{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hestens alder i naturen
  • #1   31. okt 2011 jeg læste på et tidspunkt at gennemsnittet lå på ca. 10 år

• #2   31. okt 2011 Det lyder godt nok ikke af meget. smiley Men tak.
    Hvis du kan finde link til hvor du har fundet det, ville jeg blive glad. smiley

• #3   1. nov 2011 Bianca -KAN blive... Under optimale forhold osv osv... Og helt ærligt ville jeg gerne se det dokumenteret (og med mere end blot et enkelt tilfælde)

For vildheste bliver altså ofte ikke ret gamle. De lever under hårde vilkår: bliver du for syg til at følge flokken dør du, er der ikke mad nok sulter du og klarer måske ikke vinteren, taber du i kamp, ja så kan skaderne føre til døden (en dyrlæge er jo ikke tilstede;o)), og er du uheldig er der osse bønder der jager dig fordi du befandt dig på deres jord....

Så det er altså ikke almindeligt at vildheste bliver 50 år, selvom jeg da ikke skal udelukke at det forekommer.
    -men det forekommer altså osse blandt vores tamheste.

Nu har jeg ikke undersøgt det nøje lige hvad heste angår, men for langt de fleste dyrearter gælder det at de bliver ældre i fangenskab (sådan gennemsnitteligt) ganske enkelt fordi de ikke skal overleve sult-perioder, hårde vintre, evt rovdyr osv

• #4   1. nov 2011 Og så er gennemsnitsalderen på vores tamheste altså ikke 8 år (eller 7 som er det tal folk oftest kommer med). At man har meldt ud at rideheste gennemsnitteligt bliver 7 år, kommer af en undersøgelse fra forsikringsselskaber. Altså hvor gamle forsikrede heste var når livsforsikringen blev udbetalt (og hesten altså slagtet/aflivet).
    MEN en livsforsikring frafalder jo når hesten når en hvis alder, så heste over 15-18 år har altså IKKE talt med i undersøgelsen (og dem er der da mange af, jeg selv har haft flere af dem) ligesom alle de heste der ikke er livsforsikrede (sådan en har jeg osse), heller ikke talte med.

Så alle de heste der ville trække gennemsnittet op, talte ikke med i undersøgelsen.
    Kun heste der er aflivet som følge af skader og alltså ikke af aldersbetingede årsager, har talt med.

Tænk lige over at en god ridehest først topper når den er over 10 år gammel -så hvis et gennemsnit på 7-8 år var korrekt, ville der dælme ikke være ret mange der nåede længere end LB-LA-klasser;o)

• #5   1. nov 2011 Her siger de (om mustangs) at de bliver 15-20 år i naturen: http://horsebreedslist.com/horse-breeds/73/mustang

Om przewalskien kan jeg finde lidt forskelligt. Nogen siger 20 år i naturen, andre 25 men uden at skrive om det er i fangenskab eller i naturen.

• #6   1. nov 2011 Selvfølgelig bliver de ældre i fangenskab, ja.

Hvis jeg nu tillader mig at skrive 15-20 år med forbehold, så er det vel ikke helt ved siden af?
    ( 10-20 er et liiiidt stort sving )

Tak folkens. smiley

• #7   1. nov 2011 michelle
    du skal huske at foster forsikring tæller med ved forsikringerne, men kun hvis hoppen kaster eller føllet er dødfødt.

• #8   3. nov 2011 Tror det svinger, ligesom hos os mennesker. Nogle heste dør tidligt, og andre bliver gamle. Det er vel præcis som os smiley Nogen dør som 70'årige, og andre bliver over 90. Min hoppe er 17, og der er ihvertfald fem gode år i hende endnu! Min mosters hest blev 32, så vil sige det svinger.

• #9   3. nov 2011 Hov.. Jeg sidder åbenbart og sover. Læste ikke ordet ''vilde'' . Sorry smiley

Kommentér på:
Hestens alder i naturen

Annonce