{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.425 visninger | Oprettet:

virkning af krydstrense. {{forumTopicSubject}}

Jeg sad og snakkede hovedtøjer med min mand forleden, og samtalen kom omkring krydstrenser.

Han mener at trensen virker ved, når den korrekt spændt, ikke kun at holde hestens mund lukket, men at det også gør rimeligt ondt på hesten, når den forsøger at åbne munden... og derved holder den munden lukket, så man fortsat har effekten af biddet... - og hvis den så alligevel skulle åbne munden, og rende sin vej, så gør et bare ondt alligevel...

Jeg vil egentlig godt give han ret i hans forklaring, for remmene på krydstrenser er jo smalle, og efter sigende skal de sidde godt til, lige oven på knoglerne i hestens hoved, som er rimeligt følsomme, da de jo er helt "upolstrede"...

Er der nogen der har en bedre forklaring?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  virkning af krydstrense.
  • #1   16. mar 2011 Krydsnæsebånd er for at øge hestens mulighed for at udvide næseborene og dermed få mere luft ind, som er nødvendigt i især springning og den slags..

Har godt nok ALDRIG hørt om det andet, som han fortæller om.. Intet hovedtøj skal jo strammes så meget, at det volder smerte for hesten..

• #2   16. mar 2011 Hvad jeg altid har fået at vide er at luftvejene er mere åbne, altså at et krydsnæsebånd mindst mugligt lukker for luftvejen, så hesten lettere kan få vejret, når den er på banen. (:

• #3   16. mar 2011 Og må gi Sanne ret, har heller aldrig hørt om den forklaring

• #4   16. mar 2011 Jeg har altid lært at, hvis du har en hest der ikke søger meget frem, så lægger min gamle træner det på, for netop at kunne få muligheden til at søge frem, så den har en behagelig følelse i munden. smiley Hvis du har en hest der søger helt vildt - eller/og åbner munden meget ville jeg bruge et traditionel hovedtøj smiley
    Men ja der er mange forskellige meninger omkring dette... smiley Men ALLE ting vi påfører en hest kan bruges forkert, så hvis man bare bruger tingene med omtanke burde det ikke gå helt galt smiley

• #5   16. mar 2011 Intet hovedtøj skal strammes hårdt!

Krydshovedtøj giver bedre luftindtag, altså mere ilt i blodet, når hesten skal præstere.

• #6   16. mar 2011 Jeg ved ikke om der skulle kunne komme mere luft igennem end ved et engelsk næsebånd, medmindre det sidder meget højt på næseryggen, for når jeg googler det, er der nogen som sætter deres krydstrenses øverste del lige under kindbenene, og så er det vel det samme?

Hvis det sidder rigtigt når det ligger højt, altså oven på kindbenene, mener jeg, hvor stramt er det så? Er der plads til 2-3 fingre under ligesom et engelsk næsebånd?

• #7   16. mar 2011 første forklaring der dukker op på google:

Crossover Nose Band – a device for horses that open their mouth in races and “pull”. A crossover nose band has 2 straps that cross over the front of the nose to from an X. The bottom strap does up under the chin – the other one is half way down the nasal bone. The crossover nose band stops the horse from opening its mouth.

• #8   16. mar 2011 nå de kaldes også grackle noseband... resultatet på google er det samme, et forholdsvist stramt og hårdt næsebånd der skal forhindre hesten i at åbne gabet eller tage biddet og rende.

nu har vi travere der går løb, og når man læser de gamle bøger om emnet har der altså været mange lede bid og sko og andet "smart" udstryr gennem tiden, for at øge hestens præstationer- eller styrbarhed, så et hovedtøj der kan gøre på hesten er ikke utænkeligt, en rebgrime eller en sidepull virker jo også ved tryk på de sarte steder i hovedet - biddet kan jo også gøre ondt, hvis rytteren ønsker det.

jeg tror ikke det er meningen at krydstrensen skal sidde så stramt at den gør gør ondt hele tiden, kun når hesten åbner munden, og remmene så begynder at stramme.

• #9   16. mar 2011 på svensk hedder et krydsnæsebånd bl.a pullernosgrimma, en google på det giver heller ikke her nogen udmelding om at der skulle være mere luft til hesten, snarere at det forrhindre hesten i at pulle (tage biddet og løbe)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nosgrimma

• #10   16. mar 2011 bonde l- ja det kan men vel godt sige, hvis det så er rigtigt, det der står på de udenlandske sider.

Tænk hvis det passer, og folk herhjemme så giver deres heste krydstrenser på, for at give dem behageligt frie luftveje, og det så slet ikke virker på den måde alligevel...

hvis ikke jeg bare træner i sidepull, rider jeg oftest uden næsebånd, herhjemme for det tykt polstrede engelske jeg har, synes jeg sad skævt, når det blev spændt tilpas (og det ser rmelig træls ud)... men jeg tror ikke længere jeg har lyst til at købe den der flotte krydstrense jeg så... forleden, når der er så mange ting på udenlandsk om at det ikke er for luftvejenes skyld det er blevet opfundet...

Kommentér på:
virkning af krydstrense.

Annonce