Spændt pony.. {{forumTopicSubject}}
Heej
Jeg har en pony, som er super dygtig til dressur (han er dog springpony) men mit problem er, at han spænder utroligt meget op og går højt med nakken. Han er også bange for alt når vi rider på banen = kigger og hopper til siden.
Dette gør en laaang forsinkelse mht stævner, da vi ellers kunne have redet en høj klasse til stævner allerede, men vi kan kun ride en LA1 pga at han er så spændt og nervøs...
Har I nogle idéer til, hvad man kan gøre?
Ps. Vi rider tit udenfor, og tager til springundervisning et andet sted og tager meget tit til springstævner hvor han tit overnatter fremmed sted... så han ser jo en masse...
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.667
hvis han også er spændt op når i er der hjemme, så kan det være at han har en spændning i fx. nakken eller ryggen og så kan det være du skal prøve en kiopraktor/massør
feb 2004
Følger: 188 Følgere: 192 Heste: 14 Emner: 314 Svar: 2.554
Prøv og slappe af. Tænk ikke på stævnerne. Du får intet ud af det, ved at starte på en helt spændt hest. Hesten bliver også bare træt af det, og siger til sidst stop.
nov 2008
Følger: 99 Følgere: 107 Heste: 2 Emner: 43 Svar: 1.724
Det lyder for mig lidt som om du "presser" den til noget den ikke er klar til psykisk og den siger fra ved at spænde op. Hvis den af natur er opmærksom og på vagt har den måske brug for at du tager den lidt mere med ro og knap så meget pres. Rider du løsgørende som afveksling til din daglige træning og hvis du gør, hvordan opfører den sig så på banen?
Men som de andre skriver ville jeg da også få den tjekket for spændinger eller om noget er låst - ville vælge uddannet hestekiropraktor frem for massør i første omgang. I mine øjne er massør luksus og forkælelse og godt for spændte og ømme muskler, men massøren kan ikke stille en diagnose hvis der er noget galt i hestens bevægeapparat.
nov 2008
Følger: 99 Følgere: 107 Heste: 2 Emner: 43 Svar: 1.724
Spændt pony..