De vil sende hesten retur - råd? {{forumTopicSubject}}
Min veninde solgte i august sidste år en frieservallak (altså for over et år siden)
Han er 4 år i år, men 3 da hun solgte ham.
Han gik igennem handlesundersøgelse, først hos sælger, og derefter hos køber ved egen dyrlæge. (grundet 2 handelsundersøgelser var fordi den første ikke blev noteret, og da han skulle forsikres, skulle der laves papir til forsikring)
Hesten gik fint igennem alt og blev fuldt forsikret.
Nu har de nye ejere så ringet og sagt at hesten er begyndt at låse i det ene bagben, og gør det både i stalden og under ridning. deres dyrlæge kan ikke finde en årsag, men har sagt at den ikke kommer til at kunne gå som ridehest.
de rnger så til min veninde og fortæller det og spørger om hun har oplevet noget lign.
min veninde fortæller at hun har oplevet ham låse i benet 3 gange i boksen som 1 års, men har aldrig set det siden, og hesten var fuldt tilredet da de købte den, og den har aldrig vist tegn på låsning af nogen art overhovedet.
nu vil køber så sende hesten retur.
De siger at hvis hun ikke tager den retur går de retten vej og så kommer hun til at betale hesten + alle udgifter de har haft på hesten. de vil også få den nærmere undersøgt og det kommer hun også til at betale.
de har sagt at hvis hun tager den retur kan hun få den for 15000 kr. (de gav selv 20.000 kr)
Min veninde har talt med den ejer der havde hesten før hun købte den som 1 års, og de havde aldrig oplevet at den havde låst i benet.
hun har også talt med en dyrlæge som siger at låsning i ben godt kan forkomme i vækst perioder hos heste.
dette ringer hun så og fortæller køber, men nu siger de så at hesten har låst i benet lige siden de købte den for over et år siden, det er bare blevet værre nu.
men dette har de aldrig nævnt overfor sælger, og pigen som har hesten nu har både startet jagt, dressur m.m. på den, og det har gået super. Det virker lidt underligt hvis hesten har låst siden de fik den, og hvorfor først informere sælger om det efter et pår?
de siger at de vil gå rettens vej hvis hun ikke tager den retur.
hvordan står hun i denne her sag vil i mene?
Min veninde tager selvfølgelig kontakt til heste advokat i morgen, for at få juridisk vejledning, men i mellemtiden tænkte jeg at jeg ville høre folk herinde.
jun 2009
Følger: 68 Følgere: 71 Heste: 7 Emner: 277 Svar: 1.696
dec 2006
Følger: 159 Følgere: 137 Heste: 13 Emner: 265 Svar: 1.377
jun 2009
Følger: 68 Følgere: 71 Heste: 7 Emner: 277 Svar: 1.696
Står der ikke noget med (hesten kan leveres tilbage inden 3 mdr)?
Og da de fik lavet handels under da de købte den og der ikke var noget der burde de altså ikke kunne gøre sådan?
Blogger
Følger: 157 Følgere: 175 Heste: 12 Emner: 1.027 Svar: 4.560
aug 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Heste: 9 Emner: 138 Svar: 734
Som en dyrlæge har nævnt kan dette problem opstå grundet vækst og dette kan sælger nok ikke hæftes for.
Men mon ikke der kommer nogen forbi tråden, som kender til lign sager
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Det er nemlig sådan at man, hvis man opdager en fejl, skal gøre opmærksom på det indenfor rimelig tid (som så vidt jeg husker er indenfor 2 mdr efter fejlen er opdaget).
Hvis jeg var sælger, ville jeg kontakte en advokat. De fleste større byer har gratis advokat-rådgivning. Det kommer self til at koste hvis sagen går videre, men hun kan i hvert fald få rådgivning (gratis) om hvordan hun i første omgang bør forholde sig.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
feb 2007
Følger: 147 Følgere: 182 Heste: 17 Emner: 42 Svar: 1.690
For det andet skal de dokumentere, at hesten fejlede det, da de købte den, og til det skal tilføjes, at det den fejler skal have ridemæssig betydning, ergo skal deres dyrlæge stille en diagnose..
Derefter skal det sendes til hendes dyrlæge, som så kan bestride den, hvis han ikke er enig.
Låsninger er en gråzone, det kan opstå i væksten men også af en seneskade, men dette kan ses i røngten, uden røngten og en klar diagnose har de ihvertfald ingen sag og deres dyrlæge skal som sagt skriftligt meddele at det stammer fra før deres køb.
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.126
Hvis hesten først lige er begyndt på det nu og køber har reklameret overfor sælger nu - har de gjort som de skulle. Man skal som køber reklamere fejlen med det samme det er sket.
Hvis køber kan påvise at "fejlen" er gammel, står de godt, så hvis dyrlæge vurderer det er kendt, så står din veninde dårligt.
I og med hun også har erkendt at hesten før har låst i benet og hun har oplysningspligt til sælger inden handlen blev genneført - så har hun jo erkendt hesten har haft problemet før.
Hun skulle forud for salg fortælle om alt hvad hesten har haft problemer med og lyder til hun ikke har oplyst om dette før nu.
dec 2006
de både prøvede hesten, fik lavet 2 handelsundersøgelser, og havde hesten på prøve.
fra hesten var 1-3 år har den aldrig låst i benet eller lign - aldrig!
først sagde de at han var begyndt på det nu, men så ændrede de det til at den har låst lige fra da de købte den, men har ikke gjort opmærksom på det.
alt er foregået pr tlf, så fra nu af skriver hun i stedet.
dec 2006
men hun er i hvertfald ikke interesseret i at få den retur, da hun simpelthen ikke har mulighed for det.
jeg har sagt at det klogeste hun kan gøre er at sige hun ikke ønsker at tage hesten retur på dette grundlag, og hvad de så ellers vil gøre fra nu er op til dem.. er det et godt råd, eller er der andre der vil råde anderledes??
jun 2006
Følger: 250 Følgere: 231 Heste: 8 Emner: 162 Svar: 2.249
Men regler for køb ved privat og af virksomhed (dem som er moms registreret) er forskellige så det skal man lige sætte sig ind i først.
okt 2009
På trods af handelsundersøgelser, prøvetid osv. har man stadig 2 års reklamationret, med mindre andeter anført.
okt 2009
okt 2009
(link fjernet)
feb 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 7 Emner: 97 Svar: 844
okt 2009
Følger: 71 Følgere: 53 Heste: 7 Emner: 197 Svar: 2.404
og hun skal finde en god heste advokat, eller hvad man nu kalder dem, for det kan godt være svært af vinde sådan en sag, har 2 veninder der går igennem det nu..
men ønsk din veninde held og lykke med det hele
dec 2006
Og ja som altid skal sælger tage den retur hvis det er noget som kan 100% dokumenteres er opstået før købstidspunktet.
men lige med låsning af ben, der kan det jo sagtens være at som 1 års gjorde den det pga. vækst - som er meget normalt - og at den nu gør det enten af vækst eller af helt andre årsager - hvis dette ikke kan dokumenteres tilbage til før hun købte hesten, er sælger vel ikke forpligtet til at tage hesten retur eller??
og hvad med det der med at man skal reklamere inden for en bestemt periode, den regl må da gælde for en grund.. og hvis dette ikke er tilfældet lyder det mærkeligt hvis de kan komme videre med sagen selvom det er inden for de 2 år?? for hvis den regl bare kan ses i gennem figre med er der jo ingen grund til den er der?
nov 2007
Følger: 68 Følgere: 66 Heste: 3 Emner: 12 Svar: 210
dec 2006
dec 2006
okt 2009
Den absolutte reklamationsfrist i henhold til Købelovens udfyldende bestemmelser er 2 år fra hestens
levering/afhentning. Det indebærer, at fejl og mangler, der først opdages senere end 2 år efter
hestens levering, som hovedregel ikke kan gøres gældende overfor sælger. Denne frist kan ikke
afkortes i forbrugerkøb.
I handelskøb og civilkøb kan anden, absolut reklamationsfrist aftales, for eksempel ½ eller 1 år fra
levering. Dette bør i givet fald anføres under kontraktens § 9. Mangler, der opdages efter den aftalte,
absolutte frist, kan herefter ikke gøres gældende overfor sælger.
feb 2005
Ifølge købeloven har køber en undersøgelsespligt, hvilket vil sige, at man som køber har en pligt til
at undersøge hesten grundigt, før hesten erhverves. Tilsidesætter man denne undersøgelsespligt, kan
skjulte fejl og mangler, som køber kunne have opdaget ved en sådan undersøgelse, ikke gøres gældende
overfor sælger. Det anbefales derfor at lade hesten handelsundersøge af en af køber valgt og
betalt dyrlæge. Dyrlægen bør til brug for sin vurdering af hesten have mulighed for at se den udfyldte
sælgererklæring.
det her stod så på den siden der er et link til.
jul 2005
Følger: 77 Følgere: 74 Heste: 3 Emner: 65 Svar: 2.468
køber har oplysningspligt, dette gøres ved dyrlæge undersøgelse hvor skjulte fejl bør opdages, desuden skal køber reagere uden ugrundet ophold, hvilket vil sige at straks de opdager en skjult fejl skal sælger kontaktes, hvilket de ikke har gjort i dette tilfælde
(link fjernet)
her er lidt nyttigt læsestof
feb 2007
Følger: 147 Følgere: 182 Heste: 17 Emner: 42 Svar: 1.690
Julie&Landeur<3 AKA Team Vang
Hvor søren har du fået den fra? Der findes ikke noget der hedder returret.. Til gengæld kontrakt eller ej, så gælder købeloven som siger 2 års reklamationsret, men husk folkens reklamationsret gælder kun hvis hesten fejlede det før køb.
Ang handelsundersøgelse, så kan man ikke reklamere over noget, som burde være opdaget under handelsundersøgelsen, så skal man reklamere til den pågældende dyrlæge som har begået fejlen, men alt som ikke kan ses ved en almindelig handelsundersøgelse, kan man reklamere over.
feb 2005
et røngenbillede kan jo os ændre sig ret hurtig, det holder delme ikke og sige 2års reklamations ret.. det sku ikke en dvd maskine.
okt 2009
Følger: 71 Følgere: 53 Heste: 7 Emner: 197 Svar: 2.404
og jeg har lige købt hest, og i vores kontrakt står der altså at fra man køber hesten og 3 måneder frem, har man ret til at aflevere hesten tilbage til sælger, men selvfølgelig mod bevis på at der har været noget med hesten under salg.!
så det er der jeg har det fra.
okt 2009
Men som sælger skal man sørge for at pensle alt ud i kontrakten - da man hurtigt kan blive hængt op på noget desværre.
Ja rgt. billeder kan ændre sig hurtigt, men det kan jo vurderes om evt. forandringer er gamle el. nydannelse og er de gamle er det jo surt for sælger, selvom de ikke selv vidste det.
dec 2006
alt på skrift fra nu
at køber skal bevise årsagen til at benet låser, og bevise at det er noget som er opstået før købstidspunktet?
Jeg ved da selv at jeg købte en hest som efter 8 måneder blev uridelig, og vi fandt derefter kissing spine. Hesten havde kun været igennem røgten af ben ved køb, og havde ikke før vist tegn på uridelighed eller lign. der sagde en heste advokat at jeg ikke kunne sende hesten retur - så ham tog forsikringen.
dec 2006
i kontakten står der bare at køber har hesten på prøve i x antal uger for at se om hest og rytter passer sammen, er dette ikke tilfældet må køber komme retur med hesten.
okt 2009
mar 2008
Følger: 74 Følgere: 78 Heste: 13 Emner: 24 Svar: 1.477
Havde en hest der var låst i benet på et tidspunkt også. Piben mener jeg. Dyrlægen mente også det var fordi hun var springhest og voksede. Det er sket en gang og er normalt ikke noget man regner med i tid.
jun 2005
Følger: 25 Følgere: 23 Heste: 3 Emner: 43 Svar: 1.415
Nogle afgørende faktorer, som spiller ind:
- Advokater vil normalt ikke tage sagen, når det drejer sig som så billig en hest
- Når der er gået et år, er det købers pligt at bevise, at fejlen er fra før køb, hvilket er ret usandsynligt, at dyrlægerne vil kunne dokumentere og stå inde for
- Kan I på få skrift/bevis, at køber siger, at fejlen har været der fra køb af, så er sagen forældet, da det skal meldes indenfor 2 mdr. fra fejlen forekommer.
Så jeg tvivler på, at de kan komme gennem med en retssag, så jeg ville nok bare sige nej, da jeg tvivler på, at de kan komme igennem med sagen. Dette afhænger jo også af ens økonomi, om man hellere vil sluge tabet på 10.000 kr (her regnet salg af hesten bagefter med) end overhovedet at have risikoen for en kæmpe regning - jeg tænker bare; et års udgifter til foder, opstaldning, smed, dyrlæge osv.. puha.. så løber det op..
Derudover så er der selvfølgelig nogle retspraktiske ting, som jeg ikke har styr på, som kan være afgørende. F.eks. hvem betaler sælgers advokat, selv hvis/når denne vinder? Løber dette beløb ikke hurtigt op i så meget, at det er "nemmere" at tage hesten til 15000 (evt. forhandl prisen ned? der er ingen, der siger, at man bare skal acceptere deres "tilbud") - og så enten slagte/sælge som hygge/skovturshest, så tabet begrænses til 10.000 og så æde den kamel?
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
køber jeg en brugt bil, og den brænder sammen dagen efter det bare brand ærgeligt! man får altså ikke pengene retur, hvis den er købt privat og brugt, så kan ikke følge hvor folk har fra at man to år efter kan sende hesten retur, hvis man ja har slidt den op...
Håber købere vågner op. har selv haft købt en hest med gigt, det mega trælst, men sådan er livet. nogle gange er man heldig andre gange mindre heldig.
feb 2010
Følger: 84 Følgere: 79 Heste: 4 Emner: 18 Svar: 232
Læs dette link, det kan være der er noget du kan bruge:
(link fjernet)
Yderlig vil det være en god ide at ringe og snakke med en advokat, samt ringe til retten i nærheden af hende selv. Bare for at finde ud af hvor hun står, enden hun nægter at tage hesten retur.
Og som de andre skriver, så er den jo i vokse alderen og er det til den er omkring 8 år....
Held og lykke til din veninde....
mar 2011
Følger: 29 Følgere: 16 Heste: 5 Emner: 5 Svar: 69
Privat til privat kaldes et civilkøb.
Hvis det så viser sig, at hesten har fejl, er det op til køber at bevise, at fejlen var til stede, da de købte hesten. Det vil blive svært for dem. da der jo er lavet handelsundersøgese, hvor hesten er gået igennem.
apr 2007
Følger: 96 Følgere: 110 Heste: 4 Emner: 443 Svar: 8.263
- Det er hvert fald sådan jeg har forstået det.
dec 2006
Hvis det viser sig at det er det som er tilfældet (altså at man konkludere at "skaden" er sket før køb), er det så køber eller sælger der skal betale for de undersøgelser som der skal til før man kan vide om det er noget der er opstået før købstidspunktet?
okt 2009
dem må køber selv afholde til at starte med og hvis deres dyrlæge så mener at det en gammel skade, så kan køber jo vælge at køre sagen derfra og din veninde evt. blive nød til at betale omkostningerne derefter.
Sådan var det i hvert fald i en sag vi kørte for 3 år siden.
dec 2006
okt 2009
Men det mange penge køber skal til at poste i en udredning og hvis der så ikke bliver fundet noget gammelt, så er de jo lige vidt. Så måske vil de ikke ofre penge på det.
dec 2006
men tænker at det da må blive svært at bevise, når det er låsning af ben det drejer sig om.. da låsning jo kan komme af rigtig mange forskellige ting, og derfor er svært at bevise at det lige præcis kommer fra noget før køb??
dec 2006
okt 2009
Inden de får set sig om har de i advokat og dyrlæge brugt mange penge og det jo ikke en hest til 50.000 - så personligt syntes jeg ikke det kan svare sig.
dec 2006
apr 2007
Ville umiddelbart tro at det kommer an på resultatet.
Så hvis der bruges mange penge på nogle undersøgelser der finde en fejl i hesten, som er kommet hos sælger, skal sælger betale, men hvis man ikke finder noget, så betaler køber selvfølgelig.
- Men jeg ved det ikke, har bare hørt t det er sådan folk gør med handelsundersøgelser, så mon ikke man kunne bruge det i dit tilfælde også ..?
dec 2006
Køber var og se hesten, prøve den., og hesten var igennem 2 handelsundersøgelser uden anmærkninger, og køber havde hesten på prøve med fuld returret i en periode efter køb.
køber har redet stævner, undervisning, jagt m.m. på den uden problemer, og har kun udtrykt fuld tilfredshed med hesten indtil nu.
de har nu haft den i over et år, og de startede med at sige at problemet var opstået efter de havde sendt den i ridning.
men nu siger de så at den hele tide har gjort det.. der er noget der ikke stemmer syntes jeg.
De har sagt at sælger kan vælge at betale hele baduljen med undersøgelser og lign, eller give dem 15.000 kr og tage hesten retur!
apr 2007
Lidt noget andet, det med at låse i benene kan (har jeg hørt) fremkomme af at hesten står for meget i boks, så mon ikke det er "selvforskyldt"? - og dermed ikke dit problem, som sælger?
De vil sende hesten retur - råd?