{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.588 visninger | Oprettet:

ridse på hornhinden (hest) {{forumTopicSubject}}

Hej alle i søde hestefolk. Jeg har lige et par spørgsmål, og håber nogle kan hjælpe mig.

Jeg har denne traver hoppe som jeg fik hjem i lørdags.

Hendes venstre øje er irriteret, og hun havde fået en meget lille hvid hinde plet på det farvede af øjet, og hun lukkede det mere end det andet. Jeg tilkaldte dyrlægen i går tirsdag morgen, og han kom ud. Han mente det kunne være en ridse på hornhinden, og fik noget salve, jeg skal give hende 2 gange dagligt i 8 dage..

MEEN... her til aften synes jeg hendes øje ser lidt værre ud, hun er meget genstridig når det skal dryppes med det salve... hun stod næsten med konstant lukket øje, indtil jeg slukkede lyset i stalden... og der blev en del mærkere, og hun nok ku slappe mere af i øjet.

Nu er det så jeg vil høre om andre har erfaring med ridser på hornhinden hos jeres heste, behandlingsforløb osv...
for er virkelig i tvivl om hvad jeg skal gøre.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ridse på hornhinden (hest)
  • #1   10. aug 2011 evt om dagen kan hun gå med en fluge maske for at tage lidt af lyset så hun slapper mere af i øjet.

  • #3   10. aug 2011 mærkeligt jeg så kun fik noget fucithalmic (staves) til hendes øje... havde nemlig selv håbet på noget antibiotika til hendes øje i stedet for det der gøgl.

  • #4   10. aug 2011 Kør den til nærmeste dyrehospital -det ville jeg gøre

  • #5   10. aug 2011 Der er antibiotika i fucitalmic, men det er ikke sikkert det er stærkt nok så langt hende. Det er rigtig skidt når øjet begynder at bli hvidt smiley

  • #6   10. aug 2011 Sørg for at holde virkelig godt øje med det, og hvis det bliver værrere så kontakt dyrlægen straks...

    Min haflinger blev blind på det ene øje af det:-/

    Venstre øje
    (link fjernet)


  • #7   10. aug 2011 stald esmann.

    Hvordan startede det osv osv.. jeg har så mange spørgsmål.. skriv gerne PB.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #8   11. aug 2011 Fucitalmic er slet ikke godt nok til Hornhindesår, har doktor dyr taget en flouriserende test for at konstatere om det er en ridse i hornhinden ? Fået foretaget en undersøgelse om pupillen udvider sig som den skal og trækker sig sammen igen ?

    Er det det skal heste beskyttes fra lys, støv, træk dvs. stald i mørke med maske for øjet, behandlingen er som andre også har skrevet universiel behandling med antibiotikum i en periode mindst 5 dage de 1. dag i blodet derefter i pasta eller pulver. Desuden skal den behandles med non steroide øjendråber i minimum 21 dage hvor der dryppes mindst 3 gange i døgnet.

    Den største fejl mange begår er at stoppe behandlingen for tidligt hvilket medfører at det kommer igen og tilstanden kan i værste fald blive kronisk, jeg har en hest der idag har kronisk uveitis som det hedder selvom alle behandlinger er overholdt i den akutte fase der varede i 3 måneder.


  • #9   11. aug 2011 pupillen reagere som den skal. han lavede ikke farvetest. :0(
    i dag da jeg kom i stalden så det pænere ud, hun havde også stået meget i mærke, ikke i træk. og det så noget pænere ud end i går da hun havde gået på fold i nærmest storm. i dag står hun inde og havde tænkt mig at ringe til dyrlægen i morgen tidlig, for at ku få noget antibiotika, da jeg gerne vil være på den sikre side... så det behandles både ude og indefra.


Kommentér på:
ridse på hornhinden (hest)

Annonce