{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.461 visninger | Oprettet:

Ledbåndsskade - gamacher, kold/varm bad?? {{forumTopicSubject}}

Min hest skal stå inde i 3 uger pga. en ledbåndsskade. Men er der mon noget man kan gøre for at det heler hurtigt og bedst muligt for hesten?

Staldgamacher, der holder det ben varm?
Kold bad til benet?
Eller varm bad til benet?

Og i øvrigt... Hvad er den bedste aktivitet til ham i boksen?? for han keder sig HELT VILDT!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ledbåndsskade - gamacher, kold/varm bad??
  • #1   23. jan 2012 Min hest har lige stået i 11 uger, så jeg ville helt klart give den back on track på, for at optimere helingsprocessen + at aktivere blodbanerne.

Det hjælper intet af varme/køle, da det kun er nødvendigt indenfor de første 24 timer. Så det er fuldstændig ligegyldigt.

Jeg ville benytte mig af back on track/ceratex dagligt i max. 8 timer. Det er vigtigt at hesten får dem af igen.

Mht. at aktivere den, ville jeg fylde masser af wrap i den. Giv den alt den den kan æde, og evt. forkæl den med gullerødder/mash lign. Og strigl den gerne meget. Du kan jo sagtens stå på staldgangen med den og forkæle den, så den ikke bliver totalt indebrændt smiley

• #2   23. jan 2012 Generelt er det godt med afkøling efter fx man har gået rundt med hesten og så syntes jeg at sådan noget som Back On Track/ Fedimax staldgamascher om natten hjælper på ophelingen. Min får desuden magneter under bandagerne når vi går en bette tur eller hun har været på fold. Altså hvis hun fejler noget med senerne :o)
    Samtlige ting hjælper affaldsstofferne hurtigere ud af kroppen og derved fremmes helingen.
    Har du fået lov til at massere området? Det gjorde jeg også med sådan en bette tingest der vibrerer efter råd fra dyrlægen.

• #3   23. jan 2012 Jeg må gerne gå ture med ham, så længe jeg kan blive ved med at styre ham smiley Så helt indebrændt bliver han heldigvis ikke.

det er en ledbåndsskade i koden.

• #4   23. jan 2012 men er det nok med én staldgamache bare på det syge ben? det burde være ok, ikke?

• #5   23. jan 2012
    Lav evt. nogle tricks der ikke kræver meget bevægelse, men kræver at hesten skal "bruge hovedet" :o)
    Smile, gabe, ryste på hovedet, tage ting osv. kræver ikke at hesten bevæger sig synderligt.

• #6   23. jan 2012 Jeg ville lægge bandager på begge ben. De belaster jo ofte det raske ben når det andet er sygt. Det skader ihvertfald ikke.

• #7   23. jan 2012 Så bandager/gamacher på begge bagben?

• #8   23. jan 2012 ville også anbefale dig back on track.
    og evt hvis der er nogen der har spa til heste i nærheden af hvor du bor.

• #9   23. jan 2012 Jeps:o)

• #10   23. jan 2012 Kathrine: Tja, det kunne jeg godt tænke mig det med spa, men ved ikke lige hvor det nærmeste ligger.

• #11   23. jan 2012 Er enig med krikken i, at man sagtens kan aktivere hesten til at tænke, ved småting. Jeg lavede bla. smidighedsøvelser med min, hvilket hun synes var rart.

men jeg ville ikke bandagere hesten, jeg ville bruge staldgemascher (back on track)
    Grunden til jeg ikke ville bruge bandager + bandageunderlag er, at det ikke er sundt for hesten at stå med i længere tid, man kan hurtig lave skader på den måde. Staldgemascher er jo lavet til, at benytte i længere perioder/tid. + at jeg dertil ville bruge noget med infrarødsstråling, så det har en virkning. Almindelige staldgemascher har kun den virkning, at det varmer.

• #12   23. jan 2012 Men prismæssigt er der stor forskel på back on track og alm. staldgamcher... Alm. staldgamacher støtter vel også ?

• #13   23. jan 2012 Det skal jo ikke blot støtte, de skal give en effekt.

Jeg har selv ceratex staldgemascherne, hvilket er præcis det samme som Back on track - bare billigere. Hende som introducerede BOT, blev uvenner med dem og lancerede derfor Ceratex, som er svensk. De er noget billigere, og faktisk en bedre kvalitet (altså selve bandagen) det er jo fuldstændig det samme, som er indeni.

se hjemmesiden her:
    (link fjernet)

• #14   23. jan 2012 Høhø - det er absolut nødvendigt og vil have en stor betydning for helingen om man har husket IS de første 48 timer efter skaden smiley det hedder sig nedkøling, og det kølende SKAL skiftes mindst hver 2. time, eller kan man lige så godt lade vær. Fra kl 06 om morgenen til 00, om natten nøjes med feks. voltaren gel som er en kølende gel som både er smertelindrende og betændelsesnedsættende.

Efter de 48 timer skal benet holdes varmt, det kan gøres med varme creme og diverse staldbandager.

Få aktiveret hesten i boksen, det kan ikke være så svært.

Ellers så ring til dyrlægen efter råd.

• #15   23. jan 2012 vil du have konstant kulde på i 48 timer???
    har du nogen sinde hørt om forfrysninger??? det kan hesten sørme også få 20 min køle 20 min og absolut max 30 min af gangen ca vær anden time.
    men enig der efter varme..

• #16   24. jan 2012 Angelika: Kunne aldrig i min vildeste fantsi drømme om at putte is på i 48 timer i træk... Stakkels hest. Men tak for dit indlæg.....

• #17   24. jan 2012 Angelika: Det første døgn hjælper det at køle, men derefter er det fuldstændig ligegyldigt. Desuden må man ikke køle så længe ad gangen. Max 20 min ad gangen!

• #18   24. jan 2012 kathrine P, Louise W, Louise Dahl

Det er ordineringer fra forskellige dyrlæger som siger det samme smiley mon ikke de har mere erfaring med skader end jer selv.

Og læs nu engang, det er ikke 24timer i træk:
    "Fra kl 06 om morgenen til 00, om natten nøjes med feks. voltaren gel som er en kølende gel som både er smertelindrende og betændelsesnedsættende."

Og ja jeg ved da godt at hesten kan få forfrysninger, derfor lægger man noget indenunder isen smiley aha

Og Louise, nej det ER de første 48 timer en evt skade skal køles

• #19   24. jan 2012 Angelika: Nu er der jo himmel til forskel på dyrlæger - gode og dårlige dyrlæger. Nu ved jeg ikke hvilken dyrlæge du har, hvilket jeg egentlig også er ret ligeglad med, men de fleste dyrlæger jeg har snakket med ang, skader siger, at køling kun virker der første 24 timer, hvorefter det ingen effekt har på selve skaden.

Fx. en kodeledsforvridning kan du ikke køle dig fra, efter de første 24 timer.

Om man så alligevel vælger at køle de første tre dage, er ens eget valg smiley

Desuden kan jeg slet ikke følge dig i, at man skal køle hesten i længere tid (mere end 20 min) idet det som skrevet før, kan give forfrysninger (også med underlag indenunder). Fx. køles heste ofte efter hård ridning, hvilket ikke må gøre i mere end 20 min, uanset hvor mange underlagt du har under!

Men enige bliver vi nok aldrig, og skidt pyt med det smiley

• #20   24. jan 2012 Louise Dahl

Schougaard er den ene af dem smiley og min havde netop en kodeledsforvridning i foråret som bla. skulle klares med is de første 48 timer.

Og det ville nu også være naivt at tro, at en pakke is holder sig kold i 2 timer.. smiley der ved gud og hver mand vidst at sådan en pakke is ihvertfald er tøet i løbet af 20 min smiley men okay, at skære ting ud i pap kan vi da også bruge forummet til.

Og 48 er to dage.. der gik det vidst galt med matematikken igen... (48/2 =24 =24 timer = 1 døgn...)

• #21   24. jan 2012 Det er muligt, at du har kunne "klare" en forvridning med is, men så er du nok en af de få! smiley Whatever ..

Tror vidst denne debat er blevet mere eller mindre ordkløveri, hvilket jeg ikke finder passende i et forum, hvorpå der bliver spurgt til råds.

Om du så vil køle herfra og til juleaften - så værsgo! Jeg vil personligt ikke køle min hest i mere end 20 min, idet det kan forvolde forfrysninger mv. Det var blot min pointe - ikke at diskutere dyrlæger, forfrysninger mv. med dig smiley

• #22   24. jan 2012 Louise Dahl

LOOL der er da vidst dig der kører på hva smiley efter "min" metode vil hesten ikke få forfrysninger eftersom en ispose er tøet efter 20 min - så på det punkt er vi ikke uenige, du har bare antaget at en ispose er kold forevigt? smiley
    Og her køles der i 48 timer og ikke helt til juleaften smiley efter dyrlægens anvisninger

• #23   24. jan 2012 Angelika C

Det er så iorden smiley Køl du bare!
    Det er jo helt iorden at være uenige om tingene, hvilket vi er! smiley

• #24   24. jan 2012 angelika...
    kan godt være din dyrelæge har sagt sådan, men hvilken viden har du om mig og mine uddandelser og baggrundsviden???? siden du kan udtale, mon ikke de har de har mere erfaring end jer selv.
    det kan godt være jeg ikke er dyrlæge, men som massør skal man sørme have en del viden omkring brugen af kulde og varme, der har vi været til flere tema møder med forskellige dyrlæger, men hvad hestefolk bliver aldrig enig og det samme gælder dyrlæger, så fordi du har hørt det fra en dyrlæge er det ikke ens betydning med de altid har ret, og der med heller ikke mig.
    men jeg skrev hvad jeg har lært omkring sygdoms lære så er der ikke mere debat fra mig her, for mudderkastning er ikke lige min stil

• #25   8. apr 2012 Hej Louise
    Kan godt se dit indlæg ikke er helt nyt, men dog alligevel lige komme med et indspark.
    Der findes også et andet produkt end back on track som er mindst ligeså godt og så er det 100 % åndbart og meget billigere smiley
    Du kan få uldgamacher som er filtet i uld, som jo er helt åndbart og som din hest kan stå med 24 timer i dønget. De kan også fås med magneter - og de går helt ned i koden. De sælges på nettet hos uldhesten.dk

• #26   25. dec 2012 kathrine p

Hiih - og som fysioterapeut, som er en bachelor uddannelse, skal man dælme også vide sit om væv og behandling af vævet *G* så det er skam en helt faglig udtalelse jeg kommer med smiley men skidt nu med det, glædelig jul!

Kommentér på:
Ledbåndsskade - gamacher, kold/varm bad??

Annonce