{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.084 visninger | Oprettet:

Foder til vinter - fjordhest 1 1½ år. {{forumTopicSubject}}

Hej Alle..

Jeg har en fjordbolle som blivr 1½ år nu her når de engang skal ind til vinter og ikke længere gå på græs.

jeg havde planer om at give hende følgende:
750g. suregrow.
4,5 kg. wrap.
400-500 g lucerne.
4 store håndfulde opblødte roepiller.

hvad synes i om dette,? Hvad giver i jeres fjordheste?

Hvad synes i om speedy beet frem for de rigtige roepiller??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder til vinter - fjordhest 1 1½ år.
  • #1   3. jul 2011 skal lige siges at overstående er måltid fordelt over 2 gange.


  • pernille L
    pernille L Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
    #2   3. jul 2011 for lidt wrap synes jeg.
    jeg ville bygge foderet op omkring wrap, så hun dækker sine behov mest mulig af wrappen. dvs næsten fri tilgang og kun holde igen hvis hun bliver fed.
    bliver hun tynd vil ex suregrow være fint, og opblødte roepiller smager godt og er billigt.
    og så derudover mineraler.

    Jo mere kraftfoder du giver en unghest jo mere belaster du den, så længe den ikke får for lidt energi m.m ellers.

    for meget kraftfoder kan give OCD, Ems senere i livet, gør at plagen vokser uhensigtsmæssigt hurtig, bliver lettere forfangen.

    så pas hellere på med for meget kraftfoder og da fjordhesten er en nøjsomlig rase så tror jeg ikke du har behov for at give ret meget kraftfoder så længe hun for nok wrap.


  • #3   3. jul 2011 Altså, suregrow er jo vitamin/mineral...

    Tænker også at det kan være nok med 5 kg wrap.
    750 g suregrow
    og Roepiller....

    Hun bliver for fed hvis hun får mere end de 5 kg.


  • pernille L
    pernille L Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
    #4   3. jul 2011 ja men regner du med at din hest skal have ca 45-50 MJ per dag og og suregrow indeholder 12,5 MJ/kg

    så får hun 9,4 MJ ud af 0.75 kg dvs hun får 1/5 af sit energibehov fra suregrow.
    og da ville jeg hellere give mere wrap da jeg synes grovfoder er meget vigtigt.
    og så finde et vitamin/mineralfoder jeg kunde blande med lidt roepiller, og så ev finde en protienkilde hvis ikke wrappet indeholder meget protein da hun stadig har et let øget behov i forhold til en voksen hest.

    Også derfor jeg vil fravælge luserne da det også gør at du ikke kan give så meget wrap.

    det er bare sådan jeg tænker.


  • #5   4. jul 2011 Det er et koncentreret vitamin mineral tilskud suregrow. Hun skal ikke have tilsat andre vitaminer mineraler ellers. Hun får de 750 gram dagligt og så hun dækket ind vitamin mineral mæssigt.

  • pernille L
    pernille L Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
    #6   4. jul 2011 du må også gerne give hende det smiley
    men du sprøger vad andre synes og jeg skriver va jeg synes.

    når der står koncentreret kigger jeg stadig ind på indeholdsfortegnelsen og ja der er masser af mineraler og vitaminer og der står den er koncentreret, men det er ikke en mineral og vitamin blanding for mig- det er et foder med højt mineral og vitamin indehold, hvor energiniveau ligger nogenlunde som havre.
    og jeg ville ikke give det til min nøjsomme hest hvis jeg kunde finde et mineral/vitamin tilskud istedet og så nøjes med wrap.

    lusernen vil jeg helt sikkert droppe.




  • #7   4. jul 2011 Jeg er udemærket tilfreds med suregrowen. De tager ikke på af den og hun er dækket ind så jeg ikke skal være bekymret for vækstforstyrrelser osv.
    Jeg tror også jeg dropper lucernen, og istedet bare vælger, suregrow, wrap, roepiller.


  • #8   4. jul 2011 Må jeg spørge dig, om hvad din mening er med hensyn til at give en hest 6 kg gulerødder dagligt om vinteren????????

  • pernille L
    pernille L Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
    #9   4. jul 2011 afhænger helt af hvad ellers hesten får, va den laver og hvor stor den er.

    Men sig den er fint dækket ind med grovfoder, den får ikke andre kulhydratrige fodermidler (kvoten for de fodermidler har en protein/energi kvote over 6) og den bliver redet ordentligt hver dag. så vil jeg sige det er helt fint, men skal fordeles over flere måltider.

    Tror 7 kg gullerødder svare til ca 1 kg havre.
    Gullerødder er friske, indeholder meget vand i forhold til færdigblandet foder. De indeholder en hel del betakaroten som omvandles til vit-A alt efter hestens behov, fibre m.m men også en del kulhydrat som en hest der ikke bliver redet ikke har brug for hvis den får dækket energibehovet gennem hø/wrap.

    Så kan ikke sige JA til alle heste, men synes det er godt om gullerødder som fodermiddel.


Kommentér på:
Foder til vinter - fjordhest 1 1½ år.

Annonce