3.078 visninger
|
Oprettet:
Hestens alder i naturen {{forumTopicSubject}}
Hej folkens.
Er der nogen kloge hoveder, som kan sige mig, hvor gamle vilde heste bliver, i gennemsnit, i naturen?
-Det kan jeg ikke helt få fat i.
- Susanne
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.667
jan 2005
Følger: 116 Følgere: 113 Heste: 6 Emner: 152 Svar: 1.466
Hvis du kan finde link til hvor du har fundet det, ville jeg blive glad.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
For vildheste bliver altså ofte ikke ret gamle. De lever under hårde vilkår: bliver du for syg til at følge flokken dør du, er der ikke mad nok sulter du og klarer måske ikke vinteren, taber du i kamp, ja så kan skaderne føre til døden (en dyrlæge er jo ikke tilstede;o)), og er du uheldig er der osse bønder der jager dig fordi du befandt dig på deres jord....
Så det er altså ikke almindeligt at vildheste bliver 50 år, selvom jeg da ikke skal udelukke at det forekommer.
-men det forekommer altså osse blandt vores tamheste.
Nu har jeg ikke undersøgt det nøje lige hvad heste angår, men for langt de fleste dyrearter gælder det at de bliver ældre i fangenskab (sådan gennemsnitteligt) ganske enkelt fordi de ikke skal overleve sult-perioder, hårde vintre, evt rovdyr osv
nov 2007
MEN en livsforsikring frafalder jo når hesten når en hvis alder, så heste over 15-18 år har altså IKKE talt med i undersøgelsen (og dem er der da mange af, jeg selv har haft flere af dem) ligesom alle de heste der ikke er livsforsikrede (sådan en har jeg osse), heller ikke talte med.
Så alle de heste der ville trække gennemsnittet op, talte ikke med i undersøgelsen.
Kun heste der er aflivet som følge af skader og alltså ikke af aldersbetingede årsager, har talt med.
Tænk lige over at en god ridehest først topper når den er over 10 år gammel -så hvis et gennemsnit på 7-8 år var korrekt, ville der dælme ikke være ret mange der nåede længere end LB-LA-klasser;o)
nov 2007
Om przewalskien kan jeg finde lidt forskelligt. Nogen siger 20 år i naturen, andre 25 men uden at skrive om det er i fangenskab eller i naturen.
jan 2005
Følger: 116 Følgere: 113 Heste: 6 Emner: 152 Svar: 1.466
Hvis jeg nu tillader mig at skrive 15-20 år med forbehold, så er det vel ikke helt ved siden af?
( 10-20 er et liiiidt stort sving )
Tak folkens.
Blogger
Følger: 157 Følgere: 175 Heste: 12 Emner: 1.027 Svar: 4.560
du skal huske at foster forsikring tæller med ved forsikringerne, men kun hvis hoppen kaster eller føllet er dødfødt.
jul 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 17
jul 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 17
Hestens alder i naturen