frustration!! vente, aflivning, ifoling HVAD? {{forumTopicSubject}}
jeg er ved at være ret frustreret!
sidste vinter stod min pony halt on/off i et halvt år! lige så snart vi startede på genoptræning i trav var hun halt.. hun er derfor ikke brugt særlig meget siden før nu og det hele gik super
MEN så blev hun beskåret den 11/1 (har ikke før været et problem) og nu er hun halt igen.. det startede som kraftig ømhed i begge bagben 8 dage efter beskæringen og blev værre og værre og nu har hun meget ondt i venstre bagben og vil helst ikke stå på det
dyrlægen har været ude og tjekke og hun fik noget smertestillende i 5 dage uden resultat.. herefter er hun blevet behandlet med Equine Touch og vi konstaterede at hun er lidt lang på baghovene og rundet af foran, men ikke noget ekstremt og synes derfor det er underligt hvis det skulle være dette (det er den samme smed).
når hun er i ridehuset er der ikke noget at se på hende, men i boksen (står på tørv), i stalden og udenfor er hun tydeligt halt og øm (vil ikke gå fremad, løfter venstre bagben og står sådan, halter)
ved ikke hvad jeg skal gøre?
inden da havde jeg tænkt på at sætte hende i fol og når føllet var gammelt nok få hende aflivet (hun skal ikke sælges videre), men ved ikke om jeg ville kunne? hun kan i hvert fald ikke hvis hun fortsætter med at have ondt!
ved heller ikke om det bare ville være bedre at få hende aflivet, men vil jo helst ikke af med hende :S kan bare ikke lide at se hende have ondt og det er jo ikke første gang hun er halt uden kendt årsag
vi fik taget røngtenbilleder af hende i sommers, som ikke viste noget som helst
skal jeg bare have tålmodighed eller skal jeg begynde at overveje andre veje? ved godt hun "kun" har været halt i 2 ugers tid, men hvis det fortsætter ligesom sidste gang?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Hvis hesten er øm alle andre steder, hvad så med nogle sko eller boots? :o)
Nogle heste bliver ekstra ømme på fusserne om vinteren.
Hvorfor trække føl? Til hvilken nytte?
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.667
føl fordi jeg gerne vil have noget efter hende (ville selv beholde det)
sep 2007
sep 2006
Følger: 209 Følgere: 201 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 3.587
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.692
Men du kan prøve at ligge sko på den evt, og se om det skulle ændre noget..
Om du skal ifole den kommer jo meget an på hvad det nu er din hest fejler, og om det kan give problemer for hende når hun bliver stor. Der kommer jo meget vægt på hesten når den er ifol, og det spørgsmålet om den kan tåle det.
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 15 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 184
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 11
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 10 Svar: 115
Så som du beskriver det, tror jeg helt sikkert det er et forsøg værd, at give hende sko på!
sep 2007
hun har fået lavet utallige bøjeprøver og der er intet med led, sener eller andet
der er ikke noget galt med hendes forældre (far er død, men blev vidst over 20), helsøster eller noget, så det er ikke genetisk
jeg vil også rådføre mig med min dyrlæge, men trængte vidst mest af alt til at få mine frustrationer på skrift, for ved at jeg vil tude mere end at snakke når jeg hiver fat i dyrlægen
sep 2007
maj 2008
Følger: 183 Følgere: 400 Heste: 8 Emner: 629 Svar: 4.372
Min pony blev halt lige inden jul, og da hendes hove var virkelig nedslidte, valgte vi at ringe til smeden og høre os ad.. Han kom så i starten af Januar, og gav hende sko på. Hun var rengående i 2 dage, og så var hun stok halt igen.
Begge mine heste skulle have dyrlæge i onsdags, for at blive vaccineret, så vi valgte at sætte dyrlægebesøget der også.. Hun blev bejøprævet, og vi fandt ud af at haltheden sidder enten i knæet, hoften eller bækkenet, det kunne han ikke lige se..
Næste skridt på vejen er så en røgtenfotografering..
Jeg har haft hende i lidt over 3 år nu, og det her er første gang hun er halt imens jeg har haft hende..
sep 2007
Held og lykke med hende!
maj 2010
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 913
Tænk hvis du kunne spare din pony for smerterne ved at putte sko på hende?
Ja, i den perfekte verden kunne/skulle alle heste gå uden sko, men det er bare de færreste heste, der kan. Jeg så en video om vildheste på Epona, og eksperten sagde, at kun 1 ud af 20 vildheste havde såkaldte perfekte hove, som man ikke havde behov for beskæring og beslag på, hvis hesten var tam.
sep 2007
hun er 10 år og har ikke haft brug for sko, så har hun det heller ikke nu
desuden sidder hendes dragter for langt fremme og kan kun rettes op ved at hun går uden sko på asfalt o.lign så sko vil ikke hjælpe hende
okt 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 158
Hvis det var min hest ville jeg se tiden an en 3 måneder mere, men er det ikke bedre og med det syge forløb den har været igennem ville jeg kraftigt overveje aflivning, men jeg har så heller ikke lyst til at ofre 10.000-15.000kr på en udredning der måske alligevel og højst sandsynlig vil vise hesten har et eller andet alvorligt problem.
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.621
frustration!! vente, aflivning, ifoling HVAD?