{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.941 visninger | Oprettet:

Bil til trailer uden trailerkort? {{forumTopicSubject}}

Nogle af jer der kan hjælpe?

For nogle år tilbage havde jeg en opel vectra som dengang gerne måtte trække en hestetrailer med 1 hest i, uden at jeg behøvede trailerkortet.

Nogle af jer der ved hvordan reglerne er idag vedr. trailerkørsel...

Jeg står og skal have fundet mig en "ny" bil og kan jeg finde en som jeg kan køre med trailer efter og have en pony i, uden at skulle igang med et trailerkort....så vil jeg meget gerne det.

Men kan det overhovedet lade sig gøre idag med de regler der nu er?

Hvis ja - hvilke biler skal jeg så kigge efter?
En stationcar bliver vel for stor/tung?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bil til trailer uden trailerkort?
  • #2   12. mar 2011 Det kmmer an på hvad bilen vejer smiley

Total vægt at bil og trailer (med indhold) må ikek overstige 3500 kg, så hvis du har en tung bil så kan det nemt være du ikke kan finde en trailer.. Hvis du har en let bil, kan det nemt være den ikke må trække hestetrailere fordi de bliver for tunge for den (Biler må nemlig ikke trække lige meget)

• #3   12. mar 2011 kim det passer ikke... trailerens total vægt må ikke overstige bilens påhængs vægt...

har selv lige taget det... men har en mondeo stc og den må trække 1975kg så den er fin...

og hvis de nye regler træder i kraft, så skal alt over 750kg have traierkort.

• #5   12. mar 2011
    Er enig med smiley Wedes palomino smiley .
    Sådan var det også da jeg tog trailerkort for 1 år siden.

• #6   12. mar 2011 kim hvad forstår du ikke?? nu du mener det ikk er ordentligt fiormuleret

• #7   12. mar 2011 Du må ikke trække med mere end 750 kg medmindre du har trailerkort. Men hvis du har en lille lastbil på 3500kg eller under, må du godt køre med den uden trailerkort.

• #8   12. mar 2011 Mange st. cars er tunge nok og en del dieselbiler. Mener mondeo også er ret tung. Tjek vægt på bilbasen eller dba, for de forskellige biler du kunne ønske dig.

Vores avensis må trække 1300 kg og vejer 1875, så det hænger fint sammen med en trailer på 850 kg (egenvægt)+ 400 kg. hest = 1250 kg. Så er totalvægten (1250 + 1875 kg) = 3125 kg og under de 3500 kg

• #9   12. mar 2011 Tanja:

Du skal ikke regne med totalvægten på trailerens reg. attest, med den faktiske vægt.

Dvs. Trailerens totalvægt er 2000 kg. men egenvægten 1000 kg. Du stopper pony + udstyr i traileren på fx. 500 kg. Så er totalvægten 1500 kg. og den lægger du sammen med bilens totalvægt og det må ikke overstige 3500 kg.

• #10   12. mar 2011 Kørekort før maj 2009 kører efter andre regler end dem der har taget efter denne dato. De gamle regler giver større spillerum...

Der er 2 regler som skal overholdes: 50kg reglen og 3500kg reglen

50 kg-reglen: Bilens egenvægt + 50 kg skal være større eller lig med bilens koblingsvægt,
    3.500 kg-reglen: Bilens Totalvægten og koblingsvægt må ikke overstige 3.500 kg.

Vi har en C5 stationcar. Egenvægt 1350kg totalvægt 1975kg koblingsvægt 1400kr

50kg reglen: 1350+50=1400 kg som skal være større eller lig med koblingsvægten, der nu er 1400kg (fra fabrikken er den godkendt til 1500kg, men jeg har vejet den ned, for at overholde 50kg reglen, så jeg ikke skal have trailerkort)
    3500kg reglen: 1975kg + 1400kg = 3375kg som max må være 3500kg.

Jeg skal altså huske at jeg kun må trække 1400kg, så hvis traileren har en egenvægt på 700kg, må jeg kun fylde 700kg i den, så ja, jeg må køre med hest og nogert udstyr på mit almidelige kørekort.

Håber det kaster lidt lys på sagen, ellers se her http://www.sikkertrafik.dk/I%20bil/Anhaenger/Regler%20for%20koersel%20med%20anhaenger

• #11   12. mar 2011 Vi har en skoda fabia, den er ikke så stor, men må trække 1000kg, og med en trailer på 625kg,8jeg har kørt med en brenderuptrailer) så overstiger vi ikke det bilen må trække og heller ikke de 1000kg, for min pony vejer ikke over 375, men det kommer jo an på hvilken slags pony du også har:-)

• #12   12. mar 2011 Tanja:

Har talt med politi, køresagkyndi fra politi, synssted + ministeriet og fået det oplyst. Totalvægt på trailer er hvad du max må laste med og det ikke den vægt der skal gåes ud fra, men den fasktiske totalvægt. Så det skulle da være mærkeligt at alle disse instanser skulle give forkerte oplysninger.

Har selvfølgelig undersøgt det enden køb af bil og trailer, da jeg ikke kører med trailerkort og fik det synet, så det var ok. Det var sidste år og har ikke hørt om nye regler siden da.

• #13   12. mar 2011 jeg er 110% enig med tanja, bestod køreprøve i sidste uge så reglerne er de som tanja siger det er den Faktiske total vægt man skal gå ud fra i trailerens vægt...

• #14   12. mar 2011 Tror i skal få det tjekket, at´i har fået den besked fra en kørerlærer er ikke den sikre besked. Politiet har ikke selv styr på reglerne, men det har ministeriet.

• #15   12. mar 2011 http://www.sikkertrafik.dk/I%20bil/Anhaenger/anhaengerberegner
    her kan man beregne hvad man må køre med, hvis nogen skulle være i tvivl

• #16   12. mar 2011 Hvis du fx låner en campingvogn eller trailer, der ifølge registreringsattesten har en totalvægt over den vægt din bil må trække, kan du alligevel godt bruge den. Det kræver blot, at du kun fylder traileren eller campingvognen op til størst tilladte totalvægt, der fremgår af bilens registreringsattest.

Eksempel: Du låner en trailer med en egenvægt (det vil sige trailer uden læs) på 800 kg og en tilladt totalvægt ifølge papirerne (fuldt lastet) på 1100 kg. Ifølge din bils registreringsattest, må din bil kun trække 1000 kg. Du må derfor kun fylde traileren op til 1000 kg, selv om traileren er beregnet til 1100 kg. Det er nemlig bilens evne, der er afgørende og ikke trailerens. Samme princip gælder for alle påhængskøretøjer: Campingvogn, trailere, teltvogne mv.

Kilde: http://www.fdm.dk/trailer-og-campingvogn/saa-meget-maa-du-koere-med

• #17   12. mar 2011 Uhhh der er mange meninger og jeg må indrømme, at jeg IKKE har hjerne til at gennemskue reglerne.

Men det jeg er rigtig glad for, at høre er, at det faktisk kan lade sig gøre, at købe en bil der kan trække en trailer med pony, uden det kræver kortet...

Så må jeg tjekke de biler ud jeg kigger på og sætte dem ind i de der beregningsskemaer i linker til smiley

Hvad vejer såen en alm 2 hestes trailer?
    Har ikke selv trailer, så skal ud på lejemarkedet når jeg skal afsted til skuer/shows med de små - hvad "plejer" de at veje de trailere man normalt kan leje ved tankstationer mv?

• #18   12. mar 2011 Som jeg skrev tidligere er der forskellige regler alt efter hvilket årstal du har taget dit kørekort. Berit J har ret når man har taget kørekort før maj 2009.

Har man taget kørekort efter denne dato er det trailerens totalvøgt der tæller som Tanja bl.a taler om.

Der er ikke kommet nye regler på området siden sidste år, så I har begge ret, men bliver ved med at tale forbi hinanden...

Ligesom andre har jeg også haft fat i politi, syn, køreskole mm for at få afklaret om jeg har forstået reglerne rigtigt, og alle bekræfter at jeg har.

• #19   12. mar 2011 Det er lidt forskelligt hvad en trailer vejer, men de fleste ligger på 7-800 kg når det er til 2 heste

• #20   12. mar 2011 Heee mit kørekort er gammelt smiley

• #21   12. mar 2011 Ja det er samme link jeg satte ind i mit første indlæg. Citeret direkte fra siden

1. 50 kg-reglen: Bilens egenvægt + 50 kg** skal være større eller lig med: Totalvægten i følge påhængskøretøjets registreringsattest.
    <b>Hvis du har erhvervet kørekort før 1. maj 2009 må du alternativt benytte bilens koblingsvægt, hvis den er lavere en "Totalvægt" ifølge anhængerens registreringsattest</b>
    2. 3.500 kg-reglen: Bilens Totalvægten og anhængerens totalvægten må ikke overstige 3.500 kg.
    <b> Hvis du har erhvervet kørekort før 1. maj 2009 må du benytte den eventuelt lavere koblingsvægt i stedet for anhængerens totalvægt.</b>

Og det er netop den forskel i reglen alt efter hvornår kørekortet er fra

• #22   12. mar 2011 Ok, Vibeke, så det da godt man har taget kort for længe siden.

May:

De vi her i området kan leje på tankstationer ligger på 1000 kg. egenvægt og 2000 totalvægt. Hør der hvor du har mulighed, der kan godt være forskelle på 200-300 kg, hvilket kan afgøre hvad du skal leje.

• #23   12. mar 2011 du kan gå ind og kigge på diverse trailere der er til salg, så kan du se hvad deres egenvægt er.. men de brenderuptrailere jeg har haft lejet har ligget på omkring 625-750kg, og det er de almindelige to-hestes.. ved ikke om en variant trailer muligvis kan være lettere..

• #24   12. mar 2011 Da jeg var på politistationen og spurgte en motorsagkyndig fik jeg at vide at det er samme regler for alle uanset hvornår man har taget kortet. Jeg har også haft kort i mange år før 2009 smiley

• #25   12. mar 2011 har også haft mit B kørt flere år før 09 men mit B/E er fra i sidste uge...

smiley

Kommentér på:
Bil til trailer uden trailerkort?

Annonce