5.103 visninger
|
Oprettet:
Contact sadel kender i den/ erfaringer ? {{forumTopicSubject}}
Hej
Kan vil nogen fortælle mig, om jeres erfaringer med Contact sadlen?
Jeg overvejer at skifte min Windsor fit 5 ud med denne, men er den god til så kraftige heste (shire og Belgier)?
Og er en virkelig så god som de påstår?
Jeg har lidt svært ved, at der slet ikke er luft ved rygsøjlen, men vil gerne høre erfaringer?
aug 2007
Følger: 59 Følgere: 65 Heste: 2 Emner: 30 Svar: 766
Jeg har Contact Supreme til min welsh dreng. Har også en kraftig hoppe men har ikke redet så meget med den på hende.
Jeg tro den ligger ligeså godt på brede heste som alm heste. Jeg tror hvis hesten har meget spids og fremtydende rygsøjle tror jeg ikke den er det bedste valg. Jeg er super tilfreds og jeg har nu redet med den i lidt over 2 mnd. Han var noget øm i ryggen tidligere fra en wintes sadel men nu er han på ingen måde øm og har sat fine muskler og virker mere tilpas da ryggen kan arbejde frit og sadelen følger hestens rygmuskulatur lige meget om hesten har sænket eller hævet ryg.
Jeg vil helt klart vælge en Contact sadel frem for en bomsadel med fast bom. Den er blød og lækker at ride i, god støtte og kvaliteten er helt på top og bedst af alt er den fleksibel for hesten. Jeg vil ikke bruge den uden pad med kanal på min welsh men på min kraftige hoppe tror jeg ikke det vil være noget problem. Nu vejer jeg heller ikke mere end 53 kg.
Jeg var også lidt skeptisk omkring at der ikke var noget kammer i sadelen men nu har jeg en ret følsom hest og med den anden sadel fik han trykninger allerede efter 3 uger selv om sadelen var tilpasset. Så jeg tror bestemt ikke sadelen trykker på min dreng selv om der intet kammer er. Han viser ingen tegn på ubehag eller smerte hverken før eller efter ridning så det var bestemt pengene værd
Det er kun plusser fra mig indtil videre
nov 2008
Følger: 122 Følgere: 138 Heste: 9 Emner: 206 Svar: 2.311
Jeg overvejer at skifte min Windsor Elite fit 5 ud med sådan en sadel. Ve du hvordan den er med støtte osv. sammenlignet med windsor? Og er den alm. i sæde størrelse?
aug 2007
Med hensyn til støtte i knærne kan jeg desværre ikke svare da jeg ikke kender Windsor. Men i forhold til en Wintec Isabell Werth er der større og bedre støtter i min Contact Supreme. Jeg syns formen af sæde og knæstøtterne er bedre i Supremen.
Der er jo lavet 2 modeller. En Primary og en Supreme. Primary er den første model som har et breddere sæde og mere frihed til benene da knæstøtterne er lavet lidt anderledes. Hvor Supreme er lavet med smalt sæde for bedre kontagt i dressuren og med større knæstøtter som hjælp for en rigtig opstilling.
Jeg har prøvet at side i de begge 2 og jeg syns de er vildt forskellig at side i. Men de er lige gode på deres måde. Mange føler sig låst i Supremen da der er så meget støtte i den. Jeg vil så sige at man nok skal vælge et større sæde hvis man vælger den så man ikke bliver låst fast. Jeg bruger str 36 i buksestr og i følge vejledning ang str skulle jeg have en str 16" men jeg tror bare jeg vil føle mig klæmt. Nu har jeg ikke prøvet 16" i Supreme da hun sælger flest i 17" og demosadelen i 17".
Men jeg vil helt klart snakke med Zoe som har designet og sælger sadelen. Og hun kommer gratis ud på Sjælland hvor man får ride i begge sadler.
nov 2008
Jeg er også str. 36 i bukser, så en str. 17 vil du mene er bedst?
aug 2007
Hun kan svare på alle dine spørgsmål og du får prøve begge sadler så du selv kan vurdere hvilken du bedst kan lide. Hun forventer jo ikke at alle hun tager ud til, køber en sadel af hende. Der gik faktisk flere mnd fra hun var her til jeg bestilte en hos hende da jeg skulle være sikker. Og jeg kigget først på brugt da jeg syns prisen er relativt høj men iforhold til kvaliteten er den okey. Det er jo en investering du laver. Den holder jo mange år. Jeg syns brugt priserne er alt for høj til at en sadel er 2-3 år gammel og meget tæt på nyprisen og nu når jeg havde pengene ville jeg heller vælge at købe en ny.
Jeg prøvede kun supreme da hun var her og det ærger mig lidt. Pga jeg har ret korte lårben så mine knæ kommer ikke så langt ned på sadelkappen og dermed er det mit knæ der støder ind i støtten hvor den er størst istedet for en person med længere lårben kommer knæet til at ligge længere nede hvor knæstøtten slutter af og er mindre så det er låret der får presset hvis du forstår. Så mine ben bliver tvinget mere tilbage så mine lægge går for langt tilbage og jeg har svært ved at side i en lige opstilling. Det gør det heller ikke bedre at min hest er højere bagtil så sadelen nemt har til at vippe forover når han løfter ryggen og skyder mig ud af sadelen og frem. Men der kan man bruge paden til at lægge et ekstra indlæg i foran så den bliver løftet lidt.
Nu ved jeg ikke hvor høj du er. Jeg er kun 154 cm høj og iforhold til mange andre dressur sadler syns jeg contact sadelen virker til at være bedre tilpasset så både høj og lave personer kan side godt i den.
Jeg tror hvis jeg har valgt en 16" i supreme ville jeg have mere svært ved at side lige da knæstøtterne ville være mere tilbage da sæde er mindre.
Men jeg tror egentlig at en 16" primary ville passe mig bedre da knæstøtterne er formet lidt anderledes. Min veninde har den så jeg tænkte at prøve den på min egen vallak da jeg fik en noget bedre holdning da jeg prøvede deres hest. Men nu er hesten også bygget noget anderledes og har mere fylde og mere manke foran hvor min vallak ikke har ret manke og noget smallere. Sjovt nok er de i familie da min vallak er far til deres hest.
Så jeg ville vælge et større sæde i supreme modellen end hvad de anbefaler da den har såpas store støtter. Og det de anbefaler i primary da støtterne er formet anderledes så der er plads til benene. Det er min umiddelbare mening men jeg skal lige høre om jeg kan prøve min venindes sadel først også får jeg se om det er rigtigt.
Jeg har nemlig læst mange steder at folk skriver at de føler sig låst i supreme men det er nok hvad man er vant med. Jeg har som sådan aldrig redet i en dressursadel og jeg føler mig ikke låst men mere i ubalance da min hest går ned ad bakke iryggen. Sådan føles det ihvertfald Men det er jo meget individuelt fra hest til hest. Så jeg ville helt klart anbefale og få Zoe ud, så er du ikke i tvivl om hvilken du skal vælge
aug 2007
nov 2008
De pad man kan få til sadlen, ved du om de også kan hæve sadlen bagtil?
Da det er det der er problemet med min windsor og min Vogue bomløse, samt kammeret er for smalt i min windsor(ellers rigtigt bredt 5-7 cm. ) men han er jo en kæmpe hest (195cm. og kraftig) og gør jeg kammeret bredere, bliver panelerne for smalle til ham , så trykket bliver fordelt på for lille et område : (
Tror også jeg vælger at få Zoe ud inden jeg evt. køber en brugt, som rigtigt nok tit er alt alt for dyre, i forhold til nyprisen.
regner med at kunne få 7-8 tusind for min windsor da det er en specielmodel i fit 5 , (laves kun sjældent så brede) .
Jeg er str. 36 og 171cm. bruger 34 i benlængden på Only bukser, så måske jeg bedre kan passe en str. 16?
nov 2008
Man sidder rigtigt godt i contact sadlen, men jeg kunne ikke forlig med med at den lå helt ned til manken, og det pad der følger med til sadlen synes jeg ikke er meget værd, det er alt for tyndt, og hæver slet ikke nok fra hestens rygsøjle.
kvaliteten på sadlen er noget bedre end på en Balou c 2 bomløs, men når man sammenliger en nypris på 14000kr. Synes jeg ikke kvaliteten er høj nok.
Jeg fik fremstllet min specialsyede JR til 16000kr. I ekstra blødt okselæder, og kvaliteten er mange gange bedre
Jeg havde også lidt problemer med at contact sadlen gled frem på skuldrene på min umakerede Belgier.
Til hende har jeg nu en Santa Cruz Oktavia xwide men udvidet til xxwide.
Contact sadel kender i den/ erfaringer ?