{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.333 visninger | Oprettet:

Halt - igen... mulig aflivning?? {{forumTopicSubject}}

Hej hg.

Malic startede med at være halt i slutningen af August 2011 i en grad 2-3 på begge forben (hovled og kodeled) og venstre bagben (kodeled). han fik konstateret dårlige led de pågældende steder og seneskade i senen fra has til kode på bagbenet.
Ved kontrol i december er alt ok - haltfri og fin sene igen.
I starten af januar bliver han så halt igen men ikke så slemt (starter i en grad 1-2 på bagbenet), dyrlægen og jeg aftaler at han skal undersøges igen og jeg ikke må ride ham før han har været det. Så nu går han på fold og står i boks. To dage efter bliver han så halt at han snart ikke kan gå!
Ved undersøgelse finder vi så ud af at han er halt i en grad 4 næsten 5. Han halter meget på venstre forben hvor det ikke decideret er kodeledet igen men det er noget omkring (ledbånd eller lign.). Han er blevet så halt af at lave ingenting!
Så får jeg ham hjem igen og han skal stå i boks og jeg skal skridte lidt hver dag for at får rørt sig lidt.
Så igår lidt over en uge efter vi var ved dyrlægen bliver han halt igen kan mærke at han er meget anspændt og tager et par travtrin for at mærke og der forsvinder skulderen nærmest hver gang han træder ned på forbenet hvor han havde ondt i koden!

Jeg har besluttet at efter et så langt forløb med mange nedture og en god langsom genoptræning (som han ikke kan holde til) at lade ham få fred hvis han bliver halt igen (hviklet han er nu!). han kan jo ikke gå som hyggehest når han bliver så halt af ingenting smiley

Hvad synes I? eller hvad ville I gøre?

Jeg bruger back on track hver dag på ham..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Halt - igen... mulig aflivning??
  • #1   18. jan 2012 Jeg synes ikke at det er okay at trække heste igennem lange forløb hvor de bliver ved med at få tilbagefald.
    Men ville da nok lige tage en snak med dyrlægen om det smiley

• #2   18. jan 2012 jeg ville vælge at aflive ham, selvom det gør ondt :S eller hvis du har mod på det, så lad ham stå ½-1 år og bare lade ham gå og hygge sig, strigl ham, leg med ham, træk små ture og så se hvad der sker..

Har været/er i samme situation som dig, min pony blev sidste vinter halt og fik taget røngtenbilleder = ingenting.. og hun fik boksro/foldro, blev genoptrænet og blev halt igen og sådan fortsatte det.. jeg valgte at give hende fri i et halvt år og er nu begyndt at ride hende igen (har skridtet på hende løbende) og indtil videre går det fint... dog har vi nu fundet ud af at hendes ryg er meget kort og jeg er derfor lige på grænsen til at være for stor.. så nu prøver jeg at ride hende og ser hvad der sker, ellers tror jeg at jeg får et føl på hende og så bliver hun nok aflivet når føllet er gammelt nok, for hun kan ikke tåle at gå på græs, så synes det ville være syndt at lade hende være foldbums og sælges skal hun i hvert fald ikke...
    til sid

• #3   18. jan 2012 jamen nu har jeg også bestemt mig for at sige stop for nu er det galt igen.. smiley min dyrlæge mener også at det er bedst, for hesten er et brugsdyr og den må ikke blive halt af ingenting..
    Men man kan jo heller ikke døsdømme den med det samme? man er nødt til at give den en chance. Det er bare ikke sjovt at komme der til hvor man har gjort alt og det ikke er nok smiley

• #4   18. jan 2012 Føler rigtig meget med dig, men synes beslutningen er den rette!
    Det er ikke et hesteliv hvis man bliver halt af ingenting. En hest skal kunne løbe og lege uden smerter!

• #5   18. jan 2012 det er rigtig hårdt smiley men tænk på at han har været halt længe og det er kommet af ingenting, så der er kun en meget lille chance for at det bliver bedre
    men ellers så prøv at spørge din dyrlæge om han/hun synes I skal prøve og lade ham stå i en periode, eller om din dyrlæge mener det er bedst at få det overstået nu

• #6   18. jan 2012 Det er rigtig hårdt, især når hesten bare har gået på fold det meste af sit liv og så kommer jeg og tager mig af ham og han knytter sig ualmindelig meget til mig. Han bliver tosse i hovedet hvis jeg er på ferie i en uge fx! Synes ikke at han skal tilbage og gå og lo igen for det fortjener han ikke når han ikke engang kan holde til det smiley
    Men jeg er glad for at høre andres erfaringer og meninger om det.

• #7   18. jan 2012 Må give de andre ret, desværre..:(.. Selv om det er rigtig svært, så ville jeg også vælge at lade ham få fred og blive smertefri.. Det er ikke naturligt for hesten at få mere smerte af bare at gå, den skal kunne bevæge og røre sig, uden smerter..

Sender dig rigtig mange tanker og håber at du trods alt kommer igennem det og tænker at du har gjort alt for at han skulle kommer over det..

Vi har selv været igennem en situation hvor vi er nødt til at tage den tunge vejr og lade vores pony få fred og blive smertefri..

• #8   18. jan 2012 Det er jo der man må gøre op om det er for ejerens eller hestens skyld at man skulle holde i live og hvis der er et helvede foran med genoptræning, store smærter og lange nedtursforløb. Ja så mener jeg nok at det er bedst at give den fred. Også selvom at det er hårdt.

• #9   18. jan 2012 Her føler med dig
    Sidste sommer hade jeg også en hest som var helt on/of
    Den tog jeg med til Ansager dyrehospital og det tog dem 15 min. at finde ud af hun aldrig kom til at fungere som ridehest mere
    Hun hade en gammel skade som var gået op igen ( dette skal skrives vi intet viste noget om da vi købte hende)
    14 dage efter blev hun aflivet og det føler jeg var det rigtige
    En hest halter ikke uden grund
    VH
    Annette

• #10   18. jan 2012 Har du prøvet at have en dygtig og kompetent kiropraktor indeover?

Min var opgivet af dyrlæger pga. halthed i 15 måneder fra højre for's hovseneben, men er i dag i gang med genoptræning.

Kommentér på:
Halt - igen... mulig aflivning??

Annonce