{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Patella-fixation
  • #1   16. sep 2011 Har du læst det her indlæg?

Min hest giver nogle gange nogle ryk i det ene bagben. Det virker ikke som den har smerter, men det ser mærkeligt ud. Den har nu fået stillet diagnosen knæskalfasthæftning, og jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal forholde mig. Hvad kan den holde til, og er der noget man kan gøre? Kan det blive værre?

Mange hilsner
    Dorte Jørgensen

Fra: Dorte Jørgensen

Diagnosen der er stillet kaldes også knæskalslåsning. Hestens knæ ligner vores i opbygning dvs. det er et hængselsled bestående af lårben, skinneben og knæskal, som kører op og ned i en fure ovenpå lårbenet, når benet bøjes og strækkes. Knæskallen styres af tre ledbånd nedad: Et foran på skinnebenet samt et indvendigt og udvendigt. Det er meget hyppigt forekommende, at ungheste har tendens til at få låst knæskallen fast, fordi det midterste og inderste ledbånd sætter sig fast på lårbenets hjørne. (Knogler ligner kødben...). Det kan ske som en total låsning efter hvile eller et styrt. Her er diagnosen let at stille.

Den anden mulighed er de mere skjulte, hvor hestens knæskal blot har en tendens til at hænge fast, så benet slæbes strakt i et splitsekund for derpå at gennemføre fremadbevægelsen. Sådanne heste slider derfor ofte hovspidsen på det ene eller begge bagben, da lidelsen kan omfatte såvel eet som begge bagben. Hvis en hest render for længe ubehandlet rundt med denne lidelse, kan hesten få gigt i knæet.

Behandlingen består i en operation, hvor man gennem et meget lille hul overskærer det indvendige knæbånd, som hesten i løbet af 1-3 måneder vil lære at undvære. Hvis vi ser problemet hos en 1-3 års hest, vil vi ofte være en anelse tilbageholdende med kirurgisk behandling. Her forsøges medicinsk behandling sammen med korrigerende beskæring (tåen rejses m.v.) og evt. sygebeslag (kiler, såler eller tilsvarende).

Besvaret af: Niels Tellerup, dyrlæge

• #2   16. sep 2011 Der kommer også en del mere frem på google hvis du skriver knæskalsfasthæftning

Kommentér på:
Patella-fixation

Annonce