{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.796 visninger | Oprettet:

Føl med bukkehov... {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Min hoppe har her til formiddag fået et rigtig smukt hoppeføl, desværre med bukkehov. Så nu ville jeg gerne høre hvor store chancerne er for at hun kommer til at fungere som en hel normal ridehest. Dyrlægen har været her og tjekke det hele og følle er i behandling. Hun turde ikke sige noget da hun var uerfaren som hun sagde. Men er der nogen der har hest med bukkehov? Nogen der har hest der er behandlet for bukkehov? Så skriv endelig smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Føl med bukkehov...
  • #1   4. maj 2011 Er du sikker på det er bukkehov, og ikke bare benene, som ikke er i stilling nu? Tit kan de første par uger ligne noget som er løgn, men de retter sig meget af sig selv.

• #2   4. maj 2011 jeg ved at en smed kan gøre en masse... men det kommer jo an på hvor slemt det står til... Vi havde en i stalden som blev født med bukhov... de prøvede at rette det til fra dag 1... men måtte opgive og aflive 2 år efter...

Håber ikke at det er så slemt for dit føl... Men som sagt er det vigtigt at de kommer i behandling hurtigt, som jeg kan forstå du allerede er i gang med, så du giver den i det mindste føllet den bedste chance for at overleve...

• #3   4. maj 2011 Det kan behandles inden den er 6 måneder gammel. min venindes hest har det og den er ikk behandlet.. det går fint med den..

• #4   4. maj 2011 Hvad har dyrlægen gjort?

Nogengange kan føllet have for stramme sener, der så gør at den står forkert.
    Med den rette behandling, kan man rette MEGET få et føl, og gør man noget med det samme, er det sandsynligt at den ikke senere vil have det mindste spor af nogensinde at have haft problemer.

• #5   4. maj 2011 Du skal hurtigst muligt få en smed til at kigge på det. Det ert de eneste der kan rette op på bukkehov

• #6   4. maj 2011 Der står en masse her: (link fjernet)

• #7   4. maj 2011 Er det slemt kan man behandle med tetracyklin (skal gøres indenfor de første døgn eller to så vidt jeg husker) sammen med boksro og "motion" på hårdt underlag. Evt osse specialsko og/eller skinner.

Men du skal have en dyrlæge ud som ved nogen om den slags, for behandles det ikke korrekt, risikerer du at ende med en hest der aldrig får den rette benstilling

• #8   4. maj 2011 Der kommer en erfaren dyrlæge ud i morgen, og kigger på det. Og ringer nok også til smeden i morgen tidlig.

• #10   4. maj 2011 vi havde et føl sidste år der udviklede bukkehov, og det blev iorden igen med en spcialsko der blev limet på+boksro og trrækketure på hårdt underlag... og har også hørt om at man sagtens kan operere føllet (de går ind og lægger et snit i den for korte sene(tror jeg )) og det var en forholdsvis nem og simpel opreration, det krævede bare mere arbejde mht. heling smiley

• #11   4. maj 2011 Min gamle pony havde bukkehov, og fungerede fint som ridehest..

• #13   4. maj 2011 Som de andre siger - find en dygtig smed som kan hjælpe. smiley

• #14   4. maj 2011 min hyp aventino fik også bukkehove fordi hun havde været ude og løbe på grus med sin mor, så hun fik en hovknusning som gjorde at hun ikke støttede maksimalt på det ene forben..
    hvis ikke smed kan gøre noget indenfor de første par uger vil jeg anbefale dig at kører til højgaard og få den opereret tidligst muligt. nu før du gør det nu bedrre holder hun som fremtidig ridehest smiley

• #15   4. maj 2011 Reklaamen er fra Bergers beslagsmedie
    Men sørg for at have pengene i orden hvis du bestiller disse!!

• pernille L
    pernille L Tilmeldt:
    mar 2011

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
    #16   4. maj 2011 Alt efter hvordan det ser ud- bukke hov missdannelser for korte sener m.m så skal der gøres forskellige tiltag. ville være fint hvis du ville lægge et billed op og fortælle vad den mere erfarne dyrelæge siger når han kommer så kan vi også kan lære noget.

For korte sener: tredobbelt dosis tetracyklin (gør dog tænderne og knogler gule) kan gives en gang (max to gange) og blødgør sener. jo tidligere det gives jo bedre effekt. Havde god effekt på 1 mdr gammel kalv senest jeg så det blive brugt.
    en anden måde at give det på er i normal dosis over flere dage men denne måde har jeg ikke erfaring med.

skinner kan lægges og virker godt men obs for trykninger da der ikke er muskler og fedt på benen til at beskytte og blødgøre, og så kan det koste en formue i materiale. Men gør ofte at føllet kan omme op at stå selvom det ikke kunde førhen for de føl der er virkeligt bøjet i benen.

Kan føllet stå af sig selv vælger man ofte specialsko el såler der limes på (mere skånsom end skinner for resten af benet) for at få hoven til at vokse korrekt eller senerne til at strække sig. dette kan en smed gøre bedst, alle smede bliver uddannet i specialsko men nogle har selvfølgelig mer erfaring end andre, måske er din egen smed rigtig god?

op- god virkning og ok let men koster en del og man skal altid tænke på at der kan ske komplikationer. men helt klart noget man skal tage i betragting da sygdomsforløbet bliver kort og derfor har føllet ikke ondt lige så længe som den vil have når du trækker i senerne over nogle gange flere måneder.

alle metoder gør ondt og føllet skal have smertestillende (ofte bruger man NSAIDS der kan give mavesår men har en god smertestillende effekt så man skal være obs på dette),
    Den skal have motion da det er føllets egen vægt der skal presse senerne ud til normal længde men det skal være i korte intervaller og man skal være obs på at begge ben bliver brugt så mange samtidigt som den skal have meget ro til at vile sine ømme ben så mange holder føl og mor på box og så motionere den så mange (ex 5 min) de har mulighed for per dag.

• pernille L
    pernille L Tilmeldt:
    mar 2011

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
    #17   4. maj 2011 op = operation...

• #18   4. maj 2011 min har bukkehov og han er 16 i år...

han går LA dressur og kan løsspringe 150 og 120 m. rytter

de kan sagtens blive redet eller det kan min i så fald og han går uden sko.

• #19   4. maj 2011 og min har ingen behandling eller operation fået ihvertfald ikke så vidt jeg har snakket med de forrige ejere....

jeg købte ham som 7 års og hende der havde ham fra han var 3-7 har ikke haft nogen problemer med ham heller....

• #20   4. maj 2011 Det er jo meget fint at nogen heste klarer sig trods bukkehov -men for dem er det jo osse for sent at gøre noget ved (udover alm regelmæssig smed).

Her er der tale om et næsten nyfødt føl -det er ikke småting man kan rette op på sådan nogen størrelser hvis man går igang med det samme.
    Så forhåbentligt har dette føl slet ikke bukkehov når engang den skal til at være ridehest:o)

Kommentér på:
Føl med bukkehov...

Annonce