31. aug 2008 Følger: 241 Følgere: 291 Heste: 7 Emner: 725 Svar: 2.830
Når brunsten går en på nerverne.. {{forumTopicSubject}}
Eller, det er måske for meget sagt..
Men alligevel er det lidt træls, synes jeg..
Freja, min fjordhoppe på 6 år, har aldrig vist tydlige tegn på brunst(Har haft hende siden hun var 2)
Ikke engang dengang hun stod opstaldet ved Stald Kiel, og skulle ifoles osv. viste hun brunsten.
Men nu, hvor vi har fået en anden vallak herhjem og stå(Vi har en selv i forvejen) springer det ligepludselig bare ud af hende.
Freja har altid været en lidt speciel hest mht. hendes humør-temperament osv.
Men nu når hun viser tydlig brunst er hun bare i dårligt humør. Hun bider ud efter de andre heste på folden(Ud over den nye vallak) Hun kan også finde på at bide ud efter menneskerne. Og så tisser hun HELE tiden. Mit i træning - tis-, op på en palle -tis- Longeirng efter en runde -tis-..
Det har aldrig rigtig gådet mig på før, da det jo kun har været den ene gang om måneden ca. Og nu her når det bliver vinter, er det jo sjædnere.
MEN. Nu er hun altså lige kommet i brunst igen, åbenbart.
Hun var i brunst for ca. 2 uger siden, og nu her igår hvor jeg kom hjem fra ferie var hun det så igen. Endda i dårligt humør også. Suk!
Men tja.. Jeg skal jo bare lige vænne mig til at 'håndtere' hende lidt anderledes når hun er i brunst.. Ellers går det da vidst helt galt.
Prøver at tage hende lidt om på banen idag, væk fra de andre heste, så håber jeg hun er i bedre humør :o)
Nogle der også bøvler lidt med brunsten?
Mvh.
feb 2011
Følger: 51 Følgere: 49 Heste: 5 Svar: 61
dec 2009
Følger: 90 Følgere: 81 Heste: 4 Emner: 11 Svar: 328
Min anden pony Kokos, måtte jeg aflyse et stævne på fordi hun var mega vild, og jeg kunne ikke styre hende..
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Der er nok ikke meget at gøre ved det....
aug 2008
Følger: 241 Følgere: 291 Heste: 7 Emner: 725 Svar: 2.830
Jeg elsker hopper.. Der er så meget personlighed over dem. Og så kan jeg godt lide at have lidt udfordring. Vallaker er nemme. Men hopper er bare dejlige :o) Synes det er så tydligt ved hopper når der sker fremskridt, som man virkelig har kæmpet med.
Jeg lærer snart hvordan jeg skal omgåes Freja når hun er i brunst
mar 2008
Følger: 89 Følgere: 81 Heste: 10 Emner: 15 Svar: 638
Der kan være meget forskel på hopperne om man kan mærke noget på dem eller ej og i hvilken grad. Nogle er praktisk tage uridelige i hele brunsten, andre opdager man det ikke engang ved.
Kan fortælle at vi havde en skolepony som var hårdt ramt. Den gik ca. 3 uger hestegal og 1 uge i ro og det burde jo være omvendt. Hun fik en art hormoninsprøjting af dyrlægen så den blev sparket godt og grundigt hestegal og gik derefter ind i en normal cyklus igen. Hun var nærmest ikke til at være i nærheden af eller ride på da den var værst, men siden hun fik sprøjten har den være rimelig normal at håndtere igen og har ikke været så hysterisk/skabet siden.
jan 2007
Følger: 439 Følgere: 412 Heste: 6 Emner: 551 Svar: 5.257
Ja vallaker er nemme den ikke hvis de lige "glemmer" at er faktisk slet IKKE er hingste mere :b
maj 2008
Følger: 43 Følgere: 37 Heste: 7 Emner: 2 Svar: 959
mar 2009
Følger: 98 Følgere: 103 Heste: 6 Emner: 531 Svar: 1.756
dec 2010
Følger: 121 Følgere: 79 Heste: 3 Emner: 130 Svar: 764
okt 2009
Følger: 66 Følgere: 53 Heste: 5 Emner: 45 Svar: 447
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Overvejet om der er noget galt med hormonerne?
aug 2008
Mht. Homonsprøjte, ja, self. vil jeg snakke med min dyrlæge om det - HVIS det bliver ved.. Nu er det jo også 'kun' 3. gang siden vi fik vallaken herhjem.
Jeg har lige været ude at træne med hende. Hun var rigtig nem og dejlig. Men når jeg gik for hurtig frem, blev hun sur.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Har læst lidt forskelligt inde på HN om hopper med hormon problemer, cyster, at de sluger luft osv. - hvilket gør at de bliver hyse, sure, underlige generelt, følsomme, nervøse, arrige, uridelige osv.
Kig evt. under HNs trænings forum eller søg der under, du burde kunne finde nogle tråde
aug 2008
Jeg prøver lige og vente, og så se tiden an.
Når brunsten går en på nerverne..