Distanceridning? Info & hjælp :) {{forumTopicSubject}}
Hej alle HG'er
Jeg overvejer at starte distancestævner, men selvom jeg har læst alt inde på hjemmesiden www.distanceridning.dk, så er jeg ikke helt med
Derfor søger jeg nu hjælp fra distanceryttere eller ryttere med erfaring/ info om denne disciplin.
Jeg har en ox hoppe på 19år, mange vil sikkert sige at hun er fo gammel til at starte stævne, men hun føles bestemt ikke gammel. Hun er hurtig, stærk og elsker ture, hun er blevet brugt til turridning, springstævner og få dressurstævner. Hun har formen i orden, men hendes udholdenhed mangler lige lidt (jeg har været ude af stand til at ride hende i 3-4måneder grundet en påkørelse).
Hun er i fuld ridning nu, og klare det rigtig fint. Nå men nok om det
Jeg vil gerne vide noget om hvad en stævnebog er og hvor man skaffer sig en fra?
Hvad er et gyldigt medlemsbevis fra en rideklub og hvordan får jeg rideklubben til at skaffe mig et? (er medlem af drf gyldig rideklub(USR)).
Hvad fodre du din hest med? Og hvor meget? Hvordan virker det?
(Har læst om kostplanen på www.distanceridning.dk, men vl gerne vide hvordan DU gør det)
Hvilket udstyr bruger du?
Hvordan finder jeg ud af de klasser der er? (Jeg har set på stævnekalenderen på www.distanceridning.dk, men kan ikke rigtig finde ud af sådan noget som dette;
1 CEIO 3* 166 Massestart Fri tid Fri - 12 km/t TBA
2 CEI 3* 166 Massestart Fri tid Fri - 10 km/t TBA
3 CEI 2* 123 Massestart Fri tid Fri - 10 km/t TBA
4 CEI 1* 83 Massestart Fri tid Fri - 9 km/t TBA
5 MA 83 Massestart Fri tid Fri - 9 km/t TBA
6 LA 64 Massestart Fri tid Fri - 8 km/t TBA
7 LB 43 Massestart Fri tid Fri - 7 km/t TBA
8 LC 21 Enkelstart Clear Round 12 km/t - 7 km/t TBA
9 SHOW 12 Enkelstart Clear Round 12 km/t - 1 km/t TBA
10 SHOW 2 Enkelstart Clear Round 12 km/t - 1 km/t TBA )
HVAD BETYDER DETTE?
Hvad er det mest realistiske at lægge ud med?
Hvordan er din træningsplan?
Hvad gør du til stævner? (din rutine, din planlægning, din måde at klare ridtet og dyrlægen)
Jeg håber at der er nogen som vil hjælpe mig
Se evt. min hoppe på min profil for mere info om hende
okt 2006
Følger: 95 Følgere: 73 Heste: 5 Emner: 47 Svar: 693
Man lærer efter et par gange at tolke hesten, hvilket er vigtigt med dehydrering, energi, skridtpauser osv. Ligeledes med puls både før og efter ridtet.
Jeg giver hende ikke specielt foder ud over det hun får i hverdagen. Hun får dog elektrolytter til første målid efter.
Får at holde tarmene igang tilbyder jeg hende altid hø efter dyrlægen.
Klassernes betydning er som normalt til dressurstævner MA, LA, LB osv. tallene der står bagved er hvormange km ruten er. Derefter er det hvordan de forskellige klasser rides og hvor hurtigt.
Håber det har været lidt til hjælp
okt 2006
Følger: 95 Følgere: 73 Heste: 5 Emner: 47 Svar: 693
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
2) Lag vær med at ændre din foderplan bare fordi du vil ride nogen få korte stævner.
3) Jeg bruger en helt alm, springsadel men har så et specialt underlag som er mere støddæmpende og lader hesten ånde. Så har jeg biotan trense + fortøj.
4) Klasserne står jo som beskrevet alle CEI klasser er internationale, og hvor mange KM den er står lige bagefter. Massestart (fri tid) betyder at alle rytter i klassen starter samtidig, den rytter som først passerer målstrengen og bliver godkendt i dyrlægen vinder.
Enkel start: Man starter en eller en gruppe samtidig og rider ruten sammen
Clear Round: Du skal ride mellem to gennemsnits hastigheder, f.eks. maks 10km/t og min 7 km/t, vis du er hurtigere eller langsommer i gennemsnitshastigheden (du må gerne ride hurtigere/langsommer på ruten, bare du holder din gennemsnitsfart til sidst) bliver du diskvalifceret. Samtidig skal du blive godkendt af dyrlægen, gør du dette får du diplom og evt rosette/staldblankette med hjem.
5) max de 21 km
6) Den kan du ikke bruge til noget
7) Vi pakker alt dagen inden, og tager til infomødet (vis det lægger på stævnedagen) vil råde dig til at tage til det selv om det skulle være dagen før. Vi kommer altid en time eller halvanden før hesten skal til dyrlægetjek, melder til start og tager hesten ud af traileren og begynder at trække den varm (Hav altid hesten trukket varm inden du skal til dyrlæge). Når der er tid til dyrlæge får vi tjekket klaret og sadler kort efter op - Grafik er ekstremt hisig og skal bruge meget opvarmning.
Hvordan jeg rider ridtet er forskelligt efter hvad det skal bruges til, er det et test ridt eller er det f.eks. et mesterskab.
jul 2009
Følger: 55 Følgere: 55 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 872
Mange tak, det hjalp en del
jul 2009
Der står bare at man skal vise gyldigt medlemsskabsbevis og jeg har aldrig været passiv medlem
Så ville bare lige høre hvordan man gør dette
MEN tusind tak for alle svarene, det hjælper en hel del
Hvordan holder man styr på hastigheden (hvad gør du selv)?
Bruger du pulsmåler (inden dyrlæge)?
Godt at høre at man ikke behøver skifte sin dejlige springsadel ud
Er det en god ide at bruge fortøj? (bruger normalt fortøj eller martingal)
Kan man godt deltage i mesterskab selvom man rider LC eller LB?
Jeg kender kun dressur, military, galopløb, spring og jagt
jul 2009
Tak, det prøver jeg
okt 2004
Pulsen tjekker jeg via min pulsmåler som jeg også rider med, men vis du skridter i mål også bruger de 20 minutter til at pulse ned som der er sat, så er du sikker på at hesten ikke er for høj i puls.
Jeg bruger fortøj, unden martingale (dette ikke nødvendigt) da det holder sadlen på plads vis man f.eks rider i et meget bakket område. Så vis du normalt bruger et fortøj, så behold dette på. Og nej der er ingen mesterskaber i LB og LC klasserne i distance.
okt 2004
Distanceridning? Info & hjælp :)