{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.596 visninger | Oprettet:

Skoen ødlægger hovens naturlige spil - NOT {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Syntes tit man får smidt i hovedet at skoen (jernsko) skulle ødelægge hovens naturlige spil, og har altid ment at dette ikke var sandt hvis skoen vel og mærke ligger ordenligt. Og nu har jeg fundet en video der beviser at skoen ikke ødelægger det naturlige spil.

http://www.youtube.com/watch?v=EL_45ml-TlI&feature=related

Vil lige sige at vis man er meget sart så skal man ikke se videoen, der bliver brugt en afskåret hestehov, og det kan virke lidt makabert smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skoen ødlægger hovens naturlige spil - NOT
  • #1   26. okt 2011 Meget fin video.. Men det ændrer ikke på det faktum at det mest optimale for blodcirkulationen er at hesten går på strålen for at aktivere venepumpen deri... Og en jernsko hæmmer hovens spil... Det er ikke muligt for hoven at få fuld udbytte af hovspillet og venepumpen ved at have jernsko på.. Der vil være en vis form for begrænsning via at få sømmet jernsko på...

• #2   26. okt 2011 Ligeledes står en hest jo ikke særlig ofte på et stykke træ der lige passer ind på strålen for at få denne aktiveret *Gg* Så nej, det er en fin video, men det beviser ikke andet end at hoven kan bevæge sig lidt med jernsko, hvorimod en hov uden kan bevæge sig meget mere =)

• #3   26. okt 2011 Til sidst, du kan ikke bruge deres visning af hoven uden sko til noget, det er ikke just en sund stråle de demonsterer med, så det ser meget anderledes ud hvis de havde taget en barfodshov med dertilhørende sund, bred stråle der er vant til at blive brugt....

• #4   26. okt 2011 Jeanette: Ja selvfølgelig nedsættes det, men skoen fjerner ikke spillet i hoven - som så mange påstår. Man kan tydeligt se at der er stor bevægelse i hoven med sko på smiley

• #5   26. okt 2011 Jeanette: Nej selvfølgelig står hesten ikke på træ for at få spil i hoven, men det er for at vise den godt kan bevæge sig. Tydeligt. Der hvor hoven er placeret i grus ses spillet i hoven stadigvæk.

• #6   26. okt 2011 Ja ja det er jo også super at man kan se at strålen kan bevæge sig med jernsko på.. Men det ændrer ikke på det faktum at strålen yderst sjældent er nede og røre jorden og derved pumpe blod rundt..

Det er jo også forkert sagt at dem, der siger hoven slet ikke kan bevæge sig med jernsko på... For selvfølgelig kan den det, ellers ville den rådne op... Men jernsko hæmmer spillet og blodcirkulationen =)

Og det vil jeg aldrig byde min hest, hvis jeg kan undgå det, derfor bruger jeg boots når nødvendigt =)

• #7   26. okt 2011 Godt klip.... men I den er dog lidt jeg ikke er tilfreds med. Uden sko kan man se den er skår meget i dragteren og vil få en brudt vinkel.

• #8   26. okt 2011 Præcis Mette... De burde have brugt en barfodshov, der var sund og korrekt beskåret som modspil... Ikke den samme dårlige hov =)

• #9   26. okt 2011 Jeanette: Med de rigtige sko er der blodcirkulation fra strålen.

Mette: Ja der er jeg enig, syntes også hoven burde blive rejst mere i dragten.

• #10   26. okt 2011 Hvilke sko skulle det være? =)

• #11   26. okt 2011 Heartbar sko aktiverer venepumpen, derfor at tidligere forfangene heste bør have sådanne sko på.

• #12   26. okt 2011 jeg kan godt følge det han siger i videoen og ja uden tvil så kan en hov bevæge sig med sko på, men det er godt nok et skidt eksemple han står med lige der.
    Uanset hvad. Har din hest det best med sko så sæt sko på, hvis ikke så fjernes de. Mere kompliceret er det nu ikke =)

• #13   26. okt 2011 Louise: Jeg er enig, videoen er bare for at vise at hovens spil stadig fungere selv om man giver hesten sko på.
    Mine heste kan simplethen ikke gå uden sko, så derfor har de selvfølgelig sko på. Alt andet ville være syndt.

• #14   26. okt 2011 Jeg er helt med på at "syge" heste bør have sko på hvis nødvendigt og ja der er heartbar sko en løsning... =)

Men jeg står stadig ved at ved de fleste heste har det bedre uden sko og kan lade sig gøre med en aktiv indsats fra hesteejers side..

• #15   26. okt 2011 Jeg havde selv 2 fuldblods der havde haft sko på siden de var 1½-2 år, og havde typiske flade, "galop"hove... Begge kunne til sidst klare sig ganske fint uden sko og havde kun behov for boots på ture mod sten og slid.. Men det kræver at man sætter sig ind i fodring, foldmiljø og hovens nødvendigheder for at kunne fungere uden sko... Ikke nemt, men muligt =)

• #16   26. okt 2011 på den ene side er den her debat lidt sjov fordi i har begge 2 så stærke meninger om det modsatte og samtidig er i delvis enig med hinanden =P men det er dejligt at se at der er mennesker der ude der vil sine heste det bedste, noget jeg tror i begge 2 gør. Så sko eller ej, så længe hesten har et godt liv =)

• #17   26. okt 2011 P.s en dygtig smed er også key word i dette...

• #18   26. okt 2011 Louise: Ja jeg føler faktisk at selvom vi er uenige, så er vi også enige.. Og det kunne man godt efterlyse i andre debatter.. At begge "sider" lytter og har lyst til at udvide sin horisont =)

• #19   26. okt 2011 Loiuse: Jeg syntes altid det er sådan man bør have en debat smiley Selvfølgelig bliver spillet en smugle hæmmet af en sko, men det bliver ikke ødelagt.

Jeanette: Selvfølgelig kan heste gå uden sko, men udsætter ikke min distancehest for det smiley Jeg ville smadre hans ben vis jeg buttede boots på ham, selvfølgelig er boots gode til mindre distancer - men de er ikke optimale når man kommer over 60km smiley

Har en af landets bedste smede, heldigvis, han tager ofte på diverse kursus i england, hvor de jo er langt bedre smede end her hjemme, og deltager i forskellige smedekonkurrancer for at sikre sig at hans arbejde er i orden.

• #20   26. okt 2011 Hvordan er det så lige med VM rytterne indenfor distance, der rider langt mere end 60 km, de bruger boots med stor tilfredshed? =)
    Kan ikke se hvordan det kan smadre hestens ben med boots på distancer over 60 km, hvis hoven er sund og har boots på der passer og er til formålet? Det går jo unægtelig godt for distancerytterne på det højeste plan i udlandet allerede =)

• #21   26. okt 2011 Jeanette: Det er nu ikke alle 160 heste der går med boots, det er faktisk de færreste. Det fungerer måske for nogen, men ikke for min. Der er også nogen distanceryttere som menere at plastiksko er et hit, og hvilket det langt fra er smiley

• #22   26. okt 2011 Nej selvfølgelig er det ikke alle det fungerer for... Men når vinderen af disse ridt bruger dem med tilfredshed, skulle man mene personen gør noget rigtigt, i og med hun kan vinde =)

Tænkte bare der var en dybere forklaring bag "smadre hestens ben ved brug af boots over længere distancer" ? =)

• #23   26. okt 2011 Hvilken VM vinder er det du kender til bruger boots? Den seneste vinder brugte alm. sko, og hun er dobbelt vm vinder + em vinder.

Boots har den samme tildens som platisk sko, bremser hoven voldsomt på f.eks. asfaldt, så hesten får ikke glidet som benene behøver. Derfor er boots ikke at anbefale i DK til over 60, da mange af de danske ridt indeholder en del asfalt.

• #24   26. okt 2011 Kan ikke huske hvem hun er.. Har bare stødt på det/hende mange gange gennem mine søgninger på boots fortalere på verdensplan.. =)

Se det kan jeg så forholde mig til, at det kan have noget at sige med overrulning på asfalt, som stoppes af boot eller plastiksko.. Men så vidt jeg ved findes der nu boots der netop tillader dette (overrulning) og derfor bruges til distanceheste... Kan ikke huske hvilken producent der har dem.... =)

Nu jeg tænker over det, tillader de fleste boots vist overrulning.. Må jeg lige undersøge nærmere....

• #25   26. okt 2011 Jeg vil stadigvæk ikke lade min strøbelige pony være test dyr for sådan noget. Har oplevet for mange skader forusaget af plastiksko + boots, hvor senere og dragthjørner havde taget skade smiley Og da min far havde kontakt til sådan en boots forhandler, som lavede de der distanceboots ville han ikke anbefale at man brugte dem til mere end maks 80km her hjemme smiley

• #26   26. okt 2011 Det er også helt fair at du ikke vil det =)

Jeg går dog i dybden med sådan noget her, så vil undersøge hvordan det er med boots til lang distance =)

Jeg ved kun at man med god samvittighed kan bruge boots til sin ridehest, uanset om det er dressur, tur eller spring man dyrker.. Men distance.. Det skal jeg lære mere om =)

• #27   26. okt 2011 Det er også helt fair at gøre smiley Vis jeg får en ny distancehest og vis boots er blevet bedre til de ridt vi har her hjemme kunne det nok godt være en mulighed for mig. Vis den ville kunne gå uden. Desværre er det ikke mange arabere der kan det, da avlen ikke har haft fokus på ordenlige hove, men mere hals, ryg og hovede.

Min dressur hest gik også uden sko længde, desværre havde en smed (tidligere smed) beskåret ham skævt, så min nuværende smed gav ham sko på for at få det rettet op. Og da han nu er blevet indfodet grundet smedefejlen tør vi ikke tage skoene af ham. Han er hverken øm tået eller noget, men vi risikerer at han ødelægger hoven ved at få sine sko af.

• #28   26. okt 2011 Nej, man skal ikke gøre sin hest barfods for enhver pris... Netop som du beskriver med din dressur hest.. Så er sko nok den bedste løsning i det tilfælde...

Jeg havde jo selv 2 fuldblods, der som araberen, hvor der ikke er lagt vægt på gode, stærke hove.. Men det lykkedes at gøre dem barfods.. Men som sagt, det kræver tid, indsigt i foder, foldmiljø, boksmiljø, motion osv osv.. Og kan godt forstå mange ikke magter den opgave, selvom deres hest nok sagtens ville kunne gå uden sko... Jeg er bare glad for min smederegning er så lav nu jeg ikke bruger jernsko =)

• #29   26. okt 2011 Der er vel ingen der smider sko på sin hest, uden at der er bohov for det. Så ved smed og ejer vel bedst hvad der skal gøres. Synes dog at det giver meget mening at hoven har det bedst uden.. men jeg har ikke studeret det, dog været til kursus hos en dyrlæge med speciale i hove..

• #30   26. okt 2011 Pernille: Jo det er der faktisk. Kender til en som gav sin hest sko på fordi det løs godt når den gik på asfalt

Jeanette: Det er rigtigt, men må sige når en hest bliver min bliver den passet i hovede og røv med rigtig foder ovs, jeg er sponsoreret af en der sælger spillers og som er tidligere veterinærsygeplejerske med hest som speciale. Så får 120% korrekt foderplan til den smiley
    Jeg vil også lade mine gå uden så længde som muligt, men siger smeden at nu er det tid til at den skal have sko, så får den på smiley

• #31   26. okt 2011 Det er jo ganske korrekt som der siges i videoen, at hovspil ikke kun foregår i sålen, men i hele hoven.
    Og dermed osse at skoen ikke fuldstændigt kan "låse" hoven.

Men lidt logisk sans siger jo at den del af hoven som har fået slået metal på, er låst -uanset hvor meget resten af hoven så kan bevæge sig.

Det er altid at foretrække at hesten går uden sko HVIS DEN KAN. For det sidste er altså ikke uvæsentligt. I dag er der jo nærmest en "sko-forskrækkelse" og folk sætter himmel og hav i bevægelse for at Musse ikke får sko på.
    Og det er jo osse fint hvis Musse har en god benstilling, hove af fornuftig kvalitet osv.
    Men hvis Musse istedet har hovproblemer der ikke lige kan fixes med regelmæssig smed, ja så kan sko altså være nødvendigt.
    Og jeg vil altså heller ikke byde min hest at gå rundt og have ondt i flere måneder, fordi jeg insisterer på at den SKAL kunne gå uden sko.

Vi har to heste. Den ene er en belgier med udemærket hovkvalitet, men som slider dem skævt hvis hun går meget på asfalt. Så i køresæsonen har hun sko på, resten af året har hun ikke.
    Axel har elendig hovkvalitet og er ekstremt ømtået. Taber han en sko, er det nærmest som at brække benet på ham -han er stokhalt med det samme.
    Sådan har det alle dage været, og det ene forsøg vi har gjort uden sko i forbindelse med en skadespause blev ret kort, for selv på fint og jævnt græsunderlag kunne han ikke gå.

Så ideologier er fine at have -men man må altså tilpasse dem til den hest man har

• #32   26. okt 2011 jeg går efter, om hesten har varme/kolde hove, og om hoven vokser (bliver stimuleret).

Faktisk behøver smedene ikke skære så meget af strålen, som de gør. Så ville de få bedre blodomløb. smiley Men det er tradition.

Min har nu lune hove og hovene vokser. Hun var 4 sko på, fordi hendes hove er vind og skæve. *S* Og det eneste, der sammen med BoT kan holde hendes monster galle væk..

Men man kan også ødelægge en hest med forkert skoning, det er lettere end ved beskæring, fordi du lettere kan "forme" hoven, og dermed også forkert.

• #33   26. okt 2011 ps. måske skal jeg sige, jeg hele hendes liv har kæmpet for, hun skulle bære barfodet - og hver gang har hun været øm og haft svært ved at gå. Så hun får dem aldrig mere af.

Kommentér på:
Skoen ødlægger hovens naturlige spil - NOT

Annonce