{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
21.037 visninger | Oprettet:

Hvad vejer jeres hest? {{forumTopicSubject}}

Hej:) Vil høre om nogle kunne fortælle mig, hvad jeres hest(e) sådan ca. vejer? Skriv gerne race, højde og bygning:) Er i gang med at få lavet en ny foderplan til min plag, og skal bruge hans ca. udvoksede vægt. Han skulle gerne ende ud med at blive omkring 165 i stangmål, samt blive "almindelig" i bygning som en varmblod ca. Jeg havde selv skudt på omkring de 600kg, men er i tvivl om det er for meget. Så skyd løs folkens og fortæl, hvad jeres vidundere ca. vejer som UDVOKSEDE:)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad vejer jeres hest?
  • #1   13. nov 2011 min er en fjordhest, ca 145 stg. rimlig sporty, hans vægt liger på omkring 450. tror det er meget passende med 600 kg.

• #2   13. nov 2011 Gry, Haflinger, 14 år. Hoppe. Kraftig. Hun får Tjørnehøjmølle Musli light, og 2 håndfulde luserne pr. måltid. (2 gange dagligt, eftermiddagsmaden er på 1 håndfuld lucerne.) Hun vejer 530 kg.

Baby. Haflinger. 2½ år. Vallak. Han får Tjørnehøjmølle Super Plus, 350 g. og 2 håndfulde lucerne (2 gange dagligt, eftermiddagsmaden er på 2 håndfulde lucerne, og 75 g. Super Plus) Han vejer 380 kg.
    ^^Super Plus skal han selvfølgelig ikke blive ved med at have, da det er ungheste foder smiley

• #3   13. nov 2011 Tak for jeres svar:) Grunden til jeg tvivler på de 600kg er at han de sidste par måneder har været på en foderplan ud fra denne vægt- men synes han har taget for meget på, og er lidt "for tyk" i forhold til han er plag- og han er vokset liiiidt for hurtigt på det sidste også. Den er 100% som den skal være, tilpasset med præcis vitamin mm., men altså ud fra de 600kg som slutvægt. Så uanset hvad skal han sættes ned i foder eller FE, da de ikke skal forstyrre hans normale vækst... Men han vejer ca. 400kg nu som 1,5 års og er ca. 157, og er ikke en kraftigt bygget hest. Men synes derfor også 500kg som udvokset vægt lyder af lidt, når han allerede vejer de 400 kg(siger mit målebånd i hvert fald):)

• #4   13. nov 2011 DV (fuldblod) 170 stg ca 600 kg
    Hollandsk Varmblod, 170-175 stg ca 450 kg (undervægtig)

• #5   13. nov 2011 Angelika C: Tak for svar. Hvordan er de i bygning? Robuste eller almindelig af bygning?

• #6   13. nov 2011 Mette A: Det er vidst meget normalt, at man generelt skal fodre efter hestens idealvægt, og ikke det den vejer på nuværende tidspunkt. - For hvis man udregner fodermængden efter det en evt. overvægtig hest vejer, vil den ikke tabe sig af det.

Min islænder på ca. 145 stg og 9½ år er lidt undervægtig og vejer nok omkring 350kg.

• #7   13. nov 2011 Einfari !: Jeps, jeg er jo netop klar over at man skal fodre efter idealvægten- men problemet er at jeg ikke helt ved, hvad han idealvægt bør være? Derfor jeg har oprettet dette emne for at få et indblik. Nu er han jo foderet ud fra 600kg som idealvægt, men den stemmer ikke 100% i forhold til, hvordan hans vækst udarter sig, men samtidig synes jeg 500kg som udvokset lyder af lidt, da han nu vejer omkring 400kg som 1,5 års. smiley

Fededyret & Finken´s mor .: Haha, jamen det hjælper jo ikke mig at gætte mig til hvad erotisk buttet er lig med;)

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #8   13. nov 2011 Jeg ville ikke fodre efte mere end 500 kg. i udvokset vægt.

• #9   13. nov 2011 JM ; Tak for svar:)

• #10   13. nov 2011 Fededyret & Finken´s mor .: Hehe, jeg skal nok tie stille;) - du må skære ned på de bananer;)

• #11   13. nov 2011 Mette: Men at fodre efter 600kg, - er jo også at fodre efter hans fuldvoksne vægt - og det jeg mener er at man skal fodre efter den vægt som hesten ideelt set burde have NU, - taget i betragtning af alder o.s.v. Han burde slet ikke veje 600kg som 1,5 års, - derfor tager han på af at få foder, der er beregnet til at dække en stor 600kg's hest ind med det den har behov for. Det er alt for meget for en unghest i mine øjne.
    Giver det mere mening hvad jeg mener nu? smiley

• #12   13. nov 2011 Einfari !: Arh, nu forstår jeg bedre hva du mener:) Først og fremmest, så vejer han altså ikke 600kg som 1,5års som du skriver;)- ved ikke om det er en tastefejl og om du mener 400kg er for meget- men ud fra min dyrlæges udsagn er han ud fra hans størrelse, 400kg en fin vægt. Det der bekymrer mig er at han voksede så hurtigt lige på det sidste.. Jeg er dog uenig med dig at en plag skal fodres efter den nuværende idealvægt, da den jo er vækst- jeg mener derimod at fodersammensætning i forhold til FE, protein, forskellige vitaminer osv. skal tilpasses efter, hvor meget han skal tage på og dermed få en jævn vækst. Når jeg skriver at han nu fodres ud fra 600kg som udvokset vægt, mener jeg jo selvfølgelig ikke at han bliver fodret som en hest på 600kg- slet slet ikke. Men en plag i vækst, med henblik på udvokset vægt. Det er ligeledes, hvad samtlige foderrådgivere udregner foderplaner efter, samt den, dog private foderrådgiver jeg har på hånden lige nu- det bliver gennemgået i mindste detalje- vi har blot et lille problem i forhold til en lille usikkerhed i henhold til udvokset vægt;) Håber det var forståeligt skrevet;)

• #13   13. nov 2011 Okay... Det lyder ret interessant. Jeg ved ikke hvad der er rigtigt. Jeg tænkte bare, at et føl propper man jo heller ikke med flere kilo føl-foder, fordi det er det den skulle have efter dens ideal-vægt som voksen hest... smiley

• #14   13. nov 2011 At man laver en foderplan udfra hestens udvoksede vægt, betyder ikke at "man fodrer den som en hest med dens udvoksede vægt". Han får ikke flere mængder foder end til hvad han vejer nu, men vitaminsammensætning, samt energiindhold osv. er udregnet ud fra, at hesten skal vokse jævnt og stabilt, og tage et vis antal g på om dagen/kg om måneden for at hesten stabilt opnår dens udvoksede vægt, når den er voksen:) Så det er altså ikke lignende, for at give et eksempel: 600kgs hest 4 kg foder, at han får 4kg foder:) han får de mængder der passer til hans nuværende idealvægt på de ca. 400kg:) Plage får jo også andet foder/fodersammensætninger end udvoksede heste, da der er andre forhold i foderets enhed, som skal passe sammen og sikre en stabil og god vækst i forhold til udvikling af knogler mm.:) Et føl får jo foder beregnet til føl, og plage/ungheste får foder beregnet dertil:) Ved ikke om det her gav mere mening:) - blot for at forklare, hvad jeg mener og ikke som et udtryk for at "jeg vil have ret!";)

• #15   13. nov 2011 Islænder
    Dyrlæges meningen om vægt 380kg
    Hun er 134 og af den gammeldags robuste type

• #16   13. nov 2011 Nobel er Oldenborg blanding, bred og ca 168 i stg, vejer 600 kg når han er i god stand.

• #17   13. nov 2011 Tak for jeres svar:)

• #18   14. nov 2011 Min tinker vejer pt 550 kg og er en 143, hun er i den tunge ende, men hun bude veje omkring de 400 kg og arbejder virkelig på at få hende der ned. Hun er 5 år

De 2 andre har jeg ikke vejet endnu, men har overvejet at ride ned og få dem vejet i den nærmeste fremtid.
    Men min fredeblanding vejer nok omkring de 600 og han er omkring 168. han er 10 år

• #19   14. nov 2011 Min frederiksborg hoppe på 20 år vejer 500 kg hun er alm af bygning og 1, 63 i stg.
    Min 1'er pony er 1,46 og lidt til den kraftige side uden at være tung, vejer 440 kg. Han er 7 år.

• #20   14. nov 2011 Min Fjord/araber blanding Dino er ca 150stg og vejer omkring 500kg smiley
    Og han er vel sådan robust bygget, uden at være rigtigt bred smiley

• #21   14. nov 2011 Oldenborg (67 % fuldblod) vejer ca 700 kg. Han er ikke tyk eller noget, han har bare oldenborg form, istedet for fuldblod.. (:

• #22   14. nov 2011 Tak for jeres svar allesammen:)

• #23   14. nov 2011 Det er også mere eller mindre det jeg er kommet frem til at gøre fremover:) Tak for svarene alle sammen:)

• #24   14. nov 2011 Jeg har lige fået vejet min holstener.

550 kg.
    Den er 7 år, 170 og lidt spinkel af bygning.

Jeg vil også regne det ud fra 500 kg

• #25   14. nov 2011 Tak for svar:)

• Vanessa H
    Vanessa H Tilmeldt:
    maj 2015

Følger: 1 Svar: 1
    #26   8. maj 2015 Jeg ved ikke om man stadig kan få svar her inde..

Har en 2 års DSP Vallak, spinkel bygget, små hove. 155 stg.

Hvad er hans idealvægt?

• #27   1. jun 2015 Ren xx fuldblods 12 år ca 500 kg kan godt trænge til lidt mere huld

profilbillede
Kommentér på:
Hvad vejer jeres hest?

Annonce