mar 2011 Islænder skal være rengående og taktfaste ude af takt giver minus.

• #42   3. mar 2011 Hvis hesten ikke takter rent er dommerne som regel ret ligeglade med om alt andet så går godt.. Hvis hesten fejltakter får man stort set aldrig over 4,5.. Det er i hvert fald min erfaring..

• #43   3. mar 2011 uhhh så skal jeg være stolt af de gange jeg fik 5 smiley Men det var ikke i tölt eller trav -.-.

Hehe jeg kommer nok op 1 dag smiley gider ikek være der alle dage uden hest, det er for nederen.

Krikken jeg prøver at finde en tegning med de forskellige faser

jeg fandt denne over tölten

(link fjernet)

• #44   3. mar 2011
    Så en islænder fejltakter i tölt hvis den lander m. bagbenet først eller hvornår ?

• #45   3. mar 2011 Krikken, der er ikke noget at lande først med, den skal være helt rent firtaktet..

• #46   3. mar 2011 De blander gangarterne Min hun blander pas og trav ind når det går for hurtigt bliver hun pas agtig og hun er tölt agtig i hendes trav

Jeg ahr redet en hest der var så uklar i gangarterne at den havde 7 forskellige måder at gå på

her er pas faserne (link fjernet)

• #47   3. mar 2011 http://www.youtube.com/watch?v=E-nBD_6ocLA&feature=player_embedded

Her er lidt video fra 4 gang til world cup.. Worldcup er er stævne som man ikke kan melde sig til, men hvis man er toprytter kan man være heldig af få en invitation, så det er kun eliten der rider her..

Kig hvis det har nogen interesse..

• #48   3. mar 2011
    Hvad sker det egentligt for at stangbiddene er vandrette ( det er stangbid som et blanktkandar så vidt jeg har forstået ), sådan et ligger jo enormt meget pres i hestens mund des tættere det kommer på vandret?

Så de må have vildt meget fat?

• #49   3. mar 2011 Islandsk stangbid Jeg syntes også de har meget hårdt ved tøjlerne. Men det har jeg også selv i tølt smiley

Men det var et godt show og kan sige jeg spottede mig selv på videoen smiley

• #50   3. mar 2011 Islandsk stangbid her

http://englyst-rid.dk/product/islandsk-stangbid-117/

(link fjernet)

• #51   3. mar 2011 Jeg er enig i at det islandske stangbid bruges både for meget og forkert.. Jeg er stor modstander af stangbid og vil aldrig selv bruge det..

• #52   3. mar 2011
    Wow - så har de da voldsomt meget fat?
    Det samme når toprytterne rider rundt med en vandret kandarstang..

Den her stang er bare en del længere og det gør så styrken det større..

• #53   3. mar 2011 Det sialndske stangbid er ikek for nybegynder og ja jeg ville aldrig bruge det da det er et kraftigt bid.

jeg spurgte også mig selv om det ikke var muligt at ride med alm. 3 delt bid som os normale islænder rytter bruger. Men de får også minus hvis de saver i munden på hesten. i finaler bliver klokker boots sko osv vejet piske målt bid målt og hestens mund tjecket for sår.

• #54   3. mar 2011 Alle der kommer i finale får hestens mund tjekket for sår..

Men du spurgte til opstilling og jeg synes ikke man så mange der ikke sad pænt til world cup..

• #55   3. mar 2011 Nej ikek til World cup der sad de fornuftigt men det er også cream dela cream der er der. top ranglistede rytter. Men til bededags stævne er noget andet O.O Det er det største stævne for alle her hjemme i DK folk fra norden kommer til det. Men for 2-3 år tilbage sad de meget grimt,. men det kan være der har været fookus på det siden da.

• #56   3. mar 2011
    Hesten mund behøves jo ikke have sår for at der er meget pres i?
    Syntes det at hestene reagere på presset i munden m. holdningen siger meget. Gætter på at det med at stramme næsebåndet så hesten ikke åbner munden også er nået til islænder verdenen?

Men ja, de sidder pænere.

• #57   3. mar 2011 Jep.. Der er faktisk ret stor debat om det med bid og næsebånd lige pt..

• #58   3. mar 2011 Jeg rider helst uden næsebånd smiley Men det tør jeg ikke sige om de gør. Jeg lagt mærke til det. hmm....

• #59   3. mar 2011 » Because I'm different « Inde på Joras eller DI? uf de 2 år uden for islænder verden kan mærkes nu.

Ved du så hvordan de har af holdning til ridning med under lod?

• #60   3. mar 2011 DI.. Har været flere store artikler i tölt bladet.. Holdning under lod er der et par stykker der har prøvet at sætte lidt fokus på, men det er ligsom ikke blevet til så meget.. DI er ikke helt klar til at se dét problem i øjnene endnu.. smiley

• #61   3. mar 2011 ARGH jeg har fravalgt at være medlem af DI da jeg ikke rider stævner smiley

Men der var en del der red under lod til WC men vi må vente på at fokus kommer til det punkt også. Nu skal dressur verden nok lige dulme af først.

• #62   3. mar 2011
    Hvorfor vente? :o)

• #63   3. mar 2011 Ændringer sker ikke på én dag i sådan nogle gamle foreninger.. Men jeg tror på at det nok skal komme smiley Det er kommet ret mange bidløse islænderryttere efterhånden smiley Måske vil folk snart få øjnene op for alternativet..

• #64   3. mar 2011 Vi kan ikke gøre meget når DI lægger låg på tingene. Og islænder verden er meget lille. og den er ikke af lyserøde blomster. Jeg har oplevet best buddis can do everything i stævner hvor andre bliver straffet.

Men har da tænkt på at nævne det på Joras smiley som er det største islænder website.

Men jeg vil væde med de kommer med at Sådan har vi altid redet....

• #65   3. mar 2011
    Slf gøre det.. Så er det der man bare må være stædig.
    Har Islænder stævner nogle regler om at i trav skal hestens hoved være lidt foran lod?

Er man lidt inde i det anatomiske kan man jo komme med forklaringer der, eller henvise til nogle links med det.. Og det der er ved at ske i dressurverdenen eller er sket - fx. at fordringerne siger et men dommerne dømmer efter et andet.

• #66   3. mar 2011 Jeg tror kun de kigger på takt egentlig med trav også. Men jeg er ikke sikker. Jeg kunne selv godt lide at vide hvad de kigger efter. jeg har ledt på DI's hjemme side. Men kan ikek finde det

• #67   3. mar 2011 Hvis du vil vide hvad de kigger efter skal du bare melde dig som dommersekretær til et stævne.. Det er meget lærerigt.. Men jo de kigger efter om hesten går i holdning og acceptere biddet, men hvis den går for meget bag lod så bliver der sjældent dømt på det, kun hvis hesten går imod biddet og "kommer op at slås" med rytteren..

De kigger efter: takt, bæring, løft, form, bevægelse samarbejde mellem hest og rytter, holdning -ca i den rækkefølge og der er selvfølgelig flere ting på listen men det her skulle vidst være de vigtigste..

• #68   3. mar 2011 Ej, det er virkelig ikke de fleste, der sidder sådan!
    Det er de typiske islandske bondemænd, der rider sådan. Selvfølgelig også andre, men størstedelen sidder fandme ordentligt! smiley

• #69   3. mar 2011
    Kom egentligt bare til at tænke på det da jeg fof 15 gang så en pur ung pige - nok under 18år sidde sådan på en islænder m. tilhørende underhals smiley

• #70   4. mar 2011 Der er rigtig meget at sætte en finger på i islænderverden, men jeg synes at der er kommet rigtig meget fokus på sadelplacering, opstilling, hestens bæring, underhals, bid osv - rundt omkring hos islænder ejerne.
    DI er ikke sådan til at stikke i, men med små skridt er vi da kommet en del længere end for nogle år siden.. det tager bare noget tid for de gammeldaws at acceptere nye og bedre tider.

Mht til stangbidet, har jeg også selv flere gange set at det næsten ligger vandret og i nogle tilfælde er det helt galt..
    Men det kan måske også være svært at forstå for folk udefra, at en "pony" kan have SÅ meget power, vilje og fremdrift som de islandske konkurrenceheste har.
    Mange får et chok ( selv garvede storheste ryttere ) når de prøver en islandsk hest med meget vilje, fordi man har et billede af at islændere er små hygge heste som alle kan ride en tur i skoven på.

Tværtimod er mange af hestene enten meget egenrådige, stærke og hurtige eller meget sensible/nervøse og til tider med et veludviklet flugtgén - Så der er faktisk tit langt imellem de idiotsikre islændere.

Nåh jeg kom vist til at blabre løs smiley Jeg er fuldkommen enig i at rytteren ikke skal sidde på lænden af hesten! men synes ( og håber inderligt ) at der er kommet en del fokus på emnet.

• #71   4. mar 2011 hejsa sad lige og læste i TøltBlad nr. 10. 2010. der er en atikel om islænder sadler og her stå en ting jeg lige lage mærke til jeg kan ikke lige huske hvor sadlen skal ligge på en alm. hest men på islændern står der her i atiklen at : Sadlens position ---- 1. Find skulderbladet (scapula). Der bør være plads til 2-3 fingre fra skulderbladets bagerste kant til sadlens front. 2. find det 18. ribben (18.rughvirvel) og lav en lige linie op til hestens rygrad. sadlen skal ligge pag dette punkt. ( fra Tølt nr. 10. 2010.)
    jeg ved ikke lige hvor mange af de islandske sadler der ligger der men det er nok ikke så mange ;O) men en islænder har en stejler skulder og kryds end en alm. hest så for at få sadlen til at ligge korrakt på en islænder skal den altså ikke ligge helt ens da de 2 heste er meget forskellig i bygning (knoglebygningen).

og i tøltblad nr 1. 2010. var der en atikel om det islandske stangbid.
    men det er dog meget svært at gengive kort men her er lidt om det med mine egne ord hvis jeg har forstået det rigtigt smiley
    det islandske stangbid er en kombination af det alm. trensebid og kandaren da den har noget af vægtstangs effekten og trensebidets stillende effekt altså lidt fra begge verdner altså det virker ved at når hesten går lavt med hovedet så er det som at ride med et alm. trensebid men når hesten løfter hovedet som de fleste gør i tølt og pas så kommer vægtstangs effekten først rigtigt til udtryk og lægger pres på når hesten har sit hovede oppe i 90 grader og det islandske stangbid er delt som trensebidet hvor det alm. kandar bid er et udelt bid. håber det forklarede lidt om det islandske stangbid for nærmere jeg kan nok ikke rigtigt komme det nærmer da jeg selv ikke har redet med det.

og ja angående opstillingen som det startede med har i så set hvordan de der red for 100 -200 siden på alm. heste de sad helt oppe i nakken på hesten og de halekuperede hestene så ja i er da kommet vider men de islandske heste har jo været ret så isoleret oppe på island så de har nok ikke helt fanget den " nye " mode endnu hihi

jeg er selv meget opsat på at ride med den rette opstilling og min ridelære/veninde er da også efter mig angående det og ja det er da blevet meget bedre de 2 sidste år jeg sad ikke tilbage på hesten men lænede mig frem og lidt til en side det meste af tiden og det gør jeg ikke mere men igen får "man" det ikke at vide eller selv ser det så er det altså nemt at få mogle meget dårlig vaner når man rider alene smiley
    vh Winnie

• #72   4. mar 2011 lille rettelse hihi til det første om sadlen i punk 2. fik jeg det skrevet lidt for hurtigt af: 2. find det 18. rigben (18.ryghvirvel) og lav en lige linje op til hestens rygrad. sadlen må ikke ligge bag dette punkt. smiley

• #74   14. apr 2011 Naaahr, det kan jeg ikke give dig ret i Lykke. Muligvis har det noget med sadlen at gøre? Man bruger jo typisk en anden slags sadel til flergaængere.. Det er man dog begyndt at gå væk fra i islænderverdnen. Vores sadler ligner mere og mere dressur sadler, og der er mange der rider i almindelige dressursadler, inklusiv migselv smiley

Hvis du kigger på en side som fx Hestafrettir (en side som dækker toprytterne de store arrangementer med video og billeder)
    Der kan du se at der er flere af toprytterne som faktisk sidder helt fornuftigt.. Og det skyldes til dels at der er kommet mere fokus på opstillingens indvirken på hesten.

Her et videoklip fra siden der viser en finale i istölt til et internationalt stævne i norge: http://www.youtube.com/watch?v=I_yWsHo5jPo&feature=player_embedded#at=68
    Jeg vil da mene at de fleste af dem sidder meget pænt.

• #75   14. apr 2011 Okey. Jeg ved ikke hvordan en distancesadel lige ser ud..
    Jeg kan bare huske at da jeg skiftede fra Islændersadel til dressur sadel blev min opstilling forbedret en del.

Kommentér på:
Islænder rytters opstilling.

Annonce