{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.195 visninger | Oprettet:

Dækken u. klip 2012 {{forumTopicSubject}}

Nu synes jeg simpelthen jeg kun har kunne finde emner om dækkner til heste der er klippet, så nu opretter jeg altså dette smiley

Jeg har en fjordhest, som jeg rider næsten hver dag, hun sveder bare ved en kort tur(Hun er ikke i dårlig form) Hun har altid har UTROLIG meget pels om vinteren, så næsten år, tror jeg, jeg vil ligge et dækken på hende.. Áltså uden at klippe.

<b>MEN</b>
1.Hvor mange dækkner skal man have til en hest der ikke er klippet? Er det det alle(Som i, stald, regn, vinter, overgang) -Har self. allerede sved og skridttæppe.

2. Hvornår ligger man dækken på?

3. Hvornår bruges et 'overgangdækken'

4. Skal regndækknet udenover vinterdækkent når den er på fold, eller er vinterdækken vandtæt?

5. Skal man have noget under et regndækken? Og hvornår bruges det(Nåt det regner?)

6) Hvor man gram vil i mene, til en fjordhest der aldrig har gået med dækken før, men får utrolig meget pels.

Håber nogle har tid til at svare smiley

Mvh. Julie


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dækken u. klip 2012
  • #1   26. nov 2011 Læs hvad jeg skriver.. det er næste år.. (-:

  • #3   26. nov 2011 du vil ikke kunne forhindre hende i at få en tyk pels, selvom du ligger dækner tidligt på. Hun er fjordhest og de sætter naturligt en kæmpe pels, med dækken eller ej..
    Så du vil blive nødt til at klippe hende lige meget hvad, hvis du vil undgå at hun sveder ved det mindste..
    Du skal desuden have alle slags dækner dvs.. Overgangs og vinterdækken.. evt. også en regndækken, men det er ikke nødvendigt.


  • #4   26. nov 2011 min får dækken på så snart vejret begynder at blive efterårsagtigt, altså inden hun begynder at sætte pels, for at undgå, at hun sætter det.. dvs. at hun ofte får regndækken på i slut august/start september..
    Overgangs får hun på ca. midt september/start oktober og vinterdækken omkring november..


  • #5   26. nov 2011 det er desuden langt det bedste for hesten og nemmeste for dig, at klippe hende, når hun sætter meget pels.. de tager så lang tid om at tørre og der er derfor større chance for at de bliver syge..

    med en klipning er de lynhurtige tørre og du kan mere eller mindre ligge dæknet på med det samme, uden at det bliver klam og vådt indvendigt.


  • #6   27. nov 2011 Jeg har haft dækkenhest på den måde i mange år, altså uden klipning. Og den har da haft klart en mindre vinterpels end uden dækken.

    Min gamle hoppe fik dækken på samtidig med de andre, når det blev koldt. Først i oktober.

    1 dækken

    overgangsdækkenet.

    Havde 1 andet dækken til at skifte med hvis det blev revet i stykker.

    Det fungerede udemærket for os i 3 sæsoner eller mere.

    Hendes søn, Chili, fik dækken på sidste vinter. også et overgangsdækken. Han havde lidt pels i forvejen pga. han først fik det på sent da planen ikke var at han skulle have dækken på. Men han stod i en boks hvor det trak meget.

    Det fungerede også fint. Pelslaget blev tyndere og helt fint.

    Så min erfaring er altså at de anlægger en kort pels blot der er lidt dækken på til at tage den værste vind og vejr.

    Selvfølgelig er der nogen heste der er værre end andre.

    Jeg ville forsøge blot at putte dækken på når det blev koldt til det, og så se hvordan det går. Har den tyk, kryllet og svedig pels efter ridning, så ville jeg lave en hals/jagt klipning alt afhængig af hvor voldsomt behovet er. Og jeg ville stadig beholde overgangsdækkenet som eneste dækken.

    Er det bare helt galt, og trænger hesten virkelig til at få kortere pels, så full body klip og vinterdækken på.

    Mange gør det meget mere avanceret end det er i dag. Men kan godt forstå dem der rider på højere plan med fine, tyndhudede varmblodsheste. De skal jo virkelig yde og bliver, efter hvad jeg kan se, meget svedte efter hver hård træning. Så deres behov kan være anderledes. Men man ved som oftest også selv om man har en tyndpelset hest eller ej.

    Men med din hest ville jeg personligt ikke klippe hele kroppen som første løsning når det er første gang.

    Den ene af mine har jeg klippet på halsen - hen under ved gjorden. Uden dækken. pga. han svedte så meget. Den klipning bærer han fint og holder varmen godt. Skulle han have mere af, så ville jeg putte dækken på. Den vej kan man jo også gå. Med hals/hals-skulder klip først.

    Held og lykke med det i hvert fald smiley


  • #7   27. nov 2011 ang. g. så er 150 g hvad jeg bruger.

    Man kan jo så observere på den enkelte hest om den fryser mere - men der er ingen grund til at smække mere på den end nødvendigt smiley Jo lettere dækken, jo mere behageligt for hesten.

    Men igen, det kommer også an på hvor intenst man rider. Er det sveddryppende dressur 6 gange om ugen, så vil jeg være enig i at man nok klipper mere og putter mere dækken på. Men rider man let dressur 4-5 gange om ugen og ture/spring, så mener jeg nok man kan klare sig med overgangs. Men ja, kommer også an på lige netop din hest.


  • #8   27. nov 2011 Tak for alle jeres svar.. Vil tænke over det..
    Hun har i år halsklip, og går uden dækken.


Kommentér på:
Dækken u. klip 2012

Annonce