{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
878 visninger | Oprettet:

Spat {{forumTopicSubject}}

Jer med spat heste, hvordan fik i mistanke til det, inden det blev konstateret af dr. dyr?
Kan i fortælle andet om det, end det sædvanlige med masser motion og sådan? (:

Har nu læst en del historier i forummet herinde, med heste der aldrig var halte osv. selvom de havde spat, men der står aldrig noget om, om dette er pga. behandling - hvilket man vel næsten må gå ud fra (:

Hilsen Sofie & Sleipner

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spat
  • #3   9. okt 2011 Okay, så det var kun mild form?
    Ja, desværre..

• #4   9. okt 2011 Jeg har en pony med spat i begge bagben (hvor det ene er sammengroet), han var halt hver gang han kom i trav, med rytter- men ikke på marken, vi fik lavet bøjeprøve på ham, hvor han så var meget mere halt. Så han måtte i røgten, hvor det blev konstateret.. smiley

• #5   9. okt 2011 Stine B: Ja, det er altså noget træls noget af få konstateret smiley

• #9   9. okt 2011 En diamant: Jeg kender godt symptomerne, men spørgsmålet var jo bare om det var pga. symptomerne du opdagede det ( ;

• #10   9. okt 2011 Stivhed og halthed specielt i starten under ridningen er et typisk symptom. Dog ser man mange heste med fuldt færdigvokset spat, som aldrig harværet halte. Dvs en hest kan sagtens have spat uden man ved det.

Behadnling er kun med til at fremskynde forbeningsprocessen i de tilfælde, hvor hesten er halt. Behandling helbreder ikke. Og heste med spat, der aldrig har været halte af det, er jo heller ikke behandlet.Så altså rengående spatheste skyldes ikke altid behandling.

En positiv bøjeprøve af haseleddet kan give mistanke om spat, men for at være sikkerer det nødvendigt at tage røntgenbilleder af haseleddet.

• #11   9. okt 2011 kA: Tak for svar (:

• #12   9. okt 2011 Sofie: Selv tak! Der kan være andre årsager til stivhed, halthed osv i et bagben. Men en bøjeprøve og et røntgenbilled - så er du sikker! Sat eller ikke spat....Og tro mig - det er rart at få vished også selvom der konstateres spat...man kan blive helt skør af at gå rundt i uvished og skruple over det....

• #13   9. okt 2011 kA: Ja, det bliver rart at få afklaring på..

• #14   9. okt 2011 Spat har intet med ledbånd, der går i stykker at gøre.

Spat er betegnelsen for en kronisk betændelsestilstand i hasens glideled som gør, at de to bruskflader og deres ledhuler forbenes. Det kan bedst sammenlignes med gigt hos mennesker.

Jeg har den holdning gundet erfaring med 4 spatheste (to var vores egne) -de skal bruges, hver dag!! Og gerne til dressur, spring osv...de blir kun bedre af at blive brugt.

Kommentér på:
Spat

Annonce