{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.183 visninger | Oprettet:

foder til fed hoppe {{forumTopicSubject}}

ja min nye hest er en stor koldblods hest af racen nordsvensk skovhest

hun er 7 år og 155 cm

hun er ikke redet siden august 2010.

jeg har brug for lidt hjælp til at finde ud af hvilket foderjeg skal bruges
.

det skal helst være noget musli af en art..

hun er rimelig overvægtig og ude af form

jeg søger derfor noget foder som gør at hun ikke bliver federe.
hun skal være dækket ind med alle de mineraler og vitaminer hun har brug for..

problemet er at hun skal ind og spise 3 gange dagligt sammen med de andre heste, og for at hun jo ikke bare skal stå og glo på de andre, er jeg nødt tila t finde noget til hende.. og hø er altså ikke intrasant. mens de andre for foder..

hvad gør jeg?
hun vejer mellem 500 og 600 kg..

skriv hvis jeg mangler noget


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  foder til fed hoppe
  • #1   13. apr 2011 giv hende en håndfuld vitaminer/mineral blanding så hun er dækket ind og nogle gulerødder, så hun føler hun får noget. og så skal hun selvfølgelig have hø.

  • #2   13. apr 2011 Hippolyt har nogle gode produkter til "tøndeformede" heste. Du kan give Hesta Mix Light, som er et müessliprodukt til nøjsomme racer. Hvis hun har brug for at tabe sig meget, så er Equigard godt. Prøv at kigge på hippolyt.dk, og så kan du læse om begge produkter derinde.

  • #3   13. apr 2011 ok tusind tak smiley

    det vil jeg gøre nina


  • #4   13. apr 2011 Roepiller morgen og aften. Til middag giver du hende vitaminer blandet i lucerne uden melasse også helst frøgræs istedet for wrap
    Roepillerne giver noget maven kan arbejde med og hun vil føle sig mæt - men det feder ikke.


  • #5   13. apr 2011 Ja som nogle af de andre også siger.
    Hvis hun virkelig bare er overfed, så bare vitaminer og masser af hø

    Hvis hun er okay tyk så roepiller, vitaminer og hø smiley


  • #6   13. apr 2011 Frøgræs er ikke heste foder. Så lad endelig være med det.
    Men ja roepiller og lucerne er smadder godt til heste der er lidt overvægtige smiley


  • #7   13. apr 2011 ja har tænkt på roepiller.

    men opstalder vil ikke stå med det arbejde som roepiller...

    så det skal være noget som bare kan måles af og smides i krybben...


  • #8   13. apr 2011 Jeg ville bare give vitaminer med nogle gulerødder i, og så ellers hø, hvis hun er overvægtig.

    Og at roepiller ikke fedet, det passer ikke helt smiley

    Se evt hvad en konsulent har skrevet til mig:
    Når du beskriver dine heste som værende lettere overvægtige så kan jeg fortælle dig at roepiller ikke er til nøjsomme typer, da fibrene i roepiller er utroligt letfordøjelige for hesten og derfor bliver anvendt til energi, hvor overskydende energi går til fedtsyntese altså fedt depot. Så det er altså et præstationsfoder og ikke et foder til heste i vedligehold, der ikke behøver tage på. Dette gælder også for de typer roepiller uden sukker, man kan købe. Jeg er klar over at mange andre foderkonsulenter anbefaler roepiller til nøjsomme typer og i princippet er det også godt da det giver en rigtig god mæthedsfornemmelse og god balance i tarmfloraen, men det har så bare den negative effekt at hestene bliver tykke af det også. Derfor anbefaler jeg det aldrig til nøjsomme racer, der vil jeg hellere bruge et andet produkt som f.eks. Pre Alpin Aspero, som er et hø/urte produkt med lavt sukkerindhold og mange tungtfordøjelige fibre.



  • #9   13. apr 2011 Camilla Kaaber - 15 dage til Barock-Betty's termin

    Hvad var det for en foder konsulent?


  • #10   13. apr 2011 MLC: Det var en fra Hippolyt.

    Min dyrlæge har dog sagt noget lignende til mig også tidligere, da jeg brugte lidt roepiller til min afdøde vallak. Han kunne ikke nå at forbrænde dem, og derfor satte de sig på sidebenene istedet. Og der var kun tale om en meget lille portion.


  • #11   13. apr 2011 Camilla Kaaber - 15 dage til Barock-Betty's termin

    Okay, ville bare lige høre om det var en fra Hippolyt, da de jo forhandler det smiley
    Så er det jo ikke en helt upartisk kilde smiley

    Har dog hørt om et lignede foder fra England som laver deres på græs og tang som skulle være alletiders, de basere vidst også deres på slowrelase energi..

    Har dog ikke meget fidus til de der græs piller, men har ikke selv prøvet dem og har ikke helt fundet så meget om det endnu...

    Men alt foder feder jo i teorien, hvis man fodre med mere end hesten kan bruge smiley
    Med nogle få undtagelser, hvor der er tale om fejlfodring...


  • #12   13. apr 2011 Min venindes hoppe lever af roepiller, lucerne og vitaminer og lidt müsli og så wrap ad libitum og den er absolut ikke fed. Så hvis man bruger roepillerne med måde så kan de altså godt være sunde smiley

  • #13   13. apr 2011 Roepiller med måde dur ikke hvis vi taler direkte overvægt, så giver jeg ovenstående indlæg vedr. dette helt ret og vi har været igennem foderkonsulenter fra både firmaer og helt uvildige også.

    Vi kæmper meget med vægten her hos ponydrengen som i forvejen er en robust dreng, men også med et par kg for meget.
    Vi har prøvet alverdens produkter beregnet til nøjsomme og han tog på af dem alle.

    For at han skal få noget i krybben sammen med de andre fodrer vi nu med Vital Complete og Health Boost fra Pavo (udelukkende vitaminer og mineraler) sammen med lidt gulerødder i skiver og 1/2 æble + afmålt wrap i forhold til hest suppleret med frøgræs i god kvalitet.

    Vil du have det til at fylde lidt mere i krybben kan du bruge en håndfuld lucerne uden melasse - så hellere en med olie. Vores ellers altædende ponydyr gider dog ikke det tørre lucerne.

    For at bekæmpe overvægten og gøre det bedste for hestens fordøjelse mener jeg at godt grovfoder er langt vigtigere end krybbefoder. At frøgræs ikke er ok vil jeg ikke give ret i, hvis kvaliteten er i orden. Godt frøgræs er super godt som supplering i forbindelse med diæt og langt mere fordøjeligt end halm og giver ikke den kedelige halmvom.


  • #14   13. apr 2011 jeg bruger tjørnhøjmølles müsli light smiley den er til overvægtige/forfangne heste/ponyer

  • #15   13. apr 2011 nadia tusind tak smiley det tror jeg er en god ide smiley

  • pernille L
    pernille L Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
    #16   13. apr 2011 Nu det skal være let vil jeg holde mig til gulerøder og så vit og mineral blandning, hvis grovfoderet er analyseret så et produkt der passer til dette ellers et du tror passer så du får så gode mængder og kvoter som muligt. Ev. hvis det bare skal smage godt, køb æblejuice og giv 1 dl i krybben hver gang de andre får, det skal suges og slikkes op og tar lidt tid men feder ikke.

    At roepiller ikke er godt er jeg ikke enig i. Ja i storer mængder er det ikke godt til en tyk hest men man kan tage meget små mængder og bløde op i meget vand så det bliver som grød/suppe og der er ikke meget foder der er ligeså energifattigt når man måler volumen opblødt med andet foder som ex et light müsli.


  • #17   13. apr 2011 Som Findus & Pedersen P også er inde på mht til frøgræs, kunne det evt være en god ide' at skifte halvdelen af høet ud med det.

    Roepiller har iøvrigt næsten samme mængde energi som havre....


  • #18   13. apr 2011 Gic hende et par gulerødder, og en vitamin/mineral kiks når de andre får kaftfoder.

  • pernille L
    pernille L Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
    #19   13. apr 2011 ja som tør mængde. men man skal aldrig give roepiller tørt, og derfor kan du skære meget i mængden du giver gennem at hælde vand over og lade det svulme op. dvs at give 2-3 dl ordentligt opblødt er ikke en ret stor mængde tørt...



  • #20   14. apr 2011 Ja jeg forstår altså heller ikke det helt med roepillerne..

    Min får feks 300gr roepiller i tørvægt, men det bliver jo til langt mere i opblødt vægt..

    Han startede på 200gr, men han laver meget og blev derfor sat op, derudover får han 200gr betfor, som indeholder melasse og mellem 10-12kg wrap om dagen fordel over to gange...

    Der bliver jo ikke mere energi i fodret fordi det bliver opblødt..
    Kunne, hvis der var tale om Betfor, forstå at stejler over brug af roe baseret foder..


  • #21   14. apr 2011 HAR BRUG FOR AT VIDE HVAD EN HOPPE SOM INGEN KONDI HAR, SKAL HAVE AT SPISE.
    HUN ER OVERVÆGTIG OG DET SKAL VÆRE NOGET FODER SOM IKKE FEDDER OG INGEN ROEPILLER


  • #22   14. apr 2011 Du virker ærlig talt ikke ret modtagelig over for hvad vi har at sige til dig eller læser ordentligt hvad det faktisk er vi skriver.

    Det er din samvittighed der har behov for at hun skal have noget i krybben - ikke hendes behov.

    For at hendes system holdes i gang er det VIGTIGSTE = godt grovfoder hø eller wrap min. 1 kg pr. 100 kg hest for hø og ca. 1 1/2 kg pr. 100 kg hest hvis det er wrap.

    Ud over dette er det vigtigt at hun er dækket ind med vitaminer og mineraler i forhold til hendes vægt - dette kan du gøre på den nemme måde i form af vitamin -og mineralkiks eller bolcher - eller i en anden form som fylder lidt i krybben. I krybben kan du supplere med et par gulerødder i skiver eller hvis den vil spise det så en lille håndfuld lucerne uden melasse.


Kommentér på:
foder til fed hoppe

Annonce