2.864 visninger
|
Oprettet:
Cushings syndrom {{forumTopicSubject}}
Hej.
Er der nogen herinde der har heste med denne sygdom?
Jeg vil meget gerne vide mere om den (links til artikler modtages særdels gerne) og høre jeres erfaringer. Evt se billeder af jeres heste.
Jeg har selvfølgelig selv søgt lidt på nettet, men vil meget gerne høre jeres guldkorn og jeres erfaringer.
Min interesse skyldes at jeg muligvis selv har en hest med sygdommen.
På forhånd tak.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Cushings skyldes en svulst i hjernen der påvirker produktionen af binyrebarkhormon.
Mange har gode erfaringer med behandling med parkinsonsmedicin til mennesker (kan ikke huske hvad det hedder -begynder med P).
Der er dog bivirkninger, og Trille trivedes ikke efter hun begyndte at få medicin, så vi måtte stoppe igen.
Mange heste med cushings har osse insulinresistens -dette kan osse behandles -det er self ikke ALLE cushings-heste der har det, men har hesten fået konstateret cushings, er det værd osse at få undersøgt for insulinresistens, særligt hvis der er tale om en hest der har været/er overvægtig og evt osse døjer med forfangenhed.
Mange heste lever et godt liv trods cushings.
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
Hun er også ret vommet og svajrygget, og selvom hun er gammel synes jeg at det er ret tydeligt.
Set bort fra alt dette fungerer hun helt optimalt og har det godt og er frisk. Men jeg er næsten 100 på hun har sygdommen
Lige et billede, det er desværre ikke så tydeligt, men man kan se de lysere pletter i hendes pels:
(link fjernet)
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Jeg forstår ikke at man ikke bare får det tjekket, hvis man har mistanken -selv hvis ikke man har tænkt sig at behandle, kan man jo gøre deres liv lidt nemmere hvis man ved at den har det.
feb 2004
Følger: 30 Følgere: 29 Heste: 10 Emner: 79 Svar: 946
Dyrlægen tror hesten har syndrommet, men i første omgang har vi fået taget biopsi af munden for at fastslå grunden til infektionen.
Hvis den giver yderligere grund til at tro, at han har sygdommen (en længere forkklaring jeg fik af dyrlægen), så bliver det selvfølgelig testet.
Cushings syndrom