Kan hesten få for meget wrap? {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg har tænkt over noget længe - og da det så blev taget op i dag i stalden med flere forskellige meninger, tænkte jeg at jeg lige ville høre nogen andres meninger også
Jeg har hørt mange steder, bla fra fodereksperter, at heste skal have fri adgang til wrap/hø da det er sundt for dem at tygge hele tiden osv. Men har også hørt mange andre steder fra, også fodereksperter, at det skal de da bestemt ikke og at en hest på 350 skulle have 5-6 kg dagligt.. For hvis man giver dem fri adgang til wrap/hø, kan de jo spise op til 20 kg, hvis ikke mere! Hvis man er en af dem der giver meget wrap/hø, behøver man jo ofte ikke andet end vitaminer og mineraler udover, da hesten jo så er dækket fint ind..
Som i nok kan høre ved jeg ikke helt hvad jeg skal tro på, og vil derfor høre hvad i gør/jeres mening til det. Udover det vil jeg også høre om i mener der er forskel på hø/wrap i denne sammenhæng? Fx massere af hø, men ikke særlig meget wrap?
Og så et sidste spørgsmål som jeg har lovet en veninde at spørge om: Hendes hest er en max 2'er pony, pintoaraber som vejer ca 350 kg, den bliver motioneret dagligt. Pt får den 9 kg wrap om dagen, fordelt udover 3 måltider sammen med omkring 7 dl ved hvert måltid, af en blanding af lucerne, musli - og en masse andet jeg ikke helt fik fat i.. Umiddelbart ser den rigtig fin ud, hverken for tyk eller tynd.. Men pigen ville have jeg skulle spørge jer, om i synes det lyder fornuftigt, eller om i synes den skal have mere/mindre wrap?
Det blev nok en anelse rodet, men håber i forstår det alligevel
Laura
jun 2008
Følger: 89 Følgere: 81 Heste: 1 Emner: 163 Svar: 876
Jeg synes det lyder helt fint med det mad hun giver sin pony. Den trives jo, så hvorfor ændrer det?
sep 2011
Følger: 18 Følgere: 10 Heste: 2 Emner: 22 Svar: 382
Jeg er af den holdning, at heste skal have fri adgang til stråfoder, så vidt det er muligt... MEN jeg er ikke tilhænger af, at der er fri adgang til Wrap. Det (kan være for nogen heste) er hårdt for maven og der er mange heste, som bliver runde af det.. Hø derimod er almindeligvis ikke fedende og skaber heller ikke uorden i maven..
Til din veninde vil jeg mene, at 9kg wrap er lidt voldsomt til en pony af den størrelse, men 9kg stråfoder synes jeg ikke er for meget, så måske hun kunne skifte noget af det ud med hø??
nov 2009
Følger: 53 Følgere: 54 Heste: 15 Emner: 70 Svar: 534
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 26 Heste: 12 Emner: 439 Svar: 3.237
nov 2008
Følger: 56 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 48 Svar: 1.226
jul 2008
Følger: 50 Følgere: 63 Heste: 9 Emner: 136 Svar: 1.495
Shetlænder: ca 2kg wrap.
Welsh sec a: ca 4 kg wrap.
Fjordhest: ca 6 kg wrap.
De to mindste spiser op, fjordhesten spiser ikke det hele, så han skal sættes lidt ned.
De har fri adgang til halm på folden, indtil de skal græsses ind.
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 26 Heste: 12 Emner: 439 Svar: 3.237
nov 2008
Følger: 56 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 48 Svar: 1.226
Tak for alle jeres svar!
mar 2007
Følger: 23 Følgere: 32 Heste: 8 Emner: 6 Svar: 206
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.692
Kan hesten få for meget wrap?