455 visninger
|
Oprettet:
Hvornår ville i lægge dækner på? {{forumTopicSubject}}
Jeg er lidt i tvivl om det med at give dækner på da det jo stadig er varmt i vejret.
Har en fjordhest som jeg vil have klippet i år og derfor skal have dækner på.
Han står på rideskole hvor han kommer ud hver dag, de lukker ham ud så længe de ikke skal give dækner på, så når han skal have dem på vil han ikke komme helt så meget ud for der skal jeg selv gøre det.
Hvornår ville i begynde at give:
Regndækken på?
Overgangsdækken på?
Klippe ham?
Vinterdækken?
På forhånd tak for hjælpen...
Mvh Trine
feb 2006
Følger: 27 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 144 Svar: 1.593
Har ikke rigtig oplevet endnu at de er ude når vejret er dårligt...
Han er kun ude to timer om dagen eller sådan noget...
feb 2006
feb 2006
Men kan man egentlig ikke godt lade være med at give regndækken på og så bare give ham overgangsdækken på når det bliver koldere om dagen...?
apr 2005
Følger: 96 Følgere: 96 Heste: 8 Emner: 337 Svar: 2.509
ig en tynd regndækken hvis det regner. hun går ude fra 8-20 hver dag selv om hun skal kåres om 14 dage!
Trine
apr 2005
feb 2006
feb 2006
Mange tak for dit svar endelig noget man kunne bruge til noget.
Tror også jeg springer det regndækken lidt over endnu...
regner med at give ham overgangsdækken på når det bliver omkring de 10 grader om dagen.
Han er allerede begyndt at sætte lidt pels. Men ikke noget voldsomt.
Og vinterdækken får han så på når han er blevet klippet...
Det er bare rart at høre hvad andre gør...
jan 2006
Følger: 164 Følgere: 152 Heste: 9 Emner: 202 Svar: 1.117
feb 2006
muz4 • Team Hafferlaf • S
Kan godt forstå din har regndækken på, kender også mange andre som allerede har det, fordi de går ude hele dagen og skal også kunne bruges..
apr 2005
feb 2006
Det er som om folk ikke helt læser hvad indlægget drejer sig om og så bare vælger at andgribe os i stedet for...
Hvis jeg skulle gå ude en hele dag i dette vejr ville jeg da også tage et regnfrakke på...
feb 2006
feb 2006
feb 2006
apr 2005
feb 2006
Jeg siger ikke der er noget galt i at snakke om det, men kan bare ikke se hvorfor folk skal angibe sådan et indlæg med en meget negativ tone...
Har aldrig skrevet at det var dit svar og det du har skrevet jeg var utilfreds med...
Man kan sagtens være uenige men synes bare det er træsl den måde folk angriber hinanden på...
feb 2006
dit svar:
stop med de dækkener...i burde næsten selv sætte jer ud i solen med en stor regnfrakke på..
ser ikke noget svar på mine spørgsmål her... Jeg spurgte om hvornår...
feb 2006
Ja ved godt det kun er mig der ved hvad jeg vil og ikke vil gøre med min hest, men synes bare det er rart at vide hvad andre gør og hvornår de lægger på deres heste. Synes ikke man kan få for lidt viden om hvordan andre gør..
Men til jeg der har svaret med noget jeg kan bruge til noget, mange mange tak...
jul 2006
Følger: 4 Følgere: 3 Heste: 1 Svar: 1
1. Det er for tidligt endnu at ligge dækken på hestene..
2. Hvis den alligevel skal klippes, så vent med at ligge et OVERGANGS dækken på, til den har sat en smugle vinterpels..
3. Hesten vil få eksem og andre hudproblemer hvis man ligger dækken på for tidligt..
4. Man ligger kun dækken på sin hest for at skåne den fro sygdom, m.m. Er man flittig stævnerytter, eller bruger man sin hest meget er det sundt at give den dækken på, ellers kan den risikere at blive forkølet, hvis den sveder (i den lange pels), og man ikke sørger for at få den 100procent tør inden man sætter den tilbage i den kolde boks.. Bruger mans sin hest som f.eks. følhoppe, eller bare rider en gang imellem, er det klart sundest at lave værre med at give den dækken på. Det er unaturligt for hesten at den ikke skal sætte vinterpels..
Mærkelig diskusion .. Tænk dog mest på jeres hest, og ikke på hvad der er smartes og mest funky!!
jun 2004
Følger: 56 Følgere: 54 Heste: 8 Emner: 329 Svar: 4.202
Jeg rider da gerne på en våd hest, den tørrer jo under træningen. Ville så ikke sætte en gennemvarm hest ud i regnen igen. Og han er ikke død af det endnu (8 år).
Deler lidt samme mening som Giitte L!
feb 2006
jul 2006
Følger: 45 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 65 Svar: 179
apr 2005
Følger: 45 Følgere: 42 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 1.656
jun 2005
Følger: 41 Følgere: 38 Heste: 3 Emner: 149 Svar: 2.936
Overgangsdækken : Taco får sit på ii slutningen af september
Vinterdækken : Taco har ikk noget vinterdækken så han får sit inde dækken på ii slutningen af oktober . Hanni får ogs først sit på i midten af oktober da det er så tykt at han kommer til at dø af varme , hvis det kommer på før .
Klipning : Jeg har ALDRIG klippet mine heste så det kan jeg ikk svare dig på .
feb 2006
Tak for dit svar i mit indlæg, dejligt at du kan se det er træls at ens indlæg bliver "ødelagt" fordi folk ikke helt kan se hvorfor jeg har oprettet dette indlæg...
Johanne P:
Tak for dit svar, ville også vente med det regndækken nu hvor han ikke står ude hele dagen, hvis han gjorde det ville han få det på da jeg rider ham hver dag...
Tina P:
Tror skam også han nyder lidt regn men da jeg gerne ville kunne bruge ham er det træls hvis han var plask våd og da han skal klippes skal han jo have dækner på til vinter...
Men venter lidt med de dækner endnu da jeg synes han skal kunne komme så meget ud som muligt så længe vejret stadig er varmt...
feb 2006
Sidste år havde han også kun regndækken på med et fleece tæppe inden under, der var han ikke klippet og det havde han kun på da jeg skulle kunne ride ham og han gik ude hele dagen den gang...
Men nu skal han klippes og kan ikke komme ud hele dagen mere da han står et andet sted.
Skal også ride meget mere på ham i år end jeg gjorde sidste år...
Har allerede købt dækner og har både inde og ude dækner så han ikke kommer til at stå med et vådt inde i stalden...
dec 2005
Følger: 76 Følgere: 71 Heste: 5 Emner: 32 Svar: 1.029
Nogle her i denne diskussion har vist deres "tid på måneden"...
Nå - men tilbage til det aktuelle:
Trine:
Du kender jo stort set mine dækkenrytmer, men kan da lige skrive dem også så folk får noget mere at diskutere om
Jeg kigger vejrudsigten hver dag og hvis de lover massevis af regn i løbet af dagen - og det regner meget når jeg lukker hestene ud får de regndækkener på..
De går så også ude fra tidligt om morgenen til sent om aftenen nu..
Hvis der kun kommer nogle byger i løbet af dagen og de går ude får har de ikke regndækkener på.. De får så fleecetæpper på hvis de er våde når de kommer ind..
Tæpperne bliver så taget af når de har suget alt det våde væk fra hestene..
Men hvis mine ligesom Frej kun gik ude nogle timer dagligt ville jeg ikke lægge regndækken på endnu..
Når det begynder at blive småkold - især om natten begynder jeg at lægge nogle tynde sommerdækkener på dem i stalden og så får de regndækken på på fold..
Når det så bliver lidt koldere igen fårde overgangsdækken på både inde og ude..
Hvis de så sætter pels bliver de klippet og får vinterdækkener på..
Nogle år har jeg dog smidt vinterdækkener på noget før for så har jeg kunne være fri for at klippe dem..
Sidste år blev hverken Kat-o eller Kalista klippet og ingen af dem have pels - ergo - de havde ikke frosset
Håber du får lidt flere fornuftige svar
Knus T
feb 2006
Tak for dit svar, det med at klippe ham ja det får du jo også æren af at hjælpe mig med for det er jo dig der skal klippe ham..:-)
Tror bare jeg venter så længe som muligt med at give ham dækner på, måske får han det først på til når han skal have overgangsdækken på, for jo før han får det på mindre kan han komme ud. Da stalden først er åben kl 8 om morgenen og lukker igen kl 21 om aftenen og jeg er jo ikke hjemme fra kl 7 til 16 hver dag og skal også ride ham...
Hvis han har været ude og det har regnet og han er våd får han og fleece tæppe på indtil han er tør. Så han ikke står og fryser hele aftenen/ natten..
Han har allerede sat LIDT pels, da der er dejligt køligt i stalden eller havd man kan sige. Vinduer er åben døgnet rundt endnu, men der er ingen træk...
Knus Trine
feb 2006
Nej har slet ikke misforstået dit svar... Synes dit svar var rigtig godt. Kan også sagtens forstå at mange ikke ligger dækner på deres heste, i gamle dage da jeg havde en pony havde jeg heller ikke dækner på hende, hun fik lov at være som hun var. Men nu da jeg gerne vil ride lidt mere seriøst på min 4 årig fjordhest vil jeg have ham klippet så han ikke "dør" af varmen. Han bliver så langpelset... Og skal han klippes skal han jo også have dækner på... Og jeg vil heller ikke smide en sadel på en våd hest og det bliver de jo tit i dette vejr hvis de står ude hele tiden, men det gør han "heldigvis" ikke så jeg venter med regndækken..
Folk må skam gerne være uening med mig gider bare ikke de skal angribe på den måde som nogle andre gjorde..
Men endnu en gang synes dit svar var godt og forståeligt...
Hvornår ville i lægge dækner på?