{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  kan en brunskimmel blive grå
  • #1   8. nov 2011 se evt min profil og kom med et bud på hvad farve saxo er

• #3   8. nov 2011 Det hedder altid gråskimmel uanset hvilken farve hesten var da den blev født.

En brunskimmel er en brun hest + roan gen = en farveveksler.

Alle almindelige skimler kaldes gråskimler. Og ender alle med at blive hvide smiley

• #4   8. nov 2011 Saxo er gråskimmel

• #5   8. nov 2011 jeg synes engang jeg læste noget om at det kun var grå skimler der blev helt hvide med tiden, men ve ikke om det passer...

sara, han var helt tydelig brun skimmel, meget mere end billederne viser, men ja han er stort set grå nu...

han har aom i kan se aldrig været mørk på nogen måde, hverken sort eller brun

• #6   8. nov 2011 anna
    han var jo tydeligt brun som 2,5 års...

• #8   8. nov 2011 Ja det er fordi han har brun grundfarve. Alle skimler har jo en eller anden farve "under det hvide" smiley

Som sagt hedder alle heste der har et skimmel gen, gråskimler.

Rødskimmel brunskimmel, blåskimmel osv. er alle navne for heste med et roan gen. Her afhænger navnet nemlig af grundfarven. Det gør det ikke når der er tale om skimmelgenet.

• #9   8. nov 2011 mette M: Nej Chanet er også gråskimmel... ma kaldes flueskimmel pga. de små pletter. Det er stadig det almindelige skimmelgen der giver farven.
    Roan genet findes ikke hos araberne.

• #10   9. nov 2011 Tina C: Der er maaaaaaaange heste der har den forkerte farvebetegnelse i deres pas smiley
    Det er langt fra alle besigtigere der er lige kloge på farvegenetik... nogle beskriver bare farven, uden at tage højde for den underliggende genotype.

• #11   9. nov 2011 Alle skimler bliver hvide med tiden.. For nogle går det hurtigere end hos andre..;-)

• #12   9. nov 2011 Tina C: ja det il jeg faktisk vove at påstå... du fatter slet ikke hvor mange gange jeg har måtte rettet farven i et af føllnenes pas, fordi landscentret ikke kunn finde ud af det med farvegenetikken smiley
    Og DRF tror jeg da SLET ikke har et begreb om farvegenetik... hvad skulle de bruge det til smiley

Det er præcis samme gen der skimler din og trådstarters hest, man ved ikke hvad grunden er til at nogle af gråskimlerne ender som flueskimler, men det er der en andel af dem der gør.
    Din hest blir ikke lysere fordi han allerede er helt hvid smiley
    Så han er færdig med at skimle. Han har helt sikkert været mere gråskimmel og se på da han var yngre (altså inden han kom til Danmark).

• #13   9. nov 2011 Vi har ligepræcis sådan en skimmel der er tale om - en brunskimmel med roan gen, han er bay roan også kaldet ægte brunskimmel fordi han er farveveksler og intensiteten af hans pelsfarve veksler med årstiderne, men hvid bliver han aldrig.

Et eller andet sted kan man jo godt forstå hvis der går kuk i farver angivet i pas, for er det følpas før hesten begynder at skimle er farven jo en helt anden eller?? lige præcis med skimler bliver man vel nødt til at få rettet i passet for at sikre hesten den rette identitet senere hen

• #14   9. nov 2011 Findus & Pedersen P: Når man registrerer føl efter skimle forældre er der en lille rubrik man kan afkrydse hvor der står "kan være skimmel" eller noget i den dur.
    Ofte vil man dog når føllet skal have sin endelige registrering omkring 6 mdr gammel, allerede der kunne se at den vil skimle, da de feste vil have fået "briller" omkring øjnene smiley

• #15   9. nov 2011 Men ja der er utrolig mange fejlregistreringer når det kommer til farve.

Sidst jeg måtte have en rettelse, var da vi fik chippet min venindes hest. Hun er sort med creme gen = smoky black. Det sagde vi til besigtigeren, og han sagde ok og skrev det ind.
    Alligevel kom passet tilbage hvor der stod at hun var mørkebrun? Hun ha overhovedet ikke noget gen der kunne gøre hende mørkebrun.
    Hun er som sagt genetisk sort + et creme gen (som vi har fået hende testet for).
    Vi måtte derfor ringe derind og forklare dem fejlen og heldigvis er de altid rigtig søde til at rette deres fejl, så vi fik nyt pas uden beregning smiley

Og jeg har masser af andre historier om heste der er registreret som noget andet end det de er.
    Min egen Cyselle er registreret som palomino, på trods af at hun har en mor der er red dun og og rødbroget far, så hun kan umuligt have creme gen. Hun er i virkeligheden mushroom dun.
    Zodiacs far er buckskin, men er registreret som dun, på trods af at han ikke har noget dun gen.
    osv osv....

• #16   9. nov 2011 hold da op sikke tråden har udviklet sig...

en skriver læneger oppe at det ikke har noget med føl pelsen at gøre hvad farve hesten får...
    nu er min jo brun skimmel som 2,5 års, der vil jeg ikke mene der er mere føl pels tilbage...

og så bare lige så jeg forstår det rigtigt... hedder det at min hest er grå skimmel, når han var halv brun/halv grå....???

spørger ikke for at nedgøre nogens meninger, blot for at lære

• #17   9. nov 2011 Trine J: Nej selve følpelsen er selvfølgelig væk for længst, men hesten skimler som regel over flere år, og derfor vil der også være hår med hesten's originale farve (i dit tilfælde brun) tilbage indtil den er skimlet færdig og alle hårene er udskiftet med hvide.

Og ja det hedder at din hest er gråskimmel, selvom han er halv brun halv hvid, han skal nok ende med at blive helt hvid, ligesom alle andre gråskimler smiley

• #18   9. nov 2011 Anna F
    tak for svar.. nu tror jeg endelig jeg har forstået det..
    gid dog at de ikke blev hvide, er helt forelsket i den brune/grå farve han har nu.

et sidste spørgsmål... hvordan ved man om den har gen for roan, skal det være hos forældre, eller kan det godt ligge i dvale i flere gennerationer

• #19   9. nov 2011 Brunskimler bliver os helt hvide, jeg kender flere der har været brune som 1-2-3 års og blevet hvide efter hvert. De gråskimle har været sort/grå som 1-2-3 års, brunskimler brune. De skifter ikke fra brun til grå kun fordi de bliver lysere.

Så nej, den er brunskimmel smiley

• #20   9. nov 2011
    Trine J: Nej roan er et dominant gen også, så der skal mindst en af forældrene være roan smiley

Hege S: Uanset om hesten er sort, rød eller brun når den fødes så kaldes det en gråskimmel hvis det er skimmel genet den har arvet.
    Har den arvet et roan gen, kaldes det brunskimmel på en brun hest, rødskimmel på en rød hest og sortskimmel eller blåskimmel på en sort hest.

• #21   10. nov 2011 Og også vigtigt at huske på at roan genet giver farvevekslerne som kan være mere eller minde skimlede at se på, men aldrig i bliver hvide. Om det er brun, rød eller sort så er det fælles for dem at de er deres grundfarve i ansigtet - som vores ensfarvet brun i ansigtet, sort man, sort hale og sorte ben. En rød roan har rød eller lys man og hale, ensfarvet ansigt og ben. En sort roan har jeg aldrig set så det ved jeg ikke.

Anna F: Så bliver jeg lige nødt til at spørge om du ved hvordan roan genet opstår, hvis man kan sige det sådan?
    Vores Dusens far er bay roan og dusen ligner rigtig meget sin smukke roan oldefar må det være (fars far, far) man kan spore hans stamtavle tilbage til 1500 tallet men i nyere tid ser det ikke ud som om det er alle på fars side der er roan, så derfor mit spørgsmål

• #22   10. nov 2011 Hvor og hvårnår mutationen er opstået er ikke til at sige. Men da genet findes hos de islandske heste på island, men man med sikkerhed sige at det var ihvertfald inden importforbuddet blev indført der i 982 AD.
    en højst sandsynlig opstod mutationen længe før det.

Den eneste måde hvorved genet kan se ud til at have sprunget generationer over er hvis hestene i stamtavlen e fejlregistreret mht. farve, hvilket er ganske almindeligt smiley
    Ikke alle roan heste er lige tydeligt roan, og nogle der registreres som føl, blir ikke senere hen rettet til roan når det blir tydeligt osv osv.

• #23   10. nov 2011 Og jo en blue roan (på sort grundfarve) har også ort hoved, ben, man og hale smiley

Kommentér på:
kan en brunskimmel blive grå

Annonce