{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.363 visninger | Oprettet:

Nakkesmerter efter fald, hvor længe? {{forumTopicSubject}}

Jeg søger nogen der har erfaringer med nakkesmerter efter faldt fra hest..

Jeg faldt af min hest igår, hvor jeg primært lander på det bagerste af hovedet og nakken .. Jeg blev kørt på hospitalet af mine forældre et kvarter senere, hvor jeg på hospitalet blev lagt i halskrave og fik taget ct-scanning - som ikke viste noget - ergo,intet brækket. Jeg har en hjernerystelse, som heldigvis ikke er så slem (Og JO, jeg må godt sidde her). Men idag har jeg selvfølgelig haft ondt, men jeg har haft rigtigt ondt i min nakke, hvilket bekymrer mig en smule ..

Det er mest i den ene side, og det føltes som at have forstrukket noget.. Jeg har desuden rigtig svært ved at holde hovedet oppe hvis jeg ligger - altså jeg bliver hurtigt træt, eller det gør ondt. Smerterne kan til tider gå lidt ned i det øverste af skulderen - mest når jeg kigger mod modsatte side af hvor smerterne er ..

Det er nok ikke noget, men det er jo stadig træls at have ondt. Så hvis nogen har været ude for noget lignende, hvor længe gik der så, før i var fri for smerter? jeg tænker nemlig at jeg har en skole og hest at passe, så det må gerne gå lidt stærkt smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nakkesmerter efter fald, hvor længe?
  • #1   5. dec 2011 self har du ondt i nakken når du får sådan et ryk, det kan du sagtens havde den næste uge..

  • #2   5. dec 2011 have*

  • #3   5. dec 2011 Jeg faldt også af igår, landede lige på lænden voldsomt og åbenbart videre på min skulder, jeg har den sygeste smerte i nakken i den ene side idag, og som dig føles det som en ordentlig forstrækning ;/ Bliver også hurtigt træt i nakken og kan ikke rigtig vende hovedet mod højre. Derudover har jeg ondt i alle muskler i kroppen især i ryggen, så ja, tænker vi begge skal regne med en uges tid før det hele er væk smiley

    - God bedring smiley


  • #4   5. dec 2011 Janni: Nu har jeg også skrevet ''Idag har jeg selvfølgelig haft ondt'' ;o)

  • #5   5. dec 2011 Maria: Jo tak og i lige måde! Tog du ikke til lægen? Jeg tænker hvis du faldt sådan på din ryg :-/?

  • #6   5. dec 2011 Ved ikke om det er helt det samme, men styrtede for et halvt års tid siden med en hest, og landede lige på nakken og skulderen, der gjorde det os ret ondt i nakken og ud i skulderen, og kunne ikke rigtig dreje hovedet uden at det gjorde ret så ondt, det tog omkring 1uge før jeg ikke havde helt så ondt, og vel 2-3uger før det var helt iorden.. tog så ikke til læge, så ved ikke hva det var ..

  • #7   5. dec 2011 og forresten god bedring smiley

  • #8   5. dec 2011 Det kunne godt lyde til at dine muskler i nakken er låst fast ved faldet.

    Jeg faldt af min egen hest i torsdags og fredag kunne jeg ikke bevæge nakke, skulder og ryg. Et rent smertehelved at gå rundt med, men efter en tur hos massøren, kunne jeg bevæge mig igen smiley Han fik løsnet musklerne op!

    Jeg har også for 1,5 år siden styret med hesten og kom også på sygehuset hvor de var sikre på at jeg havde brækket nakke og ryg, fordi jeg havde så voldsomme smerter, men røgentbilledeerne viste ingenting, så jeg fik besked på at holde mig i ro.

    Efter en uge på sofaen havde jeg stadig lige så ondt, som havde jeg brækket ryggen. Jeg kunne ingenting, for havde så ondt. Så jeg snakkede med min massør og han var ikke i tvivl om at det var mine muskler der var låst fast, så efter fire omgange massage, var jeg så god som ny smiley


  • #9   5. dec 2011 Mange tak smiley
    Nej gjorde jeg ikke, men det gør jeg bestemt hvis smerterne ikke forsvinder om en uges tid smiley


  • #10   5. dec 2011 nu var det godt nok ikke et fald, men blev løbet ned af en hest og fik et kraftigt slag i nakken, og har stadig ondt den dag i dag selvom det er 4 år siden.
    Jeg fik taget røgten billeder hele vejen rundt om nakken uden anmærkninger, men et år senere opdagede en neorulog ved at kigge på billederne igen at jeg sjovt nok have brækket en nakkehvirvel midt over og skubbet to nakkehvirvler.
    Selvom skaden er fundet er der desværre ikke så meget at gøre fordi det skulle have været opereret meget hurtigt efter ulykkestidspunktet.
    Jeg ville hvis jeg var dig holde øje med smerten og søge læge hvis den overhovedet ikke ændre sig og bliver svagere


  • #11   5. dec 2011 min bil blev påkørt af en anden mens jeg holdt stille. gav en forstrækning af min halsmuskel. Og kan du mærke det nu, så arme dig imorgen smiley Ej jo ikke sikkert, men jeg havde ingen problemer på dagen, pga adrenalin. dagen efter kunne jeg ikke løfte mit hoved.
    Og der gik altså nogle uger, inden min hals var ok igen. og måneder inden man slet ikke havde men af det længere.

    Kommer and på hvor hårdt dit stød har været, og ja sikkert også hvor smidige og stærke dine hals muskler er. Men du skal ikke være for sikker på, at det hele er væk om en uge.
    Måske du er heldig, måske det tager meget længere tid.

    God bedring, og heldigt der ikke skete mere,


  • #12   5. dec 2011 jeg faldt ned fra hesten da han stejlede lodret og faldt ned over mig, men landede heldigvis ikke ovenpå mig men der var stadig langt ned.. jeg landede med hovedet/nakken først, fik halskrave på og blev derefter scannet i ryggen/nakken da jeg kom på hospitalet og der var intet, men fik hjernerystelse.

    det du nok har fået er en forstuvning af nakken, det fik jeg også. ikke noget slemt, men det gør stadig ondt og føles nemlig som om man har forstrækket noget, og tager nogle uger før man er smertefri, jeg fik smertestillende med hjem. fik en folder med hjem med nogle små øvelser man kunne lave lidt hver dag(du kan sikkert finde noget på nettet). det føles nemlig rigtig mærkeligt og gør ondt, men før du ved af det er det væk. få en til at massere dig i hele ryggen og nakken. også hele ryggen da de spændinger og smerter du får går videre derned, og så ellers holde dig lidt i ro så både nakken og hovedet får lidt ro når du nu har været ude for sådan noget..

    og god bedring


  • #13   6. dec 2011 Har du forsøgt dig med varme? Jeg syntes hvis musklerne har været forstrukken, så er varme rigtig godt på det sted. Det løsner de spændte områder. Du kan prøve med muskelvarmer, også få det masseret ind. Man kan købe sådan en ris pose som man kommer i mikroovnen, så skal den lægges på stedet. En gammel dags varmedunk er også rigtig godt.. smiley

    Jeg tænker at når smerterne er væk, så er det måske en god ide' at besøge en massør, fys/kiopragter til at løsne dig op. smiley


  • #14   6. dec 2011 Jeg lavede samme nummer for 1 år siden, blev også kørt ind og tjekket. De troede jeg havde brækket nakken. Men det havde jeg ikke - de kaldte det en forstuvning. Jeg havde såondt og var så træt at jeg næsten ikke kunne holde mit hoved.
    Løfte det fra puden kunne jeg ikke, uden at bruge mine hænder til at støtte nakken.
    Havde smerter i ca. 3 uger. Og de første 3 dage var et helvede.


  • #15   6. dec 2011 Mit lyder lige sådan.... Det kan til tider stadig gøre ondt... Og det er 2 mdr siden det skete smiley

  • #16   6. dec 2011 Jeg har været sygemeldt fra skole (3.g) og arbejde i nu 3 måneder pga. et spark i hovedet, med hjernerystelse og spændinger til følge.

    Hvis du har hjernerystelse må du ikke bruge nogen form for skærm (computer, tv osv), du må ikke læse, skrive, tegne eller andet.
    Hvis det bare er en mild hjernerystelse er det nok bare 1 uge, at du ikke må de ting.

    Derefter ville jeg nok opsøge en Kraniosekral terapeut og evt senere starte et behandlingsforløb med kombineret kiropraktik og massage.

    Hold dig i ro! Ellers forlænger du din sygeperiode rigtig længe!


  • #17   6. dec 2011 Jeg skal forresten lægge KULDE på og ikke varme smiley Så på med en ispose 2-3 gange om dagen, så længe du kan holde det ud smiley

  • #18   6. dec 2011 Det var godt der ikke var brækket noget:-)
    Men ja det er sikkert dine muskler der laver ballade, det gør rigtig ondt. Du skal tage noget smertestillende ibumetin og 2 panodiler og ligge is på i et kvarter og så holde pause.
    Der kan sagtens gå nogle dage hvor det bare er træls, men det skal gerne blive bedre indefor en uge, ellers ville jeg synes du skal en tur forbi din læge:-)
    Rigtig god bedring


  • #19   6. dec 2011 Katrine: Vi fik besked fra lægen på sygehuset at jeg bare ikke må sidde ved computer, tv o.lign mere end en time, eller hvis jeg får ondt i hovedet af det. Det andet er bare noge tman siger, men hvis man kan lytte til sin krop, så er det ok ..

    Men tak for svar, jeg fik også at vide at jeg skulle ligge noget koldt på, og det har jeg også gjort.


  • #20   6. dec 2011 Charlotte: Vi er bare lidt i et dilemma med hensyn til smertestillende, for jeg må IKKE tage smertestillende for hjernerystelsen, da jeg skal kunne mærke graden af min hovedpine. Og desværre kan man jo ikke sætte smertestillende til kun at virke på nakken smiley

  • #21   6. dec 2011 Det lyder ikke til det er en slem hjernerystelse, når de ikke har frarådet dig at sidde ved en skærm:-)
    Jeg ville tage nogle panodiler i det mindste og så is på


  • #22   6. dec 2011 Jeg må ikke tage smertestillende - det fik vi højt og tydeligt at vide smiley

  • #23   6. dec 2011 Har du noget back on track?

    Jeg har nakkestykket, fordi jeg også har en skade i nakken efter fald fra hest (uden hjelm som barn - FY!!)

    Mit kan give mig svimmelhed, kvalme etc. og kroniske smerter. Det hjælper at ligge ned/sove, tag gerne en morfar. smiley


  • #24   19. feb 2012 Ved godt at det er et gammelt indlæg, men jeg har gået med mit i et halvt år.
    Se at komme til en fysioterapeut, for ellers kan du risikere at det kommer igen, da det er meget sandsynligt at du har slået noget skævt.. smiley


  • Louisa F
    Louisa F Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Svar: 1
    #25   28. nov 2013 Jeg har lige læst jeres forskellige oplevelser med slag af nakke og/eller hovede fordi jeg er ved at lave research omkring behandling af hjernerystelse og nakkeskader.

    Hvis I har tid må I meget gerne svare på følgende spørgsmål:

    Til jer der har slået hovedet, fik I undersøgt nakken? Og hvilke råd fik I på skadestuen eller hos lægen?

    Til jer der fik scannet eller undersøgt nakken, hvilken behandling fik I af nakke når nu scanningen ikke viste at noget var brækket? Og hvilke råd fik I?
    Hvor mange af jer fik halskrave på og hvor længe?

    Til jer alle, hvordan har I det nu 2 år senere? Har I gået til noget behandling -kiropraktor, fys eller andet? Fik I nok behandling og eller vejledning af jeres læge eller en speciallæge?



  • #26   28. nov 2013 Personligt mener jeg de gør for lidt. De tjekker jo kun om noget er brækket/fracturer og hvis ikke syntes jeg ikke der sker mere.

    Til jer der har slået hovedet, fik I undersøgt nakken? Og hvilke råd fik I på skadestuen eller hos lægen?

    Jeg fik undersøgt nakken, fik inden råd ud over at gå hjem og slappe af, spise panodil og sygemelde mig til mit hoved kunne holde sig selv.

    Til jer der fik scannet eller undersøgt nakken, hvilken behandling fik I af nakke når nu scanningen ikke viste at noget var brækket? Og hvilke råd fik I?
    Hvor mange af jer fik halskrave på og hvor længe?

    Ingen halskrave, kun mens jeg lå og ventede, da røntgen sagde ok blev den løsnet.

    Til jer alle, hvordan har I det nu 2 år senere? Har I gået til noget behandling -kiropraktor, fys eller andet? Fik I nok behandling og eller vejledning af jeres læge eller en speciallæge?

    Jeg begyndte at få migræne og ingen kædede det sammen med mit styrt. Jeg gik til kiropraktor på egen opfordring og mine nakkehvirvler var forskubbet og stod nærmest modsat af hvad de skulle. Samt en forskubbelse i lænden.
    Fys har jeg også været ved. Desværre var det for sent jeg fik hjælp og det er aldrig blevet godt igen.


  • #27   29. nov 2013 Jeg har for 4 uger siden været på hospitalet efter fald af hesten igen. Her var jeg også i nakkekrave, så kan da lige svare på spørgsmålene ud fra den oplevelse.

    Til jer der har slået hovedet, fik I undersøgt nakken? Og hvilke råd fik I på skadestuen eller hos lægen?
    Jeg fik undersøgt min nakke dagen efter. Jeg tog selv til lægen da jeg havde smerter - dog primært i nederste del af ryggen hvor jeg var landet. Lægen trykkede MEGET let på min ryg og nakke (jeg havde meget store smerter og kunne knap nok gå) efter et kvarters tid blev jeg bedt om at ligge mig på deres briks, og så ringede de efter en ambulance der skulle hente mig og køre mig til røntgen på skadestuen, fordi de troede jeg havde et brud på rygsøjlen. Jeg blev lagt i halskrave af ambulancefolkene.

    Til jer der fik scannet eller undersøgt nakken, hvilken behandling fik I af nakke når nu scanningen ikke viste at noget var brækket? Og hvilke råd fik I?
    Jeg fik ikke nakken scannet, for de smerter jeg havde i nakken bestemtes til at være muskelsmerter. Mine andre smerter sad i lænden. Min nakke blev undersøgt, og jeg fik til råd at ligge varmt på og så slappe af i nakken. Massage ville være godt når jeg ikke var for øm, for det ville løsne de muskelspændninger jeg muligvis kunne have pådraget mig i nakken.
    Længere nede i ryggen hvor mine primære smerter var, blev jeg rådet til at ligge is på, da der var hævelser omkring min rygsøjle.

    Hvor mange af jer fik halskrave på og hvor længe?
    Jeg fik halskrave på ved lægen, og havde den på hele ambulanceturen, inde i røntgen, og indtil de havde konkluderet at ingenting, nogen steder i min ryg, var brækket. Det var omkring 3 timer.

    Til jer alle, hvordan har I det nu 2 år senere? Har I gået til noget behandling -kiropraktor, fys eller andet? Fik I nok behandling og eller vejledning af jeres læge eller en speciallæge?
    Nu er der jo ikke gået 2 år fra det her fald. Men fra det fald jeg starter indlægget med, så har jeg ingen problemer med nakken i dag smiley Jeg havde højst sandsynligt forstrukket noget i nakken og da jeg måtte begynde at tage smertestillende, gjorde jeg det i en periode så jeg kunne holde ud at være i skole. Jeg red også igen kort tid efter.
    Med det fald jeg lige har beskrevet som er sket for en månedstid siden, der har jeg stadig smerter især i lænd og haleben. Min mor er massør og når jeg kan holde ud at blive rørt ved, kommer jeg på briksen ved hende. Men pt. er jeg stadig for øm. Begge ulykker blev anmeldt til min forsikring, så jeg kan få støtte til kiropraktor o.lign. hvis jeg senere får problemer med smerter.


Kommentér på:
Nakkesmerter efter fald, hvor længe?

Annonce