{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.351 visninger | Oprettet:

Ny forskning m. næsebånd. {{forumTopicSubject}}

Så er der igen ny forskning med næsebånd og hvor meget det skal være spændt og hvad det gør ved hesten.

(link fjernet)

" I forsøget blev hestenes næsebånd spændt i fire forskellige grader. Slet ikke spændt, spændt med plads til to fingre på næseryggen, spændt med plads til to fingre på underkæbens side og spændt uden hensyn til at der skulle være plads til nogle fingre. Derpå blev hestenes ansigts- og øjentemperatur målt med termografi, en nu ankerkendt metode til måling af stress hos dyr. Metoden virker på både heste, kaniner og kvæg, hvor der er fundet en sammenhæng mellem øjentemperatur og stresshormonet cortisol. Det er blandt andet påvist i et studie, som undersøgte effekten af træning i Pessoa-system, hvor stigningen i cortisol var ledsaget af en tilsvarende stigning i øjentemperatur. "

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ny forskning m. næsebånd.
  • #1   24. jan 2012 Og hvad blev resultatet?

• #2   24. jan 2012 Altså ligesom mia, kan jeg heller ikke lige læse mig frem til, hvad resultatet er i forhold til næsebåndet, det står der da ikke.

• #3   24. jan 2012
    Læser man artikelen så vil man kunne finde:
    " Jo strammere, næsebåndet blev spændt, mens hesten bare stod på staldgangen, desto mere steg øjentemperaturen, mens ansigtets overflade generelt blev afkølet. Nedkølingen af ansigtshuden skyldes sandsynligvis en hæmning af blodtilførslen. "

" Det viser sig, at "to-finger-reglen" ikke er god nok, hvis formålet er at hesten skal have normal bevægelsesfrihed. Der mangler gennemsnitligt 3 mm i omkreds. "Det kan virke som en forskel af ren akademisk værdi, hvis man ikke tænker på, at ydersiden af hestens kindtænder fra naturens side er skarp. Selv det mindste tryk mod kinden vil have tendens til at presse slimhinden mod de skarpe kanter," påpeger forskerne. Målepinden, som er brug til at standardisere "to-finger-reglen" er baseret på at man bruger to fingre ved siden af hinanden, så hvis man hører til dem, der fortolker to-finger-reglen som to fingre på højkant, har man muligvis sit på det tørre. "

" I forsøget blev hestenes næsebånd spændt i fire forskellige grader. Slet ikke spændt, spændt med plads til to fingre på næseryggen, spændt med plads til to fingre på underkæbens side og spændt uden hensyn til at der skulle være plads til nogle fingre. Derpå blev hestenes ansigts- og øjentemperatur målt med termografi, en nu ankerkendt metode til måling af stress hos dyr. Metoden virker på både heste, kaniner og kvæg, hvor der er fundet en sammenhæng mellem øjentemperatur og stresshormonet cortisol. Det er blandt andet påvist i et studie, som undersøgte effekten af træning i Pessoa-system, hvor stigningen i cortisol var ledsaget af en tilsvarende stigning i øjentemperatur. "

• #4   24. jan 2012 Konklusion:

konklusionen er at jo strammere næsebånd jo mwere stresses hesten. Man ser at øjentemperaturen stiger = stress , og temperaturen i ansigtet falder, sansynligvis pga at blodtiltrømningen hæmmes.
    Konklusionen er også at 2 fingre ved siden af hinanden på næseryggen når man strammer et næsebånd ikke er nok.

• #6   24. jan 2012 Lisette K: Jeg er enig. Men lad os alle ride bare back i cordeo på barfodede heste og lade dem leve uden kraftfoder.... smiley Alt andet er synd for hesten.... smiley smiley

• #7   24. jan 2012 Det kommer dog som det største chok!!!!!!!! Jo strammere næsebåndet er, jo mere lydig er hesten fordi det gør ondt. What what what? Skulle det nu være ubehageligt at have stramt læder i ansigtet?
    *ironi kan være anvendt*

• #9   24. jan 2012 Jeg har lige skimmet den originale undersøgelse og kan se, at undersøgelse kun er lavet på kandarbid og engelsk næsebånd.

Jeg har prøvet at finde artikles beskrivelse af "interessekonflikter", men det er ikke lykkes. Det er jo altid rart at vide, hvem der står bag en undersøgelse og hvilken holdning og baggrund disse har. Det er heller ikke lykkes mig at finde den økonomiske baggrund for undersøgelsen...Måske kan nogen hjælpe?

• #10   24. jan 2012 k A: Ih jeg elsker det "argument", "så kan vi jo bare ride i cordeo og tage skoene af hestene etc. etc.".
    Det er ikke det emnet handler om. Det handler "blot" om de mennesker der spænder deres hestes næsebånd så hårdt at krikken knap kan åbne munden fx. Synes du selv det ville være sjovt at have stramt læder i ansigtet? smiley Jeg er slet ikke imod næsebånd - og det ser jeg heller ikke artiklen som værende, den er blot imod for stramme næsebånd.

• #11   24. jan 2012 Når vi nu har bestemt os for at ride på hestene, så kan vi jo lige så godt gøre det så rart for hesten som overhovedet muligt.... Eller er jeg forkert på den?

• #12   24. jan 2012 Kommer til at tænke på...hvis et almindeligt næsebånd spændt med plads til de "klassiske" tofingre stresser hesten og giver alle de bivirkninger som undersøgelsen foreslår...hvordan forholder det sig så med hackemore og bidløse trenser, der jo netop påvirker hesten i disse områder? Og endda med meget større kraft eftersom der er en tøjle og en hånd i disse ???

Uha uha...lad os se samme undersøgelse lavet på disse typer trenser....

• #13   24. jan 2012 k A: En korrekt tilpasset side-pull eller hackamore strammer ikke konstant om hesten, som et meget stramt næsebånd. Det strammer heller ikke på siderne eller undersiden, kun på næseryggen lægger den kortvarigt tryg når man bruger den.

Og nej, jeg siger ikke "alle rid uden bid nu!" smiley

• #14   24. jan 2012 Christina&Lady, ... hvem kalder du hippie? Der er ingen der kritiserer dig?

• #15   24. jan 2012 Tjo joh, ville ønske jeg kunne give dig ret, men undersøgelsen siger jo noget andet, end det du skriver......Men faktisk er der MANGE som spænder deres næsebånd løst, og hvor der er plads til to eller flere fingre, men det er joi følge denne undersøgelse også slemt...... Jeg er skam klar over, at nogle strammer det for hårdt jow jow.

Jeg spænder personligt ikke mine hestes næsebånd stramt. Det er der ingen grund til....Og jeg er helt enig i, at hestens komfort skal i højsæde...men jeg synes efterhånden visse emner blir kørt meget meget langt ud.....

• #16   24. jan 2012 Et - efter min opfattelse - korrekt spændt næsebånd, med pladstil to fingre strammer da slet ikke - det er jo kontant, fordi rytteren ikke har "fat" idet.......Jeg har set mange heste redet på hackemore, og trykket på hestens kinder og næseryg er altså ganske betydeligt i forhold til næsebåndet på en bidtrense...

• #17   24. jan 2012 Jeg er ligeglad om du synes jeg er hippie - for det er jeg smiley
    Men synes det er lidt upassende at kalde folk div. ting når nu debatten handler om ikke at spænde næsebånd for stramt.

Og ja, heldigvis er der mange der spænder næsebåndet løst - og det er jo kun fantastisk! smiley Så skal vi bare have de sidste 2% overbevist.

• #18   24. jan 2012 Tør sige hvad?? smiley

• #19   24. jan 2012 Jeg tror, at "hippie" er henvendt til trådstarter....???? smiley

• #20   24. jan 2012 k A: Jeg er vild med dine kommentare... du kan sige tingene så direkte og så kynisk så man grine...

• #21   24. jan 2012 Og jeg er enig i, at bidløst kan være lige så "forkert påsat hesten" som bidtrenser. Er en hackamore ikke spændt rigtigt og tilpasset, så er den IKKE rar for hesten! Og kan være hårdede end mange bidtrenser.
    Derfor igen, er det ligemeget hvad og hvordan man rider vigtigt, at tilpasse udstyret og gå op i det.
    Derfor synes jeg artiklen er fed. Det sætter lys på følgerne ved stramme næsebånd, som jeg tit synes man ser i konkurrencer fx.
    (Men jeg er ikke journalist, så nej, jeg skriver ikke lige en "hackamore kan være slem" artikel til at få større syn på det smiley )

• #22   24. jan 2012 Hi hi...jeps! Dejlig tråd smiley

• #23   24. jan 2012 Ihhh...var ellers lige så glad over den rille min frieser hyp havde i næsen efter ridning....mon næsebåndet har været for stramt hmm.
    Hallo nu sælger vi alle vores udstyr,hiver skoene af hestene og rider som indianerne...det kommer sku til at se fedt ud til stævner :o) En La eller måske m klasser uden sadel og næsebånd ha ha ha...

• #24   24. jan 2012 Har ikke lige læst selve undersøgelsen, men ved der er lavet en som viser jo løsere næsebånd jo hårdere tøjletræk blev udført og jo stammere var tøjletrække ganske forfinet.

Og nej har aldrig stramme næsebånd på mine egne heste

Så må nok hoppe med på at ride uden sadel, i grime, uden sko og uden kraft foder (o:

• #25   24. jan 2012 Hvorfor kan folk ikke bare læse artikel, nikke og så tænke lidt over det, i stedet for at gøre grin med det eller gå helt amok med det?
    Det er en interessant undersøgelse, men der kommer hele tiden nye undersøgelser og ikke alle stemmer overens. Der bliver dog ikke nævnt på noget tidspunkt, at man skal ride som indianer for at skåne hesten eller at det er den "rigtige" måde?
    Måske er det bare en af de ting man skal tage med sig? Tænke over det næste gang man spænder næsebåndet og så lige tjekke op på om det kan være for stramt eller ej...

• #26   24. jan 2012 *Christina&Lady* * - næh, der er jo ingen der siger at vi skal noget? Det er en undersøgelse, det er viden man kan vælge at tro på eller ej, tage det med i sine overvejelser og sammenligne med sin egen viden..
    Kan du se at næsebåndet på din hest ikke strammer og den ikke virker sønderligt påvirket af det, så er det nok ikke et problem smiley Et dyr som en hest er jo noget så forskelligt og skal vurderes individuelt, derfor er sådanne tests ikke helt 100% holdbare..
    Jeg vil da tænke over det næste gang jeg strammer næsebåndet på min part, måske det sidder en anelse stramt? Hvem ved? smiley
    Tag det med dig og så kan du jo selv vurdere om du vil tro på det eller ej smiley

• #27   24. jan 2012 ... Så læser man en anelse forkert. Men svaret passer nu meget godt smiley

Jeg vil tænke over de artikler jeg læser, men tage dem alle med et gran salt. Det er jo klart at en sadel skal ligge ordenligt, så må man finde en bomløs, med bom eller med læderbom hvis det er det der skal til smiley Med hensyn til næsebåndet er det jo bare åbenlyst at det ikke skal være for stramt - det er jo ubehageligt for hesten smiley
    Det er jo logik at udstyret skal ligge ordenligt og passe hesten, er noget for stramt bliver det ubehageligt, er noget for løst så dur det jo ikke.
    Artiklen tager jo heller ikke højde for at folk ikke har lige tykke fingre, så at boycotte to-fingre-på-højkant-reglen er måske liiiige lidt for genereliserende...

• #30   24. jan 2012
    Forstår virkelig ikke hvorfor der skal smides om sig med " Årh nej, er jeg nu dyremishandler? " og " årh nej, vi må jo snart ikke noget mere! "

For det er der vist ingen der har sagt, så drager man ihvertfald sine egne konklusioner.

Man kunne måske bare istedet læse artiklen, tænke over det også herefter glemme det eller beholde det i hovedet.

På den anden side, så kan man snart ikke komme frem med noget herinde der er alvorligt, handler om undersøgelser, dyrevelfærd, smerter osv. uden at man bliver erklæret hellig og en der ikke laver andet end at ride rundt i coredo imens man synger " jeg elsker dig mulle ".
    Kedelig udvikling, men det er hvad man kan forvente af ridefolket. Indgroede i vaner, indgroet i " det har vi altid gjort, det virker, det forsætter vi med " og " det siger min ridelærer, derfor er det er en god idé ".

Ærgeligt at tråden skulle tage den drejning, men jeg skal så men nok smide links op i fremtiden alligevel smiley

• #31   24. jan 2012 Hvem er det der står bag artiklen ?
    Jeg synes jo at alt nyt er spændende, men er lidt kildekritisk :o)

• #33   24. jan 2012
    Charlotte - det er Epona der har skrevet artiklen, men den fulde undersøgelse kan du finde nederst på et link :o) - dvs. de der har lavet den og skrevet den oprindelige undersøgelse.

Lisette K - Dramatisk? Jeg er da ikke den eneste der er det smiley
    Ja, vi er forskellige og ligger forskellig vægt i undersøgelser, men for nogle ligger det åbentbart at latterliggøre og det syntes jeg egentligt er super dårlig debat stil :).

• #34   24. jan 2012 Tak:o)

• #36   24. jan 2012 Men sjovt nok, krikken nu som fuldendt hippie, så har du som nok imorgen en ny artikel eller undersøgelse man liiige skal tænke lidt over, til næste gang man ride...så har du en om bla sadler skader ryggen, islænder rytter er hårde med deres bid (selv om det ikke var bevist), rollokur, sko og jaa hvad har vi ikke snart læst :o) men skønt du finder de artikler, for så må vi da snart alle være hestens bedste ven...Jeg mener vi alle nok gør det bedste for vores hest og ikke har onde hensigter med vore udstyr- så ta det som du vil...det gør jeg :o)

• #37   24. jan 2012 Liselund - det er da rart at få en artikel eller flere til rådighed, fordi Krikken tager sig tid til det? Vil du ikke læse den, så er der skam ingen der tvinger dig smiley
    Jeg er personligt meget glad for at der bliver sat fokus på nogle ting, man måske ikke selv havde tænkt over og en undersøgelse kan hjælpe med at få mere overblik over det, bedre styr på det smiley

• #38   24. jan 2012 Jeg skriver bla også at det er fint med de artikler-hvor står der andet?? I læser vist også kun det i har lyst til :o)

• #39   24. jan 2012 Liselund - jeg tror det var din formulering i starten smiley
    Men anyways! Du har ret i at man må tage det som man vil, men stof til eftertanke når det omhandler dyr og behandling af dem er jo altid godt smiley

• #40   25. jan 2012 Nu bevæger jeg mig ind i løvens hule! Nå, men jeg har lavet min egen lille forskning (dog uden apparater og tv). Hvordan går min hest med og uden næsebånd! Det kom sig af at næsebåndet en dag var pist væk - og så tænkte jeg: ok, vi prøver uden. Og jeg kunne kun konstatere at hun var langt mere afslappet og løsgjort end MED næsebånd. Jeg har nu prøvet en del gange med (jeg fandt det!) og uden....og jeg er ret overrasket over, hvor markant bedre hun rides UDEN næsebånd. Selvfølgelig er der også mange andre faktorer, der spiller ind, men jeg må være ærlig at sige at jeg har tænkt en del over at revurdere trensevalget i det hele taget. Måske skulle jeg finde en trense af det fineste og blødeste skind, der ikke har stramme remme og bånd, der klemmer?

Ja, jeg er jo også lidt hippie-agtig og synes at man skal imødekomme hestens velbefindende så meget som muligt i sin ridning. Men det er der jo mange holdninger til: læs ovenstående indlæg smiley

• #41   25. jan 2012 Hvad så med bidløse hovedtøjer der netop anvender tryk for at styre hesten... Det må da også være skidt, så?

Min sidepull sidder nemlig også med to fingre imellem,´og der anvendes jo tryk til at flytte hestens hoved.

Kommentér på:
Ny forskning m. næsebånd.

Annonce