1.223 visninger
|
Oprettet:
vitamin og mineral mangel? {{forumTopicSubject}}
Hej, jeg er ved at lave en foderplan, og her afprøver jeg forskellige mineral- og vitaminblandninger.
Men jeg kan ikke nogle af stofferne til at stemme.
Og så var det at jeg tænkte hvad der sker med hesten ved mangel, og ved overdosis af diverse mineraler mm?
Jeg syntes ikke at jeg kunne finde noget relevant på google, så håber at der er nogen her inde der ved noget om det eller som kan henvise til en hjemmeside (:
dec 2009
Følger: 6 Følgere: 37 Heste: 2 Emner: 608 Svar: 5.404
Det samme gør sig gældene om det er fuldfoderblandinger, korn eller tilskudblandinger. Hvis det er send mig en pb, hvis jeg har oplysningerne liggende på fodermidlerne kan jeg prøve at lave en for dig (o:
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 226
hvis du ikke giver nok, får din hest (isæt i vokse perioden) svage knolger, kan udvikle mus, og dårlig muskelstruktur, og vil ikke holde særligt længe, det er desværre det vi ser rigtig meget med de heste som er imellem 8 og 13 nu, de holder ikke særlig længe eller godt, de har mange skader, fordi der ikke var ordenlig fokus på deres foder da de var unge.
færdig lavet foder bør man ikke købe i dk men bestille hjem fra tyskland sverige eller holland, der er fler vitaminer og mineraller i, nok til at dække hestens behov, i vokseperiode og under hård optræning ville jeg dog stadig give lidt tilskud af vitaminer og mineraller.
men læs nannas "den store foderbog" der står alt hvad du skal vide, held og lykke med det
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Heste: 2 Emner: 10 Svar: 321
Fosforen driller også. behovet er på 9 og jeg tildeler 19,1. ?!
Men jeg tænkte sådan også på at når mennesker mangler noget kommer der oftes symptomer på det, det samme vil jeg jo mene at der kan komme ved hestene. Kan jeg finde det i "den store foderbog" for hestene?
apr 2010
Hvad mener du?
Man kan jo ikke "bare" fodre med krafft, det skal jo stadig passe ind i de forholde som hesten har brug for... (:
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
http://www.pavo-hestefoder.dk/r%C3%A5dgivning/magnesium+alarm!+
både med hvorfor det vigtigt at forholdene er korrekte. og hvad over og under dosering betyder for hesten.
apr 2010
Har købt den der hedder "sund hest"
men tak for det (:
nov 2008
Følger: 46 Følgere: 47 Heste: 1 Emner: 67 Svar: 282
Der er rigtig mange faktore man skal tage hensyn til, feks. har jeg selv brugt vitamin og mineral fra pavo. Men da det er baseret på lucerne, går det ind og "æder" nogle af de sporestoffer der er i mit ø og wrap. Og svupti, en hest i dyb mangel. Så kan kun anbefale at få fat i en udd. person, der kan hjælpe dig med at få alle aspekter med.
dec 2009
Følger: 6 Følgere: 37 Heste: 2 Emner: 608 Svar: 5.404
Du har helt ret i der er rigtig mange aspekter som der skal tages hensyn til og der hjælper den store foderbog ikke meget, som mange bruger.
vitamin og mineral mangel?