Føl dybt afhængig af flokken - hvad gør jeg? {{forumTopicSubject}}
Hejsa!
Mit føl på 10 mdr. er dybt afhængig af hans flok. Jeg ved godt det er instinktivt, men hvordan lærer jeg ham at han godt kan gå en tur uden der sker noget?
Jeg har haft ham i 2 mdr. og inden jeg fik ham stod han i løsdrift, tror muligvis at det er derfor at han slet ikke kan være væk fra de andre heste nu.
Jeg ville så gerne trække en lille tur med ham, lege med ham i ridehuset etc. Det kan jeg bare ikke, for ligeså snart jeg trækker ham ud af stalden panikker han FULDSTÆNDIG! Han vrinsker, prøver at løbe - når det ikke lykkedes ham begynder han at stejle eller bukke. Han vil gøre alt hvad der står i hans magt for at komme ind i den stald lige NU! Han er 163 cm, så selvom han er en baby er han altså ikke uden kræfter.
Jeg sætter mig igennem, når han stejler eller bukker, for det synes jeg er i overkanten - men han gør det jo ikke for at være ond, men kun fordi han er så usikker.
Går der en anden hest med er det ikke ligeså meget, men stadig så han prøver alt for at komme ind i stalden. Han skal jo lære at færdes alene, men HVORDAN?
Jeg er med på at ting tager tid, at han skal lære verden at kende - og vi prøver virkelig at gå langsomt frem, han får lov til at snuse, får ros osv. Jeg prøver bare at trække ud af stalden, men vi kommer ikke længere end maks 5 meter væk, så er den gal, og selvom vi gentager samme lille rute bliver det ikke bedre.
Inde i stalden er han simpelthen den sødeste hyggetrold - og ude på fold render han rundt og provokere de store drenge, så det ikke fordi han ikke godt kan være temmelig modig! bare ikke når han er alene.
Gode råd modtages med kyshånd :o) er snart villig til at prøve alt!
okt 2011
Følger: 32 Følgere: 37 Heste: 1 Emner: 64 Svar: 503
sep 2009
Følger: 63 Følgere: 63 Heste: 5 Emner: 106 Svar: 353
Ligge noget wrap, gulerøder etc ud på banen så kan han hygge sig med det og måske når han har opdaget det altså ikke er et farligt sted han kommer hen. Så prøv at fjern den anden hest, bare i 2 min af gangen.
maj 2005
Følger: 66 Følgere: 59 Heste: 12 Emner: 62 Svar: 2.010
Det er vigtigt at markere grænserne, men en hest i panik er hverken til spøge med - eller at "opdrage på". Det nytter simpelthen ikke.
Hvis han er så instinktivt anlagt i hans reaktion, som du her beskriver, ville det muligvis være en fordel for dig at trappe ham ind i tiderne, hvor I er selv.
Eksempelvis i ridehuset - træk ham ind (medbring gerne wrap og godbidder som en anden foreslår). Kom så med en anden hest, lad dem begge spise, løbe (ikke jage) etc, og træk dem begge ud. Tiden alene kan du øge stille og roligt. Det samme kan du gøre på tur, når han er mindre voldsom.
Ofte vil jeg ikke anbefale at "fjerne" hesten i sådan en begyndelse (istedet omvendt - eller hvor hesten kommer tilbage). At blive ladt alene er ofte der panikken opstår - knap så meget, når det er "hesten" som forlader de andre.
Føl dybt afhængig af flokken - hvad gør jeg?