1.948 visninger
|
Oprettet:
kan en brunskimmel blive grå {{forumTopicSubject}}
ja som overskriften lyder...
hvis en hest er tydeligt brunskimmel som 2 års, men som snar 4 års er ved at være helt grå hvad er så farve betegnelsen...
maj 2006
Følger: 24 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 67 Svar: 263
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.006
En brunskimmel er en brun hest + roan gen = en farveveksler.
Alle almindelige skimler kaldes gråskimler. Og ender alle med at blive hvide
okt 2004
maj 2006
sara, han var helt tydelig brun skimmel, meget mere end billederne viser, men ja han er stort set grå nu...
han har aom i kan se aldrig været mørk på nogen måde, hverken sort eller brun
maj 2006
han var jo tydeligt brun som 2,5 års...
okt 2004
Som sagt hedder alle heste der har et skimmel gen, gråskimler.
Rødskimmel brunskimmel, blåskimmel osv. er alle navne for heste med et roan gen. Her afhænger navnet nemlig af grundfarven. Det gør det ikke når der er tale om skimmelgenet.
okt 2004
Roan genet findes ikke hos araberne.
okt 2004
Det er langt fra alle besigtigere der er lige kloge på farvegenetik... nogle beskriver bare farven, uden at tage højde for den underliggende genotype.
jul 2011
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 31 Svar: 291
okt 2004
Og DRF tror jeg da SLET ikke har et begreb om farvegenetik... hvad skulle de bruge det til
Det er præcis samme gen der skimler din og trådstarters hest, man ved ikke hvad grunden er til at nogle af gråskimlerne ender som flueskimler, men det er der en andel af dem der gør.
Din hest blir ikke lysere fordi han allerede er helt hvid
Så han er færdig med at skimle. Han har helt sikkert været mere gråskimmel og se på da han var yngre (altså inden han kom til Danmark).
nov 2008
Følger: 99 Følgere: 107 Heste: 2 Emner: 43 Svar: 1.724
Et eller andet sted kan man jo godt forstå hvis der går kuk i farver angivet i pas, for er det følpas før hesten begynder at skimle er farven jo en helt anden eller?? lige præcis med skimler bliver man vel nødt til at få rettet i passet for at sikre hesten den rette identitet senere hen
okt 2004
Ofte vil man dog når føllet skal have sin endelige registrering omkring 6 mdr gammel, allerede der kunne se at den vil skimle, da de feste vil have fået "briller" omkring øjnene
okt 2004
Sidst jeg måtte have en rettelse, var da vi fik chippet min venindes hest. Hun er sort med creme gen = smoky black. Det sagde vi til besigtigeren, og han sagde ok og skrev det ind.
Alligevel kom passet tilbage hvor der stod at hun var mørkebrun? Hun ha overhovedet ikke noget gen der kunne gøre hende mørkebrun.
Hun er som sagt genetisk sort + et creme gen (som vi har fået hende testet for).
Vi måtte derfor ringe derind og forklare dem fejlen og heldigvis er de altid rigtig søde til at rette deres fejl, så vi fik nyt pas uden beregning
Og jeg har masser af andre historier om heste der er registreret som noget andet end det de er.
Min egen Cyselle er registreret som palomino, på trods af at hun har en mor der er red dun og og rødbroget far, så hun kan umuligt have creme gen. Hun er i virkeligheden mushroom dun.
Zodiacs far er buckskin, men er registreret som dun, på trods af at han ikke har noget dun gen.
osv osv....
maj 2006
en skriver læneger oppe at det ikke har noget med føl pelsen at gøre hvad farve hesten får...
nu er min jo brun skimmel som 2,5 års, der vil jeg ikke mene der er mere føl pels tilbage...
og så bare lige så jeg forstår det rigtigt... hedder det at min hest er grå skimmel, når han var halv brun/halv grå....???
spørger ikke for at nedgøre nogens meninger, blot for at lære
okt 2004
Og ja det hedder at din hest er gråskimmel, selvom han er halv brun halv hvid, han skal nok ende med at blive helt hvid, ligesom alle andre gråskimler
maj 2006
tak for svar.. nu tror jeg endelig jeg har forstået det..
gid dog at de ikke blev hvide, er helt forelsket i den brune/grå farve han har nu.
et sidste spørgsmål... hvordan ved man om den har gen for roan, skal det være hos forældre, eller kan det godt ligge i dvale i flere gennerationer
mar 2008
Følger: 14 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 11 Svar: 411
Så nej, den er brunskimmel
okt 2004
Trine J: Nej roan er et dominant gen også, så der skal mindst en af forældrene være roan
Hege S: Uanset om hesten er sort, rød eller brun når den fødes så kaldes det en gråskimmel hvis det er skimmel genet den har arvet.
Har den arvet et roan gen, kaldes det brunskimmel på en brun hest, rødskimmel på en rød hest og sortskimmel eller blåskimmel på en sort hest.
nov 2008
Følger: 99 Følgere: 107 Heste: 2 Emner: 43 Svar: 1.724
Anna F: Så bliver jeg lige nødt til at spørge om du ved hvordan roan genet opstår, hvis man kan sige det sådan?
Vores Dusens far er bay roan og dusen ligner rigtig meget sin smukke roan oldefar må det være (fars far, far) man kan spore hans stamtavle tilbage til 1500 tallet men i nyere tid ser det ikke ud som om det er alle på fars side der er roan, så derfor mit spørgsmål
okt 2004
en højst sandsynlig opstod mutationen længe før det.
Den eneste måde hvorved genet kan se ud til at have sprunget generationer over er hvis hestene i stamtavlen e fejlregistreret mht. farve, hvilket er ganske almindeligt
Ikke alle roan heste er lige tydeligt roan, og nogle der registreres som føl, blir ikke senere hen rettet til roan når det blir tydeligt osv osv.
okt 2004
kan en brunskimmel blive grå