Halt - igen... mulig aflivning?? {{forumTopicSubject}}
Hej hg.
Malic startede med at være halt i slutningen af August 2011 i en grad 2-3 på begge forben (hovled og kodeled) og venstre bagben (kodeled). han fik konstateret dårlige led de pågældende steder og seneskade i senen fra has til kode på bagbenet.
Ved kontrol i december er alt ok - haltfri og fin sene igen.
I starten af januar bliver han så halt igen men ikke så slemt (starter i en grad 1-2 på bagbenet), dyrlægen og jeg aftaler at han skal undersøges igen og jeg ikke må ride ham før han har været det. Så nu går han på fold og står i boks. To dage efter bliver han så halt at han snart ikke kan gå!
Ved undersøgelse finder vi så ud af at han er halt i en grad 4 næsten 5. Han halter meget på venstre forben hvor det ikke decideret er kodeledet igen men det er noget omkring (ledbånd eller lign.). Han er blevet så halt af at lave ingenting!
Så får jeg ham hjem igen og han skal stå i boks og jeg skal skridte lidt hver dag for at får rørt sig lidt.
Så igår lidt over en uge efter vi var ved dyrlægen bliver han halt igen kan mærke at han er meget anspændt og tager et par travtrin for at mærke og der forsvinder skulderen nærmest hver gang han træder ned på forbenet hvor han havde ondt i koden!
Jeg har besluttet at efter et så langt forløb med mange nedture og en god langsom genoptræning (som han ikke kan holde til) at lade ham få fred hvis han bliver halt igen (hviklet han er nu!). han kan jo ikke gå som hyggehest når han bliver så halt af ingenting
Hvad synes I? eller hvad ville I gøre?
Jeg bruger back on track hver dag på ham..
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.066
Men ville da nok lige tage en snak med dyrlægen om det
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.667
Har været/er i samme situation som dig, min pony blev sidste vinter halt og fik taget røngtenbilleder = ingenting.. og hun fik boksro/foldro, blev genoptrænet og blev halt igen og sådan fortsatte det.. jeg valgte at give hende fri i et halvt år og er nu begyndt at ride hende igen (har skridtet på hende løbende) og indtil videre går det fint... dog har vi nu fundet ud af at hendes ryg er meget kort og jeg er derfor lige på grænsen til at være for stor.. så nu prøver jeg at ride hende og ser hvad der sker, ellers tror jeg at jeg får et føl på hende og så bliver hun nok aflivet når føllet er gammelt nok, for hun kan ikke tåle at gå på græs, så synes det ville være syndt at lade hende være foldbums og sælges skal hun i hvert fald ikke...
til sid
mar 2005
Følger: 163 Følgere: 157 Heste: 8 Emner: 259 Svar: 2.218
Men man kan jo heller ikke døsdømme den med det samme? man er nødt til at give den en chance. Det er bare ikke sjovt at komme der til hvor man har gjort alt og det ikke er nok
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.066
Det er ikke et hesteliv hvis man bliver halt af ingenting. En hest skal kunne løbe og lege uden smerter!
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.667
men ellers så prøv at spørge din dyrlæge om han/hun synes I skal prøve og lade ham stå i en periode, eller om din dyrlæge mener det er bedst at få det overstået nu
mar 2005
Følger: 163 Følgere: 157 Heste: 8 Emner: 259 Svar: 2.218
Men jeg er glad for at høre andres erfaringer og meninger om det.
apr 2009
Følger: 39 Følgere: 41 Heste: 5 Emner: 10 Svar: 58
Sender dig rigtig mange tanker og håber at du trods alt kommer igennem det og tænker at du har gjort alt for at han skulle kommer over det..
Vi har selv været igennem en situation hvor vi er nødt til at tage den tunge vejr og lade vores pony få fred og blive smertefri..
apr 2008
Følger: 23 Følgere: 25 Heste: 6 Emner: 76 Svar: 656
nov 2006
Følger: 42 Følgere: 885 Heste: 16 Emner: 75 Svar: 1.780
Sidste sommer hade jeg også en hest som var helt on/of
Den tog jeg med til Ansager dyrehospital og det tog dem 15 min. at finde ud af hun aldrig kom til at fungere som ridehest mere
Hun hade en gammel skade som var gået op igen ( dette skal skrives vi intet viste noget om da vi købte hende)
14 dage efter blev hun aflivet og det føler jeg var det rigtige
En hest halter ikke uden grund
VH
Annette
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 582
Min var opgivet af dyrlæger pga. halthed i 15 måneder fra højre for's hovseneben, men er i dag i gang med genoptræning.
Halt - igen... mulig aflivning??