30. jun 2008 Følger: 121 Følgere: 116 Heste: 5 Emner: 27 Svar: 87
Hesten dominere og sparker! {{forumTopicSubject}}
Hej dejlige hg'ere (:
jeg har fået part på en skøn hest, har i forvejen to så der er nok at se til. Ham jeg har fået nu er mere speciel end de andre, han dominere over en og vil rykke rundt på en også. Men problemet er at man ikke kan stole på hans bagben, han har nu prøvet at sparke mig fem gange nu og jeg har den ikke en gang hver dag. Har i nogle tricks til at få sådan en hest stoppet for det er sinsygt livsfarligt for mig (:
Nægter at sparke den med samme stil, den er nu ved at fatte at den ikke skal bide mig. Men den styre simpelthen det hele på staldgangen og har ingen respekt. Ved i hvordan man kan stoppe sparkeri? for den er sød ligeså snart man rider den eller man ikke skal strigle den eller sadle den op (: Ejeren er utrolig sød imod den, men har svært ved at sætte den rigtig på plads.
apr 2008
Følger: 131 Følgere: 128 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.636
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 179 Emner: 397 Svar: 5.860
Der er mange måder at gøre det på, og jeg vil ikke anbefale nogle særlige metoder, for det kommer helt an på hvor meget du kan og hvad din holdning til det er.
Personligt ville jeg lave en join up i første omgang og så gå igang med en masse andre forskellige øvelser der handler om at hesten skal reagere på mine signaler, og til sidst en masse tillidsøvelser.
okt 2004
Følger: 76 Følgere: 77 Heste: 2 Emner: 241 Svar: 1.017
Enhver "fejl" skal korrigeres i starten - ikke ved at være hård, men ganske simpelt at være konsekvent. Går den et uønsket skridt frem, bakker du den 2-3 skridt. Et skridt til siden, så flytter du den retur i modsatte retning.
Er den modvillig når du bakker, så fortsætter du stille og roligt til den sænker nakken og usviser et mere afslappet kropssprog - vær meget opmærksom på dit eget kropssprog - det er svært at flytte en hest og virke troværdig, hvis man er sammensunken og vigende i kropssproget.
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 179 Emner: 397 Svar: 5.860
aug 2010
Følger: 9 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 92 Svar: 1.975
Så at sparke var simpelthen blevet hendes måde at vise at hun ikke var tilfreds, men vi også foreslå en masse jordtræning og træning af en masse kropssprog.
- En tanke jeg altid har bag mig når jeg træner en vanskelig hest er "Jeg er stærk og jeg bestemmer, men jeg er venlig." (:
apr 2010
Følger: 22 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 40 Svar: 252
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Ved du hvorfor den sparker dig? I hvilke situationer?
Fx. hvis den føler sig klemt/klaustrofobisk, hvis du presser den eller lægger pres på den og den ikke ved hvad den skal med det, måske pga. din fremtoning er på en bestemt måde, måske pga. tidligere oplevelser osv?
Afhængigt af hvorfor hesten sparker, vil løsningen være forskellig.
Men grunden " fordi den vil flytte med dig " er ikke en grund for mig, da hesten ikke vil de - det vil kræve at den kan tænke " hmm, hvis jeg nu gør sådan og sådan, så flytter hun sig og bliver væk! "
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.496
jeg ville nok gøre noget i stil med det christine beskriver, dog vil jeg endnu længere bagud, jeg vil have den løs, og når de vender røven mod mod, så ville jeg jagte den væk. løse bagben er ikke acceptabelt og det ksal den vide
sep 2011
Følger: 28 Følgere: 28 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 7
før jeg begyndte at arbejde med den unghest jeg er ved at tilride nu, sparkede den også efter alle og enhver. men da jeg så slap den løs inde i boksen, og viste den at jeg havde tillid til den, blev den helt anderledes.
først stod jeg bare inde ved den og kiggede på den til den var rolig, derefter gik jeg hen og snakkede med den og gav den en godbid til den var rolig ved mig, til sidst kunne jeg rører den OVERALT! og nu ca 3mdr. efter, kan den rides i skridt og trav.
Men det kræver at der er et tillidsbånd imellem hest og rytter, har fortalte jeg bare hvad jeg gjorde for at opbygge det.
jeg håber det lykkedes for dig (:
jun 2008
Følger: 121 Følgere: 116 Heste: 5 Emner: 27 Svar: 87
Laver selv horsemanship med de heste jeg har, men ham her kan alle øvelser inden for horsemanship. Før han kom til ejeren var han en hest som ikke gad leve mere, så ejeren har pustet liv i ham dog alt for meget.
Det er KUN staldgangen der går galt, når jeg skal strigle ham, er han et øjeblik super sød, men ligeså snart jeg rigtig går i gang så truer den ligesom den gør med de andre heste på folden, men når jeg skal rense hove er der intet, men hvis jeg ligger hånden på hans balle så går han amok eller hvis man skubber til ham. Ejeren har fået ham undersøgt og han har ikke ondt nogle steder, hvilket for mig betyder at det må være noget med at han er uopdragen når jeg skal strige. Den er kongen i stalden og den er stolt når den står, jeg er ved at løse problemet med at han bidder mig. Men når jeg så kommer bagved ham er han bare alle steder.
Så har i ikke en metode som i tror virkelig kan få det her problem væk over længere tid selvfølgelig. For ligeså snart vi kommer ud fra staldgangen så ved han godt det er mig som bestemmer og det er det som er undeligt ... Er han bare så dominerende så han gerne vil ramme mig når jeg siger ham imod? eller tror i han bare hader at blive striglet? (:
Han er en meget svær hest og jeg skal virkelig være tålmodig tit og ofte og det ender jo med jeg ikke kan få sadlet hesten op når den reagere sådan. Jeg har bare brug for at høre om hvad i ville gøre når det kun er under strigling, berørning og staldgangen lidt generelt når jeg sætter den på plads? Join op har jeg ikke tænkt mig at prøve for den kender han godt og der er han super også når han er løs - der er intet. Selv hvis han er løs med et torv i på staldgangen er han stadig den samme.
Tak fordi i hjælper, kan være jeg kan komme til bunds i den hest med jeres hjælp (:
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
Bare for at bryde rutinen. Lad ham være løs lidt longer lidt så han er krudtet af og så gentag hvad i laver på staldgangen med strigling og opsadling.
Der kan han ihvertfald ikke føle sig klemt osv.
´Hvis hesten er dominant, så vil jeg nok sige man sparker ikke ud på staldgangen. Hvis den har ondt osv, kan man forstå det, hvis den bare er uopdragen, og det ikke er noget du kan løse, så mener jeg ejer må løse det. evt. betale sig fra det, så der kommer en hms mand ud.
For ikke fair overfor dig og andre i stalden at det er med livet som indsats at sadle op.
Ved min selv er begyndt at finde på ting, her mens jeg er blevet gravid, og ikke har været ved ham. Fordi parten simpelthen flytter sig og ikke siger fra, når han begynder at mule en lille smule. og tja de tager et lille skridt af gangen, og pludselig tror de at de ejer det hele.
Ihvertfald unge vallakker, så jeg ved godt jeg har lidt arbejde når jeg kommer tilbage, men jeg ville ikke tvivl et sek, kan jeg ikke selv trænge igennem og få løst det, vil jeg ringe efter hjælp. Og så betale det som det koster. Så alle kan færdes trygt omkring min hest.
Det er nu engang ejers ansvar.
Held og lykke der kommet mange gode forslag.
jun 2008
Nej den del har jeg ikke prøvet endnu, kunne være man skulle prøve det for en gangs skyld.
Tjah, jeg bliver ikke bedre hvis man får en anden ud for at gøre det og det er også derfor jeg selv vil tage fat om det. Kunne bare være der var nogle som havde et godt trick som jeg ikke selv har tænkt over. Når den bliver bange eller nervøs reagere den anderledes end når den vil bestemme og jeg tror den er mere uopdragen og dominant end at den har ondt, for så fortæller den det på en anden måde (-:
Men ja det er helt rigtigt med de unge vallaker, de prøver jo at se om de kan vinde over en, men dog er ham her ikke ung men heller ikke gammel, men derfor kan de stadig godt prøve en af (-:
Jamen også held og lykke til dig, det er jo altid godt at have noget at arbejde med kan man sige og tak for råddene, kan være jeg kan bruge dem. Og der er kommet mange gode forslag og det skal alle da også have mange tak for!
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
jun 2008
Hesten dominere og sparker!