{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.804 visninger | Oprettet:

Letridning eller nedsidning? Unghest {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har en skøn unghest, som jeg lige har tilredet. Mest af alt træner jeg ham fra jorden. Jeg rider nogle skovture i skridt eller løst "slaske-trav" hvor han bare går og slapper af som han vil.

Jeg er begyndt af få noget klassisk undervisning, som egentlig virker ganske udmærket. Men jeg synes det er underligt at jeg skal ride nedsidning i trav og allerede galopere (det skulle jeg første gang også)- Godt nok rider jeg kun 30 min. undervisning.
Jeg kan godt lide min underviser, og hendes ridning af hendes egen hest ser fantastisk ud.
Men undre mig bare en hel del over det med nedsidning og galop allerede? Og ved ikke om det er den rigtige vej at gå med en 4 årig. Det virker lidt voldsomt.
Jeg rider ham bidløst og går meget op i at han skal rides på det helt korrekt måde. Spørgsmålet er bare.. "Hvad er den korrekte måde?" Remonteridning har jeg før hen brugt til min gamle pony, hvilket også fungerede super.

Er lidt nysgerrig på andres holdning.. Hvad mener i om ridning af en 4 års? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Letridning eller nedsidning? Unghest
  • #1   26. okt 2011 På den måde man træner dressur idag er det langfra tidligt! Jeg rider to 3 års som har været redet i to mdr dem laver galopvolter osv på smiley

  • #2   26. okt 2011 Nu skriver du "lige tilredet". Hvor mange mdr har den været redet?

    Galop kan man godt ride efter en uges tid, men selvfølgelig ikke i lange intervaller. Et par runder i starten på begge volter sker der altså intet ved. Mht nedsidning, så synes jeg det kommer an på både hesten og rytteren mht. balance og lign.


  • #3   26. okt 2011 jeg rider nedsidning på min 4 års, han er meget følsom for benene MEGET, og kan bedst styre dem rigtig i nedsidning end letridning, så han er lettere at få til at slappe af der smiley

  • #4   26. okt 2011 Jeg ville vælge et slags remonte/let sæde smiley

    Når man laver letridning i trav inviterer man rigtigt nok det indvendige bagben til at træde længere indunder hesten og vægten bliver fordelt jævnt takket være sadlens bom - MEN man flytter hele tiden sit tyngdepunkt på hesten, altså ændrer man også hestens tyngdepunkt hver gang med rejser sig i sadlen og sætter sig - den unge hest vil derfor have svært ved at holde balancen


  • #5   26. okt 2011 Jeg rider mest letridning på min 4 års, og træner nedsidning måske 5-10 min. sammenlangt - alt efter hvad jeg træner smiley
    Han går langt bedre i letridning, men når han har fået bygget nogle flere muskler på kan jeg så sidde mere og mere ned..

    Jeg synes det er synd hestene bliver taget SÅ tidligt og SÅ hårdt i ridning - især i de "store" dressurstalde.. min var i ridning 3 uger som 3 års og kom derefter først i ridning igen i juni/juli som 4 års... Han er ikke redet særig meget i forhold til dem han gik DSA og egnethedstest imod...men han synes han er redet mere korrekt og jeg tror på det er godt for holdbarheden på længere sigt smiley


  • #6   26. okt 2011 Galop er kun sundt, det belaster ikke så meget som trav, men nedsidning kan godt være lidt hårdt for en unghesteryg, så jeg ville også ride mest letridning, og måske også sidde i let sæde i galop!

  • #7   26. okt 2011 Jeg havde en hest i tilridning engang, den kunne man simpelthen ikke ride letridning på for den panikkede når man gjorde det.... Så snart man red nedsidning slappede den af.

  • #8   26. okt 2011 Vil nu give prinsess ip og Mathilde ret.
    Min er 6 år og lige redet til, men jeg rider også kun nedsidning MAX 5-10min på en 1/2 time. Hesten ryg har som ung ikke lige så mange muskler og du har nemmere ved at skade den hvis du laver nedsidning lang tid af gangen. Tænk hvis vi gav et barn en 10 kg rygsæk på og bad dem gå med den i 1/2 time smiley tror jeg ikke der er mange forældre der vil byde deres børn smiley



  • #9   26. okt 2011 Tak for jeres gode svar smiley Det er en god hjælp!

  • #10   26. okt 2011 Nu hvor det er klassisk dressur undervisning jeg får, skal man jo sidde dybt ned i sædet, bruge benene meget og ride med meget lange bøjler.. Jeg sidder derfor som en sæk kartofler på cody, der ikke har lært at slappe helt af endnu, hvilket ikke ligefrem gør det nemt at ride nedsidning.. Derfor er jeg lidt bange for at skade hans ryg ved at bumpe for meget rundt eller give ham forkerte signaler.

  • #11   26. okt 2011 Spørg din ridelære, hun er den bedste til at forklare hvorfor hun vil gære de forskellige ting på en anderledes måde. Når jeg tilrider, foregår det først i skridt, går det godt i nogle dage så traver jeg i letridning, efter en uges tid kommer galop som delvist er i let sæde og ikk for meget. Nedsidning kommer først lidt senere når hesten og jeg er i balance med hinanden og hesten har fået styrket ryggen.

    Der er mange forskellige måder som der er ryttere smiley


  • #12   26. okt 2011 Nina

    Hvilken underviser har du som underviser i klassisk, for det lyder som en af dem som ikke rigtig hører under kategorien...

    I klassisk bruger man ikke benene meget! Man bruger dem faktisk slet ikke, det er SÆDET. Jeg kan ikke komme i tanke om én øvelse hvor benene bruges.
    Og hvis du har en klassisk underviser som vil have dig til at trave rundt på en 4 års... lad mig sige det sådan: jeg vil MEGET GERNE vide hvad vedkommende hedder


  • #13   26. okt 2011 Hej Angelika,

    Det er ikke en uddannet. Det er en min veninde får undervisning af - jeg prøver det af pt for at se om det er noget for mig.. Men var lidt skeptisk - derfor skrev jeg dette indlæg. Ved ikke så meget om klassisk, såe..


  • #14   26. okt 2011 Jeg vil enormt gerne have hendes navn.. skriv en pb? hvis det endelig er så vil jeg gerne undervise dig hvis du bare betaler benzinen smiley for er lidt "bange" for at du får en dårlig oplevelse af klassisk udfra det du har beskrevet

  • #15   26. okt 2011 Rider også klassisk og begyndte at omtilride min heste for 2 år siden.

    Han var kommet over "hvalpe-stadiet" og min undervisers retning var også klar:
    Ingen nedsidning før han har muskler nok i ryggen til at bære både sig selv og mig - og i det hele taget slet ikke lange sekvenser trav, hvis han ikke slapper af.
    Hvis han ikke slapper af, så ned i skridt og trav igen når han slapper af i skridten.

    Gallop? Ikke før han slapper 100% af i traven - hvilket vil sige, at jeg ikke har galloperet på ham i 2 år.


  • #16   26. okt 2011 Giver Angelika helt ret i, at benene ikke skal bruges til noget.

    Specielt tøjleføring og sæde/vægt


  • #17   26. okt 2011 Naja

    Se det lyder mere rigtigt smiley


Kommentér på:
Letridning eller nedsidning? Unghest

Annonce