{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.414 visninger | Oprettet:

Hestens hjerne - fungerer, og indlæring. {{forumTopicSubject}}

Halløj HG.

Jeg sidder lige nu i mit dejlige klasselokale og skal skrive en obligatorisk opgave.

Vores overemne er vidunder, og jeg har valgt mit under emne skal være indlæring hos heste.

Jeg skal skrive mellem 3-5 sider og skal have et kæmpe produkt.

Det er egentlig opgaven der er vigtigst, og det jeg mangler er hjemmesider og danske "hestehjerneforsker".

Mine problemformuleringer er om vores træning kan påvirke flokken/hesten i en flok, hvordan hjernen fungerer og en anden(som jeg desværre ikke husker.. Not good!)

Kom med hjemmesider.. Kan bruge både videoer, m.m

Har indtil videre; Videoen om hestens hjerne(dog en meget kort en) på Epona.tv

Disse hjemmesider;
http://www.hest-online.dk/viden/vis.asp?m1=4&m2=0&id=2242&abl=509,508,425,295,2242&urlinfo=Andrew+Mclean-S%E5dan+fungerer++++hestens+hjerne

(link fjernet)

(link fjernet)

Ja... også løb jeg tør. smiley

God dag forresten! :o)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hestens hjerne - fungerer, og indlæring.
  • #1   23. jan 2012 Når ja.. måske skulle jeg fortælle lidt bedre smiley

Jeg skal fortælle om de forskellige træningsmetoder, og hvordan de fungerer på de forskellige heste og hvilken træningsmetode der passer bedst til hvem(left og right brain.. Dette mangler jeg OGSÅ info om!)

m.m smiley

• #2   23. jan 2012 Jaa, ved han forklarer om de forskellige træningsmetoder - det kan jeg også - men forklarer han også om hvordan hestens hjerne tager imod træningen og hvilke dele af hjernen der bliver "stimuleret"/brugt? smiley

• #3   23. jan 2012 Ved ikke om det kan bruges, men min underviser har en god hjemmeside, hvor hun forklarer lidt om klikkertræning etc.
    www.stinejoy.dk

• #4   23. jan 2012 Sofie - det er rigtig flink, men det jeg mangler er hvordan hestens hjerne reagerer på træning.. Altså hvilke dele af hjerne bliver brugt m.m smiley

• #5   23. jan 2012 På Epona kan du finde en hel del guldkorn smiley

• #6   23. jan 2012 Har kun fundet en video derinde... smiley

• #7   23. jan 2012 Altså tænker du psykologiske forklaringer?

jeg har psykologi, og vi har bla. om adfærdspsykologi, altså hvordan man reagere ved stimulus og respons. Lidt indviklet at forklare her.

Man kan jo kombinere en masse psykologi, er det dét du tænker på? smiley

• #8   23. jan 2012 Nope.. smiley Eller det tror jeg ikke ? xD
    Det ved du måske - hvis vi f.eks har negativ og positiv indlæring - hvilke dele af hjernen bliver brugt når det er positiv og hvorfor, og hvilken når det er negativ og hvorfor, og betyder det noget om det er den ene eller anden del af hjernen der bliver brugt m.m smiley

• #9   23. jan 2012 Jeg har ikke lige haft om hjernen endnu, som sådan. Men adfærdspsykologi, er egentlig bare psykologiske forklaringer på, hvordan vi reagere ved stimuli (vi ønsker en adfærd, fx. hesten skal neje) og derefter forventer vi en respons (at den gør det) og derefter kommer belønning. Så siger psykologien noget om, forskellige teorier på dette.

Og fx at straf ikke virker. Man kan få en passiv indlæring.

Men ved desværre ikke så meget om hjernen smiley

• #10   23. jan 2012 Jeg har en smule om de stoffer der påvirkes i hjernen:

Transmitterstoffer:
    Transmitterstofferne er meget vigtige til forståelse af følelser og stemninger såsom angst, glæde, ophidselse, velvære, sløvhed mv.

Transmitterstof: stof, der bringer signal fra hjernecelle til hjernecelle. Kaldes også transmitterstof, neurotransmitter, signalstof.

Dopamin: spiller en betydelig rolle for vores oplevelse af belønning og glæde.

Serotonin: har stor betydning for humøret, men også for regulering af søvn, smerte, agression, spisning mv. er kendt for de såkaldte SSRI-præparater kaldet "lykkepiller", samt fra det narotiske stof extacy.

Acetylkolin: et meget vigtigt stof til kroppens basale funktioner fx når nerverne skal give besked til musklerne, når vi er opmærksomme, vågne, når vi skal huske, motiveres osv.

Endofiner: Forbindes med hæmning af fornemmelsen af smerte, angst og frygt. De produceres, når vi fx kommer til skade eller forelsker os. Kroppen udskiller det således ved hård motion fx marathonløb. Folk kan derfor nærmest blive afhængige af træning og sport.

Glutamat: forbindes med ophidselse.

GABA: det måske mest aktive transmitterstoffer. Hvis GABA-systemet ikke virker, kan der opstå frygtelige problemer som fx kramper, ufrivillige bevægelser, voldsom angst mv.

Håber det kan bruges smiley

• #11   23. jan 2012 er det ikke om menneskets hjerne ? smiley

• #12   23. jan 2012 Jo det er det smiley
    Jeg tror det er nogenlunde det samme, men jeg ved det ikke smiley

• #13   23. jan 2012 Uha, menneskets og hestens hjerne er laaangt fra det samme med det hele.. Hesten har en "stor" hjerne - men bruger meget meget lidt af den.. smiley

• #14   27. jan 2012 Andrew McLean har i samarbejde med Paul McGreevy skrevet en bog kaldt: "Equitation Science". Denne bog indeholder hvad du har brug for. Den er dog kun på engelsk og skal bestilles på nettet.
    Se mere på www.aebc.com.au
    Du kan bestille den ved at sende en email til kontoret i Australien.
    Held og lykke med projektet.
    Mvh. Rikke Andreasen

Alistair McLean & Rikke Andreasen
    Equine Behaviour Solutions
    www.aebc.com.au/alistairmclean

Kommentér på:
Hestens hjerne - fungerer, og indlæring.

Annonce