{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.115 visninger | Oprettet:

Martingal til travhest? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen, jeg vil hører om i tror en martingal vil hjælpe på en traver der går meget højt med hovedet under ridning, han har svær at arbejde ned, men det kan godt lykkedes, men tror i det vil hjælpe ? eller har i andre råd, jeg vil aldrig ride med indspændnings tøjle....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Martingal til travhest?
  • #1   1. dec 2011
    En travhest har lært at den skal holde hovedet der, samtidig med de bare har halsen placeret på samme måde som friesere og arabere.

    Dvs. det at søge frem og ned falder ikke som det første de gør.

    En martingal er ikke til at få hesten ned med, den er til hvis hesten kaster så meget med hovedet, at du udsættes for fare.

    Hvordan prøver du at få hesten ned?


  • #2   1. dec 2011 Ja nemlig, den kaster os en del med hovedet.
    jamen arbejder med indvende og udvende tøjle og bruger benene.


  • #4   1. dec 2011 Johnny D, ja, det kan da godt ske, men jeg vedda ikke hvad jeg skal anskaffe mig? det er jo det der er problemet.

  • #5   1. dec 2011 Jeg synes hellere du skal træne det uden hjælpetøjler, end at spænde hesten ind.

  • #6   1. dec 2011
    På den måde får du bare hesten til at bukke nakken fordi du piller den i munden og hesten vil slippe for det pilleri ( negativ forstærkning ) - ikke fordi bagparten er med :o)

    Nogle heste bliver iøvrigt super umulige, tvære, trækker i tøjlerne og irriterede hvis man bruger den metode.

    Hvad sker der hvis du bare har løse tøjler eller løs kontakt - kaster hesten så også med hovedet?


  • #7   1. dec 2011 Jeps, det gør han, dog hvis det er på tur og det løse tøjle er der intet.

  • #8   1. dec 2011 en martingal er udemærket til at hesten ikke tager hovedet for højt op... dermed ikke sagt at den skal tvinge hestens hoved ned med forhindre at den knalder hovedet op i dig...

    travheste, også travheste der går løb kan sagtens lære at sænke hoved og hals, jeg har redet aktive travheste hvoraf flere af dem har gået pænt rundt med hovedet i en afslappet position, men jeg ville få tjekket ryggen, hals og nakke for at sikre at der ikke er noget der gør ondt på hesten


  • #9   1. dec 2011
    Hvis hesten gør noget når der er kontakt, har du så overvejet om der kan være noget galt med tænderne eller at du har for hårde hænder?


  • #10   1. dec 2011 han har haft lidt ondt i ryggen og har været til kepratker ( staves) og hun siger god for at ride igen normalt, så det er undersøgt. vi har ham jævnligt til tjek smiley

  • #11   1. dec 2011 vi har tjekket ham i hoved og røv, og min ridelære, siger jeg har bløde hænder og jeg faktisk skal tage mere fat? men tror bare ikke det hjælper at tage mere fat?

  • #12   1. dec 2011 Jeg ville have sagt det samme som Krikken her. Jeg havde samme problem med Kiara da jeg lige havde fået hende og gerne ville ride dressur. Der red jeg for meget på tøjlen hvilket resulterede i det du beskriver din traver gør.
    Begyndte at ride med helt løse tøjler eller med meget lidt kontakt. Den første halve time eller noget, var hun stadig en smule anspændt og havde hovedet lidt for højt, fordi at hun måske lidt forventede at det skulle være ubehageligt, men efter lidt tid faldt hun helt ned igen og gik afslappet og fint og har gjort det lige siden smiley


  • #13   1. dec 2011 jeg ville starte fra jorden, med at indlære den det. hvis den ikke går ned med hovede har den heller ikke de nødvendige muskler og balance til at kunne bære dig samtidig med den skal lære det, og finde balancen. hvis du tager en ganske alm shambon og vender om, det vil sige du lægger den ind over ryggen og ind mellem forbenne, og op i bid ringen, den skal være meget løs det skal være så når hesten står med hovede i hvile stilling skal den på ingen måder være stram, og ideen er så du går ved siden af til at starte med og føre den frem og så lader du endelig dens egne beværelser arbejde den ned, når den begynder at gå ned vil shambonen hænge løst og det er beløningen. du skal muligvis sætte forlænger på for den er lang nok. når den har lært det, kan du lade den gå ud på en lille volte først i skridt og der efter i trav, målet er at få den til at gå langsomt med lange skridt. husk at skifte vej tit og gerne læg lidt bomme ud, i forskellige længter så den skal bruge sig, med hovede nede.
    skriv pb hvis du ikke forstår det, og gerne vil have det uddybet.
    du hjælper hesten til rette stilling uden nogen form for tvang.


  • #14   1. dec 2011 Rigtig mange tak for svaret Sanne E det tror jeg at jeg vil prøve.

  • #15   1. dec 2011 min veninde brugte det på sin traver fordi den løb og havde hovedet oppe og det hjalp helt vildt smiley men så tog hun den også af da den blev bedre. men det er vel forskelligt hvordan hesten reagere på det. men nej endelig ikke tage mere fat, det gør det bare være, du skal have en rolig og blød hånd

  • #16   1. dec 2011 Jeg var ude og ride idag, han var meget bedre i dag, så tror bare det træning. smiley

  • #17   1. dec 2011 Din hest skal lærer at slappe af først..

    Slip tøjlerne lad den slappe af, sæt dig dybt i sædet læn dig tilbage og træk været dybt ind og ud hele tiden..

    Det er vigtigt den lærer at den skal slappe af og det kræver at du først slapper af..

    Min elevs traver gik med hovedet helt i sky da jeg startede med at undervise hende..
    Jeg bad hende om det jeg har skrevet, og nu skal hun blot læne sig tilbage og slappe af så går den i lod med løse tøjler eller minimal kontakt i tøjlen..
    Simpelthen fordi den har lært at når hun slapper af skal den os..


  • #18   1. dec 2011 af de foreslag du har fået ville jeg klart vælge krikkens eller maria´´s ideer, du får intet ud af at give den, nogle former for indspænding på, heller ikke chambonnen. hestene skal ikke arbejdes ned forfra, men bagfra

  • #19   2. dec 2011 Ja okay, nu ska i hører hvad jeg gjorde igår:
    jeg tog ud og nussede og striglede ham i en times tid, så han slappede rigtig godt af, da det blæste meget igår, så han var lidt oppe og køre, jeg tog martingal og sadel og hovedetøj på ham og trak ud og hoppede op, red hen på ridebanen(løse tøjler, havde slet ikkke fat i ham) sådan red vi de første 20 min. hvor han kun kastede med hovedet en gang :D.
    efter 20 min. tog jeg fat i tøjlerne og red til lidt kontakt til munden hvor han efterfølgende selv søgte ned smiley :D og blev faktisk dernede det meste af tiden smiley kun få gange, men så lavede jeg en lille volte så han kom ned igen (-:


Kommentér på:
Martingal til travhest?

Annonce