{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.643 visninger | Oprettet:

Hvilken hesterace? {{forumTopicSubject}}

Hej hej

Jeg har lige et spørgsmål jeg håber i der ude kan hjælpe mig med.

Jeg går og overvejer at købe mig en hest, men kan ikke rigtigt finde ud af hvilken race jeg skal vælge.

Som udgangspunkt er det nok lidt af en "begynder" hest jeg har i tankerne. Ment på den måde at jeg ikke har reddet sådan flere år i træk, eller gået til ridning siden da jeg var yngre. Men har reddet da med jævne mellemrum, og ELSKER det...:)

Men har bare haft det som drøm i MANGE år, og da økonomien nu er til det, vil jeg gerne have udlevet drømmen...:)

Jeg er 28år, så det er bestemt ikke bare en hovedkuls tanke jeg bare har fået mig, men har meget overvejelse bag, men vil rigtig gerne have nogle råd fra folk der ved lidt mere end mig.

Den hest jeg gerne vil have, skal bruges som "hyggehest". altså, har ikke tænkt mig at skulle på stævner, bruges som dressurhest, eller i den stil.
Mere "bare" lange ture i skoven og ved stranden etc.


Hvad ville i anbefale? Er der noget bestemt jeg skal tage højde for? kom endelig med alt jeres viden...:)

Vil sige jeg er super forelsket i Friesere, da jeg synes de er noget af det smukkeste! Men er det overkill at starte men sådan en?

smiley Jannie


Kommentarer på:  Hvilken hesterace?
  • #1   3. apr 2011 Tag ud og kig på en masse forskellgie heste, både racerene og blandinger smiley

  • #2   3. apr 2011 Du har ret... Det er måske også nok nærmere det jeg skulle have skrevet. Men race og temprement hænger jo på sin vis sammen...

    Men hvilken hest vil i så skyde på passer bedst til de "krav" jeg har? smiley


  • #3   3. apr 2011 Det ville ikke være overkill at starte med en Frieser.. Men du skal bare ud og kigge på en hel masse for at finde lige præcis DEN, der passer til dig og omvendt.. Frieserne er meget forskellige i sind og bevægelse..

  • #4   3. apr 2011 DET er jeg ikke i tvivl om...:)

    Men synes bare det er så stort et marked, så er lidt lost over hvor jeg skal starte...:)

    Så tager med gløde imod alle råd/ledetråde, om ikke andet for at finde ud af hvor jeg skal starte henne...:)


  • #5   3. apr 2011
    Race og temperament hænger ikke nødvendigvis sammen smiley

    Der findes fjordheste der ikke rokker sig ud af stedet, aldrig bliver bange for noget, er de mest langsomme i verden og perfekte børne/nybegynder heste da de kun gør hvad der bliver bedt om og intet mere.
    Så findes der fjordheste der panikker fordi græsset ikke ligner det den gik på igår, som er spræng fyldt med energi og fiser rundt som en skollet skid i en tynde og absolut ikke skal være nybegynder ponyer.

    Det du skal have dig er en hest der passer rent størrelsesmæssigt og temperament mæssigt. Dvs. en hest der er bund stabil, ikke bliver bange for diverse ting og sager og i det hele taget en stabil tur hest.

    Det kan være en araber, fjordhest, traver, frieser, DV, islænder, pinto - ja hvad ved jeg.


  • #6   3. apr 2011 Nu skriver du ikke, hvor du kommer fra, men du er velkoemmen til at komme på besøg her og opleve vores Friesere på tæt hold.. De er alle forskellige i både sind og bygning...

  • #7   3. apr 2011 Årrrh, det ville jeg ellers gerne have været...:)
    Men bor i Hvidovre, og kan se du er fra Sønderjylland, så der er jo lidt langt...:( Øv!


  • #8   4. apr 2011 allerde inden jeg læste den sidste linje, tænkte jeg på frieseren til dig... aldrig har jeg mødt mere godmodig race.. det er et roligt dyr af sind.. har efterhånden mødt mange, specielt hingste, og alle sammen jeg har mødt er utrolig cool..
    der er evt barock pinto, hvis du er vild medd den, de har oftest lidt lettere gangarter, og kan være lidt mere varme..

    knabstrupperen er også en yderst inteligent hest og ofteest rolig hest, men nogle af dem er bestemt også lidt vågne lige som med mange andre racer.. det specielle ved knabstrupperen er at den er super samarbejdsvillig, og meget hurtig til at lære nyt.. de er de mest intneligente heste, jeg nogensinde har haft i stalden..

    men uanset hvilken race du vælger, skal du tænke over der er rolige/vågne heste i alle racer.. du skal tage ud og se mange heste, af den race du ønsker, så du får en god fornæmmelse af racen, og de enkelte heste.. dvs. lad være med at tage den første den bedste.. hvis beslutingen har været længe undervejs, gør det vel ikke noget at det tager lidt tid at finde den rigtige het..

    held og lykke med køb af hest.. tror aldrig du vil fortryde det.


  • #9   4. apr 2011 Ihh mange tak for alle jeres input...

    Ja, skal helt sikkert ud og se en masse. Men har bestemt ikke lagt mig helt fast på noget, men synes bare det er så svært, da jeg jo ikke er helt skarp i racer typer, og alt det der... Så er glad for i gider hjælpe lidt...:)


  • #10   7. apr 2011 Hej smiley
    du skal helt klart købe dig en islænder det er en god og tålmodig hest som du kan bruge som begynder hest, og når du bliver bedre kan du jo træne den op af dig selv smiley


  • #11   7. apr 2011 Hej

    Ja, har reddet på Islændere, men synes de er alt alt for kedelige...:) Der sker jo ikke så meget på ryggen af dem...:)

    Er nok Frieseren jeg er forelsket i, og skal ned til anden gang, og prøve i morgen...:)



Kommentér på:
Hvilken hesterace?

Annonce