{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.600 visninger | Oprettet:

Når det ''slår klik'' for hesten. {{forumTopicSubject}}

Jeg har min skønne traver hoppe, som jeg til daglig kan ride i grime og træktov uden problemer både på bane og på tur i alle 3 gangarter, jeg kan også springe sådan. Hendes stopsignal er 110% i orden. Men nogle dage, kan det så fuldstændig klik for hende.

Hun har i en lang periode haft det med at stejle på daglig basis, mange gange i løbet af en træning. Dette problem er ovre nu, og hun rejser sig meget sjældent - og når hun gør, er det oftest min fejl grundet forvirring eller for stort pres. Generelt er hun ikke en hest der hopper vildt meget rundt, men hun er en varm og opmærksom hest.

Hun har nu stået stille (boksro) i 2 mdr, grundet en skade på forbenet. Jeg måtte for 2 uger siden begynde at skridte hende 10 min om dagen, men stadig ingen fold. Sidste søndag valgte jeg så at ride en tur op i vores skov, da hun virkede lidt mærkelig ned gennem den lille by hun står opstaldet i. Så for vores egen og omgivelsernes skyld, red jeg et sted hen (skoven) hvor der ikke var så meget trafik og larm.

Hun har hendes steder oppe i skoven, hvor hun plejer at galoppere. Og jeg vidste godt at hun ville trippe lidt her, men var overbevist om at jeg ville kunne håndtere det. Desværre sker der det, at da vi kommer til et af stederne, virker det til at hun slår helt fra oven i hovedet. Begynder at hoppe op og ned, trækker ind i buskene, og der er slet ingen kontakt til hende. Når hun får disse ''flip'' plejer jeg at kunne slippe tøjlen, og så vil hun sætte frem. Det følte jeg mig nødsaget til her, da hun stod og hoppede midt på en bakke, og jeg fandt det ikke forsvarligt at lade hende fortsætte.

Men det hjælper desværre ikke at jeg slipper. Eftersom det plejer at hjælpe, ved jeg ikke hvad jeg så skal stille op, og før jeg får fundet en løsning, hopper hun voldsomt frem, bukker og får mig smidt forover så jeg lander på hoved nakke og ryg - ergo det kunne gå rigtig galt. Jeg holder af refleks fat i tøjlen, og i det hun får mig smidt op foran hende, bliver hun forskrækket og trækker sig voldsomt tilbage hvilket resultere i at hun hiver mig med op, da jeg jo har fat i tøjlen. Jeg stod og sundede mig lidt, da jeg jo havde slået mig nogle mindre heldige steder. Jeg ringede til min far i tilfælde af at jeg skulle besvime eller andet, så de vidste hvor jeg var.

Jeg gik det første lange stykke med hende, men da jeg havde store smerter i mit hovede valgte jeg at sætte mig op, da vi var ved udkanten af skoven. Hun trippede stort set hele vejen hjem, men opførte sig pænt.

Jeg red med ganske almindelig sadel og hovedtøj den dag. Mit spørgsmål til jer er, har i nogle forslag til hvad jeg kan gøre, for at forhindre eller mindske disse flip? Det er en anelse farligt, og jeg har ikke tid til at tage på skadestuen i tide og utide for at blive scannet og ligge med nakkekrave i jeg ved ikke hvor lang tid .. Samt at jeg nu har gået i en uge ude af stand til at dreje mit hovede, og passe min skole pga. hjernerystelse (havde ridehjelm på!) Så hvis i har nogle forslag, så høre jeg dem gerne smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når det ''slår klik'' for hesten.
  • #1   11. dec 2011 Ja ville også gerne have longeret, men hun må KUN skridte, og derfor vil jeg ikke longere da dette jo belaster vildt meget, og banen var tung grundet regn smiley I dag blev hun longeret, i trav også da hun jævnligt skal tjekkes for halthed. Og hun gik sådan set lige så pænt som hun plejer i longen, ingen hop, hvilket jeg egentlig havde forventet.

  • #2   11. dec 2011
    Kender godt de heste der nærmest tænker " her plejer vi da at galopere, så hej hej! " .

    Så vidt jeg forstår slap du? Hvad hvis du havde holdt tilbage, drejet rundt og gået den anden vej, evt. bakket? Altså bare holdt kontakten og forsøgt at få hesten til at stå stille? Eller forsøgt at holde i skridt, med kontakt så du kunne nå at bremse?


  • #3   11. dec 2011 Jeg holder til at starte med, men så står hun og hopper - småstejler, bukker lidt, trækker til siden går ind i buskene mm. - så derfor slap jeg. Jeg kan IKKE vende hende, hun stejler og vil fortsætte med at trække sidelæns så.

  • #4   11. dec 2011 Det eneste der hjælper, er hvis jeg hopper af. Men det synes jeg ligesom ikke er en langsigtet løsning.

  • #5   11. dec 2011
    Så du kan godt hoppe af, få hesten til at falde til ro også hoppe op og ride videre?


  • #6   11. dec 2011 Kan hoppe af og trække et andet sted hen. Men kan ikke hoppe af og så hoppe op samme sted. Og hun vil stadig trippe når jeg stiger op, måske endda også trave let fremad når jeg sætter fra jorden. Hun har altid været varm i skoven, men jeg plejer at kunne håndtere det. Det er sjældent at det slår så voldsomt klik, og jeg er alligevel aldrig røget af hende endnu. Normalt er det bare hvis vi HAR galopperet, at hun har svært ved at falde til ro igen, men det er ikke umuligt.

  • #7   11. dec 2011
    Og du mener ikke at muligheden med at hoppe af, falde til ro, trække lidt frem også hoppe op duer i længden - evt. bare ind til hesten gerne må trave osv. igen?

    Kom til at tænke på om man evt. kunne nå at vende rundt, inden det bliver for meget, så hesten intet får ud af at være spændt og energisk, det mindste tegn til det også går man den anden vej til den er nede på jorden, så vender man den anden vej osv.
    Men lyder ikke til at din hest er til at nå til i optakten.


  • #8   11. dec 2011 Jeg mener ikke at hun lære af det, tværtimod. Jeg vil gerne kunne skridte min hest en hel tur.. Problemet er der jo også når jeg må galoppere, her arbejder jeg jo bare ikke mod det, fordi jeg bare slipper hende, og mere eller mindre lader hende gøre hvad hun vil. Dvs, hun får lov at galoppere, jeg styre bare hvor hurtigt det går, mere har jeg ikke at sige, medmindre hun skal få et flip.

    Problemet er, f.eks. lige netop ved dette sted hvor episoden fandt sted, at jeg har to muligheder fra den sti jeg kommer fra: Højre eller venstre. Venstre er IKKE en galopvej, men hun ved højre er, og vil derfor automatisk dreje den vej, og jeg kan ikke modsætte mig medmindre jeg vil have en tur i buskene, jorden eller hvad hun nu finder på. Når hun vil galoppere, har jeg ikke så meget at sige .. Men kan godt se hvad du mener, og vil se om det kan lade sig gøre .


  • #9   11. dec 2011
    Det er jo værd at prøve :o)
    Ellers kan man vel også bare vende "uventet" om og gå den anden vej, så du vender om, på tidspunkter hesten ikke lige havde ventet.

    Når du så må galopere, så skal du vel egentligt også træne imod ikke at bekræftige hesten i at den skal galopere nu. Men istedet ændre stederne fra gang til gang, tidspunktet osv. så det ikke kommer igen.


  • #10   11. dec 2011 Det har du helt ret i. Jeg har bare ikke set det som noget større problem, men små problemer har det jo med at vokse, hvis ikke de bliver taget i opløbet, og nu er vi desværre kommet til et punkt hvor det er blevet farligt .. Men tak for hjælpen.

  • #11   11. dec 2011 lær aldrig din hast at galopere samme sted i skov eller på anden vis... aldrig det samme sted, når det gælder skov eller udetur. På banen kan du variere din ridning og evt. Påbegynde din tur fra bunden...at du går med hende. ja simpelt hen starte helt forfra som hun var et føl på første tur....og tillids øvelser og signal øvelser kan du øve på banen i longen. Og de øvelser og signaler bruges på tur. Sådan har jeg fået en bund stabil unghest med i hele byen og vi kan til vær en tid tage en jorde uden af han forventer samme tur næste gang.... så det kræver en lang og tålmodig træning..

  • #12   11. dec 2011 bare det at ride den anden vej rundt i skoven giver ingen forventninger til hesten...du kan også varme op på banen og skridt af i skoven...hvis det ikke er for lang en tur?



  • #13   11. dec 2011 -har også en hest som kan få nogen flip nogengange, og som virkelig prøver at tage magten fra mig, og her hjælper det at jeg hopper af, og trækker ham 10 meter. Det er lidt som om han har mere respekt for mig fra jorden af.

    Ikke en god løsning på langt sigt, men det er en nødløsning.

    Nu er det jo kun korte ture, så måske du skal have en med som trækker hesten, imens du ridder? På den måde er du på ryggen af hende, som du skal, men du har en backup på jorden.


  • #14   11. dec 2011 Nu er der jo ingen problemer på banen, så her kan man ikke rigtig tage noget i opløbet. Jeg går ture med hende jævn tit, især de måneder her hvor hun har været skadet. Det forgår i grime og træktov som under hele turen ligger over hendes hals - hun render aldrig fra mig når vi går, og alle kan trække med hende, også de steder hvor hun på tur er vant til at galoppere.
    Hun reagere på mundtlig kommando skridt trav og galop i longen, samt jeg kan kalde hende til mig, når hun går ude på volten. Jeg træner jævnt tit tricks og har en hest der kan stejle, ryste, kysse, smile og neje på kommando - så tilliden skulle gerne være i orden. Hun følger mig overalt som en hund ;o)

    Jeg prøver så vidt muligt at variere vores ruter, men en lille skov begrænser desværre mulighederne. Når hun rides normalt, skridter jeg ALTID af på tur.

    Det er gode forslag du kommer med, men jeg har kun problemer med min hest når jeg sidder på hende og hun får disse flip, aldrig fra jorden af, så her er desværre ikke noget jeg kan arbejde mod.


  • #15   11. dec 2011 altså jeg rider ofte med en anden, vis hest har det med at bakke og derefter stejle ved pres eller modarbejde. Da hun lige havde fået hesten red hun ud og brækket armen..vi starter på igen og jeg tog med som stop klods..og nu har hesten lært hvem der bestemmer....men hvordan man lige griber din hest an..som bar vil frem lige DER kræver evt der er flere hesten med på tur som rider forrest på en lang række :O) og måske kan du med tiden ride med forrest og til sidst også alene og alt forgår i skridt og der tror jeg du skal forblive...skrid på alle led og kanter, også på banen.

    Min hest havde det med at når vi havde redet på bane i 15 min. SÅ skal man galopere ved vært et hjørne..og vært et hjørne efter 15 min på banen var en lille kamp om at blive i arbejd´s trav.

    Vær gang han skulle til at sætte an i galop, tog jeg farten helt ned i stille trav.. når hesten var rolig og afslappet fik han signal på langsiden...og når han var helt i flip humør..galoperet jeg før han opdaget det var nu..simpel hen at tage hesten på "senge kanten" og aldrig det samme sted. Nogle heste hænger sig meget i det de husker fra sidst og det gælder om at bryde den vane..


  • #16   11. dec 2011 Min hest kan ikke rigtig med andre heste, og gud nåde og trøste den hest der prøver at stoppe den i at løbe. Hun er førehoppe, de andre skal ikke komme for tæt på. Hun er en rigtig bestemt dame der ikke er bange for at bide fra sig overfor andre heste, så det vil jeg simpelthen ikke byde folk. Desuden stresser det hende mere hvis hun skal holdes bagerst, end hvis hun får lov at gå foran - igen fordi hun er førehoppen, det falder hende unaturligt at gå bag ved. Hun kan sagtens gå pænt på tur, og disse flip er langt fra hverdag. Desuden løber hun aldrig løbsk når det sker.

    Jeg galoppere næsten aldrig på banen, og traver kun sjældent da hun er i genoptræning efter lang ridepause banemæssigt. Desuden går hun jo pænt på banen, her får hun aldrig flip.

    Desuden tror jeg ikke det handler om at få sat min hest på plads, eller vise hvem der er bossen, for det ved hun godt. Jeg tror ikke der er noget ondt i, når hun sådan vil af sted, jeg tror virkelig bare at det slår klik, og så glemmer hun mig. Hun var fuldstændig chokeret da jeg sad på jorden foran hende sidste søndag, for jeg ryger aldrig af hende. Jeg er overbevist om at der intet ondt er i hendes handlinger, hun har bare så meget krudt.


  • #17   11. dec 2011 skridt i en lang periode kun på tur om så turen kun vare 10 min. Lytter hun slet ikke til dine signaler på tur..slet ingen? der hvor hun er hys i skoven kan du ikke skridt frem og tilbage der evt sammen med nogle eller med en der går ved siden.. for virker det på hende er det måske her du skal øve...

  • #18   11. dec 2011 er det ikke dårlig opdragelse smiley ha ha. Hun er vist en særlig en...altså ikke noget ondt ment. Men du har da noget af en opgave...du må se at finde vejen ind til din hoppe og vise hvem der føre an smiley Jeg kende mange Hopper der er stride men på tur er alle i samme båd..der er det OS som styre løbet og hvem der rider for og bag..og vi skiftes. Glæder mig til lat høre hvad fidusen er og lad høre fra dig smiley hun lyder som en spændende hoppe med stort H :O) og dejligt at høre hun er samarbejd´s villig fra jorden smiley PØJ PØJ

  • #19   12. dec 2011 Fornemmer lidt du misforstår det.

    Selvfølgelig lytter hun til mig på tur, 9 ud af 10 ture er der INGENTING med hende overhovedet. Det er derfor jeg beskriver det som at det slår klik, det er så sjælden, og når det sker er det noget der er så udover hendes normale væremåde, at jeg bliver helt overrasket, lige netop fordi det ikke er hende. Jeg har aldrig problemer med hende ellers, hverken ridemæssigt eller fra jorden, kun når det ''slår klik'' smiley


  • #20   12. dec 2011 nej har jeg ikke smiley hentyder til dette her...

    ...Hun har i en lang periode haft det med at stejle på daglig basis, mange gange i løbet af en træning. Dette problem er ovre nu, og hun rejser sig meget sjældent - og når hun gør, er det oftest min fejl grundet forvirring eller for stort pres. Generelt er hun ikke en hest der hopper vildt meget rundt, men hun er en varm og opmærksom hest.

    Måske er din "gamle" hest tilbage i overstående, fordi hun har stået stille længe og mener at du må starte forfra med at træne hende i, Ikke at flip ud. Og hvis du ikke kan træne/øve det, uden det bliver endnu være...ja så må du enden indse og leve med hun sjælden flipper. Eller prøve dig frem...du kender bedst din hest og kan høre du har styr på det meste....uden at hun flipper for ofte. Eller kan det være nogle af overstående indlæg kan prøves af. Men som sagt, du kender grænsen for pres mm og måske skal du bare træne en lang periode med det det virker bedst, u hvor hun har været fri for flip...hvad gjorde du den gang?...det må du jo så tage op igen, så har det jo virket. Men hvordan hun helt vil stop 1 ud af 20 gage...? med de flip er måske et spørgsmål om tid og øvelser...PØJ PØJ smiley


  • #21   12. dec 2011 Hun har altid haft hendes flip, men fordi jeg har ladet det stå til, er vi nu kommet til et punkt hvor jeg synes det bliver farligt.

    Hun er ikke begyndt at stejle igen, det problem er langt ude af verden, efter hun lærte det på kommando. Desuden er problemet nu jo ikke at hun stejler, men at vi når til et sted hvor at hun VIL fremad, og hvis jeg sætter mig imod, gør hun alt for at undgå mine signaler.

    Hun er en meget meget varmt hest, med et kæmpe temerament. Nærmest død når vi står på staldgangen, men halen løftet og hovedet i vejret lige så snart vi bevæger os ud. Sådan har hun altid været, og det tror jeg desværre ikke rigtig kan trænes af hende. Selvfølgelig har hun rolige dage, men hun er generelt varm og lidt småskør.

    Men det kan da godt være jeg bare må leve med at blive kastet af i tide og utide. Håber bare ikke det bliver så slemt hver gang, at jeg skal på hospitalet til scanning mm. og have store smerter den efterfølgende uge.

    Du skal have tak for dine forslag, men det er en lidt speciel dame jeg har (-;


  • #22   12. dec 2011 Hmm jeg har selv travere, og har haft med mange mange forskellige at gøre hele mit liv... nogle er sådan generelt, men hvis din hest har gået løb før og er trænet som alm travere, så er den sikkert vænnet til at blive trænet med vat i ørerne.. Jeg ville prøve dette, da jeg er sikker på det dæmper din hest rigtig meget...

    Har selv nogle stykker derhjemme som helt sikkert stikker af med mig (el i hvert fald prøver) hvis de ikke har vat i ørerne... men så snart de har, så er de fromme som lam.

    Dette blir indlært hos mange løbsheste fra føl af, at når de har den vat klump i, så skal de slappe af, og så snart den blir hevet ud i løb så skal de gi alt de har i sig...
    Så tænker det kunne være sådan noget??? hvis ikke du allerede har prøvet, el hvis det er en der aldrig har mødt en travbane. griner


  • #23   12. dec 2011 Hun har gået løb, men jeg har haft hende i 4½ år, og der har ikke været yderligere problemer med hende. Som sagt er hun altid tændt, men ikke mere end det. Desuden er der jo ikke noget med hende, udover når det slår klik. Derud over mener jeg heller ikke at vat er en løsning, mere en måde at gemme problemet på smiley

    Men tak for de forslag. Jeg ved godt at mange går med vat - min onkel har 4 ude på travbanen, og jeg trænede så sent som i sommers en der kom derude fra, og var bange for lyde, for den næsten altid gik med vat.


Kommentér på:
Når det ''slår klik'' for hesten.

Annonce