{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.616 visninger | Oprettet:

Ridebanebund af kompost eller tørv eller andet? {{forumTopicSubject}}

Vi har desværre lavet lidt af en bommert mht. underlaget i vores ridehal.
Vi valgte at få et godt lag sand på med øverste lag af sold (mellemting mellem spåner og savsmuld).
Desværre fik vi almindeligt fint sand på og ikke med ler i -_-
Det var sgu lidt dumt, for nu er banen både dyb og tung.
Men vi har tænkt lidt på om man kan lave en slags løsning, der ikke er AALT for dyr.
Sandet kan vi heldivis bruge til vores udendørs ridebane, hvor jorden er meget lerholdig.
Men kan man egentlig bruge kompost til rideunderlag? Er der nogen som har erfaringer med det. Det var en vognmand som foreslog os det og det er vist også billigt.
Vi skal helst have en løsning som ikke koster så mange penge, da pengene på hest er brugt op for i år.
Kan man evt. skrabe en del af sandet af og ligge noget oveni?
Det skal lige siges at der har ligget en gammel staldbygning hvor hallen er nu, så på halvdelen er der beton i bunden og ikke sand.
Håber på hjælp og gode råd smiley

Mvh. Line

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ridebanebund af kompost eller tørv eller andet?
  • #1   30. okt 2011 Bare lige et forslag smiley

Prøv at skrabe noget af sandet af, men stadig så der er lidt bund. Så læg noget flis på. Flis er ikke så dyrt, og man kan vidst købe noget meget billigt hos genbrugsstationerne smiley
    På toftegaarden hvor min pony står opstaldet, har vi sand med flis og syntes det er en rigtig god bund. Den er ikke for hård eller dyb smiley

Ved ikke om du kender nogen der har billigt flis... Men vi har ihvertfald fået noget meget billigt flis fra en genbrugsstation. (godt nok ikke til en ridebane)

God dag
    Anna

• #2   30. okt 2011 Er du sikker på at det er sold, I har fået på???
    Sold er jo en mellemting mellem spåner og flis, eller fint flis. Vi har en blanding af sold og skarpt sand uden ler i vores hal, og det fungerer perfekt, og har gjort det i mere end ti år.

Eller måske har I fået for meget på???

Jeg ville aldrig bruge kompost eller tørv på ridebanen, da det formiulder alt for hurtigt. Jeg tror du ender med en mudderpøl i stedet for, da det jo holder på vandet...

Sandet kan du sagtens bruge på ridebanen. Hos os fungerer det perfekt efter at mulden er skrabet af til fast bund. Vi har også lerholdig jord. Det skal dog siges at vi har et ganske lille fald på banen, så vandet løber af af sig selv :0)

• #4   30. okt 2011 Gitte - jeg tror at vi har puttet 7 cm. af hver på, og det er vist for meget.
    Men vi var lidt bekymrede for om hestene ville komme ned at gå på betonen.
    Når vi vander banen, blive det hele bare tungt og gider ikke samle sig.
    Så som regel er den bare dyd og når vi vander bliver den også tung.
    Det skal også siges at det skal helst ikke være et underlag med noget skarpt i, f.eks. flis (har lavet en fejl ovenfor, da jeg skrev at sold var en mellemting mellem spåner og savsmuld. Mente selvfølgelig flis :)), da vi rider western (og jeg reining), så når vi laver stops, må der helst ikke være noget derkan stikke.
    Har set at mange western ryttere har noget der ligne jord i deres haller?

• #5   30. okt 2011 7 cm IALT skulle være rigeligt. Jeg ville nok foretrække 5 cm.
    Hvis du er bange for at de træder igennem til betonen, ville jeg nok vælge at lægge min. 10 cm stenmel og få det stampet godt, inden toplaget kommer på.
    Har ikke forstand på western ridning, men har aldrig oplevet noget der kan stikke i vores bund... Det skarpe sand er for at gøre bunden skridsikker. Det er ca. 0,6 mm tror jeg nok. Ler synes jeg bare gør bunden glat. Har dog godt hørt om western ryttere med jord i deres hal.

Kommentér på:
Ridebanebund af kompost eller tørv eller andet?

Annonce