{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
806 visninger | Oprettet:

Når brunsten går en på nerverne.. {{forumTopicSubject}}

Eller, det er måske for meget sagt..
Men alligevel er det lidt træls, synes jeg..
Freja, min fjordhoppe på 6 år, har aldrig vist tydlige tegn på brunst(Har haft hende siden hun var 2)
Ikke engang dengang hun stod opstaldet ved Stald Kiel, og skulle ifoles osv. viste hun brunsten.

Men nu, hvor vi har fået en anden vallak herhjem og stå(Vi har en selv i forvejen) springer det ligepludselig bare ud af hende.

Freja har altid været en lidt speciel hest mht. hendes humør-temperament osv.
Men nu når hun viser tydlig brunst er hun bare i dårligt humør. Hun bider ud efter de andre heste på folden(Ud over den nye vallak) Hun kan også finde på at bide ud efter menneskerne. Og så tisser hun HELE tiden. Mit i træning - tis-, op på en palle -tis- Longeirng efter en runde -tis-..
Det har aldrig rigtig gådet mig på før, da det jo kun har været den ene gang om måneden ca. Og nu her når det bliver vinter, er det jo sjædnere.
MEN. Nu er hun altså lige kommet i brunst igen, åbenbart.
Hun var i brunst for ca. 2 uger siden, og nu her igår hvor jeg kom hjem fra ferie var hun det så igen. Endda i dårligt humør også. Suk!

Men tja.. Jeg skal jo bare lige vænne mig til at 'håndtere' hende lidt anderledes når hun er i brunst.. Ellers går det da vidst helt galt.
Prøver at tage hende lidt om på banen idag, væk fra de andre heste, så håber jeg hun er i bedre humør :o)

Nogle der også bøvler lidt med brunsten?

Mvh.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af Philips Hue Simirue panel på soveværelse (lampe) 590 kr.
  • Nedrivning 1.000 kr.
  • rengøring 100m2 900 kr.
  • Min ene stikkontakt virker ikke 600 kr.
  • Elektriker 1.200 kr.
  • Tilslutning af opvaskemaskine 510 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Når brunsten går en på nerverne..
  • #1   21. okt 2011 ja kender det godt min fordblanding stejler og bukker med en; )

• #2   21. okt 2011 Min sparker i boksen smiley Altså ikke ud efter mig, men det er ret så irriterende...
    Min anden pony Kokos, måtte jeg aflyse et stævne på fordi hun var mega vild, og jeg kunne ikke styre hende..

• #4   21. okt 2011 Det er bla derfor, at jeg ikke orker at have hopper....

Der er nok ikke meget at gøre ved det....

• #7   21. okt 2011 Årha, jeg elsker nu Freja.. Og det ville jeg gøre om hun så var en vallak, hingst eller hoppe(Som hun jo er)..
    Jeg elsker hopper.. Der er så meget personlighed over dem. Og så kan jeg godt lide at have lidt udfordring. Vallaker er nemme. Men hopper er bare dejlige :o) Synes det er så tydligt ved hopper når der sker fremskridt, som man virkelig har kæmpet med.

Jeg lærer snart hvordan jeg skal omgåes Freja når hun er i brunst smiley

• #8   21. okt 2011 Hvis det fortsætter på denne måde eller bliver værre ville jeg overveje om den skal have en hormonsprøjte af dyrlægen.

Der kan være meget forskel på hopperne om man kan mærke noget på dem eller ej og i hvilken grad. Nogle er praktisk tage uridelige i hele brunsten, andre opdager man det ikke engang ved.

Kan fortælle at vi havde en skolepony som var hårdt ramt. Den gik ca. 3 uger hestegal og 1 uge i ro og det burde jo være omvendt. Hun fik en art hormoninsprøjting af dyrlægen så den blev sparket godt og grundigt hestegal og gik derefter ind i en normal cyklus igen. Hun var nærmest ikke til at være i nærheden af eller ride på da den var værst, men siden hun fik sprøjten har den være rimelig normal at håndtere igen og har ikke været så hysterisk/skabet siden.

• #9   21. okt 2011 Har sagt til mig selv efter jeg solgte min hoppe for snart 4 år siden at jeg aldrig skal have hoppe igen.
    Ja vallaker er nemme den ikke hvis de lige "glemmer" at er faktisk slet IKKE er hingste mere :b

• #10   21. okt 2011 Altså min gamle hoppe ville hele tiden stoppe op og tisse når vi red forbi min nabos hingstefold(Ikke lige klogt, men det skete ikke noget), og min lille shetlænderhoppe viser næsten ingen tegn. Hun viser sig lige lidt frem, men så heller ikke mere. Rigtig dejligt :D.

• #11   21. okt 2011 Jeg har lige fået min nye haflingerhopp hjem og 9 dage siden, og sidste fredag der var hun bare brunstig, hvor hun dagen inden ikke kunne fordrage min lille hingst hun stod ved siden af. (: Hun er stadig i brunst, og hun er super nem! - men fordi jeg ikke kender hende, og har købt hende som problem hest, så er jeg bange for at hun bliver strid efter brunsten, for hun er forfærdelig nem nu, bare jeg har hingsten med inde.. Hvis det fortsætter sådan, at jeg bare skal have ham med ind (indtil hun lærer at stå selv selvfølgelig), så gør det mig intet, for han skal også trænes dagligt (bare ikke pt. pga. en skade), men hvis hun efter brunsten ikke gider ham mere, så har jeg ikke fået det så nemt alligevel. smiley Men nu må tiden vise hvad det bliver til.. Men hun er KUN intra i min shetterhingst! - den store flotte og interesseret vallak hun går med, har bare at holde sig væk, og min hingsteplag skal ikke komme for tæt på, før ørerne ligger på hende, hvorimod hun smæsker og pisser for min lille hingst.

• #12   21. okt 2011 Tamara er ret irriterende når hun er i brunst.. Vi kan fx. ikke ride ude på den udendørs dressurbane da den ligger op ad den ene hingstefold.. Me jeg har lært at leve med det. smiley

• #13   21. okt 2011 når min hoppe er i brunst bliver hun helt kælen og sagelig ved alle,hun vil nusses og pusses om af alle, man kan slet ikke være i fred for hende,og sådan bliver hun også overfor de andre heste,de bliver helt skræmt af hende,hun er lige som en kat der gnider en op af benene,og spinder,så har ikke problemer med brunsten,og har kun hopper og har aldrig haft de problemer med mine hopper,så vil kun ha hopper gider ikke vallaker,synes de tit er træls,dem jeg har haft,så gider ikke vallaker : ) det meget forskellig hvordan kønnene opleves fra folk

• #14   21. okt 2011
    Overvejet om der er noget galt med hormonerne?

• #15   21. okt 2011 Krikken: Kunne du tænke dig at uddybe?

Mht. Homonsprøjte, ja, self. vil jeg snakke med min dyrlæge om det - HVIS det bliver ved.. Nu er det jo også 'kun' 3. gang siden vi fik vallaken herhjem.
    Jeg har lige været ude at træne med hende. Hun var rigtig nem og dejlig. Men når jeg gik for hurtig frem, blev hun sur.

• #16   21. okt 2011
    Har læst lidt forskelligt inde på HN om hopper med hormon problemer, cyster, at de sluger luft osv. - hvilket gør at de bliver hyse, sure, underlige generelt, følsomme, nervøse, arrige, uridelige osv.

Kig evt. under HNs trænings forum eller søg der under, du burde kunne finde nogle tråde smiley

• #17   21. okt 2011 Krikken: Så slemt tror jeg nu ikke det, hun er jo stort set helt normal når hun bare ikke er ved den vallak :o)
    Jeg prøver lige og vente, og så se tiden an.

Kommentér på:
Når brunsten går en på nerverne..

Annonce