{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.207 visninger | Oprettet:

Skal / Skal ikke anmelde? {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Ude i samme lille by som Pabell står i, står også to shetlændere. Når jeg rider forbi dem, kommer de altid helt hen til hegnet, de er nysgerrige og vil gerne snakke. Jeg har altid synes de så så søde ud, og den ene dag kom jeg til at snakke med den dame som egentlig ejer Pabell, og hun fortalte at jeg skulle prøve lægge mærke til deres hove. Det gjorde jeg jo så, og jeg fik mig et chok. Deres hove er simpelthen så lange, ja jeg vil nærmest kalde dem snabelhove. Da det er en meget lille by, og nærmest alle kender alle, har damen tøvet med at anmelde det, da hun er bange for det vil danne en del "drama" i deres ellers fredelige lille by.
Mit problem er bare, at jeg synes det er så synd for dem, og intet væsen fortjener rende rundt sådan. Men skal jeg anmelde det? Jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvad loven siger om det andet end at hestene skal have adgang til frisk vand, foder og læ. Desuden vil jeg helst ikke have, at det rammer mig selv i sidste ende, og at damen ikke længere vil have, at jeg ser til Pabell. Jeg har aldrig set ejerne til de to shetlændere, og der ser ud til at de går ude døgnet rundt. De har et meget lille "skur" at stå i, men jeg kender intet til deres fodring eller muligheder for vand. Hestene ser ellers udmiddelbart okay ud, dog er det svært at se med deres meget lange pels. De virker dog ikke "runde" som jeg ellers synes shetlændere hurtigt kan virke, grundet deres ellers korte ben sammenlignet med resten af kroppen. Huset dertil virker også "sjusket", da det ikke er vedligeholdt, og murerne er skæve. Men hvor skal vanrøgt/mishanling anmeldes? Og hvad havde i gjort i en sådan situation?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skal / Skal ikke anmelde?
  • #1   25. feb 2012 Anmeld dem, du kan godt anmelde som anonym, så der ikke er nogle der finder ud af, at det er dig der har anmeldt det...

• #2   25. feb 2012 Du skal klart anmelde det, jeg ville slet ikke være i tvivl hvis det var mig. Det er meget smertefulde for dem at gå med sådanne hove, da det berører deres bestilling.

• #3   25. feb 2012 Jeg ville ringe og snakke med Hestens Værn- det har jeg selv tænkt mig at gøre da vi har 2 fjordheste gående i nærheden af opstaldningstedet hvor min står. Det er samme problematik som du står i- og jeg har undersøgt med Dyrernes Beskyttelse- de skal have den nøjagtige adresse på hestenes ejer og jeg er ikke klar over om de tilhører det ene eller det andet lille husmandsssted. Så gider de ikke reagere....

• #4   25. feb 2012 Hóv og til dyrenes beskyttelse...

• #5   25. feb 2012 Jeg vile gøre noget ved det, de ponyer får jo ondt i deres små ben.. så meld det, du kan jo bare gøre det anonymt...

• #6   25. feb 2012 Det er en ubehagelig situation og jeg ved ikke om lange hove som sådan kommer under Vandrøgt i lovens forstand. Men fra min side virker det mest fair at snakke med ejeren, inden man anmelder, især når det er i en lille by.

• #7   25. feb 2012 brit:

Det kan det godt, hvis hovene er så lange som hun beksriver, om de så blev passet med alt muligt andet, så skulle det gerne gå under vanrøgt hvis hovene er så lange...

• #8   25. feb 2012 Anmeld anonymt til nyt-hesteliv

• #9   25. feb 2012 Man kunne måske spørge ejeren - og tage det skrald det nu kan give.

Synes der er så meget med anmeldelser - som der alligevel ikke sker noget ved.

Jeg ville stå til ansvar for mine observationer, og tage kontakt til ejerne.

Hvis du er bekymret for din relation til ejeren af Pabell så snak med hende først.

• #10   25. feb 2012 Tak for svar. Ja, det er da helt sikkert noget, der skal gøres noget. Jeg er i gang med at kigge på Hestenes Værns hjemmeside, jeg skal dog først finde ud af noget mere om ejerne. Jeg prøver lige igen at snakke med "damen", som jeg omtaler hende, og at finde frem til flere oplysninger om de to shetlændere og deres ejer(e). Jeg prøver eventuelt at tage kontakt til ejerne af shetlænderne først, men jeg vil lige lade mig "råde" af ejeren af Pabell først, da hun måske kunne hjælpe mig i sidste ende.

• #11   25. feb 2012 lange hove kan også være fordi de har været forfanget, da nogle smede vælger at lade dem gro lidt længere. jeg ville klart gå til dem som ejer dem. grunden til at der tit ikke bliver gjort så meget ved de forskellige sager er fordi der kommer ualmindelig mange sager ind fordi lille lotte har set sig sur på genboen ell ligende.
    så jeg der skriver at det bare skal meldes tænk på at næste gang der er en som ser på jeres dyr er der måske en som ikke syntes det er en okay måde at holde dyr på og vupti så er i selv meldt. selvfølgelig skal alle dyr have det ordentligt, og loven burde klart stremmes op, men det bliver den altså ikke ved at alle melder alle.

og nytheste liv har altså ingen beføjelser ell ligende. og vil klart indrømme at dukker hun op ved mine heste kan hun pænt smutte igen, hvor i mod dyrlæge politi ell andet der gerne vil se dem er velkomne.

• #12   25. feb 2012 Men ville en smed lade dem gå så længe, at hovene er begyndt at bue opad? Jeg spørger bare, da jeg ikke er inde i alt det der. Inde på Hestenes Værns hjemmeside står der at man eventuelt kan sende billeder med i en mail, hvilket jo så vil give et indtryk af hvor slem situationen er.

• #13   25. feb 2012 Denise:

nej det tror jeg bestemt ikke en smed ville, heller ikke selvom hesten er forfangen smiley

• #14   25. feb 2012 Anmeld til Hestens værn og Dyrenes beskyttelse! Til Hestens V kan du gøre det anonymt.....tænk på de stakkels ponyers ben.....og hvis de ellers ikke bliver passet ordentligt har du gjort en god gerning....alt for mange mennekser vender det blinde øje til

• #15   25. feb 2012 Calla, jeg synes dælme nok .. Det lyder ihvertfald noget voldsomt, og det ser overhovedet ikke behageligt ud for de to små ponyer ..
    Næste gang jeg ser dem, vil jeg se om jeg ikke kan få nogle enkelte billeder, uden at virke suspekt, og så indsende dem til Hestens Værn. Jeg vil bestemt ikke være en af dem, som vender det blinde øje til. Jeg skulle blot have et ordentligt sted at henvende mig til, da jeg var usikker på hvad man skulle gøre i en sådan situation.

• #16   25. feb 2012 denise ej godt nok ikke så langt. men nogle lader dem gå så det bliver meget lange, aner ikke hva grunden er og hva det hjælper. men at de buer op har jeg dog aldrig set. når de er begyndt på det kaldes det snabelsko og det kan både hestensværn og dyrenesbeskyttelse hvis de gider få rettet op på, men jeg havde nu lige smuttet forbi og snakket med dem der har dem, tit meget hurtigere så der bliver løst op på problemet

• #17   25. feb 2012 Løbe rundt og anmelde gud og hver mand ,der er da den dårligste ide der er, Det er da bedre at gå til ejeren og sige hvad i mener ,så ejeren har en muglighed for at gøre noget før en anmeldelse. Når i anmelder anonymt vil ejeren jo kunne beskylde hvem som helst for at have anmeldt hestene til dyreværnet. Det kunne jo være at ejeren fik det ordnet så snart han/hun blev opmærksom på problemet.Og så er i ikke blevet uvenner med nogen.

• #18   25. feb 2012 Jeg er helt enig med jer i, at der skal gøres noget. Men hvis jeg pludselig stod og bankede på deres dør, så tror jeg ikke der bliver gjort meget ved det. Jeg mener bare .. altså eftersom jeg aldrig har set dem før, går jeg ikke ud fra, at de har set mig før. Jeg er "kun en en lille pige", og jeg ved ikke om voksne mennesker, selvom jeg fyldte 18 i januar, vil lytte særlig meget på hvad jeg har at sige. Ja selvfølgelig er jeg villig til at prøve, og vil da også gerne tage skraldet for det, men jeg ved bare ikke om der skal mere til.

• #19   26. feb 2012 jeg kan jo kun svare ud fra personligt synspunkt, men kom der en fremmet til min dør og påpejede at mine dyr ikke så ud som de skulle så ville jeg nok tænke over det, evt kan du jo sige at du har hørt ude i byen at de vil blive meldt hvis der ik bliver gjort noget?
    der kan jo desværre mange grunde til at de er langtået, så måske et lille spark til ejer ville hjælpe???

• #20   26. feb 2012 Ja, det er ihvertfald forsøget værd smiley Det vil jeg prøve, og hvis ikke det hjælper må jeg jo melde dem. Det er ihvertfald synd for de stakkels kræ, og der skal helt sikkert gøres noget smiley

• #21   26. feb 2012 Go Girl... men husk også at tage dine forholds regler da nogle folk jo har lettere roterende fis i kasketten, så få evt nogle til at køre dig ell ligende....

Kommentér på:
Skal / Skal ikke anmelde?

Annonce