11. sep 2007 Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Ny forskning m. næsebånd. {{forumTopicSubject}}
Så er der igen ny forskning med næsebånd og hvor meget det skal være spændt og hvad det gør ved hesten.
(link fjernet)
" I forsøget blev hestenes næsebånd spændt i fire forskellige grader. Slet ikke spændt, spændt med plads til to fingre på næseryggen, spændt med plads til to fingre på underkæbens side og spændt uden hensyn til at der skulle være plads til nogle fingre. Derpå blev hestenes ansigts- og øjentemperatur målt med termografi, en nu ankerkendt metode til måling af stress hos dyr. Metoden virker på både heste, kaniner og kvæg, hvor der er fundet en sammenhæng mellem øjentemperatur og stresshormonet cortisol. Det er blandt andet påvist i et studie, som undersøgte effekten af træning i Pessoa-system, hvor stigningen i cortisol var ledsaget af en tilsvarende stigning i øjentemperatur. "
dec 2003
Følger: 33 Følgere: 38 Heste: 1 Emner: 69 Svar: 1.452
nov 2007
Følger: 23 Følgere: 25 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 706
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Læser man artikelen så vil man kunne finde:
" Jo strammere, næsebåndet blev spændt, mens hesten bare stod på staldgangen, desto mere steg øjentemperaturen, mens ansigtets overflade generelt blev afkølet. Nedkølingen af ansigtshuden skyldes sandsynligvis en hæmning af blodtilførslen. "
" Det viser sig, at "to-finger-reglen" ikke er god nok, hvis formålet er at hesten skal have normal bevægelsesfrihed. Der mangler gennemsnitligt 3 mm i omkreds. "Det kan virke som en forskel af ren akademisk værdi, hvis man ikke tænker på, at ydersiden af hestens kindtænder fra naturens side er skarp. Selv det mindste tryk mod kinden vil have tendens til at presse slimhinden mod de skarpe kanter," påpeger forskerne. Målepinden, som er brug til at standardisere "to-finger-reglen" er baseret på at man bruger to fingre ved siden af hinanden, så hvis man hører til dem, der fortolker to-finger-reglen som to fingre på højkant, har man muligvis sit på det tørre. "
" I forsøget blev hestenes næsebånd spændt i fire forskellige grader. Slet ikke spændt, spændt med plads til to fingre på næseryggen, spændt med plads til to fingre på underkæbens side og spændt uden hensyn til at der skulle være plads til nogle fingre. Derpå blev hestenes ansigts- og øjentemperatur målt med termografi, en nu ankerkendt metode til måling af stress hos dyr. Metoden virker på både heste, kaniner og kvæg, hvor der er fundet en sammenhæng mellem øjentemperatur og stresshormonet cortisol. Det er blandt andet påvist i et studie, som undersøgte effekten af træning i Pessoa-system, hvor stigningen i cortisol var ledsaget af en tilsvarende stigning i øjentemperatur. "
okt 2004
Følger: 59 Følgere: 57 Heste: 7 Emner: 183 Svar: 3.974
konklusionen er at jo strammere næsebånd jo mwere stresses hesten. Man ser at øjentemperaturen stiger = stress , og temperaturen i ansigtet falder, sansynligvis pga at blodtiltrømningen hæmmes.
Konklusionen er også at 2 fingre ved siden af hinanden på næseryggen når man strammer et næsebånd ikke er nok.
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
maj 2010
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 913
*ironi kan være anvendt*
apr 2008
Jeg har prøvet at finde artikles beskrivelse af "interessekonflikter", men det er ikke lykkes. Det er jo altid rart at vide, hvem der står bag en undersøgelse og hvilken holdning og baggrund disse har. Det er heller ikke lykkes mig at finde den økonomiske baggrund for undersøgelsen...Måske kan nogen hjælpe?
jul 2007
Følger: 36 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 42 Svar: 312
Det er ikke det emnet handler om. Det handler "blot" om de mennesker der spænder deres hestes næsebånd så hårdt at krikken knap kan åbne munden fx. Synes du selv det ville være sjovt at have stramt læder i ansigtet?
jul 2007
apr 2008
Uha uha...lad os se samme undersøgelse lavet på disse typer trenser....
jul 2007
Og nej, jeg siger ikke "alle rid uden bid nu!"
jul 2007
apr 2008
Jeg spænder personligt ikke mine hestes næsebånd stramt. Det er der ingen grund til....Og jeg er helt enig i, at hestens komfort skal i højsæde...men jeg synes efterhånden visse emner blir kørt meget meget langt ud.....
apr 2008
jul 2007
Men synes det er lidt upassende at kalde folk div. ting når nu debatten handler om ikke at spænde næsebånd for stramt.
Og ja, heldigvis er der mange der spænder næsebåndet løst - og det er jo kun fantastisk!
apr 2008
apr 2008
mar 2009
Følger: 24 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 155 Svar: 1.307
jul 2007
Derfor igen, er det ligemeget hvad og hvordan man rider vigtigt, at tilpasse udstyret og gå op i det.
Derfor synes jeg artiklen er fed. Det sætter lys på følgerne ved stramme næsebånd, som jeg tit synes man ser i konkurrencer fx.
(Men jeg er ikke journalist, så nej, jeg skriver ikke lige en "hackamore kan være slem" artikel til at få større syn på det
apr 2008
nov 2007
Følger: 33 Følgere: 55 Heste: 7 Emner: 23 Svar: 320
Hallo nu sælger vi alle vores udstyr,hiver skoene af hestene og rider som indianerne...det kommer sku til at se fedt ud til stævner :o) En La eller måske m klasser uden sadel og næsebånd ha ha ha...
dec 2009
Følger: 6 Følgere: 37 Heste: 2 Emner: 608 Svar: 5.404
Og nej har aldrig stramme næsebånd på mine egne heste
Så må nok hoppe med på at ride uden sadel, i grime, uden sko og uden kraft foder (o:
apr 2008
Følger: 21 Følgere: 19 Heste: 1 Emner: 42 Svar: 1.214
Det er en interessant undersøgelse, men der kommer hele tiden nye undersøgelser og ikke alle stemmer overens. Der bliver dog ikke nævnt på noget tidspunkt, at man skal ride som indianer for at skåne hesten eller at det er den "rigtige" måde?
Måske er det bare en af de ting man skal tage med sig? Tænke over det næste gang man spænder næsebåndet og så lige tjekke op på om det kan være for stramt eller ej...
apr 2008
Kan du se at næsebåndet på din hest ikke strammer og den ikke virker sønderligt påvirket af det, så er det nok ikke et problem
Jeg vil da tænke over det næste gang jeg strammer næsebåndet på min part, måske det sidder en anelse stramt? Hvem ved?
Tag det med dig og så kan du jo selv vurdere om du vil tro på det eller ej
apr 2008
Jeg vil tænke over de artikler jeg læser, men tage dem alle med et gran salt. Det er jo klart at en sadel skal ligge ordenligt, så må man finde en bomløs, med bom eller med læderbom hvis det er det der skal til
Det er jo logik at udstyret skal ligge ordenligt og passe hesten, er noget for stramt bliver det ubehageligt, er noget for løst så dur det jo ikke.
Artiklen tager jo heller ikke højde for at folk ikke har lige tykke fingre, så at boycotte to-fingre-på-højkant-reglen er måske liiiige lidt for genereliserende...
sep 2007
Forstår virkelig ikke hvorfor der skal smides om sig med " Årh nej, er jeg nu dyremishandler? " og " årh nej, vi må jo snart ikke noget mere! "
For det er der vist ingen der har sagt, så drager man ihvertfald sine egne konklusioner.
Man kunne måske bare istedet læse artiklen, tænke over det også herefter glemme det eller beholde det i hovedet.
På den anden side, så kan man snart ikke komme frem med noget herinde der er alvorligt, handler om undersøgelser, dyrevelfærd, smerter osv. uden at man bliver erklæret hellig og en der ikke laver andet end at ride rundt i coredo imens man synger " jeg elsker dig mulle ".
Kedelig udvikling, men det er hvad man kan forvente af ridefolket. Indgroede i vaner, indgroet i " det har vi altid gjort, det virker, det forsætter vi med " og " det siger min ridelærer, derfor er det er en god idé ".
Ærgeligt at tråden skulle tage den drejning, men jeg skal så men nok smide links op i fremtiden alligevel
maj 2010
Følger: 87 Følgere: 80 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 881
Jeg synes jo at alt nyt er spændende, men er lidt kildekritisk :o)
sep 2007
Charlotte - det er Epona der har skrevet artiklen, men den fulde undersøgelse kan du finde nederst på et link :o) - dvs. de der har lavet den og skrevet den oprindelige undersøgelse.
Lisette K - Dramatisk? Jeg er da ikke den eneste der er det
Ja, vi er forskellige og ligger forskellig vægt i undersøgelser, men for nogle ligger det åbentbart at latterliggøre og det syntes jeg egentligt er super dårlig debat stil :).
maj 2010
Følger: 87 Følgere: 80 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 881
nov 2007
apr 2008
Jeg er personligt meget glad for at der bliver sat fokus på nogle ting, man måske ikke selv havde tænkt over og en undersøgelse kan hjælpe med at få mere overblik over det, bedre styr på det
nov 2007
apr 2008
Men anyways! Du har ret i at man må tage det som man vil, men stof til eftertanke når det omhandler dyr og behandling af dem er jo altid godt
jan 2007
Følger: 111 Følgere: 103 Heste: 9 Emner: 14 Svar: 292
Ja, jeg er jo også lidt hippie-agtig og synes at man skal imødekomme hestens velbefindende så meget som muligt i sin ridning. Men det er der jo mange holdninger til: læs ovenstående indlæg
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 2.042
Min sidepull sidder nemlig også med to fingre imellem,´og der anvendes jo tryk til at flytte hestens hoved.
Ny forskning m. næsebånd.