{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.916 visninger | Oprettet:

Hovolie aka Hovfedt - Forskellen?! :) {{forumTopicSubject}}

Hej HG! smiley
Jeg har altid fået svar på en masse spørgsmål herinde af jer! Så mon ikke i også kunne svare på det spørgsmål jeg har nu!

I min bog HESTETIPS står der således: (efter noget med vandbadning af hove som giver fugt)
"Hvis der er behov for at tilføre ekstra fugt, anbefaler mange smede almindelig madolie som alternativ til de dyre hovolier. Hovfedt forhindre hoven i at optage fugt, så hvis man vil eksperimentere med hovfedt i forbindelse med tørre hove, skal det i hvert fald kun påsmøres hove, der i forvejen er mættede af vand"

På Hööks hjemmeside står så skrevet:
Hovolie: Beskytter mod udtørring og hovrevner. Forebygger sur stråle og fremmer hornvæksten.
Hovfedt: Hjælper på tørre hove

Så egentlig er det jo det modsatte bogen og hvad Hööks skriver?! Jeg skal bruge enten hovolie eller hovfedt da ponyen har meget tørre hove.. Sådan som JEG forstår det?

HVAD skal jeg bruge? :)<3

//Phillis


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hovolie aka Hovfedt - Forskellen?! :)
  • #1   5. maj 2011 Kigger med

  • #2   5. maj 2011 Har aldrig opfattet hovfedt som noget der blokere hoven for at optage fugt.

    Jeg ved at Blue horses hovolie kan bruges efter man f.eks har redet på sandbane og hovens naturlige fedtlag er ødelagt.
    Deres flaske koster 99.- så det er ikke dyrt...


  • #3   5. maj 2011 Hovfedt er et produkt der lukker alt andet fugt ude, fx fra vådt græs.

    Bruger man madolie, får hovene fugt fra olien, og samtidig kan de stadig optage fugt udefra.

    Det siger de fleste smede smiley


  • #4   5. maj 2011 Jamen hvorfor skal man så bruge hovfedt??

    det er jo slet ikke godt for hoven så? smiley


  • #5   5. maj 2011 Det var et godt spørgsmål, trådstarter!

    Min dyrlæge siger, det eneste middel mod tørre hove er cornucresin. Og jeg har prøvet alt, og giver hende ret!

    Har prøvet levertran, hovfedt, hovolie, madolie, at gøre hovene våde, så de kan suge fugt.

    Hovfedt gør dem skinnende, men de skal have været våde først, og så tørre, så skulle det holde på fugten. smiley


  • #6   5. maj 2011 hovfedt er godt til heste der går på våde/mudrede folde i lang tid af gangen smiley deres hove kan blive FOR våde og derved blive ødelagt

  • #7   5. maj 2011 Okai smiley >De kan man se en masse meninger! smiley
    Bogen skriver også "Torskelevetran kan også påsmøres hovene i en tør periode, det lugter ikke godt, men er billigt og effektivt. Her må man gerne smørre kronranden også - det giver en bedere smidighed i hovvæggen"

    Anne-sofie -
    Støtter helst ikke Blue horse smiley Hehe er Horsemanshiprytter! Eller en der rider mere på hestens præmisser! smiley

    Så vi er nogen lunde enige om det er HovOLIE jeg skal bruge? Hun er ifol og skal fole inden 14 dage. Men går lange ture med hende indtil hun kan rides igen! smiley Men hun har bare SÅ tørre hove. . . smiley


  • #8   5. maj 2011 Men kunne da godt hvis det er det der hjælper!
    TAK! smiley


  • #9   5. maj 2011 Der er ikke forskel på olie og fedt.. Men der er forskel på hvad det er lavet af...
    Kevin Bacons produkter tillader nemlig stadig fugt at trænge ind, selvom du bruger deres olie eller fedt... Men hovbad af min.10-15 minutters varighed er klart en fordel og så olie eller fedt.. Jeg bruger selv Kevin Bacons olie efter 15-20 minutters hovbad (vand i spande med rene hove), og om nogle dage afprøver jeg Cornucresine.. Er ellers tilfreds med Kevin Bacon, men har hørt så meget godt om Cornucresine, at jeg bliver nødt til at afprøve det..
    Så når jeg får mine Cornucresine produkter hjem, laver jeg et lille projekt, Kevin Bacon på 1 forhov og Cornucresine på den anden forhov... =)


  • #10   7. maj 2011 Jeanette H
    Tak for svaret! smiley
    Ja hovbad har jeg godt læst om! smiley Men Misty skal have føl her om en uge, så ikke alt det løften på benene! smiley
    Men det skal da nok passe det du skriver, men aligvel må der alså være én forskel ud over ingredienserne! smiley


Kommentér på:
Hovolie aka Hovfedt - Forskellen?! :)

Annonce