{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.525 visninger | Oprettet:

Hvad fejler Lille Lyn? Kolik? Nyrer? {{forumTopicSubject}}

Hejsa!

Nu har jeg simpelthen besluttet mig for at prøve at høre jer ad, da det jo kunne være der sad en derude og havde oplevet det samme. Jeg er nemlig komplet på bar bund og dyrelægen kan heller ikke umiddelbart finde på en forklaring.

Det ville glæde mig meget, hvis du ville tage dig tid til at læse den lange forklaring igennem.

Lille Lyn er en haflinger / islænder hoppe på 131cm, 10 år og med en vægt på ca. 390kg. Jeg har haft hende siden oktober 2010 hvor hun vejede 550kg. Hun er altså gennemgået stor slankekur, og kiloene røg især i sommer men de sidste tre måneder har hun været i intensiv træning.

Søndag eftermiddag:
Min part ringer mig op, og siger at hun har trænet knapt en time fra jorden og lidt hyggeridning på banen og at LL har lagt sig 4-5 gange på den time. Når hun forsøgte at få hende frem i trav fra jorden. Derudover virkede hun helt sløv og døsig.

Jeg styrter derud, og ganske rigtigt. Man kan gå med hende, men beder man hende trave lægger hun sig ned. Hun løfter bagbenet, står med det som var hun halt og lægger sig så ned. Ruller ikke, og kan sådan set godt fås op. Virker nærmere doven. Jeg rider hende rundt - der er hun frisk og fremadgående. Hun trækker dog på det ene bagben. ikke halt, men nok til at hun ikke burde rides særlig meget.

Ringer til dyrelægen, som siger jeg skal holde øje med koliksymptomer, men når hun ikke udviser noget andet end at lægge sig er det næppe noget alvorligt. Jeg bliver der med min part i 3-4 timer. Lille Lyn går glad rundt, spiser og virker til at have det godt.

Jeg tager hende på banen, og prøver at få hende i trav på begge volter fra jorden - INTET problem. Hun er glad, og løber gerne. Vi ånder lettet op og tager hjem.

Mandag og tirsdag er der intet, hun virker glad og rask. Hun har dog fri, bortset fra at min part tager hende lidt ud at gå tirsdag på banen.

I dag onsdag har min part nu igen ringet. Lille Lyn har lagt sig 2 gange i løbet af træningen fra jorden og rullet sig 2, men samtidig har hun aldrig set Lille Lyn så glad og energisk nogensinde før. Hun hopper og spurter rundt, og virker rigtig glad.

--

Jeg er komplet på bar bund ! Hun har ikke feber, har almindelige hove og ørevarme, maven fungerer som den skal og hun har ikke forstoppelse.

Hverken jeg eller dyrelægen havde nogensinde stødt på en hest, som lægger sig fordi den har ondt i benet. Og så meget trækker hun altså heller ikke på det.

Mærkelige fakta, som måske kan være nyttige:

- Hestene har måske lus på folden, men hun klør sig ikke.

- Begge dage har solen stået fremme, og hun har meget vinterpels endnu.

- Jeg red hende selv fredag, hvor hun gled i skoven. Der har hun nok fået skaden. Men det var praktisk talt ingenting.

- Hun er vaccineret som hun skal og fik en ormekur i november/december.

- Hun går med sko på alle 4, og på turen fredag red vi forholdsvis meget på asfalt. Derfor kan hun selvfølgelig have lidt ondt. Min smed kommer fredag.

Jeg er godt nok bekymret for kræet, og som i nok kender det, så er man ikke altid lige i stand til at tænke rationelt, så jeg har måske overset noget?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad fejler Lille Lyn? Kolik? Nyrer?
Kommentér på:
Hvad fejler Lille Lyn? Kolik? Nyrer?

Annonce