{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.781 visninger | Oprettet:

Blue hors don romantic? Hvorfor vælge ham? {{forumTopicSubject}}

Ja der hvor jeg står opstaldet stod der en tidligere, som havde købt sig en super dejlig hest på 4 år, efter romantic som skulle være tosset var der blevet sagt. Den var vild under tilridning og havde fået rigtig mange tæsk, så den var en fej hest, som ingen selvtillid havde.

Hun fik den så i rønten og det viste sig den var stop fuld med torntappe og måtte aflives.
Hun nævner så herefter at hun nok ikke lige ville vælge en hest igen med romantic som far fordi han vidst også har kissing spine, og alt muligt andet som gør han slet ikke kan rides?

er det egentlig noget man skal være super opmærksom på, at han måske skulle kunne avle videre på det? Det ville blue hors vel nok tage højde for og fjerne ham fra avlen hvis dette var tilfældet?

Ville der være en grund til i ville vælge romantic fra? Jeg har selv redet flere afkom efter ham og syntes han laver nogen kanon føl?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Blue hors don romantic? Hvorfor vælge ham?
  • #2   18. dec 2011 Jeg syntes ellers man hører at rigtig mange bruger Romantic, har indtryk af at han bliver brugt flittigt i avlen.. Der skulle komme mange rideheste efter ham løbet af de næste par år. Jeg tror hvis Blue hors ved at den har kissing spine, så ville de nok ikke bruge ham så flittigt i avlen. ?

• #3   18. dec 2011 Jeg har overhovedet ikke forstand på alt det avleri, men jeg har en veninde der også har købt et afkom fra ham, meget billigt, da hendes hest har noget med ryggen der gør at hesten ikke er i stand til at kunne rides hårdt (og nok heller ikke på meget højt plan)

• #5   18. dec 2011 Pernicia : ud fra hvad der skete med hesten kan du vel regne ud hvad jeg mener ikke smiley

Og til jer andre, har jo skrevet Blue hors vel nok ville tage ham ud af avlen vis det kunne påvises.

• #8   18. dec 2011 Romantic er jo ikke aktiv i sporten.. Så det ved man heller ikke., kan ikke huske om det er hantrit han har??

• #9   18. dec 2011 Mærkeligt!:o Min far har en unghest ved navn Celine hun er 4 år og hun har ALDRIG lavet ballade eller bukket:O Jeg syntes bestemt ikke man skal fjerne Don Romantic, min far har/haft en par gode heste efter ham alle sammen rigtig gode og flinke!:)

• #10   18. dec 2011 Der er i bund og grund ingen andre en blue hors der ved hvorfor han er ridehest.
    Jeg har selv en 4år næsten 5, efter ham hun funger fint som ridehest er af flere blevet spottet som kommen dressurstjerne pga hendes fantastiske bygning, 3 fantastiske gangarter.
    Ja hun har tænding/temperament men på den gode måde.
    Hun er desuden 100% ren i røngen.

Hvorfor vælge ham tja fordi han laver utrolig ridelig afkom

• #11   18. dec 2011 Rygtet siger Hanetrit, ikke KS i forbindelse med DR.
    Men sådan er det jo altid med rygterne, og ingen andre end BH ved reelt set, hvorfor DR ikke er i sporten.
    Andreas har jo tidligere udtalt, at DR var en ekstremt lovende hingst, ridemæssigt.
    Især fuldblod døjer med KS, og det er i nogen grad arveligt.

Hende jeg købte min anglo af, har lavet flere fine DR afkom, et af dem på en fuldblodshoppe, dette afkom gik en rigtigt fin sadelkåring og blev fløjhoppe i 2009.

• #12   18. dec 2011 kising spine er super arveligt, og ja der kan nok godt være noget om det med DR da hna elleser skulle have være blevet lovet meget mere aktiv i ridesporten end han indtil videre er.
    Og så er Zack jo indkøbt til avle bedre rygge på DR afkom da de blev meget kort rygget

• #13   18. dec 2011 Fæhesten : det lyder da godt. Min hoppe er i fol med Zack smiley

• #14   18. dec 2011 Som tilføjelse til Pernica's indlæg: Har man lyst til at se et heste skelet (det er virkelig en øjenåbner), så har Naturhistoriske museum i Århus to! Et af en stor hest, og et af en lille pony (shetlænder eller sådan noget)..
    Jeg har været inde og kigge et par gange, det er rigtig spændende...

• #15   19. dec 2011 Jeg har en dejlig 4-års efter don Romantic. Han blev valgt netop fordi hans afkom er utroligt ridelige og har et fantastisk temperament - og det er også det jeg har fået!

• #16   19. dec 2011 Om KS er arveligt eller ej har afkommet jo også en mor og det kan lige så godt komme fra morens gener som fra Don romantic.

Der er ingen ander en blue hors der ved grunden til han ikke er i sporten, der går så mange rygter om hvad det er galt med ham.

• #17   19. dec 2011 UNDRER MIG I SIGER DET ARVELIGT.

nu har min hoppe tilfældigvis et føl efter sig som blev aflivet i en tidlig alder pga kissing spin og der er ingen af dens forældre der har det

• #18   19. dec 2011 Jeg har nu aldrig hørt Romantic omtalt i forbindelse med KS, derimod har jeg adskillige gange hørt ham omtalt som havende hanetrit og at afkom også af og til har det efter ham. Vi har selv en af slagsen, endda lavet på en af Dks allerbedste hoppestammer, så om det ligger i R-linjen latent, det kan man jo så evt. forske i. Heste kan dog sagtens leve et godt frugtbart liv med hanetrit i modsætning til KS.

• #19   19. dec 2011 Michelle - At det er arveligt behøver ikke betyde at forældrene har det.. Men at f.eks. kombinationen efter to forældre kan give afkom med det.. Eller at bare en af forældrene har tendens til at give det videre til afkom..

• #20   19. dec 2011 det skal siges ingen i nogle af forældrernes stamtavler har det og ingen af de andre føl der lavet har det.

men dyrelægen mente det var pga for tidlig tilridning at den fik det

• #21   19. dec 2011 Kissing Spine (link fjernet)

Herunder bl.a. "Hvorfor får heste kissing spines?
    Det er en arvelig lidelse."

• #22   19. dec 2011 det er så underligt ingen i nogen af dens forældres stamtavler har det og dyrelægen sagde det pga for tidlig ridning ved den

• #24   19. dec 2011 Jeg ved med sikkerhed, at en helt ellers fejlfri ridehest kan få KS for eksempel af en sadel, der ligger forkert en kort tid. Jeg har set dyrlægens udredning af samme hest over en tidsperiode.
    Derfor kan Kløve udemærket have ret i at rytterskifte, sadelskift m.m. kan være af helbredende karakter for en KS hest.

• #25   21. dec 2011 Nej, det er ikke 100% bevist at KS er arveligt, men det er sjovt, at mange fuldblodsheste kan få den lidelse.
    Det må så også bunde i deres ekstremt markerede manke. (Dette er min antagelse)
    Og tesen, at en ny rytter (anderledes ridning kan rette op på en KS hest), det er almindeligt kendt.

At DR skulle avle korte rygge, det er ikke det jeg har oplevet, mit indtryk og det jeg har fået fortalt, er at DR afkom tit bliver nogle store skrumler og med lang ryg tilmed.

Men for lige at slå fast, DR er sat i forbindelse med hanetrit, IKKE KS.

• #26   21. dec 2011 Min Don romantic er bestemt ikke lang i ryggen, hun er ca 166-168 høj og kan passe dækkener i 135cm, hendes sadel er 16,5 da den ellers er for lang.

• #27   22. dec 2011 Annika: Nu har moderstammen jo også en del at sige.
    Feks. er den hoppe jeg omtaler ovenover, en smart og kort model, men hendes mor er jo også ren fuldblod.

• #28   22. dec 2011 Du skriver at du ikke har oplevet han avler korte rygge. Jeg har set mange rigtig fin afkom efter ham, der hverken er stor skrumler eller lange rygge.
    Og jeg har set afkom efter flere forskellige hopper.

• #29   24. dec 2011 Tja, en vurdering afhænger jo også hvad du lægger vægt på som person.
    Jeg vurderer udfra hvad jeg selv har set til kåringer og stævner.
    I sig selv er DR ikke en hest der tiltaler mig, det samme med Schufro.
    At de så laver heste der kan, ja det er jo en anden side af sagen.
    Det er som bekendt ikke udseende eller papirer man skal ride på, men hvis hesten får en skade og alligevel bare skal gå på fold, så gør det ikke noget at den er pæn at kigge på.

Kommentér på:
Blue hors don romantic? Hvorfor vælge ham?

Annonce