841 visninger
|
Oprettet:
HUN SVEDER - DÆKKEN - KLIP ? {{forumTopicSubject}}
Jeg har brug for noget hjælp!
Når jeg har været ude med med hesten sveder hun meget, og da jeg tit er ude ved hesten tidligt så hun kan nå på fold igen.. tænkte jeg på om Det er koldt for hende at blive lukket ud når hun er våd?
og er det for sent med dækken ? hun har fået et tykkere hår lag.. Jeg skal klippe hende og hvor mange gram skulle der så være i det ?
Håber I vil svare
okt 2006
Følger: 18 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 221 Svar: 3.084
mar 2009
Følger: 43 Følgere: 40 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 1.138
Jeg vil mene at du godt kan give hende dækken på nu, men så skal hun klippes..Og hvor mange gram er svært at råde om...det afhænger af hvor meget pels hun har pt...og hvor koldt der begynder at blive....
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.974
Et styk godt fleece eller uldtæppe - jeg fortrækker selv fleecetæppe da de tørrer hurtigere
Anywho - efter endt ridning, skridt i 5-10 min uden tæppe så det hesten lige kan dampe af, så på med tæppet, jeg spænder det helt oppe foran, så har et stort tæppe, 155 selvom min bruger 135, så skridter jeg i 10-20 min mere...
Så over i stalden sadle af, hesten i boksen, stadig med tæppe på (kan godt fine på at skifte tæppe, men ikke altid), rydde op, feje stald snakke, osv gerne en halv time, så af med tæppet...
Så er hesten tør nok til at komme ud..
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Der er 3 opskrifter
Klip dyret helt og prop dækken på, 200-300 gram, det er ikke frost endnu i dagtimerne.
Klip dyret så den kommer af med sveden, men stadig kan gå uden dækken. Det kan være alt fra hals + bringe til fx. det jagt klip Zolo har på min profil - han får kun dækken på, på regnvejrs dage.
Lad være med at klippe. Når du skridter af, så på med et tæppe, skridt i ½ time. Inde i stalden gnubber du hesten godt igennem med et håndklæde hvor den har været våd. Læg så et tæppe på igen ( evt. et andet hvis det andet er for vådt ) i ½ times tid imens hesten måske spiser hø/foder og du ordner stalden.
Så burde den være tør hvis du stikker fingrene ind til huden.
nov 2010
Følger: 14 Følgere: 13 Heste: 1 Emner: 39 Svar: 207
og hvad med når det bliver rigtig koldt ?
mar 2009
Følger: 43 Følgere: 40 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 1.138
sep 2007
Med hals/bringe klip kan hesten sagtens gå ude i -10 grader og snevejr. Kig i albummet " Maja tæt på " - der er en hals/bringe klipning, nogle vælger også at klippe hele halsen.
Hesten sveder en del mindre, men vil stadig svede lidt ved sadel og gjord, måske lyske, men ikke nær så meget og det kan let tages med at skridte af, tæppe og håndklæde.
nov 2010
nov 2010
jeg tænkte på en sporklip ?
nogen erferinger med denne ?
aug 2007
Følger: 59 Følgere: 65 Heste: 2 Emner: 30 Svar: 766
Hvis hesten ikke går med dækken nu ville jeg enten klippe så hun ikke behøver dækken eller klippe så duknakket lægge et regndækken eller et tyndt oversgangsdækken. Men det er jo meget individuelt hvor meget hesten skal have på. Jeg skal nok klippe min hoppe helt bar hvis hun skulle kunde gå med et helt alm regndækken uden for da hun er ekstremt varm og holder godt på varmen.
Og med mindre du ikke klipper røven ville jeg ikke varme op og skridte af med skridtdækken. De har jo stadig masser af pels på røven hvis man ikke klipper og de kan da slet ikke komme af med varmen hvis man lægger et tæppe på mens man skridter. Jeg bruger slet ikke tæppe. Mine heste bliver mere svedt hvis jeg lægger et tæppe. Jeg kan til gengæld finde på å lægge et på en halv times tid efter jeg har redet og når hesten står stille i boksen.
sep 2007
Zolo på min profil er klippet sporklip ( er der billed af ) - han går uden dækken, kun med hvis det regner får han et på.
Han sveder ikke der hvor han har pels.
nov 2010
nov 2010
nov 2010
Hun er begyndt at sætte en lidt tykkere pels men det er ikke rigtig tykt endnu.
Bliver det tyndere når hun får dækken på ?
sep 2007
Nej, det bliver den ikke.
Hesten vil svede hvis den har det for varmt under dækken.
HUN SVEDER - DÆKKEN - KLIP ?