{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
844 visninger | Oprettet:

1-årig er stædig som æsel! {{forumTopicSubject}}

Hejsa!
Jeg har lige købt et plag på 1 år og 3 måneder i går.
Han har aldrig sådan rigtig været i menneskehænder før, så han er ikke særlig god til at blive trukket rundt med.
Han er forresten også lidt svær at fange, men det er vi ved at have styr på nu.
Når grime og tov er sat på ham, nægter han at gå. Vi var 5 mennesker til at skubbe ham ind på hans fold, da vi "bar" ham ud af traileren i går.
Når man trækker i snoren, skubber han fra og sætter sig næsten ned på bagdelen.
Lige meget hvor længe, hårdt og træls vi trækker i grimeskaftet, så giver han ikke efter.
Lægger man dersom tovet bag hans røv, følger han raskt med.

Så please! Hvordan får jeg ham til at følge med mig i tovet?
Kh Marie.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  1-årig er stædig som æsel!
  • #1   28. aug 2011 Han er forresten en rigtig stærk islænder på ca. 120 cm.!

• #2   28. aug 2011 Havde det samme problem med ham af min..
    Jeg gik ned ved hans skulder, og så skubbede ham lidt til siden så han blev nød til at flytte benene.. Og så fulgte jeg med ham, når han gik.. Og så en masse ros.. smiley Det virkede ved ham af min.

• #3   28. aug 2011
    Pres i grimen, gulerod foran hesten samtidig, hesten tager et skridt frem, får en godbid og pres i grimen løsnes.

Hesten aaaaaaner jo ikke hvad den skal gøre med det pres.
    Og ofte så avler modstand modstand smiley

• #5   28. aug 2011 Din hest misforstår dine signaler. Den er jo ikke født med at vide, at træk-i-tov betyder "gå frem", så den reagerer som et byttedyr vil reagere - med flugt.
    Du skal bruge tid og tålmodighed på at lære den signalet. Dette gøres ved at du giver efter SÅ SNART hesten har bevæget sig for det pres, du lægger på den.
    Gå frem læres således: man trækker blidt i trækketovet indtil hesten går et skridt frem. Der gives efter, så snart hesten reagerer. Så vil den lære at vælge dine fine signaler.
    Det samme, når alle andre signaler skal indlæres.
    Få inspiration af denne artikel: (link fjernet)

Held og lykke. Håber ikke du skal trække, skubbe eller bære din hest mere smiley

• #6   28. aug 2011 Tak allesamen! Og tak for de hurtige svar.
    Nej undskyld. Han er vel ikke stædig nej. Aner bare ikke hvad han skal.
    Det er bare det, at nogengange tager han 1 skridt. Så løsner jeg grebet og roser fint. Til sidst gik han måske en 3-4 skridt, og så stoppede han. Pludselig ville han slet ikke mere.
    Men det er bare at prøve sig frem på denne måde smiley

• #7   28. aug 2011 Du kan jo bruge det, at han reagerer på tovet bag hans røv. Brug det sammen med dit tovtræk, så han forstår, at det også betyder frem.
    Synes det lyder som om, du havde fremskridt. Men med sådan en hest er 4 skridt jo en kæmpe sejr. Så nyd det næste gang og stop før han går i bakgear.

Alle heste er jo stærke i forhold til os små mennesker. Det er derfor, det er så vigtigt, at den forstår vores signaler altid hele tiden.

• #9   29. aug 2011 Igen, tak! smiley

• #10   29. aug 2011 Og husk på at han ikke er særlig gammel!

Så når du træner og han lige pludselig ikke vil mere, er det ikke fordi han er dum og ikke gider, han kan måske bare ikke lige rumme mere lige nu...

Alt er nyt og han skal lære så meget med jer mennesker, i hiver, trækker, roser, giver mad, råber, siger mærkelig ting, osv osv, pyh ha, det er ikke nemt at være en lille islænder på kun 1 år..

Træn ikke for lang tid af gangen og lad ham få lidt pauser altså frikvarter kan man vel kalde det smiley he he

ellers så følg de andres råd smiley

• #11   29. aug 2011 Jeg træner også max 10-15 min. med ham hver dag. Ved udemærket godt, at han ikke kan rumme særlig meget i hovedet.. smiley
    Og jeg har også tænkt på at bakke ham, indtil han ikke gad det mere, men han forstår heller ikke at bakke. Så først vil jeg flytte ham fra side til side, og får ham til at bakke. Så lærer jeg ham at gå frem (:

• #12   29. aug 2011 Et andet råd, end bare og stå med træk i tovet indtil den reagerer og som har virket rigtig fint for mit føl da vi begyndte på 'trække-træning', er at have en dressurpisk med, og når du ønsker han skal flytte sig fremad, tapper du forsigtigt på hans side eller bagben - ikke slå! bare 'irritere' ham lidt, så snart han flytter sig fremad fjerner på presset fra pisken og tovet, plus ros.
    Den øvelse kræver at man selv går baglæns med front mod hesten, så man både kan have træk i tovet, samt nå ham med spidsen af pisken.

Hesten vil altid være stærkere end dig, og hvis den vil bakke så bakker den uanset hvor meget du holder imod fortil.

Bak læres på samme måde, her er trykket fra grimen bare på næseryggen og pisken tapper på forbenene.

• #13   29. aug 2011 Jeg havde på et tidspunkt et unghest med samme problem. Han havde aldrig rigtig været i hænder, og kunne intet. Ikke engang løfte hove, og strigler viste han ikke hvad der var. Han stejlede når jeg prøvede at gå med ham. Vi lærte ham at gå frem via godbidder og masser af dem. Så syntes han pludselig det var sjovt at være sammen med mig når der var godbidder i farevandet. Skriv evt. hvis du har brug for flere råd. Lyder til din ishest heller ikke har lært det basale fra starten af

• #14   29. aug 2011 Han har slet ikke lært noget af forrige ejere, da de havde for mange heste og ingen tid. Han blev til overs, og har aldrig været i menneskehænder.
    Mange tak for flere gode råd smiley I dag kom han selv hen til mig, jeg satte grimeskaftet i grimen og trak forsigtigt fremad og han gik nogle skridt, jeg stoppede og roste ham, blev ved sådan i 15 min. og nu går han nærmest efter mig allerede.

Problemet med at lokke ham med godbidder er stort! For han har aldrig fået andet end græs og mælk før. Så han aner ikke hvad vitaminer, gulerødder osv. er.
    Han tog dog en bid af en gulerod i går + en lille vitaminpille, men han havde svært ved at tygge den. Selv om han har gode tænder. Han vidste ikke hvordan man gjorde.
    Men i dag gnaskede han løs på en gulerod, som jeg havde med.
    tak allesammen!
    Allerede store forbedringer!! smiley

• #15   30. aug 2011 Min fjordhest Bella som er på samme alder er begyndt at gøre det nogle gange. Jeg stod på hendes venstre side. Kig fremmad og når hun stoppede tog jeg den anden ende af torvet og lirkedes om på siden af hende. Nu går hun med hver gang når jeg gør det smiley De prøver samtidig en masse grænser af.

Kommentér på:
1-årig er stædig som æsel!

Annonce