{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.353 visninger | Oprettet:

Carsten J
Carsten J
Tilmeldt:
3. aug 2011
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

halm vs piller el. spåner {{forumTopicSubject}}

Hejsa
Jeg overvejer at begynde at bruge piller el. spåner som strøgelse. Er der nogen af jer som har viden om hvad der er bedst. Jeg hælder mest til at ville bruge træpiller men er så i tvivl om man 'bare' kan bruge de billigste fyringstræpiller eller om jeg skal købe rigtige hestepiller som f.eks. german horse pellets

Mvh. Carsten


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  halm vs piller el. spåner
  • #1   3. aug 2011 Der er nogle heste der er lidt sarte over for piller, med hensyn til at tisse i det..
    Det er der nogen der gør yderst sjældent, og det er jo ikke godt for blæren smiley
    Men jeg ved jo ikke hvordan dine heste vil tage det, men jeg ville foreslå spåner .


  • #2   3. aug 2011 German er gode, men nogle fyringstrænings træpiller er absolut lige så gode!
    Det er nemt at holde, ud med prutten og ind med lidt nye træpiller dagligt eller nye poser ugentligt (kommer an på hvordan man gør det)

    Træpiller har den absolutte ulempe at de ikke giver meget at hesten at gnave i..


  • #3   3. aug 2011 Nå ja og søg i forum, der er masser af andre emner omkring dette smiley

  • #4   3. aug 2011 Jeg bruger spåner - da det ikke er hensigtsmæssigt hvis hestene æder af pillerne.
    Spåner får vi desuden gratis - jeg putter dog lidt halm ovenpå.
    Dejlig varm og tør bund giver det smiley


  • #5   3. aug 2011 Jeg brugte hør til min. Det var jeg rigtig glad for, og kender andre der også er. Elles skulle træpiller være godt. Er ikke glad for spåner, det er ikke let at muge i, og bliver hurtigt surt og træls.

  • #6   3. aug 2011 vi har brugt træpiller i syv år og har været super glad for det, vi har også ind i mellem haft heste med astma opstaldet da de kan tåle at stå i det og hver gang der kommer forskellige dyrlægere ud til os roser de vores stald fordi der er så luftigt netop pga. at træpillerne gør sådan at der ikke lugter af ammuniak fra tis osv. smiley

  • #7   3. aug 2011 jeg foretrækker halm.
    byg halm af god kvalitet


  • #8   3. aug 2011 Vi bruger også piller, det er vi meget glade for og det er super nemt.
    Don&libe: det er forskellinge piller og men skal vælge dem der hedder 8 mm der er beregnet til heste, så er de ikke giftige eller farlige, også selv om de får spist nogleaf dem smiley


  • #9   3. aug 2011 dvs jeg brugte faktisk hør med spåner i (En del af opstaldningen) Det var rigtig godt ! Det gav en blød og luftig bund. Med super sugeevne. Prøvede med spåner til min først, og det var aalt for dyrt.

  • #10   3. aug 2011 German pellets er de bedste. det suger helt vildt godt og støver ikke....

  • #11   3. aug 2011 Vi bruger halm hjemme ved os. Vi laver det selv, så det koster ingen penge. Til gengæld er det noget af rigtig god kvalitet.
    Dog går vore 3 på døgnfold lige nu, og derfor er de ikke inde. Nu må jeg se om Freja også har problemer med overvægt til vinter, så kan det være hun kommer på spåner. Men jeg tror det dog ikke, da hun aldrig spiser halm der ligger på jorden smiley


  • #12   3. aug 2011 Når man har en nøjsom der får afmålt grovfoder er halm udelukket + jeg halm suger elendigt synes jeg. Måske det er billigt men i forhold til indeklima og hovpleje taber halmen.

    Vi har prøvet tørv som var for dyrt og alt for mørkt - kunne slet ikke se når jeg skulle muge ud. Så tørv med træpiller over hvor tørven blev noget soppet.

    Så rene træpiller hvor jeg dog synes at bunden blev for hård hvis den ikke blev vendt jævnligt og pludselig var det et ret stort arbejde at holde en lækker bund.

    Så hør som vi har været rigtig glade for, men i en alm. standardstørrelse boks synes jeg det var svært at lave en god tyk og blivende bund. Så indesæsonen i år vil blive at opbygge en god tyk bund med træpiller og så hør ovenpå.


  • Carsten J
    Carsten J Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #13   3. aug 2011 Mange tak for alle de gode svar. Har også kigget lidt på de andre svar i forum som MLC foreslog. smiley Tror jeg vil vælge de rigtige heste piller - man ved ikke om der noget giftigt i billige træpiller, hvis hestene spiser af det. overvejer at lave en god bund af piller og så evt lidt halm ovenpå så der er lidt at gnave i. . . . . Kom gerne med flere reaktioner smiley


Kommentér på:
halm vs piller el. spåner

Annonce