{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
841 visninger | Oprettet:

HUN SVEDER - DÆKKEN - KLIP ? {{forumTopicSubject}}

Jeg har brug for noget hjælp! smiley

Når jeg har været ude med med hesten sveder hun meget, og da jeg tit er ude ved hesten tidligt så hun kan nå på fold igen.. tænkte jeg på om Det er koldt for hende at blive lukket ud når hun er våd?

og er det for sent med dækken ? hun har fået et tykkere hår lag.. Jeg skal klippe hende og hvor mange gram skulle der så være i det ?

Håber I vil svare smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HUN SVEDER - DÆKKEN - KLIP ?
  • #1   14. nov 2011 Altså min ismule sveder bare af at stå i stalden, så hun bliver klippet og hun får et 250g dækken på når jeg har fået købt det. Men hun kunne sikkert godt klare et 150g

• #2   14. nov 2011 Du kan evt nøjes med at klippe hals og bringe... Så behøver hun ikke dækken.. Du kan også tørre hende med et gammelt håndklæde inden du lukker hende ud igen og evt lade hende stå med fleece imens du sadler af og rydder op..

Jeg vil mene at du godt kan give hende dækken på nu, men så skal hun klippes..Og hvor mange gram er svært at råde om...det afhænger af hvor meget pels hun har pt...og hvor koldt der begynder at blive....

• #3   14. nov 2011 Her er min opskrift på tør hest =

Et styk godt fleece eller uldtæppe - jeg fortrækker selv fleecetæppe da de tørrer hurtigere smiley

Anywho - efter endt ridning, skridt i 5-10 min uden tæppe så det hesten lige kan dampe af, så på med tæppet, jeg spænder det helt oppe foran, så har et stort tæppe, 155 selvom min bruger 135, så skridter jeg i 10-20 min mere...
    Så over i stalden sadle af, hesten i boksen, stadig med tæppe på (kan godt fine på at skifte tæppe, men ikke altid), rydde op, feje stald snakke, osv gerne en halv time, så af med tæppet...
    Så er hesten tør nok til at komme ud..

• #4   14. nov 2011
    Der er 3 opskrifter

Klip dyret helt og prop dækken på, 200-300 gram, det er ikke frost endnu i dagtimerne.

Klip dyret så den kommer af med sveden, men stadig kan gå uden dækken. Det kan være alt fra hals + bringe til fx. det jagt klip Zolo har på min profil - han får kun dækken på, på regnvejrs dage.

Lad være med at klippe. Når du skridter af, så på med et tæppe, skridt i ½ time. Inde i stalden gnubber du hesten godt igennem med et håndklæde hvor den har været våd. Læg så et tæppe på igen ( evt. et andet hvis det andet er for vådt ) i ½ times tid imens hesten måske spiser hø/foder og du ordner stalden.
    Så burde den være tør hvis du stikker fingrene ind til huden.

• #5   14. nov 2011 Hvis jeg klipper hende. hvad gør men så efter ridning ?
    og hvad med når det bliver rigtig koldt ?

• #6   14. nov 2011 Hvis du kun klipper hende på halsen/bringen, skal hun bare tørres efter de anvisninger der er kommet...tørres med håndklæde og på med en fleece... Men klipningen skulle jo gerne gøre at hun ikke sveder så meget.... Og med den form for klip burde hun sagtens kunne gå ude også når der bliver meget koldt..

• #7   14. nov 2011
    Med hals/bringe klip kan hesten sagtens gå ude i -10 grader og snevejr. Kig i albummet " Maja tæt på " - der er en hals/bringe klipning, nogle vælger også at klippe hele halsen.

Hesten sveder en del mindre, men vil stadig svede lidt ved sadel og gjord, måske lyske, men ikke nær så meget og det kan let tages med at skridte af, tæppe og håndklæde.

• #8   14. nov 2011 Okay Tak for svar smiley

• #9   16. nov 2011 Hun bliver også klippet har fundet en som vil gøre det men er faktisk lidt usikker på hvor mange gram det skal være..

jeg tænkte på en sporklip ?
    nogen erferinger med denne ?

• #10   16. nov 2011 Beggemine heste er klippet en blanding mellem sporklip og jagt/dækkenklip. Dog er min hoppe klippet ned til knæerne og hun går uden dækken. Min vallak går kun med regndækken uden for. Jeg syns det er helt vildt hvor folk er hysterisk med det dækken og lægger helt ekstremt mange gram på. Hvad skal de så gå med når det bliver rigtig koldt?

Hvis hesten ikke går med dækken nu ville jeg enten klippe så hun ikke behøver dækken eller klippe så duknakket lægge et regndækken eller et tyndt oversgangsdækken. Men det er jo meget individuelt hvor meget hesten skal have på. Jeg skal nok klippe min hoppe helt bar hvis hun skulle kunde gå med et helt alm regndækken uden for da hun er ekstremt varm og holder godt på varmen.

Og med mindre du ikke klipper røven ville jeg ikke varme op og skridte af med skridtdækken. De har jo stadig masser af pels på røven hvis man ikke klipper og de kan da slet ikke komme af med varmen hvis man lægger et tæppe på mens man skridter. Jeg bruger slet ikke tæppe. Mine heste bliver mere svedt hvis jeg lægger et tæppe. Jeg kan til gengæld finde på å lægge et på en halv times tid efter jeg har redet og når hesten står stille i boksen.

• #11   16. nov 2011
    Zolo på min profil er klippet sporklip ( er der billed af ) - han går uden dækken, kun med hvis det regner får han et på.

Han sveder ikke der hvor han har pels.

• #12   17. nov 2011 Jeg syntes godt nok det svært det med dækken halløj smiley Jeg var lige inde og kigge på nogen og hold da op meget man skal tage stilling til - Jeg ved jo ikke om hun sveder med dækken osv osv .. hun ar jo aldrig haft en på smiley Altså lige nu sveder hun bare jeg ligger et alm sengelagn over hende !

• #13   17. nov 2011 og hvad er det for noget med hals ??? Skal de have det på hvis man klipper dem på halsen ?

• #14   17. nov 2011 Okay Jeg havde tænkt den skulle sporklippes også Med tern på numsen.
    Hun er begyndt at sætte en lidt tykkere pels men det er ikke rigtig tykt endnu.
    Bliver det tyndere når hun får dækken på ?

• #15   17. nov 2011
    Nej, det bliver den ikke.
    Hesten vil svede hvis den har det for varmt under dækken.

Kommentér på:
HUN SVEDER - DÆKKEN - KLIP ?

Annonce