At give plag dækken på?.. {{forumTopicSubject}}
.. Ja, jeg er lidt i tvivl, om jeg skal til at investere i regndækken til min snart 1-årige plag, Tino Von Rebel.
Men hvad er jeres mening omkring dette?
Jeg mistænker ham for at bruger meget energi på at holde varmen, og har til tider rystet en smule når det har regnet og blæst som fx. nu. Og han er har i en periode været tynd, fordi han jo vokser...
Nu er han i fin foderstand, men vil jo ikke gerne have at han taber sig igen, og heller ikke at det skal gå ud over hans vækst i længere løb.
Er jeg bare for pylret, eller kan det godt betale sig, at skulle investere i et dækken, der løbende skal skiftes ud med et større et?
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.656
Jeg er lidt i mod at smide dækken på de små da det kan påvirke deres "sætte-vinter-pels-mønster" eller helt gøre at han ikke fremover vil være så god til det..
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.683
Hellere det end de ender med at blive syge.
apr 2009
Følger: 39 Følgere: 40 Heste: 2 Emner: 73 Svar: 175
mar 2009
Følger: 98 Følgere: 103 Heste: 6 Emner: 531 Svar: 1.756
Har smidt masser at hø på folden, så håber det hjælper for i nat i hvert fald! - men kan et regndækken, uden foer, kun de nætter (sen aften til tidlig morgen) hvor det er så blæsende og med regn som nu, virkelig ødelægge hans pelssætning fremover?!
Jeg har tænkt så meget på det, og kan simpelthen forvirret, for er ellers selv imod at smide dækner på så unge dyr, men heller ikke for en hver pris...
mar 2009
Følger: 98 Følgere: 103 Heste: 6 Emner: 531 Svar: 1.756
apr 2006
Følger: 182 Følgere: 281 Heste: 11 Annoncer: 1 Emner: 39 Svar: 2.785
Jeg ville personligt ikke ligge dækken på min plag da det ødelægger fedtlaget i pelsen og derved det der beskytter:-)
min plag og min store DV har osse 'rystet' en dag, men alligevel går de ude og græsser istedet for at stille sig i deres skur som de ellers gør når det er varmt:-)
aug 2010
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 6 Svar: 60
Når ikke-vekselvarme dyr, som heste og mennesker ryster, er det for at hæve kropstemperaturen, som altså er ved at blive for lav.
Dvs. de fryser.
Når heste vælger IKKE at gå i deres skur er det oftest fordi de ikke har samme udsyn inde fra skuret.
En hest er jo et flugtdyr, vis overlevelse (ude i den store rå verden) afhænger at at de kan se og høre evt. fjender.
Når mine heste, uanset alder, hopfryser tager jeg dem ind, lader dem tørre, giver dem et regndækken uden for, på og lukker dem på fold igen. De går ikke med det i flere dage ad gangen, selvom det regner i flere dage. Så får de lov til at blive lidt våde, ind og tørre osv.
Derved stimuleres deres "sætten vinterpels", fedtlagen forbliver intakt, samtidig med at de ikke bliver snottede.
Jeg har ikke oplevet problemer med vinterpelsen på nogen af dem.
apr 2006
Følger: 182 Følgere: 281 Heste: 11 Annoncer: 1 Emner: 39 Svar: 2.785
Igår ville jeg sige at det var ligeså koldt og vådt som i sidste uge hvor de "frøs"... men igår rystede de ikke:-)
aug 2010
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 6 Svar: 60
Men jeg har også oplevet at hestene hellere vil ind i skuret når det er varmt end når det regner/sner.
nov 2008
Følger: 26 Følgere: 23 Heste: 5 Emner: 13 Svar: 232
Synes heller ikke det er en god idé at putte dækken på en plag og slet ikke på en der er så ung.
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.683
At give plag dækken på?..