{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.072 visninger | Oprettet:

Ormekur - nu? {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Jeg så lige der blev oprettet et andet forum om orm, og så kom jeg lige til at tænke på;
Hvornår er det "klogest" at få testet for orm? Er det ikke to gange om året man siger?
Og der er jo kommet noget nyt (For noget tid siden) med at man selv skal teste (Eller??)
Sagen er den, at jeg aldrig helt har forstået det..
- Kan man stadig få sin egen dyrlæge ud, og teste hesten og så give den en ormekur?
- Eller bruger alle det der "Equilab"?

Jeg er totalt forvirret, men ved bare vores hesten snart skal undersøges.. Vores plag er ved at blive tynd, trods han er sat op i både foder og wrap+får olie i maden. + Han har halekløe, og jeg har lige læst i et Ridehesten-blad at halekløe KAN være tegn på orm.

Dyrlægen kommer her den 12. marts, kan det ikke godt vente dertil?
- Og så, hvornår tester man normalt? Er det forår efterår eller hvad?

Håber i kan hjælpe mig lidt, kunne nemlig ikke finde svar i forummet smiley

- Julie Erlang


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ormekur - nu?
  • #1   2. mar 2012 du kan sagtens få din dyrelæge til det og du kan også bruge equilab, jeg har brugt begge dele. og den kan sagten vente til den 12. men det kan godt være for koldt nu til at få det rigtige antal orm, da de går i dvale om vinteren. men det må din dyrelæge afgøre

  • #2   2. mar 2012 Ville det være bedre at vente til april??
    Jeg synes bare det er lidt træls hvis han hale skal ødelægges, og det er pga. orm? Det er selvfølgelig ikke sikkert, men HVIS det nu er.. smiley


  • #3   2. mar 2012 Jeg tror sagtens det kan vente til den 12. smiley
    Der hvor min part stod, blev alle hestene testet SAMTIDIG - og det var først lige inden de kom ud på græsfoldene. Jeg kan ikke huske præcis hvornår de gør det, men de har ikke gjort det endnu.. jeg tror først de gør det i starten af april?
    Derude er der ingen adgang på græsfoldene før hesten er i behandling hvis den har orm smiley


  • #4   2. mar 2012 Okay (-:
    Jeg skal ud og fjerne lorte på alle folde i morgen.. det trænger meget..

    Jeg tænkte lige.. I "Gamle dage" Kunne man jo få dyrlægen ud, og give hesten en ormekur, så snart man havde mistanke om den havde orm..
    Men SKAL man have taget en gødningsprøve inden man kan få udleveret det der mod orm?


  • #5   2. mar 2012 det bare tage en lort tage det med til dyrlægen koster 167kr at få tjekket om din hest har orm smiley eller ej

  • #6   2. mar 2012 Ja, der skal en gødningsprøve til, som dyrlægen skal tjekke. Hos min dyrlæge afleverer jeg bare gødningsprøver fra mine 2 heste om morgenen, så kan jeg ringe over middag og få at vide, om de skal have ormekur eller ej. Marts er i øvrigt et godt tidspunkt at få tjekket for orm.

  • #7   2. mar 2012 Jeanne: Okay, super.. Så kan jeg måske give dyrlægen gødningsprøverne med hjem, der den 12. og så ringe til ham senere?

    Hvad koster det at få tjekket?
    Og det er bare det der: mindst 40 gram frisk hestelort, fra toppen, uden strøelse, i en plastikpose uden luft ikke? smiley


  • #8   2. mar 2012 Jeg plejer at tage en af de øverste pærer fra en frisk gang gødning.
    Husk at skrive hestens og dit navn på samt hestens fødselsdato på posen.
    Jeg kan ikke huske den præcise pris, men det er i hvert fald under 200 kr. for mine 2 heste.
    Hos mine dyrlæger er det kun om formiddagen de har tid til at tjekke gødningsprøver, så de tager kun imod dem om morgenen. Men ellers er det jo bare at aflevere prøven hos dyrlægen en af dagene efter d. 12., hvis de ikke kan nå de har været hos dig smiley


  • #9   3. mar 2012 Forår/Efterår. Vi anbefaler at det bliver gjort:
    (15. mar. - 31. maj & 15. aug. - 1. okt.)
    http://www.equilab.dk/ det koster 68 kr. pr. hest.

    jeg har fået tjekket min den gamle for 3 uger siden, han har tabt sig helt vildt selvom han får dobbelt så meget foder som han plejer, han havde orm så håber virkelig han snart begynder at ta på.



Kommentér på:
Ormekur - nu?

Annonce