{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Føl og nye dyreværnsregler
  • #1   17. jan 2012 Jeg syntes også det lyder vanvittigt..

• #2   17. jan 2012 Her er dyreværnsloven og i den kan jeg intet finde:
    https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=2714

I Lov om hold af heste står der kun følgende ang. føl ellers intet:
    https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=2661
    § 9. Foling under opstaldning skal ske i folingsboks.
    Stk. 2. Gulvarealet i folingsboksen skal være mindst (2,5 x hoppens stangmål)2.
    Stk. 3. Hoppe og føl skal opholde sig i folingsboksen i den første måned efter folingen.

Jeg er ret sikker på at der ikke eksistere sådan regl. Flere stutterier tager følene fra ved 4-månedersalderen for at gøre hoppen stærk til næste føl.

• #3   17. jan 2012 Hvis det passede med ny lov.. hvor mange hopper mon der så ville blive drægtige med deres eget hingsteføl :0/
    Jeg tror ikke det passer.

• #4   17. jan 2012 Det er de færreste føl der kan bedække deres første leveår smiley ;) smiley

• #5   17. jan 2012 Et lille tillægsspørgsmål:
    Et hingste føl fra i sommers, kan han bedække? Der går sådan et føl, på fold med alle vores andres hoppe, og har været lidt urolig..

• #6   17. jan 2012 Cecilie -nogen kan. Det er ikke til at sige, da det er ret forskelligt hvornår de "er klar".
    Vi havde et hingsteføl der bedækkede sin mor kun 8 mdr gammel (hun fik så en abortsprøjte, og føllet blev vænnet fra og senere kastreret).

Så personligt ville jeg ikke lade min hoppe gå på fold med sådan en fætter -det kan sagtens være at han er over 1 år før der sker noget, men det kan altså osse ske "i morgen", så for en sikkerheds skyld, ville jeg kun smide et hingsteføl på folk med vallakker/hingste fra fravænningsalderen.

• #7   17. jan 2012 Fra i sommers vil jeg måske mene er liiidt tidligt.. Men snart kan han... :-)) Marts vel...

- Tror ikke det passer. Hoppen begynder at fravænne føllet stille fra 4 måneder og når de er en 5 måneder så bliver de endnu hårdere... Det er kun hvis mor og føl har et rigtig rigtig stærkt forhold, føl får lov til at die til de er gamle.. smiley

• #8   17. jan 2012 da jeg lavede et føl på min tidligere hoppe, skubbede hun ham aldrig fra sig, så da han var 7 mdr. røg han under kniven for han havde i et godt stykke tid hoppet rundt på hans mor og en anden hoppe (dog kunne han ikke finde ud af hvad han helt præsist skulle gøre) men vi ville ikke tage nogen chance da det kun var den gamle haflinger hoppe vi havde som sagde fra med det samme, og hans mor lod ham bare hoppe rundt. vi havde også problemer med at få ham til at holde op med at die, så det endte med at han kom et andet sted hen og stå 2 mrd. ca. og da han kom hjem igen begyndte han atter at sutte sig fast på moren, så hun igen fik mælk i patterne og det gjorde han så med jævne mellem rum til hun blev solgt(han var ca. 1.5 gamel, så man kan sige at hun var en pænt overbærende mor, jeg fik jo så også mit hyr med at opdrage ham da hun ihvertfald ikke gjorde det...

men tror ikke at det kan passe med den lov..

• #9   17. jan 2012 Jeg har nu osse kendt en del hopper der ikke selv fravænnede og hvor føllene diede til de var en hel del over 6 mdr.
    Kender osse eksempler på "føl" der har diet til de var både 1 og 2 år gamle, fordi ejer ikke fravænnede.

• #10   17. jan 2012 Hopperne kan blive rigtig tynde og komme til at se rigtig grimme ud, hvis føllet får lov til at die til de er 1-2 år gamle. Det synes jeg nu er synd for hoppen smiley

• #11   17. jan 2012 Helt enig -ikke desto mindre ser man det jo af og til, når folk lige "glemmer" at føllet osse skal vænnes fra på et tidspunkt.

Kommentér på:
Føl og nye dyreværnsregler

Annonce