{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.448 visninger | Oprettet:

hesten har muligvis EMS {{forumTopicSubject}}

Jeg læste igår i St. hippolyts matriale om forfangenhed. og der var også en pjece om EMS. Og ja klendetegene for det var:

Hjerteformet numse - Det har min haft altid
Fedtlager ved halsen - Min Islænder har altid haft en stor hals.
Fedtlager ved gjorden - Jeg opdagede dette for en uge siden men bed ikke vider mærke i det.

Men Röskva har været forfangen for 2 år siden. Det er dog holdt i skakt med diverse foder type rog pulver og træning osv.

Men jeg er i tvivl råd om jeg skal få en dyrlæge ud og se på det og tage blod prøver. for hesten er ikke forfangen nu. da jeg ved hvad jeg skal se efter.

Men dette EMS er nyt for mig og jeg aner intet om det og er ved at læse mig selv ihjel om det. Og bliver mere skræmt over at min hest har det D:

Hvad hulen skal jeg gøre, og er der nogen der har erfaringer med EMS?


Kommentarer på:  hesten har muligvis EMS
  • #1   20. jun 2011 hvad er EMS, og hvad gør det?

  • #2   20. jun 2011 Her er lidt links havd det er men det er pænt sagt sukkersyge for heste der føre til forfangenhed. Det er en livsstilsygedom

    St. hippolyts folder

    http://hippolyt.dk/files/EMS.pdf

    lidt mere info

    http://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/fede-heste-far-livsstilssygdomme

    brogaarden

    http://www.brogaarden.eu/Artikelarkiv.70.aspx?recordid70=41


  • #3   20. jun 2011 Tror også min pony har det /:

  • #5   20. jun 2011 Det er ikek så sjælden en sygdom Som jeg ahr læst mig til. Men da min hest var forfangen for 2 år siden var der intet foder til heste med det problem ej heller nogen midler. Dyrlægerne var meget i øst og vest med deres viden. Men jeg følger med i hvad der ske rog rør sig. men Dette EMS er nyt for mig D: Men jeg håber bare det er fedtlejeringer fra da hun var forfangen smiley

    Men jeg får en dyrlæge ud så kan jeg ligeså godt få raspet tænder og vaccination.

    Men nøj det er nerve prriende. for jeg magter ikke en omgang forfangenhed igen. Det tog hårdt på mig at se min hest krympe sig ved vært et skridt.



  • #6   20. jun 2011 Jamen.. kan man ikke få det til at forsvinde? Hvis de dyrker meget motion, og taber sig?
    Eller hvad?


  • #8   20. jun 2011 De fedt depoter forsvinder ikke ved diæt og motion hvad jeg har læst mig til. Måske jeg er hysterisk. Men det er længe siden jeg har været så panikken over hesten.

    Jeg er hysterisk med forfangenheden. Men det er med foder, og jeg er ikek typen der tilkalder dyrlæge over små ting. Men dette, det tør jeg ikke lade gå bi.


  • #9   20. jun 2011 min gl dame har lige haft en tur med forfangenhed, som et symptom på ems.. hun er nu sat på kur, får "diæt foder" = lavt sukker og stivelse, ingen græs og godbidder.. kan desværre ikke sætte hende igang med motion endnu, da hun stadig ikke er rent gående..

    vores "plan" er at se hvordan det går om en måned.. får hun det markant bedre så bliver hun, men sker det ikke det store må hun sove på kløver marken.. vil ikke byde hende at stå på ridebanen næste sommer..

    hun er også en ældre dame, som ikke altid har haft det godt i sit liv.. hun har lært mig at de små SKAL holdes igang.. så vores unge shetter hoppe er nu sat i træning, får slanke kost og bliver nøje overvåget smiley

    krydser fingre for dig og din hyp..


  • #10   20. jun 2011 smiley Jeg er meget streks med fodret alt er med lav stivelse og sukker indhold. og de andre i stalden har forbud mod at give brød og diverse andre godbidder.

    Röskva har været forfangen hele 2 gange med ca 5 mdr mellem rum. Hov benet havde rykket sig en smule ved første omgang. Men idag er hun ren gående som man kan være som grisse passende islænder smiley Og hun har ingen tegn på forfangenhed, Så jeg er spændt på hvad dyrlægen vil sige at jeg er hysterisk eller om jeg havde ret i min mistanke.


  • #11   20. jun 2011 Min gamle islænder var forfangen forrige vinter. Man kunne nemt mærke hans ribben, men han havde fedtdepoter på hals, skulder og bagpart. De fedtdepoter som lægger sig disse steder er metabolsk aktive og kan altså påvirke hestens stofskifte. Kort sagt, så danner fedtet nogle stoffer som blokerer de receptorer som reagerer på insulin. Når hestens blodsukker bliver højt og insulinniveauet derefter stiger, vil insulinreceptorerne normalt reagere og åbne for de kanaler der fører sukkeret væk fra blodet. Men hos heste med EMS virker receptorerne altså ikke. Kroppen tror derfor at der ikke er blevet sendt insulin nok ud i blodet - fordi blodsukkeret forbliver højt. Der bliver så sendt alt alt for meget insulin ud i blodet.
    Et højt niveau af insulin er en direkte årsag til forfangenhed.

    Min vallak kom på alvorlig skrump. Han levede af roepiller, halm, frøgræshalm og vitaminer og mineraler.
    For at få dem til at tabe de der fedtdepoter er man nødt til at få dem til at tabe sig mere end man ellers ville. Og derefter skal man lade dem være tynde i en periode. Hvis man gør det, kan man i nogle tilfælde "nulstille" produktionen af de stoffer der giver rod i insulin/blodsukker systemet.

    Min islænder har været tynd, på grænsen til mager og han var så langt nede i slankekuren at han var begyndt at nedbryde muskelvæv. Vi holdt øje med ham ved hjælp af blodprøver.
    Det har taget et år, hvor han ikke er blevet brugt til andet end skridtture og foldbums, men nu er han tilbage i normalt stofskifte og kan gå på græs uden at der er nogle tegn på puls eller varme i hans ben. Han er 100% rengående og kan rides i alle gangarter. Det tager selvfølgelig noget tid før hans muskelmasse er oppe på normalt niveau igen, men han er sund, frisk og glad - og ikke mindst, så kan han nu igen være sammen med sin flok når de kommer på græs. Men han skal ALDRIG igen blive tykkere end meget slank, for så er risikoen for at han igen får rod i sit stofskifte meget stor.

    Jeg ved ikke om det ovenstående giver mening, men min point er, at der altså er noget at gøre for at stoppe EMS, men det tager tid og kræver at man kan holde ud at se sin hest som skind og ben.


  • #12   20. jun 2011 Jeg kan sagtens følge dig jeg har kæmpet med at få forfangenheden på plads og få hende i rette huld. sidste år var hun på kanten til tynd. Men det var nødvendigt. Jeg er også først i vinters begyndt at ride igen for alvor. Men nu må jeg se hvad Dyrlægen siger. Han virkede som om han vidste hvad han talte om, han forberedte mig også på hvad svaret fra blod prøven kunne betyde. men de sidste 2½ års tid har hesten levet efter hvordan sygedommen skal håndteres.

    Men det glæder mig at din smule har fået det bedre. Men mange tror at dte er godt at hesten bare får lov at gå og blive fed. Jeg har sådan ondt af den shetter vi har på folden som bare går og laver ingen ting. Da han er i riskogruppen også smiley



Kommentér på:
hesten har muligvis EMS

Annonce