Hjælp. Min hests hove flækker voldsomt {{forumTopicSubject}}
Min lille shetlænder Blomst har de grimmeste forhove jeg længe har set. Hendes hove er ikke for lange men der falder små stykker af, så man kan se ind til de der 'lameller' tror jeg de hedder. Hun er ikke øm og går helt normalt, men det er jo ikke særlig godt at de flækker sådan..
Er det fordi at de er for tøre eller hvad? Det er aldrig sket før, heller ikke i de somre hvor der bare har været nada vand.
- Hvad kan jeg gøre? Jeg er rendt tør for hovolie og kan ikke få fat i noget før tirsdag. Smeden ringer vi til i morgen.
Hun er desuden meget let forfangen, derfor går hun med mundkruv i et begrænset antal rimer hver dag. Kunne det have noget at gøre med hendes sygdom?
sep 2010
Følger: 11 Følgere: 12 Heste: 3 Emner: 50 Svar: 280
mar 2008
Følger: 20 Følgere: 56 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 554
Giv den Biotin, og evt et vandbad en gang hveranden dag ..
Hovolie tørre hovene ud ..
okt 2007
Følger: 213 Følgere: 182 Heste: 8 Emner: 52 Svar: 1.654
Men prøv at spørge din smed.
dec 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 206
jeg har ikk oplevet at hovene udtørre pga. olie, kun når de ikke får
Det vigtigste lige nu kan gøre er nok at gi den vandbad, det kan muligvis også godt spille ind hvis den er en smule forfangen, du må høre din smed han er nok bedst til at rådgive dig
sep 2006
Følger: 209 Følgere: 201 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 3.587
sep 2006
Følger: 209 Følgere: 201 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 3.587
okt 2006
Følger: 18 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 221 Svar: 3.084
apr 2008
Følger: 19 Følgere: 21 Heste: 5 Emner: 9 Svar: 794
mar 2009
Følger: 1 Svar: 2
til sagen
Når en hests hove flækker på den måde du beskriver kan det være flere ting. Tørre hove er naturligvis den tætteste løsning, og ja, fodbad hjælper. Hovolie er egentligt også ok, men IKKE på tørre hove, for så kan den jo ikke trække fugt ind i hoven, hoven bliver vandafvisende og det var ikke lige det vi ville ha... Anden mulighede (elller tillægsmulighed) er i kosten. Snak med en dyrlæge om problemet, for vitamin/mineraler er med til at sørge for,a tdin hest kan bruge foder mv. til at optage de rette stoffer i foderet. Slutteligt er der et pulver (som jeg ikke kan huske hvad hedder) som hesten kan få i tilskudsform. Det er hammerdyrt men det virker på lang sigt ved skrøbelige hove...
Håber du kunne bruge det her lidt?
mangee hilsner
Lene
Hjælp. Min hests hove flækker voldsomt