{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.719 visninger | Oprettet:

Kan hesten få for meget wrap? {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg har tænkt over noget længe - og da det så blev taget op i dag i stalden med flere forskellige meninger, tænkte jeg at jeg lige ville høre nogen andres meninger også smiley
Jeg har hørt mange steder, bla fra fodereksperter, at heste skal have fri adgang til wrap/hø da det er sundt for dem at tygge hele tiden osv. Men har også hørt mange andre steder fra, også fodereksperter, at det skal de da bestemt ikke og at en hest på 350 skulle have 5-6 kg dagligt.. For hvis man giver dem fri adgang til wrap/hø, kan de jo spise op til 20 kg, hvis ikke mere! Hvis man er en af dem der giver meget wrap/hø, behøver man jo ofte ikke andet end vitaminer og mineraler udover, da hesten jo så er dækket fint ind..
Som i nok kan høre ved jeg ikke helt hvad jeg skal tro på, og vil derfor høre hvad i gør/jeres mening til det. Udover det vil jeg også høre om i mener der er forskel på hø/wrap i denne sammenhæng? Fx massere af hø, men ikke særlig meget wrap?
Og så et sidste spørgsmål som jeg har lovet en veninde at spørge om: Hendes hest er en max 2'er pony, pintoaraber som vejer ca 350 kg, den bliver motioneret dagligt. Pt får den 9 kg wrap om dagen, fordelt udover 3 måltider sammen med omkring 7 dl ved hvert måltid, af en blanding af lucerne, musli - og en masse andet jeg ikke helt fik fat i.. Umiddelbart ser den rigtig fin ud, hverken for tyk eller tynd.. Men pigen ville have jeg skulle spørge jer, om i synes det lyder fornuftigt, eller om i synes den skal have mere/mindre wrap?
Det blev nok en anelse rodet, men håber i forstår det alligevel smiley
Laura

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kan hesten få for meget wrap?
  • #1   3. apr 2012 Det første du skriver synes jeg hører til græs og tørt hø/wrap. Den sidste er lidt det meget våde wrap.

Jeg synes det lyder helt fint med det mad hun giver sin pony. Den trives jo, så hvorfor ændrer det? smiley

• #2   3. apr 2012 Hej Laura smiley
    Jeg er af den holdning, at heste skal have fri adgang til stråfoder, så vidt det er muligt... MEN jeg er ikke tilhænger af, at der er fri adgang til Wrap. Det (kan være for nogen heste) er hårdt for maven og der er mange heste, som bliver runde af det.. Hø derimod er almindeligvis ikke fedende og skaber heller ikke uorden i maven..
    Til din veninde vil jeg mene, at 9kg wrap er lidt voldsomt til en pony af den størrelse, men 9kg stråfoder synes jeg ikke er for meget, så måske hun kunne skifte noget af det ud med hø??

• #3   3. apr 2012 vores har fri adgang til wrap i folden, og får foder morgen og aften.. de er ikke for tykke el noget og regulere det selv.. i starten spiste de 4 heste vi har en wrap balle på 250 kg på 4 dage.. men nu ved de at der er hele tiden så nu holder den 1 uge i stedet... vores heste er flotte i forderstand.. selvfølgelig kan ponyer el heste der ikke bliver motioneret så meget godt få for meget wrap, men kan kan typisk se det på hesten og så regulere det hvis den bliver for tyk smiley

• #4   3. apr 2012 max 5 kg wrap da gæringen der sker. og derudover fri adgang til hø sådan har jeg altid fodret min og det giver sunde maver heste er skabt til at spise 23 timer i døgnet fra naturens side s¨å vil man ha en sund hest skal den ha lov at spise

• #5   3. apr 2012 Okay, så i mener at fri adgang til hø/stråfoder er okay, men max 5 kg wrap? smiley

• #6   3. apr 2012 mine ret så runde ponyer får wrap til natten, men kun så de lige spiser op, da de bliver for fede.

Shetlænder: ca 2kg wrap.
    Welsh sec a: ca 4 kg wrap.
    Fjordhest: ca 6 kg wrap.

De to mindste spiser op, fjordhesten spiser ikke det hele, så han skal sættes lidt ned.

De har fri adgang til halm på folden, indtil de skal græsses ind.

• #7   3. apr 2012 ja jeg giver fri hø og 5 kg wrap af den grund at wrap er gæret og derved kan gi mave problemer hvilket jeg gerne vil undgå:-) derud over får mine vitaminer og travo vitaminer og soya olie

• #8   3. apr 2012 Okay smiley
    Tak for alle jeres svar!

• #9   3. apr 2012 vores får alt det de kan æde =) og mere til

• #10   3. apr 2012 Det kommer altså også an på hvilken kvalitet wraphø har.. Vores heste har igennem vinteren fået tørt wraphø, det er slet, slet ikke så koncentreret som wraphø KAN være.. Ligenu får de så noget wraphø som er mere koncenteret så der får de mindre da det netop kan blive for gæret for dem. Men ellers så er wraphø godt at foder med, vi har heller ikke bøvlet med hoste heste, som vi har gjort de andre par år hvor de har fået alm hø.

Kommentér på:
Kan hesten få for meget wrap?

Annonce