{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.573 visninger | Oprettet:

det alternative medicinskab {{forumTopicSubject}}

Hej HG! smiley

ja, jeg går meget ind for urter, da jeg selv har set en tydelig virkning på både min hest og mig selv, ved brug af urter smiley

Derfor vil jeg gerne have mit eget lille "medicinskab" til forebyggelse og helbreddelse af lette forkølelser osv. (Misforstå ikke , hvis der er noget alvorlig så vil dyrlægen ALTID blive tilkaldt!!)

I min "beholdning" af urter, har jeg tænkt mig:

Brændenælde - gennem hele året
Mynte - til efterår og vinter
Citron Melisse - til efterår og vinter
Hvidløg - gennem hele året
Hyben - gennem hele året
Morgenfrue - i situationer hvor der kan forekomme stress
og evt. loppefrø - til udrensning nogle gange om året

Nu vil jeg så gerne høre, fra jer som har god forstand på det, om i synes denne beholdning lyder okay, eller om der mangler noget? smiley Jeg ved godt hvordan urterne skal bruges, og ved også godt at der skal holdes små pauser ind imellem for at virkningen ikke forsvinder.

på forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  det alternative medicinskab
  • #1   13. dec 2011 i øvrigt, så vil jeg selv samle hyben her til sommer til fryseren, så det er så naturligt og uden forarbejdning som muligt smiley

  • #2   13. dec 2011 jeg bruger ingefærd til at forebygge muk.. mine 3 heste med hvide ben har aldrig haft muk smiley

  • #3   13. dec 2011 ingefær - vil de godt spise det? smiley og god ide - nu har min dog kun haft muk 1 gang, i meget lille grad, men hun døjer til gengæld med sur stråle - nogen der kender noget der kan forebrygge dét måske? smiley

  • #4   13. dec 2011 Anette Maria Nielsen: Kunne du ikke tænke dig at skrive en PB til mig, med virkning af disse af og hvordan du anvender dem :)?
    Synes det lyder lidt spændende og det ville da være rart at kunne forbygge nogle ting ved sig selv og hesten smiley


  • #5   13. dec 2011 jeg skære det bare i små tern og så i foderet det skal ca have en klump der er 1*1*1 cm smiley

  • #6   13. dec 2011 stine - jo da smiley og ja, en ting er at det er VILDT spændende, men også at det i langt de fleste tilfælde, virker smiley

  • #7   13. dec 2011 hehe er glad for at der er andre end mig der hælder til de naturlige midler, så længe det ikke er skadeligt smiley dejligt at se, og selvfølgelig, jeg sender lige den samme besked til dig som stine fik smiley

  • #8   13. dec 2011 og loppefrø det er "bare" til at trække sand og jord med ud, her efter sommergræsset osv. så at hestene undgår kolik smiley glemte at skrive det i beskeden smiley

  • #9   13. dec 2011 kigger med

  • #10   13. dec 2011 Jeg vil da også gerne vide lidt mere om det smiley

  • #11   13. dec 2011 haha xD hvad med min hjælp folkens ? xD hihihi smiley

    Anna - du får også lige den pb som de andre fik så smiley


  • #12   13. dec 2011 og så må i da meget gerne skrive tilbage, eller andre må skrive deres erfaringer smiley jeg kender jo kun mine egne, som har været positive smiley

    men er der slet ikke nogle som har nogle forslag til andre? kender godt til bukkehorn osv. men de bruges mest til appetitten og har samme effekt, dog mildere end loppefrø, så de er knap så spændende smiley

    men er der nogle der har erfaring med burresnerre og havalger? De er nemlig også ret spændende, men har ikke kunnet finde så meget om dem smiley


  • #13   13. dec 2011 eller rød solhat? kender ikke doseringen, kun hvad det er godt for smiley

  • #14   13. dec 2011 spm til Hanne.
    skærer du bare rå ingefær i tern og blander i foderet ?
    Hvor meget bruger du pr hest og er det kun en gang om dagen de får det i maden ? Skralder du ingefærden først ?
    Ved du hvilke stoffer, der har indvirkning på mukken ? Jeg har fået i vide at det skulle hjælpe mod kvalme hos mennesker, men jeg aldrig selv prøvet det.

    Fortæl fortæl...


  • #15   13. dec 2011 Uh dejlig debat smiley
    Kunne også godt tænke mig en pb smiley


  • #16   13. dec 2011 Anette
    Hvor lang tid går der fra du giver din heste en urt, til du kan se en virkning ?


  • #17   13. dec 2011 uhh kan ikke lige huske hvad det er for nogen stoffer der hjælper.. det er lang tid siden jeg er begyndt med det.. ja det er bare rå ingefræd som jeg køber i alm butikker, det får det med skrald og det hele, nu er det 2 store heste og en tung pony jeg bruger det til og de får et stykke på ca 1*1*1 cm skåret i mindre stykker i foderet en gang om dagen.. jeg har ingen problemer med at de sortere i fodret og de tømmer krybben hver gang

  • #18   13. dec 2011 det er lidt forskelligt, men som regel 4 ugers tid, nogle gange kun 2 og andre gange 6 uger. Urterne skal først optages i systemet, og det kan godt tage lidt tid inden at effekten kommer til syne smiley der gik ca. 3 uger dengang jeg begyndte med hvidløg, og prøvede en blanding fra askhims, hvor der gik 4 uger inden der var synlig effekt. Til gengæld har effekten holdt og hesten har kun være syg én gang, med en influenza som vaccinen ikke havde snuppet, men hun var klar igen på 3 dage, og har både inden og efter ikke været så meget som en smule forkølet! smiley desuden fik hun ikke ret mange insektbid her i sommers, og tror det har været hvidløgenes skyld, da jeg ikke gik og oversprøjtede hende med fluespray smiley

  • #19   13. dec 2011 dog så vil der med fx. loppefrøskaller, være en effekt med det samme, da de fungerer på en helt anden måde smiley Det er ikke mineraler der skal optages i kroppen, men udrensende frø som bliver til gele i maven og trækker sand med ud smiley

    det samme gælder de ting såsom mynte, anisfrø og kamille - mynte og anisfrø kan give en effekt med det samme, alt efter hvad man gør (dampe evt. kan hjælpe til at løsne slim i luftvejene) og kamille har en hurtig beroligende effekt på hesten smiley


  • #20   13. dec 2011 Tak for svar Hanne smiley

    Anette: Hvordan ser du at hesten er forkølet eller har influensa ?



  • #21   13. dec 2011 Hvor ofte 'renser du ud' med loppefrøskaller? smiley

  • #22   13. dec 2011 hun var lidt forkølet da jeg fik hende, hvilket viste sig som lidt snot (hvid snot) og så var hun lidt sløv og ride. Derfor begyndte jeg på hvidløg dengang, som åbenbart var nok til at booste hendes immuneforsvar dengang smiley

    da hun fik influenza, der var jeg ikke et sekund i tvivl om at der var noget HELT galt :S puha hvor var jeg nervøs!

    Hun havde stået og spist fint om morgenen og set ud som hun plejede, og så om eftermiddagen ved en 16.00 tiden ca og frem, begyndte hun bare at stå og hænge mere og mere OG MERE smiley Hun var varm, ville IKKE spise noget som helst (ikke engang mash) og drak eller sked ikke. Jeg ringede til dyrlægen om aftenen som så kom ud og undersøgte hende og tog hendes temperatur som var 39.4, og så fik hun et skud antibiotika og smertestillende, og så fik jeg antibiotika til 3 dage. Det eneste mad jeg kunne få i hende var opblødte fiberpiller med mynte over og lidt hø.

    hun så helt frisk ud igen efter 2 dage, hvor hun kun fik vitaminer og fiberpiller og hø, og så det der pasta. Snakkede med dyrlægen den efterfølgende morgen, som sagde at der var en træls influenza i omløb, og at jeg nok havde fanget den, efter at have været til vores første stævne, 1½ uge før smiley


  • #23   13. dec 2011 jeg har endnu ikke haft brug for at udrense hende med loppefrø, da hun har fået lidt hørfrø i år, og så mash smiley Men til foråret, når sneen forsvinder, vil jeg give hende en kur og så igen når de skal ind fra sommergræs smiley måske også en enkelt gang midt i sommergræs perioden smiley

  • #24   13. dec 2011 Okay smiley

  • #25   13. dec 2011 tak for svaret.

    det har vi heldigvis ikke oplevet.


  • #26   13. dec 2011 det er også første gang jeg har oplevet det, og også derfor jeg blev ret nervøs smiley Og håber heller ikke jeg kommer til at opleve det igen, men det giver god nok mening at hun har fanget det på en rideskole, hvor hun stod på stald en hel weekend, når hun ikke var/er vant til at komme uden for vante omgivelser smiley dog lidt mystisk nå hun var vaccineret, men okay, de kan jo nok ikke tage alting altid smiley

  • #27   13. dec 2011 tak mathilde smiley Den med bananen har jeg godt nok aldrig hørt før, dejligt at vide smiley

    har godt læst meget om lavendelolie, det har bare ikke været til at opdrive smiley

    og sender da lige den pb til dig også så smiley

    som du siger så er det nemlig virkelig spændende og så er det jo noget som hestene gerne selv vil have, og de spiste det med glæde hvis det stod ude på marken smiley


  • #28   13. dec 2011 Det du skriver med morgenfrue som der afstresser er jeg MEGET interesseret i, da jeg har en hest der nemt bliver stresset og desværre får ekstremt tynd mave smiley
    Du må meget gerne skrive en pb til mig!

    Forresten så bruger jeg hvidløgsfed i stedet for hvidsløgs flager, da jeg syntes det virker dobbelt så godt og er meget billigere smiley


  • #29   13. dec 2011 det med morgenfruen er super smiley der er også et par andre urter som afstresser, bl.a. lavendel som mathilde skriver smiley

    igen er kamille også en god kilde, og så er baldrian også beroligende smiley dog står de begge på dopinglisten, så det dur nok ikke til stævneheste smiley

    men morgenfrue er rigtig godt til stressede og irritable dyr smiley


  • #30   13. dec 2011 jeg synes alm. hvidløg er for besværligt, og så tror jeg ikke det er sådan vildt meget billigere, når jeg kan få hvidløgsflager til en kilopris på mellem 60 og 70 kr smiley tror kiloprisen på alm. fed hvidløg er højere smiley

  • #31   13. dec 2011 Gælder dette også hvis stressen kun forekommer under ridning? Og hvor køber man det? smiley

  • #33   13. dec 2011 det kunne være man skulle give et tilskud af timian også - det skulle være ormebekæmpende smiley

  • #34   13. dec 2011 Cecilie - det er kun hvis der doseres i alt for højt tal smiley Den test der er lavet hvor det gav store udslag, var hvor der blev givet 100g hvidløg om dagen smiley

  • #35   13. dec 2011 Cecilie E: Godt du siger det smiley Min får det udelukkende kun når han står på sommergræs, og han får et fed hver anden dag. Resten af året syntes jeg ikke han har brug for det smiley

  • #36   13. dec 2011 Emma - hvis du giver morgenfrue som et dagligt tilskud, vil det automatisk, efter det er optaget og accepteret i kroppen, have en mere beroligende effekt på hesten, og give den mere overskud, så den gerne skulle undgå at stresse smiley Men hvis det kun er under ridning, skulle du måske også ind og kigge på forholdene når du rider - passer udstyret, er der for mange i ridehuset, føler han ubehag i munden eller noget helt 3. smiley Det kan være mange ting! min stresser fx. i ridehus, hvis der kan høres noget hun ikke kan se, og så kan hun ikke koncentrere sig om øvelserne og går derfor i baglås nogle gange smiley

    dog vil jeg forsøge at træne det væk, og så kun bruge morgenfrue i forbindelse med flytning og stævner smiley


  • #38   13. dec 2011 okay - jeg har aldrig oplevet en bivirkning ved brug af hvidløg, og min har fået det i snart 1½ år, kun med positiv virkning smiley alting kan have en bagside, nogle steder er chancerne bare for at den forkerte side vender op, større. Dog har min aldrig haft problemer mht. hvidløg, hun har et flot system og fungerer upåklageligt, men hun får så heller ikke mere end 20-25 om dagen, fordelt på 2-3 måltider smiley

  • #39   13. dec 2011 forstår så til gengæld godt at du ikke tør, hvis hesten har haft en sygdom som kan forværres af det inden. det jo logisk smiley hehe

  • #40   13. dec 2011 Anette Maria - Han er blevet tjekket for alt, mht. kroppen udstyr osv. Desværre er han en hest der bare hurtigt stresser op, og det er meget forskelligt fra dag til dag, men vi arbejder på det smiley Men nu ved jeg at morgenfrue vil hjælpe lidt til stævnerne, hvis vi ikke får ordentlig has på det inden sommer.

  • #41   13. dec 2011 Emma - du kan evt. prøve at give ham lidt magnesium smiley det godt nok ikke en urt, men det har OFTE en god effekt på stress heste smiley

  • #43   13. dec 2011 Meget spændende ...
    Har du ikke overvejet at oprette en gruppe, med emnet ;0)
    Så er jeg klart et nyt medlem..

    Kunne også godt tænke mig pb ;0)


  • #44   13. dec 2011 i øvrigt, så kan morgenfrue osv. købes på www.askhim.dk smiley kender ikke en side endnu, hvor det hele kan fås smiley

  • #45   13. dec 2011 bacoon: Tror faktisk der er en gruppe med alternative urter? smiley Men der er ikke rigtig gang i den, og jeg søger mere folk som man kan dele erfaringer med, og som interesserer sig rigtig meget for det, ligesom mig selv smiley

    og du får da også lige en pb smiley hehe


  • #46   13. dec 2011 Er lige begyndt at give min tørrede brændenælder dagligt (plukkede dem i sommers og har haft dem hængt til tørre siden.) Jeg tænker at det må være en god variation i den ensformige vinterkost.

    Min fryser er fyldt med hyben som han får en håndfuld af dagligt. Det er godt for immunforsvaret og hovene.

    Ellers tror jeg ikke han får så meget spændende.


  • #47   13. dec 2011 katrine - jeg skal også på hybenjagt til sommer som skrevet længere oppe, så jeg kan få nogle poser i fryseren smiley hehe - det noget billigere smiley

    og ja, brændenælde vil jeg også give, da det er godt mod hud og hår, og så er det med til at give kroppen større modstandskraft mod infektioner smiley det jo positivt smiley


  • #48   13. dec 2011 Synes det er fantastisk at kunne give sin hest nogle sunde tilskud som man selv har plukket smiley

    Fandt ud af, at når man plukker hyben så vokser der nye ud der hvor man har plukket!
    Den busk jeg har forsynet mig fra er vist den sundeste og flotteste i området smiley De andre rådner ud på sensommeren, men den jeg har brugt af er først blevet råden i november!! Så det er oven i købet naturpleje smiley
    Føler mig dog som en sindsyg heks når jeg går og plukker 1000vis af hyben smiley


  • #49   13. dec 2011 ville også smide lide agerpadderrok pulver i kassen smiley .. det er super godt for immunforsvaret.. og nej den der ligner et mini juletræ er IKKE giftig smiley

    ægte kammile er uundværlig smiley .. til at skylle lette rifter, rense øjne, give ved hoste..

    lancet vejbred, den er genial ved host/forkølelse ( både dig og hesten smiley )

    er totalt urtenørd smiley .. er så heldig at jeg har en urtemark til hypperne, deres sommer mark er fuld af masser forskellige urter smiley


  • #50   13. dec 2011 haha, det er jo ikke værre end hvis dyrene selv plukkede dem lige til ganen smiley

    men ja, det er en dejlig følelse at kunne give et sundt tilskud til hesten, som den ovenikøbet sætter stor pris på smiley Du skulle have set min i sommers, når jeg lavede fibermash (fiberpiller+mash opblødt sammen) og så puttede mynte, hele hyben og lidt fra urteblandingen i smiley hun var helt elektrisk smiley


  • #51   13. dec 2011 Anette Maria Nielsen & Nygårds Brown Sugar<33 .

    Tak for pb ;0)
    Den omtalte gruppe kan jeg ikke finde.. men også ligemeget.

    Dog vil jeg lige smide en kommentar om hyben.
    De bedste hyben at bruge er hundehyben. Det er dem som har bedst effekt


  • #52   13. dec 2011 elin - har aldrig hørt om agerpadderok, hvad er det for en plante? smiley Gerne mere info smiley

    ja, kamille er genialt, det er jo meget andet end bare beroligende smiley som du skriver ér det jo bakteriedræbende og smertestillende smiley

    og hvis man bruger kamille og gyldenris hvis der kommer et sår med en infektion, så kan der da vist ikke gå mange dage inden det er væk smiley


  • #53   13. dec 2011 agerpadderok er en lille skummel plante smiley .. den ligner til forveksling et mini juletræ, vokser sådan ca over alt.. mange sprøjter for dem på marker osv..

    den indeholder Saponiner, kiselsyre, flavonoider, alkaloider, zink, selen..
    den virker positivt på pels, immunforsvar, hove og urinvejene.. desuden fremmer den sårheling smiley
    min unghest har spist flittigt af dem, han er jordens største fjumregøj og har tit rifter og små sår smiley .. de har altid helet hurtigt, og uden problemer smiley


  • #54   13. dec 2011 Mine får hørfrø olie i maden, for at forbygge muk- 7.9.13 har jeg ikke haft mul siden jeg gik igang. Olien er rig på omega 3, den ret lidt dyr, men er ikke så vild med at gi de fiske olie smiley

  • #55   13. dec 2011 den lyder virkelig positiv smiley kan den forveksles med andre små planter? Eller er den let at kende? smiley

    Rose: Ja min får også et tilskud af eponaolie i sin mash når hun får det smiley dog er det skide irriterende at arbejde med, så vil prøve equidan omega 3-6-9 næste gang smiley


  • #56   13. dec 2011 haha, hele serien står herhjemme på hylden Josephine smiley

  • #57   13. dec 2011 den er enormt nem at kende smiley .. kan slet ikke forveksles med nogen andre, kun af navn men ikke af udseende smiley ..

    google den så finder du fine billeder smiley

    har du så også lavet et helt kartotek over planter?? .. har et temmelig massivt excel ark *Gg*


  • #58   13. dec 2011 jeg har skrevet 3 A4 sider, hvor der står hvad de forskellige gør godt for xD har tænkt mig at lave en bog med ordentlig vejledning, og så putte det i plastiklommer og have den i stalden smiley

    og ja, vil da liiige tage et kig på den "lille lumske" smiley hehehe


  • #59   13. dec 2011 Vil, som Cecilie E skriver, passe en del på med, hvad jeg vælger at give min hest! Naturmidler og urters "dokumenteret virkning" bygger ofte kun på empiri, og ikke på evidens som lægemidler gør. -Og mange steder på nettet omtales midlet kun positivt! Derudover skal man være opmærksom på, at der kan være interaktioner mellem naturmidler, urter og alm. medicinske præparater.
    -Men hvis man bare er opmærksom på dette, og har styr på sine doseringer, kan et naturmiddel muligvis have en gavnlig virkning smiley


  • #60   13. dec 2011 dog er der nogle af dem som jeg har fundet frem til på nuværende tidspunkt, som jeg simpelthen ikke vil turde at bruge, så skal lige have sorteret i det og skrevet ordenligt op smiley

  • #61   13. dec 2011 hehe, ved ikke om mit sidste indlæg var svar på det du skriver Louise? smiley Ved nemlig godt at der er nogle af dem der er farlige, og kan være det - men så længe hesten ikke er i medicinsk behandling o.l. så vil jeg ikke være nervøs smiley

    dog skal man selvfølgelig ALDRIG kaste sig ud i noget, uden at have undersøgt det grundigt først! smiley


  • #62   13. dec 2011 louise t: jeg vil så lang hellere putte naturlige urter i min hest ( og mig selv ) som den er designet til at fordøje, end kemisk fremstillet syntetiske midler.. en hest er lavet til at spise urter, bark, rødder, bær og græs.. ergo er dens tarmsystem udviklet til at fordøje og optage det den skal smiley

    selvfølgelig bruger jeg stadig dr dyr smiley .. men har jeg muligheden så nøjes jeg med urter, og med et solidt immunforsvar har man meget sjældent brug for dr dyr smiley


  • #63   13. dec 2011 Super Anette smiley Så længe man undersøger tingene til bunds, og ikke ser nogle farer ved at give midlet, så sker der nok ingen skade smiley

  • #64   13. dec 2011 hehe som elin siger, så vil jeg også langt hellere give det naturlige, så længe det er tilstrækkeligt smiley men ja, alting skal undersøges inden man går igang, og det gælder jo ikke bare urter, men også foder, udstyr og ting og sager med en selv for den sags skyld smiley hehe

  • #65   13. dec 2011 Elin: Det vil jeg til dels være enig i. Men synes dog stadig, at man børe tage sine forholdsregler omkring naturmidler og urter! Som jeg skriver før, bygger de fleste urters/naturmidlers virkning på empiri, og derfor vides der ikke helt, hvad midlet indeholder af virkning/bivirkninger. - Opium og marihuana er jo også naturpræparater, men har også en meget toksisk effekt. smiley

    - Dog vil jeg lige understrege, at jeg også selv har anvendt naturmidler/urter. (Så er slet ikke imod disse midler. - Bare man tager nogle forholdsregler og har undersøgt midlet ordentligt inden.) smiley


  • #66   13. dec 2011 kunne også godt tænke mig en mail =)
    Synes jeg har hørt at roer er god til at rense tænder og at det er godt for fordøjelsen.....??
    er det rigtigt eller har jeg hørt forkert??? =)


  • #67   13. dec 2011 roer er nu ikke en decideret urt, men et fodermiddel smiley men det er godt for maven, ja smiley dog er der en del heste, som ikke gider æde det, inkl. min egen smiley

  • #68   13. dec 2011 nej men tænkte bare som hjælp for nogen der følger med =D
    Mine 2 vil gerne have dem hele, men den opstillede pony skal have dem i stumper =D


  • #69   13. dec 2011 Naturmedicin på godt og ondt (o: har en del stående på min hjemmeside, hvor der også står lidt om den negative virkning naturmedicin kan have i forbindelse med almen medicinering. Man ved jo næsten aldrig hvornår hesten har tænkt sig at blive syg og derfor stadig har rester af naturmedicin i kroppen som interagerer med almen medicin (o:

    Hyben er en af de natur produkter som er dokumenteret virkning på (o:


  • #70   13. dec 2011 www.cfhorsecare.dk

Kommentér på:
det alternative medicinskab

Annonce