5.622 visninger
|
Oprettet:
Sko til hovsenebenssyndrom? {{forumTopicSubject}}
Hej hej
Min hest har fået konstateret hovsenebenssyndrom på begge forben, og han skal derfor ha' noget nyt beslag på. Har forhørt mig hos både dyrlæge og smed, men vil alligevel gerne høre, hvad jeres erfaringer er.
Så hvad er jeres erfaringer med henholdsvis ringsko og egg bar sko på en hest med hovsenebenssyndrom?
sep 2008
Følger: 36 Følgere: 38 Heste: 6 Emner: 61 Svar: 514
jan 2010
Følger: 37 Følgere: 37 Heste: 1 Emner: 10 Svar: 16
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
jun 2007
Følger: 142 Følgere: 138 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 2.182
http://theequinist.blogspot.com/2011/05/natural-approach-to-navicular-disease.html
du vil helt klart gå glip af noget hvis du ikke får den læst
Det er en artikel som omhandler selve "biologien" bag sygdommen, samt hvilken virkning sko har på tilstanden og hvad der kan KURERE tilstanden.
feb 2010
Følger: 37 Følgere: 35 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 40
Held og lykke med det
jan 2010
Følger: 37 Følgere: 37 Heste: 1 Emner: 10 Svar: 16
Tak for linket til artiklen, super nyttig og spændende information!
apr 2008
Min søde hvide hest, blev sidste forår halt på ve forben og bedøvelse lokaliserede det til ve forbens hov idet han blev rengående ved lokalbedøvelse af den bagerste del af hoven. Ny røntgen viste opklaringer på hovsenebenet og diagnosen var jo meget nærliggende. Specielt også fordi hesten har de typiske smalle og forsnævrede hove, men tilfældigvis havde vi nogle gamle røntgenbilleder af hesten fra 2007, hvor disse forandringer også sås. Derfor mente dyrlægen, at det var noget andet, der var galt. Det var Jon fra Ansager,der undersøgte hesten, og han foreslå en MRI scanning. Her kan du med sikkerhed finde årsagen - alt ses, blodkar, brusk, væske osv.
Jeg besluttede at lade min hest MRI scanne og ja, pletterne på hovsenebenet var der, men de var slet ikke problemet. Tvært i mod havde det lille ligament, Impar Ligament, der sidder mellem hovben og hovseneben helt nederst i hoven, fået sig en ordentlig tur.
Beslaget til behandling af hovsenebenssyndrom og skade på Impar ligament er MEGET forskelligt, og derfor er det jo klart, at har man ikke den helt nøjagtige diagnose, så er der stor risiko for, at behandlingen ikke er rigtig og dermed ikke virker.
Havde min hest fået diagnosen hovsenebensbetændelse og var blevet skoet derefter, ja så var han formentlig aldrig blevet rengående. Det er han i dag og fungerer godt som ridehest.
Det jeg vil sige er, at røntgen alene ikke med sikkerhed kan fastslå diagnosen hovsenebensbetændelse. Faktisk er det kun en mindre del af de heste, der får denne diagnosen, som rent faktisk har hovsenebensbetændelse. De fleste har enten problemer med Impar ligament, den dybe bøjesenes tilhftning og flere ting.
Du kan lære mere om diagnoser og MRI her:
(link fjernet)
nov 2003
Følger: 70 Følgere: 69 Heste: 3 Emner: 54 Svar: 1.228
KA, jeg går ud fra den med skraldespands diagnosen kommer fra Ansager? Mener nemlig også det var ala den besked jeg fik. Min havde skade på beggeforben som også var meget nærliggende at kalde hovsenebenssyndrom. Men nu hvor man har MRI, viste det sig i stedet for at være: Seneskade i den dybe bøjesene på venstre forben samt ledbruskskade i
hovleddet. Samt belastning af knoglevævet ved tilhæftningen af impar ligament (hovsenebenets ledbånd) på højre forben. Alså var den reele skade i venstre forben, og så var den en følgeskade på det højre.
Der fik jeg nemlig også besked på, at før man havde MRI havde du ikke sammen mulighed for at undersøge hoven indvendigt, så at sige. Derfor blev mange heste diagnoseret med netop hovsenebetændelse/hovsenebens syndrom.
Skal måske lige tilføjes at dette er som jeg forstod det på Ansager, og ikke sagt at alle med hovsenebenssyndrom er fejldiagnoseret, men blot at man ved MRI har fået mere viden, og derved er blevet dygtigere, og samtidig derfor også har fået bedre viden til at kurrere hest. Som jeg forstod det var hovsenebenssyndrom blot en bred diagnose for skader i/omkring hivsenebenet.
Ansager har faktisk en artikel om netop hovsenebetændelse. (link fjernet)
nov 2003
Følger: 70 Følgere: 69 Heste: 3 Emner: 54 Svar: 1.228
Milano som jeg har nu, og som netop blev MRI scannet, hun fik først ledbehandlinger som desværre ikke hjalp. Hun stod i forbindelse med behandlingerne stille, og blev via den ro rentgående, så vi troede det havde hjulpet, og gik derfor igang med genoptræning, hvorved hun igen blev halt. Dette sagde Jon fra Ansager faktisk var meget normalt, men heste der havnede i MRI, at de ved ro blev rentgående, men ved belasning igen blev halte. Hvilket jo også er logisk nok. Mange haltheder forsvinder jo ved ro, men hvis ikke de er behandlet/behandlet korrekt, så vil de komme igen ved belasning.
apr 2008
Sko til hovsenebenssyndrom?